VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Läpi meni jälleen päästöjen osalta:
Kierroksilla (2352 RPM)
CO 0,19 %
HC 41 ppm
CO2 14,9 %
O2 0,60 %
λ 1,018

Tyhjäkäynnillä (946 RPM)
CO 0,12 %
HC 55 ppm
CO2 15,0 %
O2 0,40 %
λ ???
Axtec hoitaa homman mahtavasti. Kattikaan ei ole tykännyt nähtävästi kyttyrää viimesyksyisestä sytkäboksien sekoamisrumbasta.
Takaa kuuluu jotain kummallista narinaa kaarteissa ja töyssyissä. Pitää käydä vielä ladan alla tutkimassa mahdollisia puslavaurioita. Muuten Larsteeni onkin katsastuskelpoinen. Nivelet ja laakerit tarkistin pyörien vaihdon yhteydessä eikä sieltä löytynyt mitään vikaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Perjantaina 15.4 käytin kombia katsastuksessa ja läpi meni yhdellä korjauskehotuksella. Oikea lähivalo näytti liian ylös. Jarruissa oli kaikki voimaerot 0, 0 ja 0 eli se osasto on kunnossa.
Kumminkin heti leimaa seuraavana päivänä kavereita tansseista pois hakiessa tuntui nykäys ja check engine -valo syttyi. Ajoin nykivällä autolla tuon reissun ja seuraavana päivänä tutkin tilanteen, jolloin selvisi, että AFR-boksista on kärähtänyt pääsolenoidin ohjauspiiri. Uutta boksia ei Lemillä ollut, joten ohitusleikkasin tuon laittamalla risan solenoidin katkaistulla neulalla paikalleen. Suutinkärjeksi valitsin kokoa 41 olevan, koska se on noin puolet oikeasta eli 85 kokoisesta. Sillä suuttimella lada pelasi hyvin ja nykimättä eikä bensankulutuskaan tuntunut yhtään liialliselta. Saattaa olla, että tuolla kärjellä ollaan hyvin lähellä stökiömetristä seosta. Tampereelle ajoin sitten check engine helottaen.

Nyt neljän onnistuneen katsastuksen ja 3,5 omistusvuoden ja 60 000 km ajosuoritteen jälkeen muistelen menneitä ja kaikkia ladaan tehtyjä korjauksia:

- termostaatti
- valtaosa konehuoneen letkuista
- jakoketjun ylälaahain
- syylärin korkki
- kaasarin koho
- yksi solenoidisuutin
- sytytyksen ohjainlaite x3
- virranjakajan kansi ja pyörijä
- nopeusmittari
- kierroslukumittari
- takaluukun kaasujouset
- takavalot piirilevyineen
- katalysaattori
- takimmainen äänenvaimennin
- jarrupääsylinteri x2
- jarrutehostin
- jarrusatulat, etujarrujen putket ja letkut
- jarrujen pitkä putki edestä taakse
- takajarrujen paineensäätöventtiili
- jarruputki venttiililtä letkulle ja itse takajarruletku
- jarrukengät jousineen
- takajarrusylinterit
- kaikki iskarit puslineen
- takajouset
- molemmat ulommat raidetangonpäät
- koko vetopyörästö
- molemmat vetoakselit laakereineen
- kytkimen pääsylinterin tiivistekumit
- akku x2
- oikean etulokasuojan ja korin välisen sauman tiivistys
- pohjan ja lokareiden hitsailu
- kuskin penkki x2, apparin penkki x2
- kesä- ja talvirenkaat

Plus sitten vielä kaikki noihin liittyvä turaaminen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Vaihdoin AFR-boksin ja mittasin samalla ton solenoidisuuttimen resistanssiarvon. Välillä näytti 0 eli oikosulkua ja lopulta noin 11 ohmia. Varmasti toimivasta suuttimesta mittasin resistanssiksi noin 41 ohmia. Etsin semmoisen varastoistani ja kiinnitin. Nyt toimii jälleen ja check engine toimii oikein. Pitäisiköhän viritellä jonkinlainen sulake noihin suuttimien ohjauspiuhoihin, ettei käräyttele noita AFR-laitteita enää tommosista syistä eli suuttimien oikoseen menemisistä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Hain tänään Tampereen Bebekistä kuusi BD136 - transistoria ja päätin kokeilla ton hajonneen AFR-laitteen korjaamista. Alunperinhän siitä oli hajonnut vain pääsuutinpiirin ohjaus, mutta uusin kaikki kuusi transistoria. AFR-laitteen rakennekaavio oli vähän epäselvä eikä siitä oikein ottanut tolkkua, mikä on mikäkin transistori. Kaikki kuusi siis uusittiin ja koeajolla Lada toimi ongelmitta. Korjaus siis onnistui. En jättänyt kuitenkaan korjattua boksia autoon kiinni, vaan varalle. Havaitsin kuitenkin sellaisen seikan, että nuo AFR-laitteet ovat sen verran yksilöllisiä, että tyhjäkäynnin laadussa on pieniä eroja havaittavissa. Se korjaantuu seosruuvin säädöllä tarpeen vaatiessa. Koko korjaustoimenpide maksoi 3 euroa, eli 50 senttiä kappale nuo transistorit.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

On se halpaa kun tietää mitä tekee..värisokeena ja sähköistä paljon mitään ymmärtämättömänä.. En paljon ala tutkimaan....
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Pitääpä alkaa tutkiin itelläkin tuota yhtä ylimääräistä boksia tarkemmin. Rikkinäisenä mulle tuli vaihdossa kun ehjän myin.

En tiedä että onko tuttu kytkis mutta joskus tämmöisen netistä löytäny tuolle boksille.
Kuva
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Just tuota minäkin kattelin, mutta se katsomani versio oli epäselvempi. Kiitos tuosta tarkemmasta versiosta. Itse asiassa tuosta kaaviosta puuttuu myös joitakin komponentteja, joita oli korjaamassani boksissa. Esimerkiksi siinä oli yksi mikropiiri, jota tohon kaavioon ei ole merkitty. Uusimani transistorit on merkitty tohon kaavioon noilla ympyröillä käsitykseni mukaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt löytyi oikea vastine tuolle jta:n linkittämälle piirikaaviolle. Samalla meni yhden boksin neitsyys, mutta menköön tiedonhankinnan nimissä sinetti rikki.
KuvaKuva
Noissa kuvissa vasemmanpuoleinen vastaa tuota piirikaaviota. Sen kannessa lukee siis AXTEC AFR. Se on valmistettu joulukuussa 1990. Sen piirilevyssä lukee muuten "K-SIDA 000164 00 INDUSTRIELEKTRONIK I VÄXJÖ AB" eli piirilevy ainakin on ruotsalaista tekoa nähtävästi. Toisessa AFR:ssä ei lue mitään tommosta.

Samaten voidaan todeta kombin toimivan edelleen ongelmitta. Ajettu on 145 000 km, josta itse 64 000. Pitäisi vielä ostaa sopivan sävyinen paukkupullo, jotta saadaan nuo värivirheet pois.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4447
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Pitääkin käydä kaivamassa jossain välissä tuolta varaston perukoilta se boksi ja kattoa että kumpikohan versio se on. En tiennytkään että näitä on useammanlaisia. Ilmeisesti taitavat kuitenkin käydä ristiin keskenään.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Juhannusaattona hyökkäsi aikaisemmin jo korjattu apukuskin puoleisen takaoven ikkunan lasinnostimen vaijeri solmuun. Aikani käpistelin sitä vaijerisysteemiä ja yritin saada sitä selvitetyksi, mutta lopulta heitin sen olan yli ja otin jäärataladasta toimivan mekanismin. Jos vaijeri menee sotkuun, on sitä turkasen hankala selvittää,. Asennus onnistui hyvin ja taas toimii. Tuo lasinnostimen konstailu on yksi ärsyttävimmistä vioista Ladassa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Lada on saanut toimia muuttoautona viimeiset kolme päivää. Tänään sain muuttohommat valmiiksi. Matkaa tosin oli vain 200 metriä asunnosta toiseen, mutta siltikin. En näin ollen tarvinnut lainapakua. Heräteostokseksi tämä auto on ollut loistava hankinta.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Oishan sen rahan voinut huonomminin käyttää.
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Etanoliseosbensiinitesti taisi kusta pahemman kerran. Tankkasin Harjavallasta lähtiessäni 95E10-bensaa kahellakympill eli noin 14 litraa. Kävin Nakkilassa hakemassa PV:n kampuran ja samalla tankkasin kympillä RE85:sta, jota sai noin 11 litraa. Lopputuloksena oli suunnilleen 40 % etanolipitoisuus. Lada pelasi ihan hienosti Tampereelle saakka ja vielä tänäänkin kerran. Toisella kerralla starttasin ja käynnistyikin, mutta röpötti ja sammui kaasusta huolimatta eikä enää käynnistynyt. Syyksi paljastui uppotukiksi muuttunut koho. Samalla havaitsin kohokammiossa bensan seassa mustia hippusia, joiden olettaisin olevan peräisin kohosta. Uutta kohoa en saanut tähän hätään, joten iskinpä paikalleen ton täysin uuden axtec-kaasarin, joka toimii luonnollisesti mainiosti. Käyttöä vartenhan se on hommattu. Pitää kumminkin ostaa uusi koho tohon vanhaan kaasariin, sillä sekin toimii kyllä. Liika etanoli nähtävästi tuhoaa tommosen muovikohon aikain saatossa. 95E10-bensalla olan ajanut nelisen vuotta. Lantrasin välittömästi tota tankissa olevaa seosta normaalilla bensalla.
Samalla päätin kokeilla ManseMotorsista ostamaani kärjettömän sytkän diagnostikkamodulia. Se kytketään sytytysboksin liittimeen. Ledit yksi ja kaksi syttyivät heti virtojen päälle laitossa, joten puola ja virransyöttö ovat kunnossa. Kolmas ledi ilmaisee Hall-anturin toimintaa. Sekin syttyi ja sammui säännöllisesti, joten kunnossa on. Kumminkin päätin tarkastaa vielä perusennakon. Sen huomasin olevan noin 12 astetta, joka on liikaa. Oikea arvo on noin 5 astetta ennen yläkuolokohtaa. Koskaan en ole kajonnut ajoitukseen, koska luulin sen olevan kunnossa, sillä auto toimi normaalisti, päästöissä ei ongelmia eikä muutakaan. Säädinpä senkin kohdalleen modulin kanssa, joka on helppoa. Virranjakajan pyörijä ykköspannun kohdalle, kampuran merkki 5 asteen ennakon kohtaan ja virranjakajan kääntö kohtaan, jossa kolmosledi syttyy. Rungon kiristys ja se on siinä. Koeajolenkki ja Lada toimii.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään laitoin vanhan axtec-kaasarin tähän takaisin. Vaihdoin siihen uuden kohon ja tiivisteen ja säädin bensapinnan sekä putsasin sisäisesti ja ulkoisesti. Samalla vaihdoin kaasarin ja imusarjan välisen rispaantuneen massatiivisteen uuteen paperiseen. En tiedä mistä johtuu, mutta Lada käy paremmin kuin koskaan. Mahdollisesti tuo rispaantunut tiiviste vuoti hitusen huolimatta siitä, ettei rispaus ollut reunoissa asti. Kumpikin solenoidi on kunnolla kiristetty eli ei sormikireydellä ja siltikin tyhjäkäynti on mainiota. En oikein osaa sanoa, mikä tossa uudessa axteckissa on vikana, kun sillä lada pelasi huonommin kuin tolla vanhalla. Uudella kaasarilla tuntui polkimessa ilkeä pykälä, tyhjäkäynti oli kehnohko vaikka bensapinnat sun muut olivat kohdillaan ja seosruuvikin oli auki paljon enemmän kuin vanhassa axtekissa. Solenoidikin oli melko löysällä. Jopa sillä rispaantunella tiivisteellä auto ja vanhalla kaasarilla auto toimi paremmin kuin uudella kassulla.
Ajettu on 148500 km. Seuraavana remppana on kuskin puolen etupyöränlaakerin vaihto, koska se ulisee kaarteissa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1315
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Uusi (ja oikein kiristetty) etupyörän laakerisarja vaimensi ulinat ja nyt meno on mukavan hiljaista. Lada pelaa jälleen loistavasti. Ajettuna on 151 800.
Tosin sytytysboksi alkoi jälleen vaihteeksi sekoilla. Taas kerran kierrolukumittarin viisari alkoi pomppia ja lada nykiä. Tällä kertaa pellin alle eksyi ohjainlaite merkkiä Hüco. Kokeillaanpa sitä.
On ollut jo KAE, Remix, Energomash ja Astro. Remix kesti peräti 40 000 km. Energomash 4000 km, KAE 10 000 km ja viimeisin eli Astro semmoset 12 000 km. Latausjännite on oikeansuuruinen ja sytkäboksit ovat olleet samassa paikassa kuin alunperinkin, eli kuskin puolella lokasuojassa. Joko nuo nykyboksit on yksinkertaisesti noin heikkoja tai ladassani on jokin piilevä ongelma. Ensinmainitun puolelle kallistun itse.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin