Re: Deltan hinnoittelu
Lähetetty: 5.12.2007 16:57
Olisi kiva jatkaa keskustelua säätöpalan karkaisusta, mutta nyt mun täytyy lähteä virinokalla tonne vankilan pikkujouluihin. 

Paksuus on noissa paloissa yleisesti muutamia millin kymmenes osia..samarai kirjoitti:Ja sen Ladan säätöpalan pintakerroksen paksuuden Mickey tietää, vai pitääkö noita todella ruveta sahaamaan halki, että nähdään se paksuusHionnan perusteella se on ainakin enemmän kuin se 0,10? - sai niitä sen verran työstää. En kyllä näistä karkaisuista mitään ymmärrä, mutta äkkipäätä ainakin luulisi se, että tollainen paksuus (3-4) on läpikarkaistu.
![]()
Rälläkällä, mikäli et rautasahalla halua jyystää...., tai voithan katsoa vaikka superhessu röntgen katseella....samarai kirjoitti:Yhdessä noissa vanhoissa paloissa on nokan kiillottama kohta keskellä mutta ei siinäkään kyllä mitään kuoppaa ole. Rälläkälläkö vedetään halki?
1. Jos mikä tahansa pala hiiletyskarkaistaan niin se tehdään koko osalle, ei vain toiselle puolelle. Haulaisimpa tietää kuinka se voidan tehdä vain toiselle puolelle. Tai jos tollainen sydeemi on jossain toiminassa teollisesti niin haluan HETI tietää sen osoitteen. Kappaleen hiillitason muutosta ei pysty näkemään paljaalla silmällä. Ensin kappale on halkaistava, Hiottava, Kiiloitettava ja katsottava Mikroskoopilla jossa voit erottaa hiilitunkeuman rajan.mickey-69 kirjoitti:
Ladan säätöpalat on tietämäni mukaan juurikin hiilletyskarkaistuja jolloin niiden pintakerros on kovempi... Yleisesti ottaen ne palat mitkä ovat paininkupin päällä ovat useasti myös nitrattuja, ja paininkupin alapuolella hiilletyskarkaistuja....
HRC arvosta puhuttaessa liikutaan arvoissa 50>
Pinnoitus näkyy parhaiten kun sipaiset palan keskeltä kahtia ja ottaa silmän käteen...
Tuon muuten haluaisin nähdä (tosin kaukaamickey-69 kirjoitti: Sen verran on noitakin ihmetelty, että on mm. sorvattu halkaisijaa pienemmäksi, kun kaikkiin autoihin / motoihin ei sopivia paloja saa mistään... Tuon operaation jälkeen palat on nitrautettu...
En ole missään väittänyt että hiilletys olisi tehty vain toiselle puolelle.... Ja vaikka kuinka sinulla onkin mikroskooppi (sitä tuossa kyllä tarvitaan, sillä tunkeumaa ei kyllä muuten havaitse), tarvitsen myös silmät asian toteamista varten...RTJN65 kirjoitti:No on tuota materiaalioppia tullut joskus 4 vuotta opiskeltua. Sitä ennen tullut opiskeltua käytännön suoritusta ihan 3 vuotta tuolla ammattikoulussa. Kaipa sitä jotain tietää...![]()
Tuon muuten haluaisin nähdä (tosin kaukaa) kun tasainen noin 25mm halkaisialtaan ja 3mm paksuinen (toiselta puolen karkaistu ja toiselta puolen nitrattu
) levy laitetaan sorviin ja SORVATAAN halkaisijaa piennemäksi. Voi ehkä onnistua magneetti istukalla (vain erittäin arvokkaissa hiomakoneissa, ei sorveissa) ja hiomalaikalla (ei millään terällä).
Yksi setti hyllyssä varattuna mutta ei kovin kiire toimituksella. Lissä joskus tammikuun puolessavälissä.mickey-69 kirjoitti: Ps. onkos niitä race-mallin taka-tukivarsia sulle tulossa vielä....?
Mulla nyt vaan on muutakin tekemistä elämässä kuin notkua yötä päivää Ladaboardilla....Jaska HKI kirjoitti:......hiljaista on RTJN65 taisi sanoa viimeisen sanan![]()
Jep.. Ei mulla nyt mikään hengen hätä niiden kanssa ole, Tammikuu loppupuoli on ihan ok.. Mutta kun saat niitä, varaa mulle yks setti ja pistä vaikka yyveetä...RTJN65 kirjoitti:Yksi setti hyllyssä varattuna mutta ei kovin kiire toimituksella. Lissä joskus tammikuun puolessavälissä.mickey-69 kirjoitti: Ps. onkos niitä race-mallin taka-tukivarsia sulle tulossa vielä....?
No tuskin se nyt siitä paukahtaakaan, mutta ainahan kannatta pyrkiä tekemään asiat vimpan päälle...., hätätapauksia lukuunottamatta...samarai kirjoitti:Virinokista Mickeyllä varmaan on paljonkin tietoa, mutta noi Samaran hiotut säätöpalat saat kyllä vielä syödä joskus, jos toi kone ei paukahda ennen seuraavaa venttiilien tarkastusta.
Ei ne pidä pehmeämpiä olla, vaan mielellään molemmat pitää olla kovia. Siksikin tuntuisi hyvältä idealta että pala olisi jo kovaa perusainetta ja vielä nitraus pinnassa. Jos se perusaine joustaa, niin ei nitrauskaan kestä. Niin ja öljyhän siellä nokan ja lapun välissä on, ei ne saa toisiinsa koskea. Eli jos esimerkiksi pinnanlaatu jää hionnassa sen verta huonoksi, että epätasaisuus on suurempaa kuin öljykalvon paksuus...Eiköhän ne säätöpalat pidä olla pehmeämpiä kuin nokka-akseli.Muutenhan joutuisi vaihtamaan nokan eikä säätöpaloja.Kuinkahan monella Ladistilla on edes mikrometriä palan paksuuden mittaamiseen puisen taittomitan sijaan![]()
.Mittaus tulee suorittaa ainakin keskeltä ja neljästä reunasta ja tehdä tästä päätelmä palan suruudesta.Kieroista säätöpaloista voi tehdä esimerkiksi tammipelin nappuloita.
Monasti hiotut nokat nitrataan hionnan jälkeen. Myös fosfatointia käytetään. Että kyllä tuossa hommassa on vaaransa ja jotkut ovatkin sitä mieltä ettei vakiosta saa koskaan kestävää. Tosin öljyt ovat nykyään aika hyviä ja suurin henkivakuutus nokalle. Integraalista voi olla montaa mieltä joka riippuu käytöstä. Vakiosta taitaa saada jotain luokkaa 320/13mm, joka taas ei kerro integraalista vielä mitään. Nokkien välisen kulman muuttaminen onkin jo hankalampaa eikä onnistu useinkaan paljoa ilman täyttöä. Mistä päästääkin hitsaamalla täytettyihin nokkiin ja niiden kestoon... Sitten on tietty vielä billettinokat jne. Eli hiomalla ei pysty tekemään mitään sika-ratanokkaa, mutta 100hv/l menee kyllä hiotulla nokalla varmasti rikki, tosin täytetyllä ehkä helpommin. Toisekseen kaikki nokat eivät ole aihioina yhtä hyviä. Nokista ny voisi jorista vaikka maailman tappiin.samarai kirjoitti:Sen verran jäi nyt puolestaan vaivaamaan noi virinokat, että onko niiden nokkien hionnassa mahdollisesti mitään vaaraa - esim. vaikka karkaisua silmällä pitäen? Haulla löytänyt muuta tietoa kuin, että esim. virinokan hionnalla nostointegraalia ei saada tarpeeksi jyrkäksi. Luulisi nyt senkin hionnassa jotain vaaroja piilevän, koska jo säätöpalojenkin pinnoista nähtiin näin paljon huolta ja palstan viri-asiantuntijat siihen heti puuttuivat - kun joku tavallinen uuno nyt sellaisen erehtyi hätäpäissään tietämättömyyttään tekemään?