Sivu 5/15
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 13.11.2012 22:26
Kirjoittaja Flaiman
Nyt on taas pullo täynnä seoskaasua!
Eka paikkakin tuli hitsattua. Saattoi olla ensimmäinen tähän autoon. Ainakaan vielä ei ole yhtään aikaisempaa löytynyt.
Vielä varmaan yksi, mahdollisesti toinenkin samanlainen pikkupaikka tehtävä.
Enemmän kaipaa fiksausta helmojen päät.

Kuskin penkistä on kiskoa korissa pitävä systeemi joskus murtunut ja sitä on korjattu hitsaamalla. Ei ole nähty vaivaa suojata mattoa, joten siihen on palanut kymmeniä reikiä.
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 7.1.2013 9:38
Kirjoittaja Flaiman
Eilen Ladaritarin kanssa vaihdettiin kytkinlevy. Asetelma jätettiin vaihtamatta.
Vaihdelaatikon takana se kumilimppu oli aivan murtunut ja samaten vaihdelaatikon kannakekumi. Ne olin joskus ostanut jemmaan, joten nekin tuli vaihdettua uusiin.
Vaihdelaatikon perässä olevan ison n.30mm mutterin lukitelevy oli päässyt aukeamaan ja mutterikin oli monta kierrosta auki. Se kiristettiin ja taitettiin lukitepeltiä useammalta kantilta. Kytkimen keskittäminen onnistui myöskin helposti omatekele tapilla.
Sitten kun kaikki oli saatu paikoilleen niin nastarenkaat alle ja vähän lapiohommia että saadaan tallilta tie auki. Koeajossa kytkin toimi hyvin eikä ravistanut mutta takaa kuului jotain naputusta.
Takaisin kotipihaan ja perää ylös. Ei ollut pyöränpultit jotka hankaisivat jarruhiluihin niinkuin ensin epäilin. Perähän se rahisee ihan kivasti, kun renkaasta pyörittää oikein kovasti.

Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 15.1.2013 18:52
Kirjoittaja Flaiman
Etupenkkien kiskot vaihdoin parempikuntoisiin. Nyt liikkuu penkit niinkuin pitääkin.
Sitten vielä helmakoteloon tuli ruikittua kotelosuojat.
Helman kromilistan takimmainen kiinnikereikä oli mennyt pakkeloinnissa täysin piiloon. Reikäväli oli onneksi sama kaikissa joten piiloon jäänyt reikäkin löytyi ensiyrittämällä.
Vaihdekepin nahkakaulukselle pitää joku patentti vielä keksiä, että pysyy kardaanitunnelissa kiinni, ei vielä milloinkaan ole nätisti istunut. Matossa on vielä liian iso reikä ja vähän väärässä kohtaa niin ei ainakaan helpota asennusta.
Nyt on patentti nahkakaulukselle tehty. Nätimpi tuli kuin mitä aiemmin oli. Reikäpelti parilla ruuvilla kiinni kardaanitunneliin ja muutamalla nippelillä sitten kiinni tuohon nahkasuojan kaulukseen. Voi julistaa onnistuneeksi mikäli ei ajossa rämise, tukevasti tuntuu ainakin vielä pysyvän. Vähän jäi matto koholle reunasta ja edellisen omistajan aikana revitty monta senttiä kässärille päin.

Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 15.1.2013 22:54
Kirjoittaja Flaiman
Mitenkähän tuo on tehtaalta tullessa ollut kiinni?
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 16.1.2013 13:26
Kirjoittaja Flaiman
Käsijarrun tuo vapautinnuppi jää välillä pohjaan eikä näinollen lukitu, voikohan sitä herkistellä jotenkin?
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 16.1.2013 17:44
Kirjoittaja pressa
Rasvaa siihen kynnen saranaan.
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 17.1.2013 13:26
Kirjoittaja Flaiman
Voidella pitää konepellin vaijerikin ja mekanismi. 15 astetta pakkasta eikä avausvipu käänny mihinkään. Ei onneksi tarvinnutkaan aueta. Muistelin vain, että lohkolämmittimen ja sisätilan pistokkeen haaroituksesta on johto irti ja minun tuurilla se yleensä meinaa sitä, että on lohkon johto. Tällä kertaa kävi tuuri ja lohkon johto äänestä päätellen paikoillaan.
Mukava näissä Ladoissa tämä lohkolämmittimen iso pää. Pimeässäkin onnistuu kiinnittäminen.
Saisi kesä jo tulla, että pääsisi ajelemaan.
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 17.1.2013 15:53
Kirjoittaja AI
Miksi se piti lämmittää jos sillä vasta kesällä ajetaan?
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 17.1.2013 20:09
Kirjoittaja Flaiman
Ei sen pitänyt ulos niin kauaksi aikaa jäädä että ehtisi kylmettyä mutta lunta alkoi satamaan niin ajoin toiseen katokseen johon se sitten jäi yöksi kun en kerennyt tallia siivota.
Konepellinlukko putsattu ja vaijerin päätä tuli öljyttä. Herkemmin ainakin liikkuu. Huomenna taas joutuu pariksi päivää pakkaseen niin saa nähdä aukeaako vai vieläkö jäätyy.
Jarrurummutkin avasin ensimmäistä kertaa. Pintaa oli reilusti jäljellä eikä sylinteritkään olleet vuotaneet.
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 22.2.2013 23:55
Kirjoittaja Flaiman
Peräkontissa kulkeville työkaluille ostin kesällä muovilaatikon. Se tuppasi liikkua kontissa, joten nyt laitoin äänieristemattoa pohjaan ja siihen vielä kaksipuolisella teipillä lattiamaton liukuesteverkkoa. Ei liu'u enää. Combissa ei taida olla tuolle orkkistyökalulaukulle paikkaa? Vararenkaan kanssa monttuun tuskin mahtuu, eikä sitä sieltä jaksaisi kaivaa näkyviinkään. Kiinnitin laatikon reunaan peltikoukut jossa toivottavasti pysyy.
Talvirenkaita alle laittaessa huomasin että kaikkien renkaiden nuoli on samaan suuntaan, eli oikealle puolelle. Kuviota katselin ja on symmetrinen, ilmeisesti rengasliikkeessä ei ole ajateltu loppuun asti sillä nyt ei tiedä miten päin ne on aiemmin pyörineet. Nastoista sitä voisi jotenkin tihrustaa mutta ei montaa sataa kilometriä talvella tule ajettua niin olkoot. Ihme etten aiemmin ole huomannut.
Nyt kun on tupakkaikkunan lukot tulossa niin uskalsin avata ikkunat. Neljän tuuman rautanaula oli lyöty kampeamaan ikkunaa kiinni. Hyvin on toiminut kun ei tuulen suhinaa ole kuulunut. Ehdin pelätä jo, että ne on jollain silikonilla vielä saumattukin ennen kuin naulat näin.

Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 30.4.2013 11:19
Kirjoittaja Flaiman
Sytytyskatkoksia kun on niin vaihdoin kärjet ja pyörijän. Tulpat ja johdot on uusittu alle 10tkm sitten.
Nyt sitten kosketuskulmamittarilla säädin kärkivälin lähes kohdilleen 48astetta ja strobolla sytytyksen.
Eikös kosketuskulman pidä kierroksillakin pysyä samana. Nyt pienenee n.30 asteeseen. Jakaja vaihtoon?
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 1.5.2013 11:43
Kirjoittaja lada.h.s
Flaiman kirjoitti:Jakaja vaihtoon?
Kannattaahan tuo jo vaihtaa. Eihän se enää uusi ole. Ja uudet tuskin maksaa tolkuttomasti.
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 17.5.2013 0:08
Kirjoittaja Flaiman
Aloin ohjaussimpukkaa vaihtamaan vähemmän ajettuun ja öljyt sisässä pitävään.
Rattiakselihan on tästä kuulemma joskus saatu poikki. Vanhaa ja uutta simpukkaa kun vertaa niin vanhassa on heti poorit rattiakselille kun taas uudessa on akselia jonkin matkaa.
Näissähän ei taida mitään mallikohtaisia eroja olla, eli akselin katketessa sinne on vain laitettu yksi pitkä akseli ilman niveliä.
Vanha
Uusi

Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 17.5.2013 4:36
Kirjoittaja Jaakkima
Kyllähän noissa on, tuo ensimmäinen on pyöreälampuisiin ja jälkimmäinen kanttilamppuihin. Eli vaihtamalla sinne kanttilampun akselit saat sen varmasti toimimaan, mutta muuten uupuu väliltä pätkä akselia.
Re: Lada 1500 Combi DL -84
Lähetetty: 17.5.2013 8:38
Kirjoittaja Flaiman
Hyvä tietää, että kanttiksen akselin vaihtamisella selviää.
Simpukkako rajoittaa renkaitten kääntymistä vai joku muu?