Totta kai, mutta kun kysymys oli, että kuinka saada hyöty irti suuremmasta oktaaniluvusta.E.P. kirjoitti:Tuohan riippuu lähtökohdasta. Jos moottori (vapaasti hengittäväkin) on alkujaan tehty 98:lle, niin käyttämällä 98 oktaanista saa enemmän tehoja kuin käyttämällä 95 oktaanista. Teho laskee 95:ttä käytettäessä semmoisessa moottorissa, joka on suunniteltu käyttämään 98:a.
E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Hei!
Ja paheksun erään toverin huolellisesti ja asiantuntemuksella esitettyjen mielipiteiden vähättelyä.
Niinpä, paheksun noita suurpääomalle ominaisia ja asiaankuulumattomia kannanottoja.Latari kirjoitti:Erään toverin huolellisesti ja asiantuntemuksella perustellut kommentit ovat herättäneet joissakin suurpääomalle ominaisia ja asiaankuulumattomia kannanottoja.
Ja paheksun erään toverin huolellisesti ja asiantuntemuksella esitettyjen mielipiteiden vähättelyä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Kun käydään keskustelupalstalla keskusteluja, on aina olemassa se riski, että joku asioita ajatteleva saattaa kyseenalaistaa jonkin asian. Jos se tuntuu ongelmalta, tai ei mahdollisesti omaa omia mielipiteitä, kannattaa siirtyä lukemaan muita sivustoja, niitä joita blogiksikin sanotaan. Myös semmoisen, joka ei siedä kirjoituksiaan kyseenalaistettavan, kannattaa siirtyä kirjoittelemaan omaan blogiin.
On hyvä, että joku kokeilee etanolibensaa ladassa. Niistä tuloksista ei voi silti vetää johtopäätöstä, että etanolibensa sopisi kaikkiin ladoihin. Niistä ei voi vetää edes johtopäätöstä, että etanolibensa sopisi edes kokeilun kohteena olevaan ladaan. Se on voinut toimia 3 vuotta, mutta kukaan ei tiedä kauan jatkossa. Ei ole käsittääkseni todistettu sitäkään, että etanolibensa olisi jotenkin parempaa. Se, että Suomi olisi maana jotenkin parempi, tai kunnioitusta herättävämpi, kun käytämme etanolibensaa, no, jokainen kai osaa itse päättää onko niin.
On hyvä, että joku kokeilee etanolibensaa ladassa. Niistä tuloksista ei voi silti vetää johtopäätöstä, että etanolibensa sopisi kaikkiin ladoihin. Niistä ei voi vetää edes johtopäätöstä, että etanolibensa sopisi edes kokeilun kohteena olevaan ladaan. Se on voinut toimia 3 vuotta, mutta kukaan ei tiedä kauan jatkossa. Ei ole käsittääkseni todistettu sitäkään, että etanolibensa olisi jotenkin parempaa. Se, että Suomi olisi maana jotenkin parempi, tai kunnioitusta herättävämpi, kun käytämme etanolibensaa, no, jokainen kai osaa itse päättää onko niin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lainattu sivustolta: http://www.yamaha-motor.fi/fi/news/inde ... uotteisiin
Ja aiempaan pohdintaani itselleni itse vastaten: Jos vesilasiin tiputtaa tipan pari alkoholia, ei näy öljylle ominaisia sateenkaaren värejä. Bensaa en ole vielä kokeillut vesilasiin laittaa, mutta märällä asvaltilla voi värit nähdä, jos on päässyt pari pisaraa bensaa tipahtamaan.
2) 95E10 polttoaine ei sovellu käytettäväksi Yamaha-merkkisiin kaksitahtisiin perämoottoreihin
Alkoholia sisältävän polttoaineen haittavaikutuksista:
Uusi 95E10 polttoaine sisältää 10 % etanolia. Etanolilla on eri ominaisuuksia, jotka vaikuttavat sen sopivuuteen toimivaksi polttoaineeksi veneilykäytössä, jota tässä tarkastellaan.
• alkoholi on voimakas liuotin
• alkoholin ja bensiinin sekoittuminen toisiinsa
• alkoholin vedensitomisominaisuus
• alkoholin oktaaninkorotusominaisuus
Alkoholin liuottava ominaisuus pesee kaikki polttoainejärjestelmän osat, joihin se koskettaa, puhtaaksi järjestelmään kertyneestä liasta ja aiemmin käytettyjen polttoaineiden sisältämistä jäämistä. Tämän vuoksi käytetyissä laitteissa tarvitaan aluksi polttoainesuodattimien vaihtovälin tiivistäminen, kunnes järjestelmä on peseytynyt puhtaaksi.
Liuottava ominaisuus on myös syynä siihen, ettei alkoholia merkittävästi sisältävä polttoaine sovellu käytettäväksi kaksitahtimoottoreissa. Tällainen polttoaine, jäädessään kaksitahtimoottorin kampikammioon moottorin ollessa pysähdyksissä, pesee laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois ja puhtaaksi peseytyneet laakeripinnat alkavat ruostua. Alkoholi ja bensiini eivät sekoitu täydellisesti toisiinsa vaan muodostavat kevyen faasisidoksen. Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5 % tai enemmän. Alkoholi pyrkii voimakkaasti sitomaan itseensä vettä.
Veneen polttoainejärjestelmässä, jossa veneen polttoainesäiliö on uloshuohottava, tämä on hyvin mahdollista. Alkoholin erottuessa jäljelle jäävän polttoaineen 90 % sisältävän bensiiniosan oktaaniarvo ei välttämättä ole enää riittävä, jos alkuperäisen polttoaineseoksen oktaanilukua on nostettu siihen sekoitetulla alkoholilla. Lisäksi tällä tavoin muodostunut veden ja alkoholin seos on saatava poistettua veneen polttoainesäiliöstä.
Ja aiempaan pohdintaani itselleni itse vastaten: Jos vesilasiin tiputtaa tipan pari alkoholia, ei näy öljylle ominaisia sateenkaaren värejä. Bensaa en ole vielä kokeillut vesilasiin laittaa, mutta märällä asvaltilla voi värit nähdä, jos on päässyt pari pisaraa bensaa tipahtamaan.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ei myöskään ole mitään takuuta että Lada(t) kestävät 3 seuraavaa vuotta ajettiin niihin sisään sitten sokerivettä tai vanhaa kunnollista Lyijyllistä pentssiiniä oktaanilla 92 - 99.
Edellä mainittuja älkäätten kokeilko kotioloissa vaan suljetuissa laitoksissa.
Tämän kirjoittaja ei ota mitään vastuuta tästä kirjoituksesta ja sen seurauksista.

Edellä mainittuja älkäätten kokeilko kotioloissa vaan suljetuissa laitoksissa.

Tämän kirjoittaja ei ota mitään vastuuta tästä kirjoituksesta ja sen seurauksista.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Se ei olisi sama asia, kuin tankki. Tankin sisäpinnalle, joka on ilman kanssa kosketuksissa silloin kun tankki on vajaa, kondensoituu vettä lämpötilan vaihteluista johtuen. Samalla tavalla kuin takavedon takakontin luukun sisäpinnalle, jossa voi olla reilustikin ilmasta tiivistynyttä vettä. Muissakin autoissa, joissa lämmityslaitteen ilma ei kulje takakontin kautta. Ladan takaluukku on mulla nyt pysynyt kuivana, kun laitoin takaluukkuun kosteudenpoistajan. Etanolibensa imee itseensä sitä samanlaista kosteutta tankin sisäpinnalta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Mikäs on nyt edessä kun Suomi on sitoutunut siihen, että vuoteen 2020 mennessä liikennepolttoaineista on 20% uusiutuvista luonnonvaroista saatavaa?
Yhä enemmän on alettu pohtia onko tuon etanolin tuotanto sittenkin ilmastonmuutoksen kannalta yhtä vahingollista kuin pelkällä bensalla ajelu.
Saadaanko autoilijat vakuuttuneeksi etanolibensan eduista?
Tekevätkö valmistajat etanolinkestäviä autoja?
Onko parempaa uusiutuvaa luonnonvaraa kuin maissista tai sokeriruo'osta saatava etanoli?
Yhä enemmän on alettu pohtia onko tuon etanolin tuotanto sittenkin ilmastonmuutoksen kannalta yhtä vahingollista kuin pelkällä bensalla ajelu.
Saadaanko autoilijat vakuuttuneeksi etanolibensan eduista?
Tekevätkö valmistajat etanolinkestäviä autoja?
Onko parempaa uusiutuvaa luonnonvaraa kuin maissista tai sokeriruo'osta saatava etanoli?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Niin ensin hutkitaan sitten tutkitaan vai miten sitä sanottiinPavlovits kirjoitti: Yhä enemmän on alettu pohtia onko tuon etanolin tuotanto sittenkin ilmastonmuutoksen kannalta yhtä vahingollista kuin pelkällä bensalla ajelu.
Saadaanko autoilijat vakuuttuneeksi etanolibensan eduista?


Jaa, että saadaanko vakuutettua?? Paikallis lehdessä (kuten varmaan kaikissa niissä) oli tuo tännekkin jonnekkin linkitetty "sama kumpaa tankkaa" "tutkimus", muttei vain ollut rivitila riittänyt kertomaan



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tämä nyt menee ohi, mutta kerrotaan tämä vielä kerran:E.P. kirjoitti:Se ei olisi sama asia, kuin tankki. Tankin sisäpinnalle, joka on ilman kanssa kosketuksissa silloin kun tankki on vajaa, kondensoituu vettä lämpötilan vaihteluista johtuen. Samalla tavalla kuin takavedon takakontin luukun sisäpinnalle, jossa voi olla reilustikin ilmasta tiivistynyttä vettä. Muissakin autoissa, joissa lämmityslaitteen ilma ei kulje takakontin kautta. Ladan takaluukku on mulla nyt pysynyt kuivana, kun laitoin takaluukkuun kosteudenpoistajan. Etanolibensa imee itseensä sitä samanlaista kosteutta tankin sisäpinnalta.
TakaPotkun takaluukun sisäpinnan kosteuden suurin syy on tietenkin sinne tiivistyvä ja jäätyvä vesi, jonka voi sitten kuviatella miten kukakin parhaaksi näkee.
Mutta syitä tähän takakontin kosteuteen on sitten aika monta. Ensimmäinen ja yleisin on tankin alapuolisessa kotelossa lilluva vesi. Ja jos kotelo on muuten ehjä eli ettei sinne pääse kosteutta pyöräroiskeista siitä etusaumasta niin se vesi lillii sinne tankin syöttöputkenkumikauluksesta joka ei yleensä koskaan ole tiivis. Joko se on huonosti kiinni reunoiltaan tai sitten se on totaalinen seula. Kannattaa katsoa tämä ja tyhjennellä niitä moskia joskus sieltä kotelosta alakautta kumitulpasta joko tekemällä siihen viillot tai irrottamalla tulppa.
Myös molempien sivukoteloiden etusaumat yleensä ovat ruostuneita sen kumimassatiivisteen alta. Ja tietysti takakontien keskiosan saumat ylt'ympäri koska niissä on se sama kumimassasaumaus, joka ruostuu ensin.
Siis Polttoainetankkiin kondensoituu vettä ulkoilmasta, mutta takakontin kosteuden syyt ovat lähes AINA muualla kuin ulkoilmakosteudessa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tässä virittäjän näkökulma etanolibensaan. Ohjelmassa paljon muutakin mielenkiintoista kuin tuo esittelyteksti.
http://areena.yle.fi/ohjelma/367882
http://areena.yle.fi/ohjelma/367882
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tankin sisälle kondensoituu vettä siellä tankin sisällä olevasta ilmasta, lämpötilan vaihteluista johtuen. Riippuen tankin huohotuksen toteutuksesta, voi vettä kondensoitua paljonkin. Jos ilma pääsee tankissa vaihtumaan vapaasti (Axtec-ladassa tosin ei ihan vapaasti, koska tankista otetaan bensahöyryt talteen). Mun ladan takakontissa ei ole ruostevaurioita, eikä varapyörän alla vettä. Vettä oli välillä takakontin luukun sisäpinnalla. Ja on sitä ollut varmasti uusissakin takavedoissa aikoinaan. Kyse on ilmanvaihdon toteutuksesta. (Palstan ilmapiiristä johtuen tulee ajoittain syyllistyttyä itsensä toistamiseen, pahoitteluni.)PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Siis Polttoainetankkiin kondensoituu vettä ulkoilmasta, mutta takakontin kosteuden syyt ovat lähes AINA muualla kuin ulkoilmakosteudessa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Mikä se täällä onnistus, kun hinnoilla ei ole muuta suuntaa, kun ylös päin stana
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Kuten Yle asian ilmaisee: Saksalaistesti: E10 kulutti yllättäen vähemmän.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
SaasteTakaPotkuissa tankin huohotus tulee sinne samaan takakontin vesilähteeseen eli polttoaineluukun kumikaulukseen. Tästä siis voi myöskin Parhaassa tapauksessa päästä vettä polttoainejärjestelmään ja etenkin sinne Polttoainetankin alle. Moniko kurkistelee sinne? Ihmetellään sitä takaluukun sisäpinnan kondenssivettä ja jäätämistä eikä ikinä olla kurkattu mitä polttoainetankin kotelon pohjalla on. Voin kertoa että olen nähnyt siellä vielä ihmeellisempiä asioita kuin pahamaineisessa Akvaariossa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Tervehdys!
Mitä tuo 95E10 on saanut aikaan?
Hintaero 95E10 ja 98E5 välillä on tyypillisesti viitisen senttiä. "Uusimmista" tutkimuksista huolimatta 95E10 kuluu tuon viissenttinen verran enemmän kuin 98E5 ajaessa. Kustannus ollee samaa luokkaa ajetulle kilometrille molemmilla polttoaineilla.
Siispä 95-oktaanisten autojen polttoainekustannukset nostettiin 98-oktaanista tarvitsevien autojen tasolle.
Mitä tuo 95E10 on saanut aikaan?
Hintaero 95E10 ja 98E5 välillä on tyypillisesti viitisen senttiä. "Uusimmista" tutkimuksista huolimatta 95E10 kuluu tuon viissenttinen verran enemmän kuin 98E5 ajaessa. Kustannus ollee samaa luokkaa ajetulle kilometrille molemmilla polttoaineilla.
Siispä 95-oktaanisten autojen polttoainekustannukset nostettiin 98-oktaanista tarvitsevien autojen tasolle.