Sivu 5/16
Re: Lada 119
Lähetetty: 1.12.2012 21:58
Kirjoittaja Smoppi
arttu57 kirjoitti:Jos alamäkkee laittaa pakin ja ylämäkkeen ykkösen päälle nii eikös se pysy siinä.
Mikäs logiikka tässä on, pyöriihän se moottori molempiin suuntiin?
Re: Lada 119
Lähetetty: 2.12.2012 12:12
Kirjoittaja arttu57
Smoppi kirjoitti:arttu57 kirjoitti:Jos alamäkkee laittaa pakin ja ylämäkkeen ykkösen päälle nii eikös se pysy siinä.
Mikäs logiikka tässä on, pyöriihän se moottori molempiin suuntiin?
Vahva usko,tiisselikone tai kakkosnelosen pätkä auttaa.

Re: Lada 119
Lähetetty: 2.12.2012 22:20
Kirjoittaja JohnDoe
Pari kommenttia. Sopivassa mäessä auto yksinkertaisesti ei tunnu luotettavasti pysyvän vaihteen varassa. Jos parkkeeraa nokka mäen harjaa kohti, niin tietysti ykkönen silmään, toisin päin pakki. Mutta jos on liian jyrkkä mäki, niin auto alkaa nytkähdellen valua vähitellen mäkeä alas, vaikka oikea vaihde olisikin silmässä. On Ladan kanssa käynyt muullakin autolla samoin. Joku teknisempi voisi sitten järkeillä, saako tarpeeksi jyrkkä mäki moottorin pyörähtämään väärään suuntaan, vai kytkinkö tässä antaa periksi, käytännöss kuitenkin käy näin.
Hyvä tapahan on ainakin etuvetoistan Ladojen kanssa välillä ajossa varovasti vetää käsijarrusta, jotta takajarruissa mahdollisesti oleva kosteus haihtuisi. Tuntuvat näissä autoissa rummut keräävään ihmeenkin tehokkaasti kosteutta sisäänsä. 112:sen kanssa oli viime talvena useampikin tilanne, että takajarrut olivat jäässä, vaikkei käsijarrua olisi käytettykään. Peruuttamalla kuitekin yleensä irtosivat, kerran tai pari sai halolla napauttaa vanteeseen. Jarrujen lämmittely ajossa käsijarrulla auttaa myös siihen, etteivät takapyörät jarrutettaessa lukitu niin helposti, märkä jarrupöly tuntuu saavan aikaan sen, että takapaa saattaa lukittua etupyöriä nopeammin, ellei sitten paineensäädintä ole säädetty niin rutkasti, etteivät takajarrut käytännössä lukitu lähes millään. Tällöin taas toki hidastuvuus kärsii. Korjatkoon joku asiantuntevampi, jos nämä kommenttini ovat joltain osin vääriä - omalla kokemuksella kuitenkin ovat asiat olleet näin.
Mutta parkkeerauksen ajaksi käsjarrua ei tosiaan kannata talvella käyttää, ihan siksikin, että tuo käsijarruvaijerin jäätyminen on yleinen ongelma merkistä riippumatta.
Re: Lada 119
Lähetetty: 2.12.2012 22:25
Kirjoittaja Smoppi
JohnDoe kirjoitti:Joku teknisempi voisi sitten järkeillä, saako tarpeeksi jyrkkä mäki moottorin pyörähtämään väärään suuntaan
Samalla tavallahan se moottori pyörii molempiin suuntiin. Jos et usko, niin kokeile vaikka laturin käyttöpyörän päässä olevasta pultista pyöritellä sitä. En ymmärrä, mistä moinen luulo tulee, että se suostuisi pyörimään vain "oikeaan suuntaan". Nelitahtimoottori tietenkään ei käynnisty väärinpäin, mutta sammuksissa sitä on kyllä mahdollista pyöritellä kumpaankin suuntaan. Itse käytän aina parkkeeratessa ykkösvaihdetta, koska se on noissa peruutusvaihdetta lyhyempi.
Re: Lada 119
Lähetetty: 2.12.2012 22:32
Kirjoittaja JohnDoe
Niinhän se tosiaan pyörii, vrt. Brigss & Stratton, nelitahtikone tuokin ja todistetusti tosiaan pyörii yhtä lailla molempiin suuntiin. Ehkä olisi pitänyt itsekin tajuta, kiitos selvennyksestä.

Re: Lada 119
Lähetetty: 3.12.2012 8:08
Kirjoittaja pressa
Jos pysäköintipaikka on kadun varressa niin eturenkaat kääntää siten että, auton valuessa rengas vastaa katukivetykseen.
Re: Lada 119
Lähetetty: 9.12.2012 10:56
Kirjoittaja Ladakatti
JohnDoe kirjoitti:
Mutta parkkeerauksen ajaksi käsjarrua ei tosiaan kannata talvella käyttää, ihan siksikin, että tuo käsijarruvaijerin jäätyminen on yleinen ongelma merkistä riippumatta.
Tämäkin yllämainittu yleinen ongelma on suoraan tuulesta temmattu käsitys.
Useissa autoissa käsijarru kiristetään sisältä ja siten vesi/kosteus ei pääse mitenkään vaijeriin.
Joten talvikäytössä ei esiinny ongelmaa. Itse käytän käsijarrua jatkuvasti(Volvos) ja ei mitään ongelmaa ole esiintynyt.
Re: Lada 119
Lähetetty: 9.12.2012 12:06
Kirjoittaja JohnDoe
Ladakatti kirjoitti:
Tämäkin yllämainittu yleinen ongelma on suoraan tuulesta temmattu käsitys.
Eikä muuten ole. Ehkä ei sitten Volvon kohdalla pidä paikkaansa, mutta monen muun auton kylläkin. Ja riippuu paljon vaijerin ympärillä olevan "kotelonkin kunnosta", kuplavolkkarissa on minulla aika korroosion tuhoama ja kyllä menee väliin kosteutta. Talbotissa taas vaijerin kireys säädetään nimenomaan auton alta. Ja etuvetoisissa Ladoissa kyllä oikeasti talvella käsijarrua käytettäessä jäätyvät jumiin, samoin myös ainakin Volkswagen Passatissa on itsellä ollut kokemusta tuosta jäätymisestä. Ladassa useimmin johtuu sitä, että jäätyvät hihnat rumpuun kiinni (pitäisi lämmittää ja kuivata jarruja käsijarrun avulla ennen pysäköintiä), mutta kyllä vaijerinkin jäätyminen käsittääkseni mahdollista on. Volkkarin kohdalla taas kyse on enemmänkin juuri vaijerin jäätymisestä.
Re: Lada 119
Lähetetty: 10.12.2012 18:58
Kirjoittaja Ladakatti
Mainitsit yleinen ongelma. Mun mielestä VW kupla, Talbot, etuveto Ladat eivät nyt ole kovin yleisiä ajoneuvoja nykyisin, koko suomea ajatellen.
Lähdetään mallivuodesta 2000 ylöspäin, niin monessako automerkissä ilmene käsijarruvaijerin jäätymistä.? (yksittäistapauksia ei nyt lasketa)
Vaijerin jäätymistä voi esiintyä vanhoissa autoissa, joissa säätö suoritetaan auton alla, tai jos vaijerin ulkokuori on rikki.
Enempi käsijarrun jumiutumista esiintyy rumpujarrun vivustojen ruostuessa, myös levyjarruissa saattaa tapahtua jumittumista, jos läpivientikumi on rikki.
Vuosia sitten, ostin takaveto Ladan, joka oli seissyt ulkona 2.5 vuotta ja käsijarru päällä. Irroitin käsijarrun ja Lada lähti liikkeelle

Re: Lada 119
Lähetetty: 10.12.2012 19:21
Kirjoittaja Sepi
Omalta kohdalta jäätyminen on tapahtunut useimmiten kuskinpuolelta takaa, mihin ajon jälkeen lämmin pakoputki on sulattanut lokasuojaan kerttynyttä lunta. Myöhemmin tämä sitten jäätyy ja jäätyminen on kyllä varmempaa jos käsijarru on jäänyt päälle. Joskus tosin jäätänyt ihan vain sen rummun ja jarrukilven välisen raon umpeen. Vasara ja jämerä pitkä pultti täräytyskaluina on kyllä hyvä pitää matkassa mukana.
Edesmenneessä Talbot 1510:ssani tuota jäätämistä ei tapahtunut.
Re: Lada 119
Lähetetty: 11.12.2012 7:48
Kirjoittaja Uitukki
Ladakatti kirjoitti:
Vuosia sitten, ostin takaveto Ladan, joka oli seissyt ulkona 2.5 vuotta ja käsijarru päällä. Irroitin käsijarrun ja Lada lähti liikkeelle

Itsekin ostin varaosa Saabin viime kesänä joka oli seissyt kaksi vuotta. Käsijarru oli siinäkin päällä mutta löysäsi heti kun vapautin kahvan. Tuon jälkeen kylläkin käsijarru on alkanut jumittamaan kyseisessä autossa.
Re: Lada 119
Lähetetty: 11.12.2012 10:40
Kirjoittaja Flaiman
Meillä on -01 Ooppelissa yön aikana jarrut jäätyneet vaikkei ole käsijarrua päälle vedetty. Sitten jos viipyy asioilla puolisen tuntia niin ei vielä jäädy mutta jos käsijarrun on kiskaissut päälle niin sopivalla kelillä on ehtinyt jäätyä.
Re: Lada 119
Lähetetty: 13.12.2012 10:10
Kirjoittaja juippi11
Muutamat Volkkarit, kuten Bora, Transporter ja Audi A6 mitä olen talvella käyttänyt, eivät kestäneet käsijarrun käyttöä. Varmasti jäätyi. Mutta en ole varma että mistä. Transu pamahti liikkeelle kuitenkin kun vähän aikaa yritti. Samara yrittää myös jäätyä välillä. Minun kokeilemat Toyotat, Fordit, Opelit ym perusautot ei ole jäätäneet käsijarrua talvella. Eikä tainnut se Talbotkaan jäätää.
Re: Lada 119
Lähetetty: 13.12.2012 11:32
Kirjoittaja mikko853
Ite jätän auton parkkiin aina käsijarru päällä ympäri vuoden, yhden kerran on -03 samarassa jäänyt toinen takapyörä kiinni, mutta sekin pamahti auki kun auto liikkui muutaman metrin.
On ollut ladaa, fordia, opelia, volkkaria, toyotaa, nissania ja fiattia.
Re: Lada 119
Lähetetty: 13.12.2012 14:23
Kirjoittaja niva1700
JohnDoe kirjoitti:Mutta parkkeerauksen ajaksi käsjarrua ei tosiaan kannata talvella käyttää, ihan siksikin, että tuo käsijarruvaijerin jäätyminen on yleinen ongelma merkistä riippumatta.
noissa ladoissa mitä minulla on ollut ei ole käsijarrunvaierin jäätymistä esiintynyt mutta muissa merkeissä kylläkin mutta vääräuskosuudesta joutuu jollaintapaa maksamaan