VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Lauantaina tulikin napilla pyörähettyä jyväskylän CDLC Fitted Festeillä reissu meni mainiosti ja tapahtuma ehdottomasti käymisen arvoinen. Kerran vain kytkin hävisi kun työsyliteri jo pari kertaa leikkinyt mutta senhän arvaa kun erittäin "laadukas" lpr tarvike shaisse se vielä on. Älkää muut enää ostako kyseisiä varaosan irvikuvia omiin ladoihinne niillä ei vaan tee mtn.. (Työsylinteri 3kk, kytkinpää sylinteri semmoisen vk ja kanttiin vaihdoin viime kesänä leimalle varoilta uuden kun jarruja remppasin niin kun 3kk seisoi ja otin sitten talvikinkereille ajoon niin sehän tiiviste olikin jo sökö ja jarrut kadonnut :shock: ) Mutta joo jykylässä sai kyllä ihastella sitä pussitettua oranssia farkkua on se vaan sopivan matala ja cliini eli tämä ->

http://iceman.1g.fi/kuvat/Tapahtumat/JK ... G_9160.JPG

Omasta traktoristakin kuvan löysin on se valitettavasti vieläkin liian korkee ja perä aivan liian löllykkä, pitää ens kesäks kyllä ne saabin vieterit hankkia.. Alemmaskin pitää vielä päästä, pussit vaa ois sitten melkeinpä pakolliset noitten teiden kunnon takia ja oma pussi ei varmaankaa kestä sitä investointia ainakaan vielä :(

http://iceman.1g.fi/kuvat/Tapahtumat/JK ... G_8907.JPG

By the way sen mallimerkintä lätkän liimasin omalle paikalleen takavalon alle ja tuohon puskuriin iskin mansemotorssin tekstin. Sopii ainakin itestä paremmin kun se 1200 l laatta.
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Nappi saanu ajoa katseita ja kameran räpsettä siinä jokunen kaverin järkkärillä räpsimä foto. Mitä nyt pakoputkeen vähän uutta "liukupalaa" saanu hitsailla kun tahtoo välillä kulua 8)

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... t=3&page=1
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Joo päivitetäänpäs tänne vähän napin nykyhetkeä. Kesän ajot taputeltu ja tallissa jo napottaa. Reilut 7tkm tuli mittariin ei mitenkään huonosti siihen nähden että viime talvena auto oli aivan raatona ilman havaintoa modailtujen sähköjen saati koneen toimivuudesta. :) Viime ajoilla ilmaantuneet oudot käyntihäiriöt ja nykimiset tekivät tehtävänsä ja mitta tuli täyteen kärjellisen sytytyksen kanssa. Viskasin paikalleen kärjettömän sytkän ja käynti parani huomattavasti niin matalilla kuin yläkierroksilla, ite tienpäällä ei ole tullut testattua kun kelit huonot ja pohja jo pesty talven varalle. Ajovaloumpiot päivitin uusiin valotehokin sai huomattavan parannuksen ja ulkonäkö ennen kaikkea. 8) Kromit jos vielä valojen ympärille metsästäs uudet niin aika kliini ois jo omaan silmään keulan ilme sitten.. Talven aikaan jos pakoputken sais fiksummin rakennettua kun omansa ettei kulkis niin "roikkuen" että kolisee joka pieneen pattiin. Takapenkissäkin pieni repeämä kattoo jos senkin verhoiluttas uusiksi. Manselta tuli hankittua putkitukivarret eteen (sportit) ja niitä jo mallailtu alle. Ensin tukivarret karahtivat heti kääntäessä jarrukilpeen/levyyn joten pientä kavennusta jonka jälkeen kääntyvyyskin oli normaalia. Tosin noin "rajulla" madalluksella seurasikin ongelmaa että kääntyvyys on niin rajua että raidetangon pää toppaa jouseen. Kääntövarsien modausta suunnittelin mutta kun ei missään drifti/luisu käytössä ole niin en näe vastaavaa hyötyä että kääntyisi ihan höperönä, jos sitä vaan rakentaisi alatukivarteen säädettävän mutteri/pultti topparin ettei niin rajusti käänny että jouseen asti toppaisi. Kun renkaillaan ollessa ohjausvarsi/raidetangonpää pyörähtää jo alatukivarren päälle ja jää sitten ulosjoustossa sinne nalkkiin jos renkaat aivan linkussa. Kokeilin jo simpukan toppareilla säätää sopivaksi mutta sittenkin vaikka ratti on linkussa niin renkaasta saa muljauttaneen käsin aina sisäkaarteen renkaan ns. ylikulmaan jouseen asti not good.. :shock: Peräpään korkeuttakin tekisi mieli vähän laskea mutta ongelmaksi tuppaa ahtaat kaaret ja sopivuus ongelma. Jarrurummusta jos siivun sorvaisi ulkokehästä niin voisi jättää ne pultattavat spacerit (17mm) kokonaan pois. Kun ei nuo hockenhaimit istu napaan asti vakiokokoiseen rumpuun. No kokeilemalla selviää voi ilman linttejä jäädä liian ujosti kaariin, jolloin vaatisi pitkät pultit vaativat väliin tulevat spacerit. Katotaan nyt millaiseen alustasetuppiin ens kesäksi päädytään...
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Nappis viimesellä saatu jollain tapaa ens kesäks "valmiiks" Talvikanttiin jo pitkään oon ettiny 5v laatikkoa, kun ei käytettyä sattunut ja hinnat/kunnot niillä on mitä on niin työkaveri hankkikin rajan takaa uuden laatikon. No eihän sitä talviautoon kehannut laittaa niin nappis saikin sen moottorinsa jatkeeks ja siitä sitten käytetty kanttiin. Kardaanin ristikotkin oli tarkoitus vaihtaa, mutta laiskuus iski no nyt on uus kardaani rättinivelineen. Kesällä kovia kokenut vakioputkisto sai kyytiä ja alkukäyrän jälkeen mennäänkin 2.5" hormilla ja kahella simonssin läpihuutavalla vaimentajalla kohti rosterista putkenpäätä, ja ennenkaikkea huomattavasti lähempänä pohjaa ettei koko aikaa raapis.. 8) Putkitukivarsiin hitsasin säädettävät topparit ja uusi musta väri pintaan ettei turaukset näy.. Vakaaja ei paikalleen ilman lämpöä ja taivuttamista käynytkään. Vakaajan päät kääntyivät liian syvään kun pari senttiä kiinnityskohta siirtyi lähemmäs. Takarummut kävi sorvarilla, niin nyt menee kesätassut paikalleen ilman spacereitä ja takapenkkikin on verhoilijalla jos se siitä valmistus ennen kesää.. Jos tää katiska nyt saisi kohtuu rauhassa kevääseen asti talvehtia.. :D Tuossa pari fotoa (keulan kuvassa iskari vielä irti ja 110 vakaajan kiinnikkeen pultti lyhentämättä)

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=0

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=1

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=2

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=3
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Vaivaa nähty niin rakentamisessa kuin kuvaamisessakin ja tulos on sen mukainen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja raul »

Hyvää duunia koko projekti, tätäkin pitää seurata.

Harvinaisen hyvältä näyttää auton väriyhdistelmän kanssa tuo uustuotannon musta keulamerkki, mutta silti uskoisin että ois nätimpi originaalin kaltaisena punaisena :wink:
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Kerkesin jo hiljalleen tottua ajatukseen että kesälle -16 tää ois jo suurimmilta osin valmis.. No peltisarjan hankinta ruvennut kuumottamaan vaikkei siitä suurta hyötyä ole mut silti varmasti vakiota parempi. Ens kesälle ei toista läpikäytyä 1.7 moottoria kuitenkaan kerkeä/budjetti anna rakentaa eikä sitä raato 2107 ole edes tullut käytyä pihaankaan vielä. :? Eli jos tuota nykyistä kevyesti yrittäis virkistää. Koneellehan ei tällä hetkellä ole mtn sisäistä viritystä tehty, ulkoisina webrun dgv, 2.5" hormi alkukäyrältä taakse, "old school" vaparisuodatin josta ei varmaan mtn hyötyä ja kärjetön sytkä+ (säädettävä nokkapyörä paikoillaan).. Kysymys kuuluukin jos/kun tuon peltisatsin hankin niin miten rajua nokkaa porukka suosittelee kun kuitenkin katukäytössä eikä mikään rata kampe.. Nivan nokka itellä on jo hyllyssä mutta onko siitä huomattavaa hyötyä? Vai onko siirryttävä mansen tarjoamiin joko 272 tai 296 asteiseen lisähevosten toivossa ja miten sit katukäytössä ja matka-ajossa nuo rajummat nokat?
Avatar
Tommisatta91
Viestit: 156
Liittynyt: 30.12.2014 4:57

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Tommisatta91 »

Itellä on nappis 1200:ssa juuri tuo webru dgv+nivan nokka combo paikallaan, tosin eroa vakioon en osaa sinällään sanoa kun ainoa kokemus täysin vakio 1200:sta on silloin kun n.vuosi aikaa ajoin nappiksen Kempeleestä kotia ja eihän sitä nyt enää muista mimmonen se oli :lol:
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"

käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Jos et moottorille muuta meinaa kuin nokan vaihtaa niin 272 nokka oikein ajoitettuna on maksimi mitä kannattaa laittaa. Alkaa nuo jyrkemmät vaatimaan moottorilta paljon muutakin kuin pelkän webrun ja pellisatsin... :)
Lada kardan...??? Njet... Volga
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Joo sitä itekkin mietin et 272 järkevin tuohon koneeseen kun siihen ei muuta meininki laittaa, (toivottavasti vaan väliaikanen kone tässä vehkeessä...) Tämä 1.7 meininki sit siirtää tuoho talvikanttiin tuollaisenaan jahka joskus tulevaisuudessa ois joku läpikäyty mylly laittaa tämän virallisemman harrasteen keulille, (kohan budjetti antaa periks)..
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Tehtaan lupaamia lukemia kohti eväinä 272 nokka, peltisarja, mansen sport keinut saa nähä miten muuttu kunhan ottaa ajoo ja säätelee nokkaa erisetupeilla.. Nyt vakio merkissään nokka mut varmaan tuolla dgv:llä pitää testata pikkasen myöhäisemmällä säädöllä vai mitä mieltä asiantuntevat? Mansen nikolai vaan säätövinkkinä laittoi et myöhäisemmältä alkaa testaamaan dgv:llä mut tuplilla toisinpäin? Vinkkejä säätöön viisaammilla? (ei oo nokkien ajotuksen kanssa tullut ikinä ennen leikittyä) :shock: Hyvin kuitenkin pelaa mitä parin sadan metrin testilenkin ajelin mut kiva ois täys hyöty saada tuosta nokasta..

Ei eroa vanhaan..

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=0

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=2

Yläkerran eväät

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=1
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Tämäkin kuljetin kaivettu tallista katsastus rumba takana ja konehuonettakin sipistelty, takapenkin istuinosa teetetty uus ja kaikkee pientä asiaan kuuluvaa..

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=0

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=1

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=2

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=3

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=4

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=5

Näillä eväillä pitäs tää kesä pärjätä toivottavasti vanha kone vaan pelaa! :shock:
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

Täälläkin kesäpeli kaiveltu talviteloilta "onnistuneesti" alle 200km ja huohotuksen raju kasvu+ nelosesta puristukset 4bar.. Syytä ei tarvinnu enemmälti etsiä

-> http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=2

Männärenkaiden välistä pala irti onneksi ei alakertaan/ väliin kerennyt menemään niin säilyi lohko ehjänä

Kone pois ja pikku siistimiset johan se 2 kesää siellä kerkesikin olemaan

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=4

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=3

No tallissa jo majaillut 1700 joka odotti sisuskalujen läpikäyntiä joutuikin sellaisenaan kuumottavan kesän takia riprap auton keulalle.
Vanhasta apulaitteet ja 272 nokka sporttikeinujen kera, uudet jakohilut+ venavarren kumit, stefat ja tiivisteet ja läjään..
5.5kg vauhtiskin tarttui kyliltä matkaan

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=5

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=1

http://s1347.photobucket.com/user/Akett ... sort=3&o=0

Lohko sai punaista väriä vanhan koneen musta lohko ei säväyttäny ja sitten pikkuosia keltaiseksi eipähän oo niin synkkää tehä remonttia värikkäässä konehuoneessa 8) Kiinan kerääjäsäiliökin tuli hankittua talven aikaan ettei enää huohottele suoraan maahan. Muuten rattia lukuun ottamatta pysynyt vanhassa kuosissa koko auto Luisin Montreal löysi tiensä kabiiniin ja rattiakselia laskin mitä omat pultit antoivat laskea ja vingulla reikiä vinoon että kääntyi keskemmäs kuskin keskilinjaa. Vaihdekepin siirtosarjan vaatisi jotta saisi optimaaliseksi tehneen ajoasennon mutta kattoo nyt tointaako tehä/investoida kuitenkin tuollainen jätskikioskin kiertopeli kyseessä..
Akettaja

Re: VAZ-21013 - 1989 - The Dropped Red

Viesti Kirjoittaja Akettaja »

"Ajokausi" päällä samaa tahtia kuin erinäiset remontitkin.. Kaliksessa ja old timer runissa tullut pyörähettyä kaliksen reissulla äkillisesti nousseet lämmöt luulin termari ongelmaksi ja vika pysyikin poissa uudella termarilla kunnes old timerista kotia päin ajellessa uudella termarilla lämmöt taas koholle silmänräpäyksessä.. Ei auttanut termarin tyhjennys eikä uusi vesipumppu, eli hattu pois ja sieltä löytyikin pahvista kolmosen kohdalta hajonnut liekkirengas josta sitten puhalti pitkässä matkassa aina ilmalukon kanteen->lämmöt punarajalle.. Kansi suoraks ja takasi niin taas pelaa. Sitten alkoi sipistely/hienosäätö joka olisi jo ekana kesänä pitänyt tehä eli tältä foorumilta jokarin webertopicista suutinkoot kohilleen, niin johan alkoi pelaamaan kun unelma normiajossa kuin lappu lattiassakin ykköskurkulla olikin 10 liian pieni suutin ja sama kakkosessa.. Matkassa maistuukin nytten 7.7 hujakoille aine jota pidän erittäin vähäisenä ja sekalaisessa ajossa jotain 8-8.2 väliin.. Tästähän päästiinkin päivittämään bensapuolta kun soppa ei enää lappulattiassa riittäny oem mekaanisella pumpulla kuin hetkellisesti, eikun facetin sähköpumppua konttiin ja paineentasaaja väliin niin saikin sopan riittämään ohitustilanteissakin ja paineetkin varmasti kohalleen niin ei neulaventtiilikään enää ole niin tiukilla..
Toivottavasti nyt pääsisikin loppukesän ilman isompia.. Siinä kaliksesta ja otr räpsy linkkiä. Kuvaajille kiitokset ja kaikki kunnia.

https://ompp1.kuvat.fi/kuvat/Kalis+car+ ... G_0383.JPG
https://ompp1.kuvat.fi/kuvat/Kalis+car+ ... G_0384.JPG
https://weetu.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat ... _DxO-1.jpg
Vastaa Viestiin