Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Jep, onnea voittajalle :lol: Asianhan tekee hankalaksi nimenomaan se, ettei tuossa viassa ole mitään säännönmukaisuutta, vaan ihan randomina tuota tekee.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään töissä sisällä reilut 2000 km öljynvaihdon jälkeen tarkastin öljyt, edelleen on samanverran maksimin yläpuolella. Ei näköjään kulu pois! Samalla tarkastin muutkin nesteet, ainoastaan tuulilasin pesunestettä oli jonkin verran kulunut, ei kuitenkaan niin paljoa että olisin viitsinyt lisätä. Tolkuttoman iso säiliö muuten!

Aamulla töihin lähtiessä pimeällä paloi ensimmäisen kerran vaihteiston valo heti kun valot laittoi päälle, yleensähän se syttyy vasta kun autoa sammuttaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Sunnuntai-iltana vilkku teki saman tempun. Nyt oli pimeää ja näki että ulkonakin vilkutti kumpaankin suuntaan. Eilen kävin mersuhuollossa asiaa kysymässä, kuulemma ihan perusjuttu, hätävilkun kytkin käyttämättömyyttään hapettuu ja korjaantuu kun sitä ropailee. Jos alkaa enemmän kiusaamaan niin kannattaa kuulemma kytkin vaihtaa. Johtojen irroitus kytkimeltä saa aikaan sen ettei vilkut toimi enää ollenkaan, eli kytkimen on oltava kytkettynä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Pärsses! Kyllä on nyt kiusaa tuosta pitkästä akselivälistä, ensin loppui maavara ja pakoputki hajosi, nyt eilen töissä ajoin ahtaaseen pihaan ja aidantolppa, tai portinpieli hyökkäsi takaoven kimppuun. En minä siitä olevinaan niin kovin läheltä ajanut mutta peräpää oikaisi sitten näköjään reilusti. No, seurauksena oli sitten se että takaovi on kokonaan kasassa, myös takalokarista lähti ruosteiden päältä loputkin maalit, sitä oli joku edellinen omistaja jo aikaisemmin kolhinut. Onneksi ei sentään ikkuna hajonnut, nyt ei käyttöön vaikuta mitenkään paitsi että oven kahva ei aukaise niin hyvin kuin ennen, kiinni sentään menee normaalisti. Jos olisi kesä voisi pihalla oven verhouksen purkaa ja yrittää potkaista peltiä takaisin suoraksi mutta ei tuolla kylmässä ja märässä kovin suuresti kiinnosta. Eikä tämän tasoista laitetta oikein peltikorjaamollekaan ole järkeä viedä. Rööriroopen imuteho ei taida riittää pellin suoristamiseki. Lievästi hatuttaa, onneksi ei toisena osapuolena ollut auto vaan aidantolppa joka ei korvauksia vaadi, varsinkaan kun siihen ei tullut oikeastaan minkäänlaista jälkeä!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuntuu tuo uudelleenmuotoiltu takaovi suhisevan suuremmissa nopeuksissa, aivan kuin ikkuna olisi rakosellaan. Pitänee jossain vaiheessa yrittää vähän suoristaa sitä. Noita takaovia varmaan saisi purkaamoistakin mutta oikeanvärisenä tuskin kovin helposti. Pitää ihmetellä...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Sen verran talvelta näytti ja pakkasia luvattu että vaihdoin talvirenkaat alle. En sentään saanut tunkilta pudotettua tai muuta vahinkoa aikaiseksi. Nastolan Nesteellä kävin ilmanpaineita tarkistamassa mutta eihän se härveli toiminut, pitää huomenna Lahdessa tarkistaa. Takarenkaissa rengasliikkeen jäljiltä pitäisi oikea paine ollakin mutta eturenkaat ovat viime talven jäljiltä edelliseltä omistajalta, ei ne ainakaan lättäniltä näytä että eiköhän niillä huomiseen pärjäile. Olisihan tuossa Ladan painemittari ja C-mersun kompressori (jossa siinäkin mittari) mutta olkoon.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Ilmanpaineet tarkistettu, eturenkaissa oli molemmissa Ladan paineet, 1,8. Lisäsin 2,2 ja takana 2,5 jotka annoin olla.

Samalla otin tankin täyteen. Tällä kertaa noin 480 km kaikkea muuta kuin työajoa, mm. Nurmijärven-Helsingin reissu. Dieseliä meni noin 33 litraa ja äkkiä laskien sain tulokseksi 6,8 litraa/100 km. Onkohan talvilaatudiesel kalliimpaa kuin kesälaatu kun enää eroa on 23 senttiä 95 bensaan? Kun mersun hommasin eroa oli tasan 30 senttiä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Ainakin vielä yhdeksän asteen pakkasessa lähti lämmittämättä hyvin käymään. Takaikkunaa raaputtaessa huomasin että pakoputkesta tuli harmaata savua enemmän kuin normaalisti, ei sentään sinistä kuitenkaan. Lämmintäkin tuntui sisälle ihan tarpeeksi puhaltavan. Ehkä tämä jonkinlainen talviautokin on.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Kyllä se vähän tuhdimman näköistä tavaraa oli kuin vesihöyry, sellaista ruskeanharmaata.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tavallista valkosavutusta. Toiset savuttaa enemmän, toiset vähemmän, riippuu jälkihehkusta.
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja jta »

Saas nähdä millon tulee henkilö-auto puolelle nuo valkosavurajoittimet. Alkais lämpenemään/pysymään dieseli lämpimänä tyhjäkäynnilläkin.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Tässä pakkasilla totesin ettei tämä mitenkään erityisen lämmin ole, tarkeni vielä mutta hiki ei tullut vaikka olevinaan lämmöt täysillä. Syynä keskisuulakkeet joista puhaltaa kylmää vaikka on käännetty nuppi minimiin. Tänään aamuyöstä töihin köröttelin ja ihmettelin että mitenkähän 20-30 asteen pakkasilla mahtaa tareta. Väänsin sitten nuppia voimalla ja se naksahti, samalla loppui kylmän ilman tulo. Sitten pitikin jo puhallusta minuutin päästä pienentää. Kotiin tullessa ei koko puhallusta tullut pidettyä päällä kun lämmintä tuli niin vietävästi, toki säätönupeista sen saa viileämmäksin, kuskille ja apukuskille vieläpä erikseen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen illalla -18 pakkasta ja hyvin lähti lämmittämättä käymään. Tänään puoliltapäivin oli -20 ja johdon päässä, ihan samalla lailla käymään lähti mutta pakoputkesta ei tuota harmaanruskeaa savua tullut lainkaan. Eli sama politiikka kuin Ladalla, -15 kun on pakkasta niin laitan johdon päähän.

Vilkun viiksi näköjään hieman takkuilee kun kahteenkymmeneen pakkasasteeseen lämpömittari laskee.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen unohtui mainita että vara-astia jäähdytysnestettä edellisen omistajan jäljiltä takakontissa oli jäätynyt möykky. Siitä säikähtäneenä avasin konepelliin ja meinasin kurkata syyläriin mutta eihän siinä mitään korkkia ole josta olisi voinut nesteen olomuodon tarkistaa. Puristelin sitten letkuja ja kurkkasin paisuntasäiliöön, siellä kaikki oli nestemäisessä muodossa. Pitänee viskata tuo vara-astia johonkin ongelmajätekeräykseen (lähimpään ojaan?). Onko muuten jäähdytysnesteelle jotain pistettä kuten jäteöljylle, loisteputkille, pattereille sun muille? Ei ainakaan koskaan ole silmään pistänyt. Viitisen litraa kuitenkin tuota olisi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^ Kaatopaikoilta vai mitä jätteenkäsitttelyasemia ne nykyisin on löytyy yleensä paikka nesteillekin samoilta nurkilta kuin öljyillekin. Oman kunnan kaatopaikalta tai siirtokuormauspaikalta ottaa selvää jos sellaisia löytyy tai sitten lähin mahdollinen.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin