Samara 1,5i GM - epävakaa tyhjäkäynti/kannen vaihto
[quote="Lada-Jussi"]tossa vaihtotyössä eniten ahistaa se, että tossa ruiskussa on tota vika herkkää tavaraa. Kyllähän ihan ohjeidenkin mukaan osaa tosta pulttia avata ja kiristää, mutta siellä on sitten kuitenkin kaikkia tiiviyteen ja monetteihin liittyivä asioita joiden takia koko homma voi amatöörin tekemänä mennä vain huonommaksi.
eli pelotelkaas pahimmilla uhkakuvilla, mitä tossa ruiskun kannen vaihdossa on, niin tietää varautua tai harkita sitä jättääkö auton vaan mätänemään takapihalle.
pitäiskö tätä varten muuten alottaa uusi aihe, kun kannen vaihto alkaa olee offtopic?
Itse olen ottanut kannen yhdestä ruiskuSamarasta joskus vuosia sitten irti, epäiltyäni jonkun pakoventtiilin palaneen, mikä osoittautuikin oikeaksi ja selvisin ainoastaan vaihtamalla uuden venttiilin.
Hommassa ei kyllä ollut mitään ihmeellistä, polttoaineputket ym. hilpetöörit irti ja kannesta muistaakseni nokka-akseli irti että sai kannenpultit irti. Kannenpultit momenttiin järjestyksessä kasauksessa- ei siinä muita momentteja juuri tarvita.
Mieleen jäi erityisesti se tästä hommasta, että se oli odotettua helpompi, itsekin varmaan pelkäsin noita ruiskujuttuja jms. , koska en ole mikään "mcgyver" näissä konejutuissa, mutta homma onnistui minultakin hienosti.
eli pelotelkaas pahimmilla uhkakuvilla, mitä tossa ruiskun kannen vaihdossa on, niin tietää varautua tai harkita sitä jättääkö auton vaan mätänemään takapihalle.
pitäiskö tätä varten muuten alottaa uusi aihe, kun kannen vaihto alkaa olee offtopic?
Itse olen ottanut kannen yhdestä ruiskuSamarasta joskus vuosia sitten irti, epäiltyäni jonkun pakoventtiilin palaneen, mikä osoittautuikin oikeaksi ja selvisin ainoastaan vaihtamalla uuden venttiilin.
Hommassa ei kyllä ollut mitään ihmeellistä, polttoaineputket ym. hilpetöörit irti ja kannesta muistaakseni nokka-akseli irti että sai kannenpultit irti. Kannenpultit momenttiin järjestyksessä kasauksessa- ei siinä muita momentteja juuri tarvita.
Mieleen jäi erityisesti se tästä hommasta, että se oli odotettua helpompi, itsekin varmaan pelkäsin noita ruiskujuttuja jms. , koska en ole mikään "mcgyver" näissä konejutuissa, mutta homma onnistui minultakin hienosti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Mikäli kun sulla noita varaosa koneita on niin ei muutakuin niistä kansi irti ja käyttää jossain korjaamolla missä tutkiivat kannen että onko vikaa ja teetättää samalla muutamat perushuollot siinä elli venttiilivarren kumit ja tälläset vaihtoon. Tuonkun on tehny tai teetättäny niin uusi kansi vain sitten vaihtaa sitten koneeseen ja homma on siinä.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
laitetaan noi momentit ja kiristysjärjestys Samaran kansihommassa:
nokka-akselipukit:

momentti 21,6 Nm(2,2 kgm)
sylinterikannen pultit

kannen kiristys
1. kiristys 20 Nm. (2kgm)
2. kiristys 69,4-85,7 Nm. (7,1-8,7 kgm)
3. kiristys käännetään lisää 90°
4. kiristys käännetään vielä 90°
lähde: vaz.ee
nokka-akselipukit:

momentti 21,6 Nm(2,2 kgm)
sylinterikannen pultit

kannen kiristys
1. kiristys 20 Nm. (2kgm)
2. kiristys 69,4-85,7 Nm. (7,1-8,7 kgm)
3. kiristys käännetään lisää 90°
4. kiristys käännetään vielä 90°
lähde: vaz.ee
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Olen ollut Samaraani tyytyväinen ja uskonut sillä olevan vielä paljon huolettomia kilometrejä edessään. Nyt Jussi on puhunut voimakkaasti siitä, että Samaran moottori ei kestä kuin 100 tkm. Minullakin tuli tuo satatonnia täyteen ja nyt Jussi on saanut peloteltua minut miltei auton vaihtoon. Uskonko, että Jussin Samara on poikkeustapaus, vi alanko katsella taas Nissaneita?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Että samaran kone kestää vain 100 tkm; ensi viikonloppuna menossa Pietariin ja tuo km määrä täyttyy
Päästäänköhän takaisin...
Jos Jussin auton arvo on satoja jeuroja, ei siihen kannata kauheasti panostaakaan, varsinkin kun on ollut häiriötä.
Siis vaihda siihen kansi koneesta, joka on TIEDETTÄVÄSTI ehjä.
Kansi on muttereilla kiinni. Hihna irti, venttiilikopan kansi irti, joitain johtoja irti. Harjoittele jollain koneella, joka on pihalla. Varaa uusi kannentiiviste.
Jos tämä ei auta, varaa rahaa ja vie korjaamoon/koneistamoon.
ps. sinun kierroksilla tyylinen ajotyylisi voi myös vaikuttaa koneiden kestävyyteen; varsinkin kylmän koneen kova kierrättäminen.
ps2. en ole myymässä mitään, joten kukaan ei pääse huolestumaan laitteiden kunnosta ja laadusta.

Päästäänköhän takaisin...
Jos Jussin auton arvo on satoja jeuroja, ei siihen kannata kauheasti panostaakaan, varsinkin kun on ollut häiriötä.
Siis vaihda siihen kansi koneesta, joka on TIEDETTÄVÄSTI ehjä.
Kansi on muttereilla kiinni. Hihna irti, venttiilikopan kansi irti, joitain johtoja irti. Harjoittele jollain koneella, joka on pihalla. Varaa uusi kannentiiviste.
Jos tämä ei auta, varaa rahaa ja vie korjaamoon/koneistamoon.
ps. sinun kierroksilla tyylinen ajotyylisi voi myös vaikuttaa koneiden kestävyyteen; varsinkin kylmän koneen kova kierrättäminen.
ps2. en ole myymässä mitään, joten kukaan ei pääse huolestumaan laitteiden kunnosta ja laadusta.
No kukin tekee tyylillään, mutta minä vaan Jussin parasta ajattelen. Yhden auton kun pitää hyvin niin selviää paljon halvemmalla kuin että vaihtaisi aina ja työntäisi vanhan pellon perälle. Se ei ole kauhee kuluerä huoltaa sitä kantta. Paljon kun ajaa niin luulisi arvostavan jotain varmuuttakin.
No, ei Jussikaan niin pöljä ole että vaihtaisi paskan kannen lennossa toiseen ehkä-ehjään, näin uskoisin
.
No, ei Jussikaan niin pöljä ole että vaihtaisi paskan kannen lennossa toiseen ehkä-ehjään, näin uskoisin

Reippaina käymme rekkain alle 

Kyllä Samaran kone kestää.Ties kuinka monetta kertaa tässä toitotan kun pikkuveli myi vielä 1,3l:n Samaran edelleen katsatettuna.Koneella oli ajettu 340 00km.Laakerinliuskat hän vaihtoi ulkona jossakin kuusen alla kun autolla oli ajettu 250 000km.Kansiremppa tehtiin nokkahihnan katkeamisen takia.Eikös joka autossa "alakerta" kestä pidempään kuin yläkerta?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo jos tekemään aletaan niin tietysti kansi teetetään kunnolla, samaan rahaan vaikka asennuskin, toisaalta kannen purkaminen tuolta varaosaraadosta tuo jo vähän harjoitusta. kyllä jos autoa meinaa pitää pidempään niin kannattaa siihen uhrata rahaa, jos ei meinaa niin ei siinä paljoa menetä vaikka sen lykkäis takapihallekin, kun hankinta hinta vastaa melkein pelkkää renkaiden hintaa. tällaisessa tilanteessa pitää vaan miettiä meinaako pitää autoa pidempään, se kai se suurin ongelma.

joo, tossa on kyllä asiaa. Tuomiojaa siteerakseni "tässä vaiheessa ei kannata tehdä mitään", sopii monesti myös Ladan korjauskustannuksia arvioidessa tulevaan käyttöön ja sen uushankintahintaan.Lada-Jussi kirjoitti:joo jos tekemään aletaan niin tietysti kansi teetetään kunnolla, samaan rahaan vaikka asennuskin, toisaalta kannen purkaminen tuolta varaosaraadosta tuo jo vähän harjoitusta. kyllä jos autoa meinaa pitää pidempään niin kannattaa siihen uhrata rahaa, jos ei meinaa niin ei siinä paljoa menetä vaikka sen lykkäis takapihallekin, kun hankinta hinta vastaa melkein pelkkää renkaiden hintaa. tällaisessa tilanteessa pitää vaan miettiä meinaako pitää autoa pidempään, se kai se suurin ongelma.

Lada sopii parhaiten henkilölle "tee-kaikki-itse-miehelle", silloin noita korjauskustannuksia ei tule niin vertailtua auton "järkevään nykyiseen arvoon/hankintahintaan. -> Ladasta saadaan tällöin enemmän "hyötyä irti" ennen "takapiha ja paalausvaihetta".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
niinno, ainakin jos itse tekee noin purkaus ja kasaushommat, niin varmaan kannattaa. Mullakin makso se oma Samaran kansiremontti silloin yhden venttiilin hinnan, joka tais olla jotain 40FIM. Omalle työlle ei tietenkään näissä juuri paljon lasketa.,_,/ukka kirjoitti:Eipä taida kummosta samaraa kansiremontin hinnalla saada? Tai sitten siinä on joku kalliimpi vika. Eli kannattaa korjata, paitsi jos ei tarvi toimivaa samaraa.
,_,/ukka
Sitten taas jos vie johonkin Delttaan ja sanoo, "että pankaa tää kuntoon", niin siinä kansirempassa yms. taitaa joku 4-500e olla pikkuraha

Sehän näissä "halvoissa romuissa", mitä mullakin on parasta, että ei ole pakko panna niitä kuntoon jos ne pamahtaa. Hätätilassa voi vaikka jättää tienposkeen ja jatkaa matkaa bussilla.
Kun taas jotain kallista kärryä ei voi jättää tai viedä takapihalle mätänemään vaikka remppa maksais puolet sen arvosta vaan on maksettava tai itkettävä ja maksettava

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
ei morjens sentään, katoin venttiilien välykset, juurikin tuossa 1. sylinterissä missä ohivuotoa on todettu ei välystä löytynyt ollenkaan ja vähän heikkoa oli osassa muitakin venttiilejä, eli siellä kai on venttiili auki kokoajan. yleensä kuullut sanottavan että virheellliset välykset ääntää jotenkin, mutta aika normaali ääni tossa Samarassa on ollut?
voisiko auto olla selvinnyt ilman suurempia vaurioita, jos vika on venttiilin säädössä? 1500 koneessa ei pitäisi männänkään osua venttiileihin!
Deltan äijä sanoi ettei vika voi olla venttiilien säädössä, niin sen perusteella olis ihan turha alkaa niitä säätelee, kansi vaan remonttiin?
joka tapauksessa venttiilien säädön laiminlyönti on varmasti aiheuttanut viat, eli vika ei ole autossa vaan käyttäjässä, huoltokirjan leimat ei siis kerro koko totuutta. Toisaalta tiiviste oli sen näköinen että koppa on jossain välissä ollut auki, sitä todistaa myös kopan vuoto.
VENTTIILIEN VÄLYKSEN MITTAUKSESTA?
eikös toi välys ole mitattavissa melkein missä tahansa nokan asennossa, kunhan se nokan painaja osa ei ole alaspäin? samarassa sentään näkee nokan asennon aika hyvin. toisaalta kokeilin vähän joka asennossa ja ei mahtunut mitta väliin.
voisiko auto olla selvinnyt ilman suurempia vaurioita, jos vika on venttiilin säädössä? 1500 koneessa ei pitäisi männänkään osua venttiileihin!
Deltan äijä sanoi ettei vika voi olla venttiilien säädössä, niin sen perusteella olis ihan turha alkaa niitä säätelee, kansi vaan remonttiin?
joka tapauksessa venttiilien säädön laiminlyönti on varmasti aiheuttanut viat, eli vika ei ole autossa vaan käyttäjässä, huoltokirjan leimat ei siis kerro koko totuutta. Toisaalta tiiviste oli sen näköinen että koppa on jossain välissä ollut auki, sitä todistaa myös kopan vuoto.
VENTTIILIEN VÄLYKSEN MITTAUKSESTA?
eikös toi välys ole mitattavissa melkein missä tahansa nokan asennossa, kunhan se nokan painaja osa ei ole alaspäin? samarassa sentään näkee nokan asennon aika hyvin. toisaalta kokeilin vähän joka asennossa ja ei mahtunut mitta väliin.

Lada-Jussi kirjoitti: no tässä minun 1x2.
ei morjens sentään, katoin venttiilien välykset, juurikin tuossa 1. sylinterissä missä ohivuotoa on todettu ei välystä löytynyt ollenkaan ja vähän heikkoa oli osassa muitakin venttiilejä, eli siellä kai on venttiili auki kokoajan. yleensä kuullut sanottavan että virheellliset välykset ääntää jotenkin, mutta aika normaali ääni tossa Samarassa on ollut?
venttiili pitää ääntä jos välys on huomattavan suuri- ei välystä- ei ääntä
voisiko auto olla selvinnyt ilman suurempia vaurioita, jos vika on venttiilin säädössä? 1500 koneessa ei pitäisi männänkään osua venttiileihin!
tossa on just se paha, että venttiili "kantaa" (jää niinkuin vähän auki) ja palaa pikkuhiljaa reunastaan
Deltan äijä sanoi ettei vika voi olla venttiilien säädössä, niin sen perusteella olis ihan turha alkaa niitä säätelee, kansi vaan remonttiin?
ei se säätö enää mitään auta, jos venttiili on palanut- kansi auki
joka tapauksessa venttiilien säädön laiminlyönti on varmasti aiheuttanut viat, eli vika ei ole autossa vaan käyttäjässä, huoltokirjan leimat ei siis kerro koko totuutta. Toisaalta tiiviste oli sen näköinen että koppa on jossain välissä ollut auki, sitä todistaa myös kopan vuoto.
koppa voi olla ollut mutta venttiileitä ei ole siitä huolimatta tarkastettu/säädetty
VENTTIILIEN VÄLYKSEN MITTAUKSESTA?
eikös toi välys ole mitattavissa melkein missä tahansa nokan asennossa, kunhan se nokan painaja osa ei ole alaspäin? samarassa sentään näkee nokan asennon aika hyvin. toisaalta kokeilin vähän joka asennossa ja ei mahtunut mitta väliin.
juuri näin - "nokka ylöspäin"
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
No uskohan se ku aikansa jankkaa 
Kyllähän se kone kilisee jos välys suurenee liian suureksi. Liian pieni välys ei äännä.
Taidat olla ajanut jo satoja(tuhansia?) kilometrejä kantavalla venttiilillä. Tai eihän se ole kantanut kuin kylmänä, mutta silti on todennäköistä että se on sen verran palanut, että säätö ei enää paljo auta. Jos kantava venttiili on imuventtiili, niin sen mahdollisuus säilyä ehyenä on hieman parempi.
Sama kai se on kuitenkin kokeilla säätää sitä välystä. Ota säätölevy pois ja hivase sitä ohuemmaksi ja laita takaisin.
,_,/ukka

Kyllähän se kone kilisee jos välys suurenee liian suureksi. Liian pieni välys ei äännä.
Taidat olla ajanut jo satoja(tuhansia?) kilometrejä kantavalla venttiilillä. Tai eihän se ole kantanut kuin kylmänä, mutta silti on todennäköistä että se on sen verran palanut, että säätö ei enää paljo auta. Jos kantava venttiili on imuventtiili, niin sen mahdollisuus säilyä ehyenä on hieman parempi.
Sama kai se on kuitenkin kokeilla säätää sitä välystä. Ota säätölevy pois ja hivase sitä ohuemmaksi ja laita takaisin.
,_,/ukka
Autoton on huoleton