
Deltan hinnoittelu
Re: Deltan hinnoittelu
Olisi kiva jatkaa keskustelua säätöpalan karkaisusta, mutta nyt mun täytyy lähteä virinokalla tonne vankilan pikkujouluihin. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Deltan hinnoittelu
Paksuus on noissa paloissa yleisesti muutamia millin kymmenes osia..samarai kirjoitti:Ja sen Ladan säätöpalan pintakerroksen paksuuden Mickey tietää, vai pitääkö noita todella ruveta sahaamaan halki, että nähdään se paksuusHionnan perusteella se on ainakin enemmän kuin se 0,10? - sai niitä sen verran työstää. En kyllä näistä karkaisuista mitään ymmärrä, mutta äkkipäätä ainakin luulisi se, että tollainen paksuus (3-4) on läpikarkaistu.
![]()
Rälläkällä, mikäli et rautasahalla halua jyystää...., tai voithan katsoa vaikka superhessu röntgen katseella....samarai kirjoitti:Yhdessä noissa vanhoissa paloissa on nokan kiillottama kohta keskellä mutta ei siinäkään kyllä mitään kuoppaa ole. Rälläkälläkö vedetään halki?



Sen verran on noitakin ihmetelty, että on mm. sorvattu halkaisijaa pienemmäksi, kun kaikkiin autoihin / motoihin ei sopivia paloja saa mistään... Tuon operaation jälkeen palat on nitrautettu...
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Deltan hinnoittelu
1. Jos mikä tahansa pala hiiletyskarkaistaan niin se tehdään koko osalle, ei vain toiselle puolelle. Haulaisimpa tietää kuinka se voidan tehdä vain toiselle puolelle. Tai jos tollainen sydeemi on jossain toiminassa teollisesti niin haluan HETI tietää sen osoitteen. Kappaleen hiillitason muutosta ei pysty näkemään paljaalla silmällä. Ensin kappale on halkaistava, Hiottava, Kiiloitettava ja katsottava Mikroskoopilla jossa voit erottaa hiilitunkeuman rajan.mickey-69 kirjoitti:
Ladan säätöpalat on tietämäni mukaan juurikin hiilletyskarkaistuja jolloin niiden pintakerros on kovempi... Yleisesti ottaen ne palat mitkä ovat paininkupin päällä ovat useasti myös nitrattuja, ja paininkupin alapuolella hiilletyskarkaistuja....
HRC arvosta puhuttaessa liikutaan arvoissa 50>
Pinnoitus näkyy parhaiten kun sipaiset palan keskeltä kahtia ja ottaa silmän käteen...
2. Jos joku osa Nitrataan niin miksi siitä ei näy jälkiä osan sivuilla??. Nitarus suoritetaan kaasussa joten pinnoitus pitäisi näkymän sivulla ulkoa päin?? Vain perusainetta vasten(pohja/toinen puoli) jää nitraamatta.
3. Jos kysessä Nitraus (pinnoitus) on sen paksuus 0,001-0,008mm Eli jos sipaiset palan halki niin et näe tuota pinnoitusta ilman todella hyvää suurennuslasia (tai olet Superhessu). Nitrauksella ei saavuteta tunkeumaa joka näkyisi kappaleessa.
4. Hiilletyskarkaisulla saavutetaan helposti noin 55-58 HRC kovuus. Nitraus on paljon kovempi (ei mitata HRC taulukolla) vaan Rockwell talukossa puhutaan 2400 rockwellin kovuudesta.
Summa summarum: Jos ladan pala on Hiiletuskarkaistu->Kovuus on noin 0,5-1mm syvällä kappalessa-> hiottavissa asianmukaisella koneella

Lada rules
Re: Deltan hinnoittelu
......hiljaista on RTJN65 taisi sanoa viimeisen sanan



Re: Deltan hinnoittelu
No on tuota materiaalioppia tullut joskus 4 vuotta opiskeltua. Sitä ennen tullut opiskeltua käytännön suoritusta ihan 3 vuotta tuolla ammattikoulussa. Kaipa sitä jotain tietää...
) kun tasainen noin 25mm halkaisialtaan ja 3mm paksuinen (toiselta puolen karkaistu ja toiselta puolen nitrattu
) levy laitetaan sorviin ja SORVATAAN halkaisijaa piennemäksi. Voi ehkä onnistua magneetti istukalla (vain erittäin arvokkaissa hiomakoneissa, ei sorveissa) ja hiomalaikalla (ei millään terällä).

Tuon muuten haluaisin nähdä (tosin kaukaamickey-69 kirjoitti: Sen verran on noitakin ihmetelty, että on mm. sorvattu halkaisijaa pienemmäksi, kun kaikkiin autoihin / motoihin ei sopivia paloja saa mistään... Tuon operaation jälkeen palat on nitrautettu...


Lada rules
Re: Deltan hinnoittelu
Kyllä tämä säätöpalojen hionta mulle ainakin alkaa jo olla aika selvä juttu.
Palaan kyllä asiaan sitten viimeistään seuraavan venttilinsäädön yhteydessä.
Sen verran jäi nyt puolestaan vaivaamaan noi virinokat, että onko niiden nokkien hionnassa mahdollisesti mitään vaaraa - esim. vaikka karkaisua silmällä pitäen? Haulla löytänyt muuta tietoa kuin, että esim. virinokan hionnalla nostointegraalia ei saada tarpeeksi jyrkäksi. Luulisi nyt senkin hionnassa jotain vaaroja piilevän, koska jo säätöpalojenkin pinnoista nähtiin näin paljon huolta ja palstan viri-asiantuntijat siihen heti puuttuivat - kun joku tavallinen uuno nyt sellaisen erehtyi hätäpäissään tietämättömyyttään tekemään?


Sen verran jäi nyt puolestaan vaivaamaan noi virinokat, että onko niiden nokkien hionnassa mahdollisesti mitään vaaraa - esim. vaikka karkaisua silmällä pitäen? Haulla löytänyt muuta tietoa kuin, että esim. virinokan hionnalla nostointegraalia ei saada tarpeeksi jyrkäksi. Luulisi nyt senkin hionnassa jotain vaaroja piilevän, koska jo säätöpalojenkin pinnoista nähtiin näin paljon huolta ja palstan viri-asiantuntijat siihen heti puuttuivat - kun joku tavallinen uuno nyt sellaisen erehtyi hätäpäissään tietämättömyyttään tekemään?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Deltan hinnoittelu
En ole missään väittänyt että hiilletys olisi tehty vain toiselle puolelle.... Ja vaikka kuinka sinulla onkin mikroskooppi (sitä tuossa kyllä tarvitaan, sillä tunkeumaa ei kyllä muuten havaitse), tarvitsen myös silmät asian toteamista varten...RTJN65 kirjoitti:No on tuota materiaalioppia tullut joskus 4 vuotta opiskeltua. Sitä ennen tullut opiskeltua käytännön suoritusta ihan 3 vuotta tuolla ammattikoulussa. Kaipa sitä jotain tietää...![]()
Tuon muuten haluaisin nähdä (tosin kaukaa) kun tasainen noin 25mm halkaisialtaan ja 3mm paksuinen (toiselta puolen karkaistu ja toiselta puolen nitrattu
) levy laitetaan sorviin ja SORVATAAN halkaisijaa piennemäksi. Voi ehkä onnistua magneetti istukalla (vain erittäin arvokkaissa hiomakoneissa, ei sorveissa) ja hiomalaikalla (ei millään terällä).


Tietenkin se nitraus ulottuu myös sivuille..., ja nitraus suoritetaan kaasussa.. Nitraus kerros on juurikin todella pieni, kuten tuossa mainitsitkin se ei tunkeudu kappaleeseen...
Kovuuksissa olet oikeassa..., kuten sanoin HRC on yli 50 hieman valmistajasta riippuen, mutta noissa osissa pyöritään 50-60 välillä....
En väittänytkään, etteikö olisi hiottavissa, mutta mikäli homma tehdään niin että se pala kestää käyttöä myös jatkossa, suosittelen nitrausta osan hiotulle puolelle...
Eipä siinä kovin suuri einstein tarvi olla kun ymmärtää ettei se ihan perinteisellä sorvilla onnistu... Se on mahdollista tehdä jopa "kipinällä"... Mutta ihan miten vaan, jos tuntuu ettei tietotaito riitä, tulkaa tännepäin ihmettelemään lisää....

Kyllähän Risto näistä hommista on hyvinkin perillä..., toisin kuin monet muut... Tosin eipä sitä kaikkien tarvitsekaan kaikkea tietää... Itse olen perehtynyt näihin hommin niin työn (16v) kuin harrastuksen puolelta, ja tietoa on saatu paljon myös osien maahantuojilta sekä osien valmistajilta ja loput opittu käytännössä hyvän tiimin kanssa työskennellessä, jossa on yksi todella vahva osaaja metallin työstön puolelta......, joten ei täällä ihan mutu pohjalta näitä kirjoitella...
Ps. onkos niitä race-mallin taka-tukivarsia sulle tulossa vielä....?
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Deltan hinnoittelu
Yksi setti hyllyssä varattuna mutta ei kovin kiire toimituksella. Lissä joskus tammikuun puolessavälissä.mickey-69 kirjoitti: Ps. onkos niitä race-mallin taka-tukivarsia sulle tulossa vielä....?
Lada rules
Re: Deltan hinnoittelu
Virinokista Mickeyllä varmaan on paljonkin tietoa, mutta noi Samaran hiotut säätöpalat saat kyllä vielä syödä joskus, jos toi kone ei paukahda ennen seuraavaa venttiilien tarkastusta. 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Deltan hinnoittelu
Mulla nyt vaan on muutakin tekemistä elämässä kuin notkua yötä päivää Ladaboardilla....Jaska HKI kirjoitti:......hiljaista on RTJN65 taisi sanoa viimeisen sanan![]()


Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Deltan hinnoittelu
Jep.. Ei mulla nyt mikään hengen hätä niiden kanssa ole, Tammikuu loppupuoli on ihan ok.. Mutta kun saat niitä, varaa mulle yks setti ja pistä vaikka yyveetä...RTJN65 kirjoitti:Yksi setti hyllyssä varattuna mutta ei kovin kiire toimituksella. Lissä joskus tammikuun puolessavälissä.mickey-69 kirjoitti: Ps. onkos niitä race-mallin taka-tukivarsia sulle tulossa vielä....?
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Deltan hinnoittelu
No tuskin se nyt siitä paukahtaakaan, mutta ainahan kannatta pyrkiä tekemään asiat vimpan päälle...., hätätapauksia lukuunottamatta...samarai kirjoitti:Virinokista Mickeyllä varmaan on paljonkin tietoa, mutta noi Samaran hiotut säätöpalat saat kyllä vielä syödä joskus, jos toi kone ei paukahda ennen seuraavaa venttiilien tarkastusta.


Joo, onhan noiden nokkien kanssa pulattu kaikella tapaa...

Aja millä ajat ja Ladalla loput
Re: Deltan hinnoittelu
No jopas on täällä roihahtanut
Pyörittelin muutamaa palaa käsissä viikonlopun aikaan, ja nitraukseen kallistuisin. Ja kahta puolen. Kovuuksista en muista, mutta kova se on ja paksuutta tosiaan jossain alta satkun hujakoilla, jos tuo on nitraus
Mielestäni on aihetta puuttua tämäntyyppisiin juttuihin. Jos ei puutu, niin seuraavaksi ladainfossa lukee, että "samaran venttiilien säätö suoritetaan paloja hiomalla mirkelissä"
Kuten mickey69 taisi jo todeta, että onko oikeasti tarpeen kaikkien tehdä samat virheet? Onhan se fiksua, että kun joku on tehnyt 15 vuotta jotenkin, niin teen just päinvastoin 

Pyörittelin muutamaa palaa käsissä viikonlopun aikaan, ja nitraukseen kallistuisin. Ja kahta puolen. Kovuuksista en muista, mutta kova se on ja paksuutta tosiaan jossain alta satkun hujakoilla, jos tuo on nitraus

Ei ne pidä pehmeämpiä olla, vaan mielellään molemmat pitää olla kovia. Siksikin tuntuisi hyvältä idealta että pala olisi jo kovaa perusainetta ja vielä nitraus pinnassa. Jos se perusaine joustaa, niin ei nitrauskaan kestä. Niin ja öljyhän siellä nokan ja lapun välissä on, ei ne saa toisiinsa koskea. Eli jos esimerkiksi pinnanlaatu jää hionnassa sen verta huonoksi, että epätasaisuus on suurempaa kuin öljykalvon paksuus...Eiköhän ne säätöpalat pidä olla pehmeämpiä kuin nokka-akseli.Muutenhan joutuisi vaihtamaan nokan eikä säätöpaloja.Kuinkahan monella Ladistilla on edes mikrometriä palan paksuuden mittaamiseen puisen taittomitan sijaan![]()
.Mittaus tulee suorittaa ainakin keskeltä ja neljästä reunasta ja tehdä tästä päätelmä palan suruudesta.Kieroista säätöpaloista voi tehdä esimerkiksi tammipelin nappuloita.
Monasti hiotut nokat nitrataan hionnan jälkeen. Myös fosfatointia käytetään. Että kyllä tuossa hommassa on vaaransa ja jotkut ovatkin sitä mieltä ettei vakiosta saa koskaan kestävää. Tosin öljyt ovat nykyään aika hyviä ja suurin henkivakuutus nokalle. Integraalista voi olla montaa mieltä joka riippuu käytöstä. Vakiosta taitaa saada jotain luokkaa 320/13mm, joka taas ei kerro integraalista vielä mitään. Nokkien välisen kulman muuttaminen onkin jo hankalampaa eikä onnistu useinkaan paljoa ilman täyttöä. Mistä päästääkin hitsaamalla täytettyihin nokkiin ja niiden kestoon... Sitten on tietty vielä billettinokat jne. Eli hiomalla ei pysty tekemään mitään sika-ratanokkaa, mutta 100hv/l menee kyllä hiotulla nokalla varmasti rikki, tosin täytetyllä ehkä helpommin. Toisekseen kaikki nokat eivät ole aihioina yhtä hyviä. Nokista ny voisi jorista vaikka maailman tappiin.samarai kirjoitti:Sen verran jäi nyt puolestaan vaivaamaan noi virinokat, että onko niiden nokkien hionnassa mahdollisesti mitään vaaraa - esim. vaikka karkaisua silmällä pitäen? Haulla löytänyt muuta tietoa kuin, että esim. virinokan hionnalla nostointegraalia ei saada tarpeeksi jyrkäksi. Luulisi nyt senkin hionnassa jotain vaaroja piilevän, koska jo säätöpalojenkin pinnoista nähtiin näin paljon huolta ja palstan viri-asiantuntijat siihen heti puuttuivat - kun joku tavallinen uuno nyt sellaisen erehtyi hätäpäissään tietämättömyyttään tekemään?
Mielestäni on aihetta puuttua tämäntyyppisiin juttuihin. Jos ei puutu, niin seuraavaksi ladainfossa lukee, että "samaran venttiilien säätö suoritetaan paloja hiomalla mirkelissä"


Vauhdin tae - alamäki