Sivu 5/58
Re: E10-bensiini
Lähetetty: 19.8.2010 21:13
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Ex-Neuvostoliiton alueella, erityisesti Ukrainassa, ajetaan paljon etanolilla. Myös Ladat ovat luonnollisesti etanolikäytössä, niin kaasutin- kuin ruiskumallitkin.
Asiasta on paljon juttua myös Internetissä. Googlen kääntäjä tms. kääntää kirjoituksen melko sujuvaksi englanniksi.
Sopivia hakusanoja ovat esimerkiksi
Этанол ВАЗ.
Kiintoisa sivusto on esimerkiksi
http://narodnayalternativa.forumy.com.ua/
lukemisen iloa
SvS
PS. Vastaan ei tule juttuja, joissa etanolin käytöstä olisi Ladoissa jotain erityistä hankaluutta. Luonnollisesti talvikaudella on runsasetanolikäytössä järjestettävä käynnistyvyys jollain tavalla.
Re: E10-bensiini
Lähetetty: 20.8.2010 8:26
Kirjoittaja pressa
Siis kuten huomasitkin niin tarkoitin juuri st1:sen etanoolin sekoitusta. Paljon on mahdollista ettei heilläkään se etanoolipitoisuus täyty mitä mittarista lupaavat. Toki onhan mahdollista (silti epätodennäköistä) että mittauksesi olisi virheellinen, toki silloinhan olisi lada saanut paaaljon enemmän etanoolia kuin olet laskenut.
Siis nopeasti tulkiten: Satakymppiin voi tankata etanolipitoisia polttoaineita ja kulkeee...
Oletko muuten päässyt pakokaasutestiin nyt kun on etanolia tankissa? Palaako puhtaammin ja onko päästöt pienemmät?
Re: E10-bensiini
Lähetetty: 20.8.2010 12:55
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Luin,
pressa, sen viestisi ensin vähän hötäkässä ja vasta toisella lukemisella ymmärsin, että tarkoitit nimenomaan sitä ST1:n sekoittamista.
En tunne asiaa, mutta kylmiltään veikkaisin, että seos tehdään ennen kuljetusta jakeluasemalle. Ainakin noin käyttöturvatiedotteiden pohjalta päätellen
http://www.st1.fi/index.php?id=188 sekä ST1:n oman tiedotuksen mukaan RE85:n bensiinikomponetti poikkeaisi normaalista bensiinistä (kylmäominaisuudet), joten sekoittaminen jakelumittarissa ei onnistune.
ST1 ilmoittaa, että RE85 sisältää 80...85 % prosenttia etanolia, mihin kyllä jossain määrin luotan. Etanoliosuuden määritys tekemälläni vesierottumiskokeella on jossain määrin epätarkkaa ja nyt voivat vielä virheet kertautuakin (esimerkiksi itse tehty ja kalibroitu mitta-astia m/Kotisinappi), joten tällä hetkellä käyttämäni etanolisekoitus saattaa olla jopa E65:ttä.
Joka tapauksessa tankki on nyt niin tyhjä, että hyvä kun asemalle pääsee, varakannusta tarvittaessa lisäenergiaa, jos ryytyy. Seuraavaksi tankataan E85:ttä "raakana".
***
Näyttää kovasti siltä, että ruisku-Ladat toimisivat ainakin kesäkeleillä E50:llä, ehkä suuremmillakin etanoliosuuksilla täysin ongelmitta. Minkään tiiviste-, letku, polttoainesuutin- tai muiden sellaisten ongelmien ilmaantumista en oikein pidä todennäköisenä.
Pakokaasumittauksissa en ole käynyt. Veikkaisin samantyyppisiä tuloksia kuin etanolipolttoaineilla on yleensäkin saatu: kylmän moottorin HC korkea (pääosin käytännössä vaaratonta ja nopeasti hajoavaa etanolia), CO alempi kuin bensiinillä, NOx samaa tasoa, aldehydejä enemmän ja bentseeniä vähemmän. CO2-emissio tietysti huomattavasti alempi kuin bensinillä, maakaasulla tms. orgaanisella polttoaineella.
Palaan asiaan ehkä ylihuomenna, kun E85:llä ajettu pari ajosykliä.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 3.9.2010 16:28
Kirjoittaja pinpate
Tekniikan Maailma keväällä:
"Vanhimpien autojen kohdalla E10:n käyttökiellon taustalla on polttoainejärjestelmän kestävyys. Uudempien autojen kohdalla yhden ryhmän muodostavat tehokkaat, korkeaviritteiset moottorit, joiden oktaanilukuvaatimus on 98E. Niihin 95E10:n oktaaniluku ei yksinkertaisesti riitä.
Toinen ryhmä ovat ensimmäisen sukupolven suorasuihkutusmoottorit, joissa useissa on lisäksi laihaseostoiminto. Näissä moottoreissa sylinteriin suihkutettavan polttoaineen määrä ja erityisesti tarkasti suunniteltu suihkun muoto häiriintyvät, kun suihkutusannosta joudutaan kasvattamaan etanolin pienemmän energiasisällön vuoksi. Uudemmissa, nykyisin tuotannossa olevissa suorasuihkutusmoottoreissa tätä ongelmaa ei enää ole. "
Onko 110 tuota ensimmäistä sukupolvea?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 3.9.2010 16:38
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
110 ei ole kyseisenlainen.
Tekniikan Maailman tekstissä mainittu suorasuihkutusmoottori on sellainen, jossa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan, ei siis imuputkeen tai kanavaan, kuten normaaleissa bensiinimoottoreissa.
Ladalla ei ole eikä ole ollut tuotannossa suoraruiskutteisia moottoreita.
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 3.9.2010 17:16
Kirjoittaja pinpate
Kiitos vastauksesta Sdelano!
Kysyin siitä huolimatta että samalla paljastin tietämättömyyteni 110:n toiminnoista!
Erittäin mielenkiintoinen tämä viestiketju josta on varmasti apua kun valitaan mitä Ladan
tankkiin voi turvallisesti laittaa. Odottaisi kyllä maahantuojankin selkeää tiedottamista...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 3.9.2010 18:17
Kirjoittaja manni
pinpate kirjoitti:Odottaisi kyllä maahantuojankin selkeää tiedottamista...
Maahantuojaa kun ei kiinnosta Ladan myynti, huolto eikä varaosatoiminnat. Helpompaa sanoa "ei" kun miettiä erikseen malleja ja niiden eroja.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 3.9.2010 19:35
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Tekniikan Maailma 26.5.2010
http://tekniikanmaailma.fi/autot/muut/u ... 0-bensiini:
"Tavallisten autojen suihkutusjärjestelmien mekaanisen toiminnan ja moottorin tehon kannalta alkoholiosuuden yläraja asettuu johonkin 20 prosentin tuntumaan."
"Vanhimpien autojen kohdalla E10:n käyttökiellon taustalla on polttoainejärjestelmän kestävyys. Uudempien autojen kohdalla yhden ryhmän muodostavat tehokkaat, korkeaviritteiset moottorit, joiden oktaanilukuvaatimus on 98E. Niihin 95E10:n oktaaniluku ei yksinkertaisesti riitä.
Toinen ryhmä ovat ensimmäisen sukupolven suorasuihkutusmoottorit, joissa useissa on lisäksi laihaseostoiminto. Näissä moottoreissa sylinteriin suihkutettavan polttoaineen määrä ja erityisesti tarkasti suunniteltu suihkun muoto häiriintyvät, kun suihkutusannosta joudutaan kasvattamaan etanolin pienemmän energiasisällön vuoksi. Uudemmissa, nykyisin tuotannossa olevissa suorasuihkutusmoottoreissa tätä ongelmaa ei enää ole. "
Terve!
En malta olla puuttumatta pariin seikkaan.
"Tavallisten" autojen alkoholiosuuden yläraja. En ole tavannut tietoa, jonka mukaan "tavallisten" autojen polttoaineen etanoliosuuden yläraja olisi 20 %. Päinvastoin hyvin lukuisat lähteet kertovat "tavallisten" autojen toimivan normaalisti E50:llä tai jopa E85:llä.
Polttoainejärjestelmän kestävyys. Minua kiinnostaa tietää, mikä on sellainen polttoainejärjestelmän komponentti tai materiaali, joka kestää bensiiniä, mutta ei kestä etanolia. Tai kestää etanolia E5-polttoaineessa (nykyinen bensiini), mutta ei kestä etanolia E10-polttoaineessa (tuleva)?
Sylinteriin suihkutettavan polttoaineen määrä ja suihkun muoto. Kun verrataan E5:ttä (nykyinen bensiini) ja E10:tä (tuleva), on saman energiamäärän syöttämiseksi E10:tä ruiskutettava vajaa 2 % enemmän kuin E5:ttä. Kuinka paljon suihkun muoto tms. häiriintyy tästä radikaalista 1,8 % lisäyksestä?
ihmettelee
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 3.9.2010 20:19
Kirjoittaja Team perseauki racing
itsekkin pitäisin tuota lähinnä hömppänä että vanhempien autojen polttoaine järjestelmät eivät kestä näitä uusia polttoaineita. ei minusta ole asiat mihinkään kehittyneet, kumia, alumiinia ja metallia on uudemmisakin.
mutta mitä tulee tuohon ladan käyntiin eri bensoilla niin kyllä lada on rikki jos sinne tartee 98 lorotella, rajan takana on hyvin 87 oktaanisellakin käynnyt.
hetken aikaa ajelin jopan nafta ja bensiini sekoituksella, tuli silloiselle työmaalle uudehko diesel mese johon oli tankattu säiliö täyteen bensaa.
no ainoa imuri jolla homma onnistui ilam ihmeempiä tuskasteluja oli öljyimuri, eli sellainen jolla saa imettyä öljyt mittatikusta.
kerran tuon pöntön huuhtasin tärpätillä ja ei muuta kun imemaan. n.80 litraa laskin jerrykannuihin ja rouvas asiakas ei näitä huolinut joten hyvää hyvyyttäni lupasin toimittaa eteenpäin... no hetken aikaa sitten saikin tankkailla näistä.
toimivuudessa en eroa huomannut... rajantakana käydessä edeleenkin halvinta mahdollista tankkiin, ei tuo oldsin pitkäkattokaan ole niin ronkeli ollut
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 4.9.2010 0:53
Kirjoittaja Marko
Mut kai tankkii saa laittaa 98:a,ainakin mie oo Venäjältä laittanu,en tiiä sit.miten moottorin jatkossa käy.Mie kuuntelen muitten versioita.(enkä jääräpäisyyttää ota oppii,mut kuuntelen).
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 4.9.2010 17:43
Kirjoittaja brumbrum
on taasen mennyt puurot ja vellit sekaisin en olisi niinkään huolissani etanolin käytöstä polttoaineena vaan siitä joka tekee sokeaksi jos et ole puistokemisti älä juo!!!eli metanoli.Metanolin ongelma on siinä että se reagoi eri metalliyhdisteitten kanssa rajusti ja joittenkin kumisten letkujen kanssa, itse kun opiskelin bio-energiaa joku vuos takaperin ja siihen kuului biodieselin valmistus niin silloin käytettiin metanolia valmistus prosessissa joka on huomattavasti halvempaa kuin etanoli silloin vasta puhuttiin näistä polttoaineiden syövyttävistä vaikutuksista polttoaineletkuihin ei ollut vielä konkreettista näyttöä tapahtuneesta rikoista järjestelmissä
silloin ehdotin etnolin käyttöä valmistusprosessissa mutta vastaus oli tyly a:)koululla ei ole varaa.B:) ja ei saada tarvittavaa tutkinta rahoitusta eu:lta jos käytämme etanolia prosessissa. vuosi oli 2005 jo silloin kävivät tekniikanmaailmasta tekemässä juttua bio polttoaineista ja niitten valmistuksesta ja kuinka paljon siihen tarvitaan peltopintaalaa ja etanolin tuoton aiheuttamista ympäristö haitoista joka on suurempi kuin tuosta polttoaine hömpötyksestä saadaan hyötyä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 6.9.2010 22:37
Kirjoittaja Jokari
Lattarauta kirjoitti:No mutta, onko tästä nyt mitään hyötyä?
Samaa minäkin mietin. Hienoa että on pioneerihenkeä näiden testailuun, mutta ne todelliset hyödyt onkin sitten toinen juttu, heikompi kylmäkäynnistys, suurempi kulutus, hinta aika lähellä +-0 kulutuksen takia jne...
Tietysti eräät tahot on riemuissaan kun putkesta tulee pelkkiä kukkasia.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.9.2010 10:26
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Mainitsin edellisessä viestissä etanolibensiinillä tyypillisesti saavutettavan paremman täytöksen.
Asiaa käsitellään englanniksi ja saksaksi mm. oheisessa ATZ - Automobiltechnische Zeitschrift'in eripainoksessa, jossa juttua ETH Zürichin Formula Student -hankkeesta.
http://www.amzracing.ch/amz/files/amz1384.pdf
***
Formula Student tosin ei liene paras mahdollinen konstruktio etanolibensiinin paremman täytöksen hyödyntämiseen, sillä lajisääntöjen mukaan moottorin ilmansaanti kuristetaan erillisellä laipalla, joka pääosin sanelee moottorin saaman ilmamäärän.
η
v-terveisin
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.9.2010 13:01
Kirjoittaja pinpate
pressa kirjoitti: ...vaikkei deltta sitä lupaakkaan...
Deltan imago kohenisi hieman jos vaivautuisi perustelemaan
miksi E-sisältöiset bensat eivät Ladoihin sovi heidän mielestään.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.9.2010 17:45
Kirjoittaja pressa
Siis deltan tarkoitushan on myydä uusia autoja? Me kaikki tiedämme tämän. Ilmoittamalla ettei ladaan käy uudet bensat, ja ilmoitat hyvittäväsi siitä 1000e vaihdossa uuteen rasiaan kiiaan tai fiiattiin johon uudet bensat käy on kauppa helpompaa. Deltan tarkoitus ei ole pitää ostajaa merkkiuskollisena, koska muutenkin haluavat koko lada-imagosta eroon.
Skodahan taas ilmoitti jo että vanhempiikin saa vaihdettua ruiskupaineenanturia uudempaan joka mahdollistaa uuden polttoaineen, heillähän taas merkkiuskollisuus on tärkeää koska länsi-skodaa halutaan myydä. Skodahan on jo niin länsimerkki ettei enää idänihmeidenkään tapahtumailmoitus ole kerholehti kelpoinen...
Mutta lopetan offaamisen tähän ettei koko asiallinen ketju mene paskan jauhannaksi.