VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Yläpuolelta lähtee. Jollain ruuvarilla, verhoilutyökalulla yms. kapineella varovasti kampeemalla, niin saa saman vielä takasinkin. Toinen ukko helpottaa työvaihetta, kun voi ohjata/vetää sitä irtipäin. Ainakin omaan kombiin laitettiin vielä sama lista takas. Menee irrottaessa hieman kierteelle, mutta palautuu asennettaessa hyvin uomaansa. Lykkyä!
Re: 1200L 1980 entisöinti
Pitää tuota yläpuolelta irrottamista kokeilla. Tärkeintä on että säilyvät ehjänä, epäilen että uusien hankkiminen voi olla aika hankalaa.
Peltihommia aloiteltu varovaisesti, pohjahan alkaa olla massoista noin 99% puhdas. Jossain kolojen sopukoissa voi vielä massaa kummitella mutta pitää niitä skrapailla sitten myöhemmin kun tulevat vastaan.
Aloin tekemään akkutelinettä, entisen on ruoste syönyt aika heikkoon kuntoon. Originaali irti pistehitsiporalla, ja sitä mallina käyttämällä hommiin. Nuo moottorin puolelle tulevat kaksi tukijalkaa hyödynnän tuosta vanhasta, samoin ohjaamon puoleisen päädyn koska sekin on aika hyvässä kunnossa. Muuten tulee suorasta pellistä vääntämällä ja takomalla. Aikaa menee mutta menkööt. Hankala vaan kun ei passaa kovin myöhään tallissa vasaroida, aiheuttaa ns. hellasäröä mikä ei tietenkään ole mukavaa

Peltihommia aloiteltu varovaisesti, pohjahan alkaa olla massoista noin 99% puhdas. Jossain kolojen sopukoissa voi vielä massaa kummitella mutta pitää niitä skrapailla sitten myöhemmin kun tulevat vastaan.
Aloin tekemään akkutelinettä, entisen on ruoste syönyt aika heikkoon kuntoon. Originaali irti pistehitsiporalla, ja sitä mallina käyttämällä hommiin. Nuo moottorin puolelle tulevat kaksi tukijalkaa hyödynnän tuosta vanhasta, samoin ohjaamon puoleisen päädyn koska sekin on aika hyvässä kunnossa. Muuten tulee suorasta pellistä vääntämällä ja takomalla. Aikaa menee mutta menkööt. Hankala vaan kun ei passaa kovin myöhään tallissa vasaroida, aiheuttaa ns. hellasäröä mikä ei tietenkään ole mukavaa

Re: 1200L 1980 entisöinti
Irto-osien läpikäynti aloitettu kun aikaa ei oikein isompaan peltisavotan aloittamiseen nyt ole. Puran siis osakokonaisuuksia palasiksi, puhdistus, kunnostos, maalaus ja kokoonpano. Nyt työn alla etupyörän tuenta pyörännapoineen kaikkineen.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Aloittelin maalaushommia, pitää saada pikkuhiljaa valmista kun pöydät täyttyy puretuista pikkuosista. Hiekkapuhalsin ja maalasin jarrusatulamaalilla jarrupaineensäätimen. Huomenna sisuskalut takaisin sisään ja pussukkaan odottamaan paikoilleen asennusta.
Jos sitä saisi viikonloppuna nuo tukivarret happopohjamaaliin ja laatikoihin jemmaan odottamaan seuraavia työvaiheita. Puslat
vaan pitäisi saada irrotetua ja ilman prässiä hieman ahdistaa se homma.
Jos sitä saisi viikonloppuna nuo tukivarret happopohjamaaliin ja laatikoihin jemmaan odottamaan seuraavia työvaiheita. Puslat
vaan pitäisi saada irrotetua ja ilman prässiä hieman ahdistaa se homma.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Hiekkapuhalluskaapin hiekat ovat kuluneet niin loppuun että puhaltamisesta ei oikein tule enää mitään. Ei auta kuin hakea ensi viikolla uutta hiekkapuhallusainetta ja jatkaa sitten ennen maalauksen aloittamista. Tänään tuli siis puhalleltua vielä osia ja sitten tutkin noita alatukivarsia. Koska jousilautanen on vain viidellä pistehitsillä kiinni, päätin irroittaa ne jotta saa altakin puhallettua siistiksi. Ihan hyvä oli avata sillä melkoinen ruostepeikon pesäkolo sieltä paljastuikin. Mielestäni ainevahvuutta on vielä hyvin jälkellä. Tuo tukivarsi ei ole ohentunut juuri lainkaan, jousilautanen jonkinverran. Pitää miettiä jos vetäisi hieman migillä ainesta joihinkin kohtiin. Sitten tietenkin maalit väliin ja hitsaten takaisin kiinni.

Sitten olen noita sähkösinkittyjä osia esikäsitellyt uudelleen pinnoitusta varten. Tällä kertaa pyöränpultit sitruunahappokylvyssä. Pelkät kantaosat, koska varret olivat virheettömät. Ilmeisesti jotain pulttitervaa tms laitettu aikoinaan, ja se on todella auttanut.

Useampi kilo taitaa kertyä sinkittävää. Osaan tulee keltapassivointi, osaan ihan perussininen sinkki.
Eli etenee pikkuhiljaa. Korille en ole tehnyt muutamaan viikkoon mitään. Hiihtoloman suhteen olisi jonkinlaisia odotuksia.
Sitten olen noita sähkösinkittyjä osia esikäsitellyt uudelleen pinnoitusta varten. Tällä kertaa pyöränpultit sitruunahappokylvyssä. Pelkät kantaosat, koska varret olivat virheettömät. Ilmeisesti jotain pulttitervaa tms laitettu aikoinaan, ja se on todella auttanut.
Useampi kilo taitaa kertyä sinkittävää. Osaan tulee keltapassivointi, osaan ihan perussininen sinkki.
Eli etenee pikkuhiljaa. Korille en ole tehnyt muutamaan viikkoon mitään. Hiihtoloman suhteen olisi jonkinlaisia odotuksia.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Minua kiinnostaa mistä sait uuden oven ? Komiaa hommaa
Viimeksi muokannut Ladakuski, 24.2.2012 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Moi,
Tosiaan, komiaa hommaa. Kohtahan sinulla on uutta vastaava nappis. Tällaisia projekteja harvoin näkee ja mukavaa että viitsit myös raportoida töiden etenemisestä.
Tuleeko keltapassivoinnissa sellainen kellertävä pinta jossa voi nähdä sateenkaaren värejä.?
Tosiaan, komiaa hommaa. Kohtahan sinulla on uutta vastaava nappis. Tällaisia projekteja harvoin näkee ja mukavaa että viitsit myös raportoida töiden etenemisestä.
Tuleeko keltapassivoinnissa sellainen kellertävä pinta jossa voi nähdä sateenkaaren värejä.?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Kiitoksia! Positiivinen palaute aina lämmittää mieltä ja kannustaa jatkamaan.
Ladakuskille, en enää tarkkaan muista, saatoinpa laittaa ostoilmoituksen ostopalstalle. Jostain etelä-pohjanmaalta se löytyi.
Myyjä oli säilyttänyt sitä vuosikausia kaiken varalta ja oli ilahtunut kun kuuli että tulee entisöintitarpeisiin.
Jouska, juu sellanen keltainen sinkitty pinta. Niitä osia on yllättävän paljon kun nyt olen purkanut auton.
Tänään sain hiekkapuhalluskaappiin uudet hiekat sisään (Bilteman oliviinihiekkaa) ja löytyy taas tehoa aivan eri lailla.
Pystyi painettakin tipauttamaan noin 2,5 baria ja silti lähtee ruoste livohkaan nopeammin. Toivottavasti nyt viikonloppuna saan happopohjaan nuo jo puhalletut osat. Tarkkana saa muuten olla että pysyy vasemman ja oikean puolen osat erossa toisistaan.
Ladakuskille, en enää tarkkaan muista, saatoinpa laittaa ostoilmoituksen ostopalstalle. Jostain etelä-pohjanmaalta se löytyi.
Myyjä oli säilyttänyt sitä vuosikausia kaiken varalta ja oli ilahtunut kun kuuli että tulee entisöintitarpeisiin.
Jouska, juu sellanen keltainen sinkitty pinta. Niitä osia on yllättävän paljon kun nyt olen purkanut auton.
Tänään sain hiekkapuhalluskaappiin uudet hiekat sisään (Bilteman oliviinihiekkaa) ja löytyy taas tehoa aivan eri lailla.
Pystyi painettakin tipauttamaan noin 2,5 baria ja silti lähtee ruoste livohkaan nopeammin. Toivottavasti nyt viikonloppuna saan happopohjaan nuo jo puhalletut osat. Tarkkana saa muuten olla että pysyy vasemman ja oikean puolen osat erossa toisistaan.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Hienoa työtä!

Hyvin erottaa takapyörän pultit kuvasta. Laita samat pultit taakse mikäli samat vanteet laitata kun mitä on ollut. Vanteita on joskus ylikiristetty ja reiän huullos painunut siten että pultit ovat jarruhiluihin ylettyneet. Ylikiristyksen seiurasta oli tämäkin...
Toki, vaurio tuli ilmi suljetulla alueella tapahtuneessa testiajossa.
Hyvin erottaa takapyörän pultit kuvasta. Laita samat pultit taakse mikäli samat vanteet laitata kun mitä on ollut. Vanteita on joskus ylikiristetty ja reiän huullos painunut siten että pultit ovat jarruhiluihin ylettyneet. Ylikiristyksen seiurasta oli tämäkin...

Toki, vaurio tuli ilmi suljetulla alueella tapahtuneessa testiajossa.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Moi,
Sitä vaan että tuota keltapinnoitusta, joka siis peilaa sateenkaaren väreissä, ei enää ole saanut käyttää kymmeneen vuoteen EU:n sisällä.
Pitäisi olla kielletty, koska pinnoite sisältää myrkyllistä ja syöpää aiheuttavaa kuuden arvoista Kromia. Tällaisia osia on Samarassakin paljon.
Sitä vaan että tuota keltapinnoitusta, joka siis peilaa sateenkaaren väreissä, ei enää ole saanut käyttää kymmeneen vuoteen EU:n sisällä.
Pitäisi olla kielletty, koska pinnoite sisältää myrkyllistä ja syöpää aiheuttavaa kuuden arvoista Kromia. Tällaisia osia on Samarassakin paljon.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Kyllä noiden sinkkifirmojen sivuilta löytyy keltapassivointi vaihtoehtona. Luulen että pääsevät samannäköiseen lopputulokseen ilman sitä 6-kromia. En ole tarkemmin selvitellyt. Nuo takapyörän pultit on joku joskus hionut smirgelillä noin 1-2mm lyhyemmäksi kuin eturenakiden pultit, pitää tosiaan laittaa samalle akselille takaisin.
Tässä vähän taas tilannepäivitystä. Alkuun kuva etupyörännavasta roippeineen heti irrotuksen jälkeen joskus marraskuussa. Varsin lohduttoman näköinen möykky mutta surkea ulkonäkö hämää. Kaikki pultit ja mutterit kuitenkin lähtivät irrotusaineen (Monolex, aivan huipputuote) sekä kaasuliekillä vähän lämmittäen auki ehjänä. Ruostevauriot ovat ällistyttävän pieniä, ainoastaan jo tuo aiemmin mainitsemani jousen alalautanen on hieman kärsinyt mutta helposti pelastettavissa.


Kaverilla on onneksi prässi jota sain käyttää, niin sain puslat ja tuon akselin irti. Tuon toisen saan vedettyä pultilla ja aluslevyillä kotikonsteinkin. Toivottavasti jostakin löytyy uudet puslat ettei tarvi itse alkaa paistamaan kumia.
Sain kuin sainkin aloitettua viikonloppuna maalaushommaa. Oikean pyöräntuennan osia happopohjamaalauksen jälkeen.
Vetäisin pensselillä tässä tapauksessa koska jäävät piiloon ja maalattavaa oli niin vähän että en jaksanut ruiskua alkaa virittelemään. Suksienvoiteluteline pääsi toimimaan maalaustelineenä:

(on tuossa näköjään jarrupaineensäätimen apurunko ja kuraläpän kiinnityslappukin mm.)
Nyt pitää tosiaan keskittyä siihen että saan etupyöränripustuksen ja etujarrujen osat maalattua ja säilöttyä laatikoihin kasaamista varten. Osat alkaa onneksi olla hiekkapuhallettu eli maalailua tiedossa tulevina iltoina. Ehkä muutaman osan hiekkapuhallusta pitää vielä parannella että kaikki kraaterin perät tulevat puhtaaksi.
Tässä vähän taas tilannepäivitystä. Alkuun kuva etupyörännavasta roippeineen heti irrotuksen jälkeen joskus marraskuussa. Varsin lohduttoman näköinen möykky mutta surkea ulkonäkö hämää. Kaikki pultit ja mutterit kuitenkin lähtivät irrotusaineen (Monolex, aivan huipputuote) sekä kaasuliekillä vähän lämmittäen auki ehjänä. Ruostevauriot ovat ällistyttävän pieniä, ainoastaan jo tuo aiemmin mainitsemani jousen alalautanen on hieman kärsinyt mutta helposti pelastettavissa.
Kaverilla on onneksi prässi jota sain käyttää, niin sain puslat ja tuon akselin irti. Tuon toisen saan vedettyä pultilla ja aluslevyillä kotikonsteinkin. Toivottavasti jostakin löytyy uudet puslat ettei tarvi itse alkaa paistamaan kumia.
Sain kuin sainkin aloitettua viikonloppuna maalaushommaa. Oikean pyöräntuennan osia happopohjamaalauksen jälkeen.
Vetäisin pensselillä tässä tapauksessa koska jäävät piiloon ja maalattavaa oli niin vähän että en jaksanut ruiskua alkaa virittelemään. Suksienvoiteluteline pääsi toimimaan maalaustelineenä:
(on tuossa näköjään jarrupaineensäätimen apurunko ja kuraläpän kiinnityslappukin mm.)
Nyt pitää tosiaan keskittyä siihen että saan etupyöränripustuksen ja etujarrujen osat maalattua ja säilöttyä laatikoihin kasaamista varten. Osat alkaa onneksi olla hiekkapuhallettu eli maalailua tiedossa tulevina iltoina. Ehkä muutaman osan hiekkapuhallusta pitää vielä parannella että kaikki kraaterin perät tulevat puhtaaksi.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Taisi puslia olla myynnissä tämänkin päivän kokooontumisessa.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Pitääpä laittaa ostopuolelle ilmoitusta jos joku ystävällinen niitä postin kautta laittaisi tulemaan korvausta vastaan, kiitos tiedosta että niitä löytyy!
Re: 1200L 1980 entisöinti
Taas jotain pientä edistystä. Laiskottanut talliin meno mutta sain sentään hitsattua jousilautaset alatukivarsiin kiinni.

Tässä jousen puolelta, nuo hitsaukset tasoitin jousen puolelta jotta jousi makaa lautasta vasten kunnolla.
Tuohon vielä kunnon maalit + kotelosuoja+massa niin luulisi kestävän.

Tässä osaa pahvilaatikoissa odottelemassa maalaussavottaa. Joihinkin palikoihin napautin pistepuikolle merkin,
sitä tarkoittaa tuo tussilla kirjoitettu muistiinpano.

Sitten vielä puhaltelin ilmanputsarin aika hyvälle mallille. Löytyy muuten hieno stanssattu Ladan logo ilmanputsarista
siitä pakosarjalta tulevan letkun sisäänmenokohdasta. Hieman harmittaa hätiköity maaliostos. Ostin silkinhimmeää mustaa
näiden peltiosien maalailuun ja nyt kun tarkemmin ilmanputsaria tutkin niin värisävy on kyllä joka tumma savunharmaa tms.
Onko tietoa oikeasta sävystä?

Tässä jousen puolelta, nuo hitsaukset tasoitin jousen puolelta jotta jousi makaa lautasta vasten kunnolla.
Tuohon vielä kunnon maalit + kotelosuoja+massa niin luulisi kestävän.
Tässä osaa pahvilaatikoissa odottelemassa maalaussavottaa. Joihinkin palikoihin napautin pistepuikolle merkin,
sitä tarkoittaa tuo tussilla kirjoitettu muistiinpano.
Sitten vielä puhaltelin ilmanputsarin aika hyvälle mallille. Löytyy muuten hieno stanssattu Ladan logo ilmanputsarista
siitä pakosarjalta tulevan letkun sisäänmenokohdasta. Hieman harmittaa hätiköity maaliostos. Ostin silkinhimmeää mustaa
näiden peltiosien maalailuun ja nyt kun tarkemmin ilmanputsaria tutkin niin värisävy on kyllä joka tumma savunharmaa tms.
Onko tietoa oikeasta sävystä?
Re: 1200L 1980 entisöinti
Nytkähti taas eteenpäin rojekti, kun aamulla vetäisin happopohjien päälle hiontapohjamaalin.
Desilitran sekoitin maalia ja oli ihan passeli määrä kun loppui pikkuosien ripustuspaikat.
Pitäisi tehdä kunnon kuivaustelinesysteemi, tuo suksienvoiteluteline ei ole kaikkein paras vaikkakin
ihan sopiva hätäratkaisu.
Ja maalisumua pelkäsin mutta väliprojektina värkätty vetokaappi/imuseinä toimii hyvin. Ja ruiskun säätö vähän pihistellen
ettei maali ole pölynä ilmassa.
Postissa tuli komiat kuraläpät, kiitos Trambler!
Desilitran sekoitin maalia ja oli ihan passeli määrä kun loppui pikkuosien ripustuspaikat.
Pitäisi tehdä kunnon kuivaustelinesysteemi, tuo suksienvoiteluteline ei ole kaikkein paras vaikkakin
ihan sopiva hätäratkaisu.
Ja maalisumua pelkäsin mutta väliprojektina värkätty vetokaappi/imuseinä toimii hyvin. Ja ruiskun säätö vähän pihistellen
ettei maali ole pölynä ilmassa.
Postissa tuli komiat kuraläpät, kiitos Trambler!