Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Nyt on taas pullo täynnä seoskaasua!
Eka paikkakin tuli hitsattua. Saattoi olla ensimmäinen tähän autoon. Ainakaan vielä ei ole yhtään aikaisempaa löytynyt.
Vielä varmaan yksi, mahdollisesti toinenkin samanlainen pikkupaikka tehtävä.
Enemmän kaipaa fiksausta helmojen päät.
Kuskin penkistä on kiskoa korissa pitävä systeemi joskus murtunut ja sitä on korjattu hitsaamalla. Ei ole nähty vaivaa suojata mattoa, joten siihen on palanut kymmeniä reikiä.
Eilen Ladaritarin kanssa vaihdettiin kytkinlevy. Asetelma jätettiin vaihtamatta.
Vaihdelaatikon takana se kumilimppu oli aivan murtunut ja samaten vaihdelaatikon kannakekumi. Ne olin joskus ostanut jemmaan, joten nekin tuli vaihdettua uusiin.
Vaihdelaatikon perässä olevan ison n.30mm mutterin lukitelevy oli päässyt aukeamaan ja mutterikin oli monta kierrosta auki. Se kiristettiin ja taitettiin lukitepeltiä useammalta kantilta. Kytkimen keskittäminen onnistui myöskin helposti omatekele tapilla.
Sitten kun kaikki oli saatu paikoilleen niin nastarenkaat alle ja vähän lapiohommia että saadaan tallilta tie auki. Koeajossa kytkin toimi hyvin eikä ravistanut mutta takaa kuului jotain naputusta.
Takaisin kotipihaan ja perää ylös. Ei ollut pyöränpultit jotka hankaisivat jarruhiluihin niinkuin ensin epäilin. Perähän se rahisee ihan kivasti, kun renkaasta pyörittää oikein kovasti.
Etupenkkien kiskot vaihdoin parempikuntoisiin. Nyt liikkuu penkit niinkuin pitääkin.
Sitten vielä helmakoteloon tuli ruikittua kotelosuojat.
Helman kromilistan takimmainen kiinnikereikä oli mennyt pakkeloinnissa täysin piiloon. Reikäväli oli onneksi sama kaikissa joten piiloon jäänyt reikäkin löytyi ensiyrittämällä.
Vaihdekepin nahkakaulukselle pitää joku patentti vielä keksiä, että pysyy kardaanitunnelissa kiinni, ei vielä milloinkaan ole nätisti istunut. Matossa on vielä liian iso reikä ja vähän väärässä kohtaa niin ei ainakaan helpota asennusta.
Nyt on patentti nahkakaulukselle tehty. Nätimpi tuli kuin mitä aiemmin oli. Reikäpelti parilla ruuvilla kiinni kardaanitunneliin ja muutamalla nippelillä sitten kiinni tuohon nahkasuojan kaulukseen. Voi julistaa onnistuneeksi mikäli ei ajossa rämise, tukevasti tuntuu ainakin vielä pysyvän. Vähän jäi matto koholle reunasta ja edellisen omistajan aikana revitty monta senttiä kässärille päin.
Voidella pitää konepellin vaijerikin ja mekanismi. 15 astetta pakkasta eikä avausvipu käänny mihinkään. Ei onneksi tarvinnutkaan aueta. Muistelin vain, että lohkolämmittimen ja sisätilan pistokkeen haaroituksesta on johto irti ja minun tuurilla se yleensä meinaa sitä, että on lohkon johto. Tällä kertaa kävi tuuri ja lohkon johto äänestä päätellen paikoillaan.
Mukava näissä Ladoissa tämä lohkolämmittimen iso pää. Pimeässäkin onnistuu kiinnittäminen.
Ei sen pitänyt ulos niin kauaksi aikaa jäädä että ehtisi kylmettyä mutta lunta alkoi satamaan niin ajoin toiseen katokseen johon se sitten jäi yöksi kun en kerennyt tallia siivota.
Konepellinlukko putsattu ja vaijerin päätä tuli öljyttä. Herkemmin ainakin liikkuu. Huomenna taas joutuu pariksi päivää pakkaseen niin saa nähdä aukeaako vai vieläkö jäätyy.
Jarrurummutkin avasin ensimmäistä kertaa. Pintaa oli reilusti jäljellä eikä sylinteritkään olleet vuotaneet.
Peräkontissa kulkeville työkaluille ostin kesällä muovilaatikon. Se tuppasi liikkua kontissa, joten nyt laitoin äänieristemattoa pohjaan ja siihen vielä kaksipuolisella teipillä lattiamaton liukuesteverkkoa. Ei liu'u enää. Combissa ei taida olla tuolle orkkistyökalulaukulle paikkaa? Vararenkaan kanssa monttuun tuskin mahtuu, eikä sitä sieltä jaksaisi kaivaa näkyviinkään. Kiinnitin laatikon reunaan peltikoukut jossa toivottavasti pysyy.
Talvirenkaita alle laittaessa huomasin että kaikkien renkaiden nuoli on samaan suuntaan, eli oikealle puolelle. Kuviota katselin ja on symmetrinen, ilmeisesti rengasliikkeessä ei ole ajateltu loppuun asti sillä nyt ei tiedä miten päin ne on aiemmin pyörineet. Nastoista sitä voisi jotenkin tihrustaa mutta ei montaa sataa kilometriä talvella tule ajettua niin olkoot. Ihme etten aiemmin ole huomannut.
Nyt kun on tupakkaikkunan lukot tulossa niin uskalsin avata ikkunat. Neljän tuuman rautanaula oli lyöty kampeamaan ikkunaa kiinni. Hyvin on toiminut kun ei tuulen suhinaa ole kuulunut. Ehdin pelätä jo, että ne on jollain silikonilla vielä saumattukin ennen kuin naulat näin.
Sytytyskatkoksia kun on niin vaihdoin kärjet ja pyörijän. Tulpat ja johdot on uusittu alle 10tkm sitten.
Nyt sitten kosketuskulmamittarilla säädin kärkivälin lähes kohdilleen 48astetta ja strobolla sytytyksen.
Eikös kosketuskulman pidä kierroksillakin pysyä samana. Nyt pienenee n.30 asteeseen. Jakaja vaihtoon?
Kannattaahan tuo jo vaihtaa. Eihän se enää uusi ole. Ja uudet tuskin maksaa tolkuttomasti.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Aloin ohjaussimpukkaa vaihtamaan vähemmän ajettuun ja öljyt sisässä pitävään.
Rattiakselihan on tästä kuulemma joskus saatu poikki. Vanhaa ja uutta simpukkaa kun vertaa niin vanhassa on heti poorit rattiakselille kun taas uudessa on akselia jonkin matkaa.
Näissähän ei taida mitään mallikohtaisia eroja olla, eli akselin katketessa sinne on vain laitettu yksi pitkä akseli ilman niveliä.
Vanha
Uusi
Viimeksi muokannut Flaiman, 9.4.2015 23:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähän noissa on, tuo ensimmäinen on pyöreälampuisiin ja jälkimmäinen kanttilamppuihin. Eli vaihtamalla sinne kanttilampun akselit saat sen varmasti toimimaan, mutta muuten uupuu väliltä pätkä akselia.