VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti
Eikös tuo romurautanakin ole arvokkaampi kuin tuo "Yleinen vähittäismyyntiarvo 55,00 €"?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti
No nii, auton myyntiarvo on laskettu niin vaikeasti kuin vain voi laskea. Eikö tuonkin olisi voinut järkevimmin laskea? Tai no ei sinänsä mikään yllätys kun valtion firma kyseessä

Kuva vähän isompana


Kuva vähän isompana
Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti
Jarkko_I kirjoitti:tullin papereissa lukee ensimmäiseksi käyttöönottopäiväksi 31.12.1973
Eli kun vuosi 1973 tiedetään niin laskelmiin otetaan viimeinen päivä, tällöin toukokuussa rekisyeröidystä autosta jää kuusi prosenttia vähentämättä. (mutta tuskin kannattaa päätöksestä valittaa, ja ei kelpaa katsastukseen tullin käyttämä päivämäärä, vuoden voivat hyväksyä)tulli kirjoitti:alennettu 1% kuukautta kohden
Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti
Tuossa laskelmassa on kuitenkin otettava huomioon, että 1 prosentilla alennetetaan aina edellisen kuukauden jäännösarvoa.
Vertailu:

Ylempi on Tullin tekemä laskelma ja alempi jos olisi tehty 6kk:n lisäys
55e on 0,59% yleisestä myyntihinnasta (9299.1168 e)
52e on 0,56% yleisestä myyntihinnasta (9299.1168 e)
Eli yleistä myyntihintaa olisi pitänyt alentaa 3 euroa (0,03% enemmän) jos olisi huomioitu, että auto on rekisteröity toukokuussa 1973.
Autoveroa olisi silloin pitänyt periä 13,94 e. Maksua tuli nyt siis 80 senttiä liikaa.
Oma Transitti on rekisteröity 19.6.1989, rekisteröintitodistuksessa käyttöönottopäivä on kuitenkin 00.00.1989. Ilmeisesti noin vanhoista ei ole Trafilla enää tietoja tarkasta rekisteröintipäivästä vaan pelkästä vuodesta?
Käytännössä sillä on se ero, että tuon Transitin katsastus määräytyy nyt viimeisen numeron mukaan, mika on siinä 4, eli katsastus pitää tehdä huhtikuun loppuun mennessä. Rekisteröintipäivän mukaan se olisi 19.6, mutta kun sitä ei ilmeisesti ole Trafilla enää tiedossa.
Vertailu:

Ylempi on Tullin tekemä laskelma ja alempi jos olisi tehty 6kk:n lisäys
55e on 0,59% yleisestä myyntihinnasta (9299.1168 e)
52e on 0,56% yleisestä myyntihinnasta (9299.1168 e)
Eli yleistä myyntihintaa olisi pitänyt alentaa 3 euroa (0,03% enemmän) jos olisi huomioitu, että auto on rekisteröity toukokuussa 1973.
Autoveroa olisi silloin pitänyt periä 13,94 e. Maksua tuli nyt siis 80 senttiä liikaa.
Oma Transitti on rekisteröity 19.6.1989, rekisteröintitodistuksessa käyttöönottopäivä on kuitenkin 00.00.1989. Ilmeisesti noin vanhoista ei ole Trafilla enää tietoja tarkasta rekisteröintipäivästä vaan pelkästä vuodesta?
Käytännössä sillä on se ero, että tuon Transitin katsastus määräytyy nyt viimeisen numeron mukaan, mika on siinä 4, eli katsastus pitää tehdä huhtikuun loppuun mennessä. Rekisteröintipäivän mukaan se olisi 19.6, mutta kun sitä ei ilmeisesti ole Trafilla enää tiedossa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti
Se on tuo prosenttilasku joskus virkamiehelle liian vaikeaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti
Tästäkin tuli nyt käyttöauto kun ruuvasin rekisterikilvet katsastuskonttorin pihassa kiinni tähän. Kilvet ilman EU tunnusta tilasin ja niissä kestää jonkin aikaa tulla. Ei kyllä yhtään sovi tämmöiseen rotiskoon tuommoiset EU kilvet
Ja kytkin sylinterit pitää kyllä vaihtaa. Lahdessa ajellessa hävisi kytkin lähes kokonaan. Motarilla kun ajeli ja tuli takaisin Nastolaan niin kytkin taas toimii normaalisti. Tää on tehnyt tätä aikaisemminkin, mutta ei häiritsevästi. Ei ne kytkin sylinterit näköjää seisomalla pysy kunnossa. Tähänhän on vaihdettu aivan uudet vissiin 4 vuotta sitten ja niillä ajettu vain pihassa parikymmentä metriä ja sen jälkeen jäänyt seisomaan. Mitään vuotoja ei näy eikä nesteet katoa minnekkään. Kai nuo tiivisteet fuskaa sen verran ettei ne pidä



Ja kytkin sylinterit pitää kyllä vaihtaa. Lahdessa ajellessa hävisi kytkin lähes kokonaan. Motarilla kun ajeli ja tuli takaisin Nastolaan niin kytkin taas toimii normaalisti. Tää on tehnyt tätä aikaisemminkin, mutta ei häiritsevästi. Ei ne kytkin sylinterit näköjää seisomalla pysy kunnossa. Tähänhän on vaihdettu aivan uudet vissiin 4 vuotta sitten ja niillä ajettu vain pihassa parikymmentä metriä ja sen jälkeen jäänyt seisomaan. Mitään vuotoja ei näy eikä nesteet katoa minnekkään. Kai nuo tiivisteet fuskaa sen verran ettei ne pidä


Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Kytkin sylinterit tuli vaihdettua tuossa alkuviikosta ja nyt kytkin ei "katoa" ajossa ja poljin tuntuu kevyeltä. Tai no kevyeltä ja kevyeltä, ei ladassa mikää kevyt kytkin tuntuma koskaan ole ollut mutta nyt tää toimii just niin kuin pitää. Valkopohjaiset kilvet tulee jossain vaiheessa kunan ne vangit saa väännettyä siellä vankilassa oikeanlaiset. 2-3 viikkoa kuulemma kestää.
Niin ja nuo takaiskarit meinannut vaihtaa, kun ne oli melko kuolleet. Olivat vielä kummiskin siinä kunnossa että ei katsastusmiehellä mitään sen suurempaa sanottavaa ollut. Ja muutenkin tässä alusta tuntuu löysältä verrattuna tuohon mun vihreeseen kanttilamppuun. Ja tässä on ehkä tällä hetkellä takana sedanin jouset kun perä on niin matalalla. Tai sitten jouset ovat vain niin kuollettuneet
Huomenna otan tämän kyllä pois liikennekäytöstä, kun pitää ottaa tuo vihreä kanttilamppu käyttöön, kun siitä pitää käydä päästöt mittaamassa ja sen jälkeen käydä katsastamassa
Niin ja nuo takaiskarit meinannut vaihtaa, kun ne oli melko kuolleet. Olivat vielä kummiskin siinä kunnossa että ei katsastusmiehellä mitään sen suurempaa sanottavaa ollut. Ja muutenkin tässä alusta tuntuu löysältä verrattuna tuohon mun vihreeseen kanttilamppuun. Ja tässä on ehkä tällä hetkellä takana sedanin jouset kun perä on niin matalalla. Tai sitten jouset ovat vain niin kuollettuneet

Huomenna otan tämän kyllä pois liikennekäytöstä, kun pitää ottaa tuo vihreä kanttilamppu käyttöön, kun siitä pitää käydä päästöt mittaamassa ja sen jälkeen käydä katsastamassa
Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Nyt on valkopohjaiset kilvet autossa. Ei enää "häikäise" silmään se sininen EU tunnus. Ensi viikolla otan tämän taas ajoon, kunhan olen saanut tuon kanttilampun katsastettua. Takaiskarit ajattelin myös vaihtaa viikonloppuna kun semmoiset tuli hommattua


Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Muuten vihjeenä: liikennekäytöstä poistosta alle kuukaudeksi ei oikein rahallista hyötyä taida olla. Muistelisin olevan näin käyttömaksun ja vakuutuksen suhteen. Joku korjatkoon, jos olen väärässä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Nyt on otettu tämä taas ajoon. Takaikkunaan tuli läimäystyä "Lujaa Laatua Lada" tarra. Iskarit vaihdan taakse ehkä viikonloppuna jos on hyvä ilma.
Tullut myös huomattua että bensatankki vuotaa hieman. Ei kummiskaan vielä maahan asti vuoda, mutta tankin pohja on hieman kostunut. Se vuotaa siitä tyhjennyspropun kauluksen välistä. Tuli nyt pistettyä kemiallista metallia siihen ja katsotaan auttaako yhtään. Mäntysuopaa tuli kokeiltua, mutta eipä siitä oikein mitään hyötyä ollut. Jos ei auta niin pakko se on vaihtaa ehjä tankki tilalle.

Tullut myös huomattua että bensatankki vuotaa hieman. Ei kummiskaan vielä maahan asti vuoda, mutta tankin pohja on hieman kostunut. Se vuotaa siitä tyhjennyspropun kauluksen välistä. Tuli nyt pistettyä kemiallista metallia siihen ja katsotaan auttaako yhtään. Mäntysuopaa tuli kokeiltua, mutta eipä siitä oikein mitään hyötyä ollut. Jos ei auta niin pakko se on vaihtaa ehjä tankki tilalle.

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Taakse tuli vaihdettua Jokarilta ostetut kaasuiskunvaimentimet. Ero on melkein kuin yöllä ja päivällä
Takajouset tilasn myös ja ne voisi vaihtaa jossain vaiheessa. Kuinkas noitten vaihto onnistuu helpoiten? Joutuuko pudottaa akselin pois vai onnistuuko jousia puristamalla pois ottaminen?

Takajouset tilasn myös ja ne voisi vaihtaa jossain vaiheessa. Kuinkas noitten vaihto onnistuu helpoiten? Joutuuko pudottaa akselin pois vai onnistuuko jousia puristamalla pois ottaminen?
Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Takaa jouset lähtee helposti ilman puristimia. Pukit taka-akselin alle, iskari irti ja sitten vastakkaiselta puolelta iskarinkorvasta tunkkaa jolloin akseli taittuu, ja jos oikein on lässähtäneet jouset niin käsinkin voi saada mutta sorkkaraudalla ym. kampeamalla lähtee ja menee uusi paikalleen eikä pitäisi kimmahtaa silmille.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Kiitti neuvoista. Aika kuollettuneet noi jouset on kun perä on niin alhaalla. Saattaa olla että ovat vielä ihan alkuperäiset jouset paikoillaan. Iskareista kuskin puoleinen oli suurella todennäköisyydellä alkuperäinen ja repsikan puolen joka oli huonompi niin oli ilmeisesti tarvike versio joka vaihettu jossain vaiheessa kun maalit oli vielä tallella ja viivakoodi tarra kiinni.Flaiman kirjoitti:Takaa jouset lähtee helposti ilman puristimia. Pukit taka-akselin alle, iskari irti ja sitten vastakkaiselta puolelta iskarinkorvasta tunkkaa jolloin akseli taittuu, ja jos oikein on lässähtäneet jouset niin käsinkin voi saada mutta sorkkaraudalla ym. kampeamalla lähtee ja menee uusi paikalleen eikä pitäisi kimmahtaa silmille.
Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Taakke tuli vaihettua 2102 mallin jouset ja nyt perä on just sopivan korkeella. Ensimmäistä jousta irroittaessa ja uuden laittamisessa meni varmaan puol tuntia ihmetellessä, toinen puoli menikin sitten viidessä minuutissa paikoilleen
Seuraavalla kerralla tulee säästettyä aikaa kun osaa oikeas taktiikan. Mitään puristimia sun muita turhuuksia en käyttänyt. Nostin auton ilmaan, pukeilla kori ilmaan ja akseli vapaasti alas, renkaat pois, panhard tanko toiseltapuolelta pois ja sitten tunkkasi hieman akselin toisesta päästä ja kakkosnelosella väänti viel akselia alaspäin ja käsillä työnsi jousen pois paikoiltaan. Uutta sai muutaman kerran kädellä pamauttaa ennenkuin osui kohilleen.
Sitten varmaan pitäisi jossain vaiheessa etupään iskarit ja jouset uusia kun nyt takaa tuntuu jämäkältä ja eestä vähä löysältä
Tuli videomateriaaliakin otettua niin siitä voi sitten ottaa mallia https://www.youtube.com/watch?v=h7tQEHO ... e=youtu.be
Ennen

Ja jälkeen


Sitten varmaan pitäisi jossain vaiheessa etupään iskarit ja jouset uusia kun nyt takaa tuntuu jämäkältä ja eestä vähä löysältä

Tuli videomateriaaliakin otettua niin siitä voi sitten ottaa mallia https://www.youtube.com/watch?v=h7tQEHO ... e=youtu.be
Ennen

Ja jälkeen

Re: VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto
Tulipahan ekaa kertaa kurkattua moottoriin, kun en ole vielä avannut tästä mitään. Eli venttiilit säädin kohilleen ja jakoketjua kiristin. Silti tämä pitää semmoista rallatusta tietyllä kierros alueella ja nyt kun kerran venttiilit on katsottu ja jakoketju kiristetty niin luulen että se on vesipumppu joka pitää rallatusta. Pitää ostaa varalle tonne takakonttiin niin voi vaihtaa jos pamahtaa kesken kaiken.
Tuli myös tehtyä pieni fiksaus tuohon mihin huohtinletku tulee kiinni ilmanputsarissi niin siinä se putki oli vain rautalangalla kiinni ja tähän mennessä tuo on huohottanut kaikki moskat suoraan venttiilikopan päälle. Nyt hitsasin sen putken siihen putsariin kiinni ja nyt toimii niin kuin pitää.
Katselin myös tuonne auton etuosaan niin sinne pitää ostaa uudet puslat kallistuksen vakaajaan kun kädellä heiluttamalla koko tanko heiluu ja puslan ja tangon välistä pystyy katsomaan lävitse
Ei mikään ihme että välillä tuntuu että pyörä kääntyy auton alle kääntyessä
Kohta jo 3000 ajettu tällä ja kyllähän tää toimii niinkuin ladan kuuluukin toimia

Tuli myös tehtyä pieni fiksaus tuohon mihin huohtinletku tulee kiinni ilmanputsarissi niin siinä se putki oli vain rautalangalla kiinni ja tähän mennessä tuo on huohottanut kaikki moskat suoraan venttiilikopan päälle. Nyt hitsasin sen putken siihen putsariin kiinni ja nyt toimii niin kuin pitää.
Katselin myös tuonne auton etuosaan niin sinne pitää ostaa uudet puslat kallistuksen vakaajaan kun kädellä heiluttamalla koko tanko heiluu ja puslan ja tangon välistä pystyy katsomaan lävitse


Kohta jo 3000 ajettu tällä ja kyllähän tää toimii niinkuin ladan kuuluukin toimia
