Pakkolaki sairaanhoitajien työhonosoittamiseksi

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
veli alexei
Moderaattori

Re: Pakkolaki sairaanhoitajien työhonosoittamiseksi

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Eikö nämä ole uravalintakysymyksiä? Oletetaanko, että nuohooja pystyy suorittamaan työnsä ilman käsien likaantumista tai joku fyysistä työtä tekevä ilman, että paikat ovat välillä kipeänä? Työnkuvaan kuuluu työssä kuin työssä hyvin usein kiire ja stressi. Montaa työtä koneet ja apulaitteet ovat helpottaneet, mutta fyysinen rasitus, likaantuminen ja altistuminen jollekin onnettomuudelle tms. kuuluvat vieläkin hyvin moneen työhön. Työmoraali on varmaan monella löystynyt, mutta kyllä sitä huonosti tehdystä tai vallan tekemättä jääneestä työstä joillekin tulee morkkis ja niin pitääkin tulla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Muistan kun sähköasentajat olivat lakossa 30 vuotta sitten.Oli pari kertaa päivässä kahden tunnin sähkökatkoksia.Ruokaa ei voinut laittaa,jääkaappi ei toiminut,ei televisio,kynttiloillä valosteltiin,hissit otettiin pois käytöstä ettei kukaan jäisi hissiin.Eipä paljon passanut kehuskella olevansa sähköasentaja....melkein kuonoon sai.Ollaan kait siirtymässä keskieurooppalaiseen meininkiin ja kovat otteet otetaan käyttöön.
RTJN65

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Lada-Jussi kirjoitti:kiire lienee se hoitajien pahin ongelma (ja onhan se sitten hoidettavienkin ongelma) palkankorotus ei kai sitä ratkaise vaan pitäisi palkata lisää väkeä ja keventää taakkaa, silloin palkka/työ suhde olisi kohdallaan ja kaikilla hyvä olla.
TÄSSÄ OLLAAN ASIAN YTIMESSÄ

Eli jos on riittävästi koulutettua porukkaa -> palkat kohtuu tasolla-> työmäärä on OK =Kaikki OK.

Eli jos palkkoja olisi nostettava 25% niin entäpä jos palkataan 25% tehyläisiä lisää (samalla rahalla). Vanhoilta TEHYläislitä kevenntään taakkaa ja KAIKKI HYVIN.

TUSKIN KELPAA TEHYLLE. Eli joukko irtisanoutuminen on pelkkää KIRISTYSTÄ.

Jos olisin päättämässä niin lakon jälkeen irtisanoutuneet ottasin takaisin töihin uusina työntekijöinä ja vain perupalkalla. Ja ensimmäiseen vuoteen vain perustunnit (ei ylitöitä).

Eiköhän alkais solidaarisuus joukosta karista.
Lada rules
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Minä luinkin jostain että tuolla rahalla mikä tuohon tehyn vaatimaan palkankorotukseen menisi, saataisiin palkatuksi tuhatmäärin lisää hoitajia keventämään näiden nykyisten työtaakkaa, mutta kun ilmeisesti ei vaan tosiaan ole mistä palkata...

Palkankorotus saattaisi tosiaan herättää mielenkiintoa hankkiutua alalle jolloin niitä hoitsuja alkaisi löytyä töitä tekemään, mutta jos korotus olisi noin suuri kuin tehy haluaa, niin ei niitä palkkoja ole sitten kohta enää varaa maksaa ilman että supistetaan jostain muualta...
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Hande kirjoitti:Enemmän minäkin tällähetkellä tienaisin, jos olisin kotona työttömänä.
Tämä minua jaksaa aina naurattaa. Arvatkaapa huviksenne paljonko minä tienaan, nyt kun olen taas kotona työttömänä. :idea:
En kuulu mihinkään liittoon enkä työttömyyskassaan, eikä siitä mitään hyötyä olisikaan, kun viimeksikin olin hyvin lyhyen aikaa duunissa.
Hande

Re:

Viesti Kirjoittaja Hande »

Tämä on minulle tänäpäivänä totisinta totta, tällä perhekoolla mikä minulla on. Minun palkkani ei riitä elättämään meitä kaikkia. Sen olen ruutupaperilla laskenut ja asia on näin. Se vaan on näin. Ketään kotona olevaa työtöntä en kadehdi. Ei ole sekään osa helppo. Sitä en lauseellani tarkoittanut.
Minun laskelmiini on huomioitu päivähoito menot, työmatkamenot,vuokra jne. Ja mitä palkasta näiden jälkeen jää, on se pienempi kun mitä pitäis tän kokoselle pesueelle jäädä toimeentulotuen perusosaan suhteutettuna.
Eli, minulle työssäkäynti antaa vain hyvän mielen ja sen, että koen pärjääväni omillani. Minusta tämä on aika kornia nykypäivänä, että työnteosta ei jää yhtään ylinmääräistä elämiseen. Mutta kun on töitä, niin saapahan ainakin lainaa pankista, että elää pystyy. Jee! Monasti mietin, et mitä järkee, mut kai täs sit jokin järki on, mitä en vaan ymmärrä.

Helppoa se on sanoa, että miksi ei palkata lisää hoitajia. Mutta kun totuus siinäkin asiassa on se, ettei niitä hoitajia ole!! Ei kukaan halua tälle alalle palkan vuoksi, saatika työolojen vuoksi. Mistä siis revitään hoitajia hoitamaan kaikki hoidettavat. Ja nekin jotka alalla ovat kauemmin olleet, kouluttautuvat toisille aloille, kun ei enään pää ja kroppa kestä työoloja. Jotai tarttis varmaan tehdä.
Juuri hakiessani töitä, olin ainoa hakija ja virkoja oli auki kaksi. Et näin tällä alalla. Mutta mukavahan se itselle on, kun voi valita parhaan työpaikan päältä.
Vaikka paasaankin työn raskaudesta, täytyy kuitenkin muistaa se, että olen aivan itse halunnut tälle alalle. Syyt ovat omiani. Mutta ei se silti minusta oikeuta kohtelemaan minua kun robottia, tai tusina työntekijää, tai alipalkattua orjaa!!
Nautin siitä työstä mitä tällähetkellä teen ja en kai sitä muuten jaksais, mutta työyhteisö on mahtavaa ja asiakkaiden joukosta löytyy sellaisia helmiä, että jo heidän takiaan jaksaa nyttenkin yövuoroon raahustaa. Toki täytyy toivoa, että lapset nukkuis ees sinne 9 asti aamulla, ni ehtii ehkä tunnin itsekin nukkumaan, ennen kun aloittaa taas nämä kotityöt. Palkka kun ei riitä palkkaamaan ylimääräistä lastenhoitoapua. Itse siis venyttävä univelkaisena.
Jaska HKI

Ei se työ yksinomaan sairaanhoitajilla ole raskasta:Repikää tästä:
-herätys HS-jakoon klo.3.15...kotona 5.15
-päivätöihin 6.15.......kotiin 16.30
HS-jaossa 7 töitä..1 vapaa,päivätöissä 5 töitä ja 2 vapaata
Työvuorolista:
maanantai hs+p,tiistai p,keskiviikko hs+p,torstai hs+p,perjantai hs+p,lauantai hs,sunnuntai hs,maanantai hs+p,
tiistai hs+p,keskiviikko p,torstai hs+p,perjantai hs+p,lauantai hs,sunnuntai hs,maanantai hs+p,tiistai hs+p,keskiviikko hs+p,
torstai p,lauantai hs,sunnuntai hs,maanantai hs+p,tiistai hs+p,keskiviikko hs+p ,torstai hs+p,perjantai p,lauantai hs,sunnuntai hs,maanantai hs+p,tiistai hs+p,keskiviikko hs+p,torstai hs+p,perjantai hs+p,viikonloppuvapaa joka 7:s viikko ja näin jatketaan 14 vuotta :lol: :lol: :lol:
Lada-Jussi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jaskan esimerkki on ihan omaa vikaa, kuka käskee tekemään kahta työtä?

Handen esimerkki kuviteltuina numeroina

töissä käyvä yksinhuoltaja + lapsia:
tulot y e/kk (ei mahdollisuutta toimeentulo tukeen yms)

työtön yksinhuoltaja + lapsia:
työkkärirahat x e/kk
asumistuki x e/kk
toimeentulotuki x e/kk
tulot x+x+x e/kk

yleensä y < x+x+x

yksi työkaveri jolla ei ole kovin huono palkka laski, että ansaitsisi paremmin työttömänä, lisäksi työttömänä säästää lasten hoitokustannuksista yms työssä käynti kustannuksista. Yksinasuva ei saa samoja etuuksia, mutta ei yhtä paljon kulutakkaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ff8728

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

[quote="Idän Ihme 1"]Tuleeko julkinen terveydenhoito nyt nykymuodossaan tiensä päähän?[/quote]
Olen käyttänyt kovin vähän julkista terveyden huoltoa.Mielestäni meillä on Suomessa tosi hyvällä mallilla tuo terveydenhuolto. Lyhytnäköista toimintaa on jos tuo toimiva, turvallinen terveydenhuolto ajetaan alas siksi että rahaa ei ole palkanmaksuun.Yksiselitteisesti meillä pitää olla varaa maksaa hoitohenkilökunnalle vähintäänkin riittävä korvaus heidän tekemästään arvokkaasta työstä.
Minä sanoisin että noiden terveydenhuollosta vastaavien käyttöön tulisi hankkia sellainen kokovartalokuvaa näyttävä peili, josta he voisivat aina katsoa "vastapeluriaan". Ihmettelen että ylipäänsä tilanne päästettiin tähän pisteeseen. Varmasti asioista päättävillä oli tilanne jo tiedossa esim. äitienpäivänä.
warre 353w sedan,
Samara87/88

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

helvetti, kylläpä on souta tämäki :evil:

raskasta nyt on varmaan itse kullakin, kyllä. Mutta tottahan tuo on että hoitajien työ voi olla todella paskamaista ja omalla tavalla niin raskasta, kannattaisi varmaan jokaisen eri mieltä olevan kokeilla, kohta on varmaan paikkoja auki kelle lystää, jos se niin hyvä duuni on? :?

esimerkkejä vois kertoa A4 verran, en jaksa. Siis työn varjopuolista. Kyllähän sinne mennään jonkun muun kuin rahan takia. MUTTA jääpä menemättä moni, kun ajattelee että ei sillä työllä elä, ja se on raskasta.

täällä moni huutaa että kilpailutetaan, saadaan hinnat alas. MILLÄ HELVETILLÄ KILPAILLAAN? piennetään kuluja. saako hyvää halvalla? saako? Ladan ehkä, siihempä se jääkin...

siitä van huutamaan että pärjätkää tonnilla, turpa kiinni, mut siinäpä revitään reikää kun joku tökkääkin väärää ainetta suoneen kun on joku poppamiehen koulutus tai vastaava. Tervemenoa.

kaikessahan on parannettavaa, joo, mutta kyllä tässä nyt leikitään yhdellä kaikista tärkeimmällä asialla ns. kehittyneessä teollisuusmaassa, itse en ole onneksi joutunut terveydenhuolto palveluita käyttämään sen kummemmin, onneksi.

MIKSI HELVETISSÄ TÄÄLLÄ SITTEN MAKSETAAN VEROJA? saadaan jotain turhia teatteriesityksiä ja jotain vielä turhempia taidetaloja. mieluummin hoitsujen taskuun nekin eurot. ja jos joku 13000 ihmistä on valmiina irtisanoutumaan asiansa takia ja mahdollisesti menettämään työpaikkansa, niin kyllä jokin on väärin.

noh, sama se. Mutta kanta lienee selvä. Huomaa kyllä että taas pitäisi vaan puida nyrkkiä taskussa ja purra hammasta kun omatunto käskee. Väärin. Eiku barrikaadeille vaan.

jaksamista kaikille
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Jaska HKI

Jos Jussilla olisi kolme nälkästä tenavaa roikkumassa jaloissa ja ne huutais Ruokaa .aaa aaa niin meiksei sitä vaimoaan auttais että se pystyy hoitamaan lapset kotona ja samalla säästäisi yhteiskunnan varoja parempaan tarkoitukseen kuin viedä räkäisiä tenavia johonkin homepesään säilöttäviksi.Samalla oppivat työnteon merkityksen.Eipä meidän lapset tarvitse töihin menon jälkeen kysyä "että kuka se nyt vuokrat maksaa"...sen verran ovat oppineet kun suorasuinen olen.
sakke
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

Kunnioitettavaa tietty että tekee kahta työtä mutta mun mielestä tolla Hessun jaolla vaan sotkee elämänsä kun just sitten ei oikein taho enää olla sopivia nukkumarakoja ja siinä se palkka on kuitenkin aika kehno aiheutettuun sotkuun nähden. Vaikkakin siis teoriassa tommonen parituntinen ois ihan iisi juttu niin ei se sitä ole. Olen jakanut itsekin 1999-2000. Ite tosin hamstrasin ihan järjettömästi niitä piirejä ja jaoin joka yö 5-6 tuntia. Sitten Essolta sumpit ja varastolle jatkamaan päivää.

Veikkaan, että pidempään ja tyytyväisempänä eläisi, jos korvaisi ton hesarin jakamisen jollain viikonlopputyöllä jossain varastossa esmes.
Jaska HKI

Eräs sairaanhoitaja esitti mielenkiintoisen ehdotuksen tämän päivän Hesarissa.Osoitetaan sairaanhoitaja /kansanedustajat mm. ministeri Paula Risikko pakkotyöhön sairaalaan,samalla kansanedustajan varamies/nainen saisi töitä.Näin he palvelisivat paremmin yhteiskuntaa kuin painamalla ryhmäkurinappulaa eduskunnassa.Työt voisi aloittaa esimerkiksi lauantain yövuorosta ja palkkahan on 30% korotettu :lol: :lol:
RTJN65

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Alkaa palaa päreet. Monelta kannalta. Monesta kommentista.

1. Miksei TEHY tyydy 12% ja ensi vuonna lisää (vaikka 4-6 % joka vuosi). Muut on tyytyneet jo vähempään. Miksi heti 25%?????.
2. On ollut nälkä ja kylmä. Sanottiin: Kerjätkää naapureilta! Tätä en pidemmälle kommentoi mutta ei se helppoa ole ollut (siitä muistona arvet monessa paikassa).
3. Olempa nähnyt ajan kun olisin halunnut tehdä työtä (mitä tahansa) muttei ole ollut. SIIS MITÄ TAHANSA OLISIN TEHNYT, JOPA LEHDENJAKOA EI OLLUT. Olipa hyvä että työkkärin korvaus piti hengissä, kiitos valtiolle siitä.

Mun kommentit aiheesta loppu muuten tähän.
Lada rules
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Nyt täytyy muistaa että kumpikin puoli aina laskee oman edun mukaan noita hoitajien palkkoja. Esim. kunta-alan työnantajat ovat tuossa laskelmassaan ottaneet huomioon haittakorvaukset, lomarahat jne. jotka korottavat keskiansiota kuukaudessa. Sairaanhoitajan peruspalkan keskiarvo taasen on 1865,91 €, jonka voit tarkistaa täältä. Lisäksi hoitajien työajat ovat lähes järjettömät. Se liukuhihnalla oleva duunari sentään tietää omat työvuoronsa pääsääntöisesti vuodeksi eteenpäin teki sitten päiväduunia tai vuorotyötä. Hoitajat tietävät työvuoronsa 3-6 viikkoa kerrallaan ja työvuorot voivat olla mitä vaan. Esim. ensin ilta ja heti seuraavana aamuna pitäisi olla 10 tunnin jälkeen pirteänä takaisin töissä. Sitä en tiedä tehdäänkö enään, mutta aikoinaan on vielä tehty ensin aamulla pätkäaamu (4h) ja sitten menty illalla yövuoroon. Suunnitele siinä sitten elämää työlistaa pidemmälle...
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Vastaa Viestiin