Sivu 5/5

Re: Lukkoperää

Lähetetty: 5.4.2015 15:09
Kirjoittaja veli samara
Sitten se on kitka mikä sopinee tuohon omaan projektiin.

Re: Lukkoperää

Lähetetty: 9.4.2015 13:41
Kirjoittaja Jokari
jaketech racinteam kirjoitti:torsenissa huono puoli siinä että vatii pitoa molemilta pyöriltä. jos pyörä on pitävällä pinnalla ja toinen jäällä ni voima karkaa lukosta pois luistavan puolelle
Ei todellakaan karkaa ainakaan minulla käytössä olevassa torsen/quiafe-lukossa. Esim. kevätauringon sulattama tie, jossa toinen rengas on peilijäällä ja toinen rengas puhtaalla asvaltilla. Kaasu pohjassa lähtö, asvaltin puoleinen rengas jättää viivaa, samoin kuin se jään puoleinenkin.

Mitä tulee aiemmin kysyttyyn ajettavuuteen jos nyt otat vaikka kaksi takavetoista Ladaa samalla alustalla, mutta toisessa on avoin perä ja toisessa em. torsenmurikka...jos nyt osaat takavedolla ajaa, niin autot ovat kuin yö ja päivä käsiteltävyydessä liukkailla pinnoilla.

Kokemusta löytyy aina kemppilukosta melko tavalliseen kitkalukkoon sekä helvetin jäykkään kitkalukkoon jyrkillä rampeilla takavetoladassa, ja ainoat mitä ei voi suositella yhtään mihinkään on kemppilukko ja avoin tasauspyörästö. Ensimmäisellä pilaat auton ajettavuuden kokonaan. Jälkimmäinen sopii lähinnä maitokaupassa käyntiin.

Niin ja mitä tulee pitoon niin kannattaa rakentaa se alusta niin että ne takapyörät myös oikeasti pysyvät tienpinnassa kiinni jos meinaa eteenpäin päästä. :lol:

Re: Lukkoperää

Lähetetty: 9.4.2015 14:24
Kirjoittaja samarai
Mitäs mieltä Jokari ja kumpp. on tuollaisesta Transitin kitkalukosta, tekeekö sillä mitään?
Tullut pitkään ajeltua sellaisella, mutta ei oikein itse tiedä, kun ei ole muista kokemuksia. Ja takapotku Transit kyseessä tottakai :)

Re: Lukkoperää

Lähetetty: 12.4.2015 23:23
Kirjoittaja START
no sehän riippuu mikä siellä ransussa on.
jos joku kitka tyyppinen ns. luistonrajotin niin ei mikään huikea mutta parempi kun avoin.

Re: Lukkoperää

Lähetetty: 12.4.2015 23:28
Kirjoittaja samarai
Niin sellainen kitkatyyppinenhän se on. Joku mulle vaan joskus jo yli 20v. sitten sanoi, ettei sillä tee mitään. :)

Tuossa on kuitenkin merkitsevämpi mielestäni onko siellä kopissa tonni painoa päällä vai onko se tyhjänä. Tyhjällä kopilla sillä juurikaan ei ole väliä pyöriikö siellä yksi vai kaksi pyörää tyhjää kun se jää kiinni.

Re: Lukkoperää

Lähetetty: 8.2.2019 20:14
Kirjoittaja Mazasi
Onko kenelläkään käytössä BLOKKA lukkoperää ? Ilmeisen hyvä maastokäyttöön kun ei välitä siitä, vaikka toinen pyörä olisi täysin ilmassa. Venäjällä näyttäis kustantavan 135€ "tee-se-itse" sarja jossa joutuu alkuperäistä tasauspyörästön kuorta muokkaamaan ja asentamaan palikat itse. Vajaa 200€ maksais täysin uudella kopalla oleva ja muutenkin tavalla tai toisella vahvistettu. http://www.izh-techno.ru/series/blokiro ... va-v-sbore

Re: Lukkoperää

Lähetetty: 8.2.2019 21:26
Kirjoittaja Ladanautti
Jokari kirjoitti:
jaketech racinteam kirjoitti:torsenissa huono puoli siinä että vatii pitoa molemilta pyöriltä. jos pyörä on pitävällä pinnalla ja toinen jäällä ni voima karkaa lukosta pois luistavan puolelle
Ei todellakaan karkaa ainakaan minulla käytössä olevassa torsen/quiafe-lukossa. Esim. kevätauringon sulattama tie, jossa toinen rengas on peilijäällä ja toinen rengas puhtaalla asvaltilla. Kaasu pohjassa lähtö, asvaltin puoleinen rengas jättää viivaa, samoin kuin se jään puoleinenkin.

Mitä tulee aiemmin kysyttyyn ajettavuuteen jos nyt otat vaikka kaksi takavetoista Ladaa samalla alustalla, mutta toisessa on avoin perä ja toisessa em. torsenmurikka...jos nyt osaat takavedolla ajaa, niin autot ovat kuin yö ja päivä käsiteltävyydessä liukkailla pinnoilla.

Kokemusta löytyy aina kemppilukosta melko tavalliseen kitkalukkoon sekä helvetin jäykkään kitkalukkoon jyrkillä rampeilla takavetoladassa, ja ainoat mitä ei voi suositella yhtään mihinkään on kemppilukko ja avoin tasauspyörästö. Ensimmäisellä pilaat auton ajettavuuden kokonaan. Jälkimmäinen sopii lähinnä maitokaupassa käyntiin.

Niin ja mitä tulee pitoon niin kannattaa rakentaa se alusta niin että ne takapyörät myös oikeasti pysyvät tienpinnassa kiinni jos meinaa eteenpäin päästä. :lol:

Nimenomaan lukoton tekee niin, että pitämätön puoli saa voiman. Audissani on torssenin lukko joka puolella (quattro) ja joka käpälä kiskoo menemään joka tilanteessa. Pari viikkoa sitten vedin YLÄMÄKEEN hangesta farkkumersua ja pikkuisen luisti joka pyörä, mutta kun pito palasi niin lähti kuin mummo hangesta... Maavara nyt 15cm näillä talvikumeilla. Larppaan laitan torsenin kunhan saan koneen vaihdettua kevään mittaan.