Sivu 5/29
Lähetetty: 12.4.2005 19:35
Kirjoittaja Fleetside
Sen verran tarkennusta, että eihän jousi muutu jäykemmäksi jos sitä lyhennetään, jos kyseessä ei ole mitkään progressiiviset jouset.
Meidän "rata" kamppeesta lyhennettiin orggis jousia 2 kieppiä. Etuiskarit on lyhennetyt versiot ja takaiskarit on Gabrielin Red Gas Riderit. Ovat chevyn diisseli pikkarin etuiskarit. Soppelin mittaset, kiinnikkeet vain vaihettu alkuperäsistä. Perä on suht jäykän olonen ja auton stanssi just hyvä.
Lähetetty: 12.4.2005 19:47
Kirjoittaja pappa- igor
mulla on nappiksessa ensimmäisen etu veto eskortin takamadallus jouset.. on just sopiva 13" pyöryköille... mersun etu jousella on tosiaan sama halkaisija... esim 123 ja 124 korisen mersun... sopii ladaan eteen taakse vähän liina pieni... mersun jousesta varmaan otta pois 1/3 niin on sopiva madallus ladaan...

takaa sopii ottaa pari kierrosta pois...niin kolmen toista pyörä mennee tasasella pienellä kuormalla noin 1,5 cm pyörän kaaren sisään...
Lähetetty: 12.4.2005 20:36
Kirjoittaja Kamrat
Fleetside kirjoitti:Sen verran tarkennusta, että eihän jousi muutu jäykemmäksi jos sitä lyhennetään, jos kyseessä ei ole mitkään progressiiviset jouset.
Meidän "rata" kamppeesta lyhennettiin orggis jousia 2 kieppiä. Etuiskarit on lyhennetyt versiot ja takaiskarit on Gabrielin Red Gas Riderit. Ovat chevyn diisseli pikkarin etuiskarit. Soppelin mittaset, kiinnikkeet vain vaihettu alkuperäsistä. Perä on suht jäykän olonen ja auton stanssi just hyvä.
Täh! Mites jos mietitään asiaa vielä.
Tapaus 1:
Mites kun mä oon aika voimamies, niin kierrän ton vakio jousen "auki", eli suoraksi tangoksi. Sovitaan että se tanko olisi 1 metrin pituinen. Tanko kiinnitetään viilapenkkiin toisesta päästä niin että tanko on vaakatasossa. Toiseen päähän laitetaan painoa 10 kiloa ja mitataan kuinka paljon tangon vapaa pää(eli se pää mihin paino laitettiin) tippui
Tapaus 2:
Samat alkuvalmistelut kuin tapaus 1:ssä. Paitsi että jousta lyhennetään, niin että tankon pituudeksi tulee 0,5 metriä. Sama 10 kilon paino laitetaan vapaaseen päähän ja mitataan taipuma.
Väitän että tapaus 2:n lyhennetty jousi taipui vähemmän kuin tapaus 1:n. Eli jousen lyhentäminen tekee jousesta kokonaisuutena jäykemmän.
Lähetetty: 12.4.2005 21:37
Kirjoittaja samppa750
Tästä on kinattu vaikka kuinka paljon. Nytkin pitäisi malttaa olla hiljaa.
Kierrejousihan toimii vääntösauvana -> lyhyempi sauva, jäykempi kiertää akselinsa ympäri. Vastaavasti pidempi sauva -> helpompi kiertää.
Mutta silti lyhyemmät iskarit tai iskarin lyhennys kiinnostaa.
Lähetetty: 12.4.2005 21:51
Kirjoittaja foma
Eli mitä lyhyempi sitä jäykempi... Kait se penikseen pätee...
Mutta aiheeseen... Jokaisella jousella on tietty jousivakio k [N/m] . Se ei muutu miksikään lyhentäisit tai pidentäisit sen. Jos haluu jäykempi niin voi laittaa tuplajouset tai jouset paksummasta tavarasta tai toisella halkaisijalla ym. Ainakin jossain Ladoissa olen nähnyt taka-akselin ja pohjan välissä about 5cm halkaisijaltaan jouset (ja tietenkin tuenta noihin)... siis omat alkuperäiset plus nuo pienemmät.
Lähetetty: 13.4.2005 14:51
Kirjoittaja Stefa
Kyllä se jousivakio vaan muuttuu jousta katkaistaessa. Mietitäämpäs vielä näinkin: otat yhden kierroksen jousta ja puristat sitä vakiovoimalla, painuu kasaan matkan x. Otat kaksi kierrosta samaa jousta, puristat jälleen samalla vakiovoimalla, nyt kumpikin kierros joustaa tuon matkan x, jolloin jousi painuu kasaan matkan 2x. Neljällä kiepillä tulee jo 4x kun jokainen kierros joustaa sen matkan x.
Kokeilkaa, jokaiselta löytynee joku vanha jousi ja henkilövaaka sekä metrimitta. Mitataan jousen vapaa pituus, jousi vaa'an päälle ja vaikka 60kg painoa päälle ja metrimitalla jousen pituus. Sitten jousi keskeltä kahtia ja sama rituaali. Pituuden muutos putoaa noin puoleen täyspitkään verrattuna.
Mutta kuitenkin paras tapa tehdä alustaa on etsiä sinne sellaiset jouset kun tahtoo, ei vain katkoa vanhoja. Iskarin pituutta saa muutettua sorvaamalla yläpää poikki ja kääntämällä uudet jengat varteen.
http://koti.mbnet.fi/~haijala/fiat127/p ... kkaus5.jpg
Lähetetty: 13.4.2005 14:53
Kirjoittaja Fleetside
Väitän että tapaus 2:n lyhennetty jousi taipui vähemmän kuin tapaus 1:n. Eli jousen lyhentäminen tekee jousesta kokonaisuutena jäykemmän.
Joo tässä sinun tapauksessahan tämä on tosi kun alat kierrejousta suoraksi venyttelemään.
Nytkin pitäisi malttaa olla hiljaa.
Miten malttaa olla jos jollakin ei vieläkään ole mennyt jakeluun.
Eli jos katkot sitä kieppijousta niin suhteellinen joustomatka lyhenee. Saattaa ehkä jostakin tuntua jäykemmältä, mutta tämä ei tee siitä jousesta jäyjempää kuin pitempänä.
Mutta silti lyhyemmät iskarit tai iskarin lyhennys kiinnostaa.
Eli iskarin männänvartta lyhennetään, jolla varmistetaan että iskari ei pohjaa. EI ole turvallisin, paras, hienoin, kätevin.... tapa, mutta toimii.
Lähetetty: 13.4.2005 15:21
Kirjoittaja Jankos
On se kumma kun täälläkään ei ymmärretä oikeasti miten jousi käyttäytyy...
Ottakaa nyt ihmeessä ne fysiikan kirjat käteen ja lukekaa sieltä totuus. Stefa ja Samppa on tainneet pitääkin ihan riittävän korkeatasoisia kirjoja kädessään ja ymmärtäneet lukemansakin. Käytännön asioitakin on varmaan tutkittu.
Totuushan on että jousivakio muuttuu:
(alkuperäinen mitta / lyhennetty mitta)*jousivakio
Mikäli ette tästä pidä niin sitten faktaa foorumille miten muka lasketaan.
Lähetetty: 13.4.2005 17:58
Kirjoittaja Toveri Sergei
mites jos ostais biltemasta/tekis itte semmoset jousen "lyhentimet"
eli jousta painetaan kasaan kierretappien ja metallin palasten kanssa, tavallaan puristimet.
Jousetkin jäykistyisivät samalla

Lähetetty: 13.4.2005 18:03
Kirjoittaja Toveri Sergei
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... &ryhmaid=2
aika pitkä linkki mutta kun ei osaa niin ei osaa.
Tuolta pitäs löytyä jousen nosto/laskusarja
Lähetetty: 13.4.2005 18:19
Kirjoittaja samppa750
Noista iskareiden pituuksista, itseäni siis kiinnostaa varsinkin Ladaan taakse sopivat vakiota lyhyemmät heilahduksenvaimentimet. Lyhennyksen syy siis siintää kohtalaisen kirkkaana mielessä, sanamuoto vaan oli huono. Pahoittelen. Vielä en ole saanut aikaiseksi etsiä sopivaa kataloogia käsiini, joten kyselen täältä.
Esim. värähtelijän (lue jousen) jousivakio k saadaan jakamalla tasapainoasemasta poikkeuttava voima F sitä vastaavalla siirtymällä x.
Mielestäni kys. arvo muuttuu kun jousta lyhennetään. Enkä nyt tahdo haastaa riitaa, näin asia mielestäni on. Samaa mieltä myös Tammertekniikan kustantama Fysiikan laboratoriotyöt-kirja. Esimerkiksi.

Lähetetty: 13.4.2005 18:38
Kirjoittaja ESKRacing
pystyisikö joku kertomaan mitkä mesen jouset ja paljonko niitä kannattaa lyhentää?
mitkä iskarit?
jos omaa vähä madaltais/jäykistäs ku keinuu vähä liikaa näille suomen autobaanoille..

Lähetetty: 26.4.2005 23:28
Kirjoittaja Sergy
Vehje kirjoitti:saako muuten mistään jäykempiä ja matalampia jousia ja sitte jotain sportti-iskareita takatuuppariin.... että tulis niinku vähä jäykempi ja matalempi alusta

eli tosta löytyy listä mitä saa KONIlta Ladaan:
tästä , ja
tästä löytyy spaxin valikoima. Hinnat oli nikun 90e klp
http://www.rallyracefin.fi/
Ja se spaxin sarja on säädettäviä iskareita. BTW, kannattaa lukea tota:
http://ladakerho.mercy.hpsjr.fi/ladaboa ... php?t=6236
Lähetetty: 27.4.2005 15:14
Kirjoittaja kettu
Maalaisjärkiperustelu:
Mun mielestä jouset jäykkenee, kun niitä lyhennetään. Jos ajattelee jousen yhtä kierrosta , niin esim. 1cm joustoon tarvitaan joku tietty voima. 1,5 cm joustoon tarvitaan jo vähän enemmän voimaa. Jos kokonaista -vaikka 10 kierroksen jousta- puristetaan 10cm: yhden kierroksen jousto-osuus on 1cm. Jos kierroksia onkin vain 8, niin yhden kierroksen täytyy joustaa enemmin, että koko jousi joustaa 10cm.
Eikös se lyhyempi sillon tarvi enemmin puristusta mennäkseen kasaan sen 10cm?
Lähetetty: 27.4.2005 19:38
Kirjoittaja Jaska HKI
Kun jousista ei ole jäljellä kuin tasainen rengas niin eikö se ole aika kova? (huumoria).
PS. Eikö lehtijousten nerokkuus ole siinä,että jousipakkaan voi rakennella millaisen yhdistelmän tahansa.