Sivu 5/5

Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili

Lähetetty: 25.2.2014 8:18
Kirjoittaja THI-900
Perjantaina tuli ilman mitään sanomisia leima 8) ja viikonloppuna tuli pöräytettyä 900km reissu. Muuten meni hyvin, mutta sytty-yksikön hieman irrallaan ollut piuha aiheutti parit syttykatkot. Onneksi vika oli yksinkertainen. Ennen suurta reissua tulisi vielä laittaa latausvalon rele kuosiin ja asentaa jousiin korokepalat. Uuden jarrusäiliön korkin jo asensinkin kun edellisessä ei korkeusanturi enää rokannut.

Eilen ruuvailin suuttimia kaasariin, jotta ne passais mahdollisimman hyvin bensakäytölle. Noin 10 iteraatiokierroksella tuntui että vanhat bensapääsuuttimet on ok, joskin lisäilman ykkösellä sai suurentaa kokoon 195 (vanha 180) ja kakkosella pienentää kokoon 170 (vanha 175). Näin tuli oikein hyvä.

Nyt tämä menee 2 viikoksi seisontaa ja sitten the reissu to Välimeren rannalle! :shock:

EDIT: Suutinkokomuutokset vastaavat hyvin näkemystäni siitä, mitä tapahtuu kun pakoputkesta tekee vapaammin hönkivän. Tasakaasulla vastapaine on pienempi ja vähempi bensa riittää viemään ja taas isolla kaasulla kone voi ottaa enemmän bensaa kun ei ahdista putkesta.

Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili

Lähetetty: 10.3.2014 8:10
Kirjoittaja THI-900
Ready for the trip. Viikonloppuna tein vielä pikkurakenteluja reissua varten, mutta pikkurakentelut vähän eskaloituivat kun huomasin, että toinen takaiskari on korkannut. Olihan sillä ajettukin jo 6500km. Laadukas kyb iskunvaimentaja. Onneksi soittelemalla löytyi kohtuu hintaan uusi tilalle, ja taas on iskarit kuosissa. Myös laturin vaihto kuului ei ajateltujen toimenpiteiden kirjoon. Laturin valo kun ei ole suostunut toimimaan enää hetkeen. Vika oli siinä, että laturille tulevan keltaisen johdon alla oleva liitin ei maadoittunut missään vaiheessa ja näin laturinvalon rele veti koko ajan. Kun auton laittoi käymään, jännite laski, kuten pitikin, mutta kun virran ollessa päällä ja koneen seisoessa ei maata löytynyt niin valohan ei sitten pelannut.

Keskiviikkona sitten alkaa ultimatereissu 8) Suomi-Viro-Latvia-Liettua-Puola-Saksa-Luxemburg-Ranska-Monaco-Ranska-Italia-Svetsi-Liechenstein-Itävalta-Saksa-Tanska-Ruotsi-Suomi on kuvio. Olen kuullut juttuja, että tuolla käkikellomaassa on kuulemma sellaisiakin mäkiä, että ei jaksa lada mennä nelosella ylös asti. Saa nähdä onko liioiteltuja puheita :)

Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili

Lähetetty: 10.3.2014 8:15
Kirjoittaja t tulppu
Suomesta kun ottaa vauhtia 120 ja ei hellitä missään vaiheessa niin menee monta mäkeä samalla vauhdilla. onko tuoreet jarrunesteet. voi olla niin pitkiä alusia että kiehuminen tosi asia.

Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili

Lähetetty: 10.3.2014 19:35
Kirjoittaja Flaiman
Varmasti taas huikee reissu. Harmi kun pitää olla töissä.
Vedättekö riskillä vai hommaatteko verotarrat tällä kertaa. No liimatkaa ainakin kerhotarra!

Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili

Lähetetty: 1.4.2014 20:32
Kirjoittaja THI-900
Reissuhan meni lähes suunnitelman mukaan. Hopo pelasi 5200km kuin kello ja sitten tuli tuhma Germaanian Günther ja vei kilvet ja Hopo jäi Saksaan. Leikkimielisesti voisi sanoa, että ei tarvi vieläkään unohtaa vuoden 1945 tapahtumia lapissa. Pravdassa sitten lisää...

Re: 21023-01 1500DL '83 Hopomobiili

Lähetetty: 2.5.2014 0:33
Kirjoittaja THI-900
Hopo koitiutettu Saksanmaalta. Tuli reissua tiukat 8800km. Auto pelasi muuten hienosti, mutta viimeinen stoppi ennen Laihialla olevaa tallia, niin akku hyytyi ja piti työntää käyntiin. Voisiko sanoa, että hajosi hyvin oikea-aikaisesti. Edelleen sanonta "pravdassa lisää" pitää hyvin paikkansa.

VAZ-21023 1983 Hoponderos (matkailuauto)

Lähetetty: 29.9.2015 23:09
Kirjoittaja THI-900
Juhlallisesti noin 50tkm hopoilua takana. Mannereuroopan maista puuttuu enää Portugali, Espanja, Andorra, Vatikaani ja San Marino. Ehkä vielä tänä vuonna. Ensin kuitenkin Etelän lämpöön...

Re: VAZ-21023 - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Lähetetty: 18.1.2016 14:35
Kirjoittaja THI-900
Hoponderoksen leima-aika on harrasteauton kannalta ikävä tammikuu-huhtikuu. Pääsin kaverin talliin ropaamaan reissussa rapautuneita paikkoja. Nyt olikin hyvä aika kun pihalla on paukkupakkaset ja sitä kautta ei suolavelliä tiedossa.

Pitkän viikonlopun aikana touhusin seuraavat asiat,

-Uusi jarrulevy oikealle kieron levyn tilalle
-Oikeaan yläpalloon uudet rasvat. (Vaihdettiin pallo Malagassa, mutta vaseliinia ei ollut silloin mukana. Näin laitettiin sitten vain jotain hieman WD40 jäykempää kamaa suojakumin alle. Oli kestänyt)
-Uusi vasen yläpallo (väljä)
-Uudet jarruletkut molemmin puolin (vasen lähes poikki, oikea pykinyt)
-Uudet jarruputket molemmin puolin eteen (varmuuden vuoksi)
-Uusi oikea takajarrusylinteri (vuoto)
-Uusi toinen pakoputken takakannatin (korvattu Slovakiassa rautalangalla)
-Uusi kardaanin tukilaakeri (Selvä jurina vanhassa)
-Uusi painelaakeri (Liikkelle hitaasti lähtiessä vaimea rohina, irrotettuna selvästi viallinen)
-Peräöljyt TB Hypoid 75W90 (vanhat oli 70tkm ajettu ja oli pahan näköiset)
-Askiöljyt TB EP 75W90 (4dl ylitäyttö) (laitettu kokeeksi synteettiset, oli ajettu 30tkm)
-Koneeseen öljyt Valvoline Max Life 10W40 ja bosch suodatin. (huolto-ohjelman mukainen vaihto)
-Uusi bensasuodatin (huolto-ohjelman mukainen vaihto)
-Etupyörien laakerin kireyden tarkistus (nämä olivat ok)
-Lisätty lukkomutteri kytkintyösylinteriin (joskus jäänyt puuttumaan)
-Korjattu pakoputken alkukäyrän vuotavaa hitsausta (huolimattomuusvirhe)
-Hitsattu paikka pystypalkkiin simpukan eteen, lokarin puolella (ensimmäinen Hitsaushomma alkuhitsauksien jälkeen)

Näillä saavutteeiin puhdas leima ilman korjauskehotuksia.

Seuraava reissu lienee Vladivostokin turnee kesällä. Sitä ennnen pitäisi vielä ainakin säätää takakontin lukkoa, vaihtaa bensapumpun kalvot ja tietysti vaihtaa alle std jouset. Mahdollisesti etsin myös jotkin hieman erilaiset renkaat alle. Mutta siihen asti Hopo jatkaa vielä talviunia.

Tarkistelin tuossa kilometrejä. Hopolla on nyt minun aikana ajettu 72tkm. Se on nyt käynyt kaikki Mannereuroopan maat. Kokonaissaldo on näin 44 maata. Pistäkää paremmaksi 8)

Re: VAZ-21023 - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Lähetetty: 11.6.2016 0:00
Kirjoittaja THI-900
Hoponderos on nyt matkalla kohti kaukoitää. Flaimanin toimittaman se siirtyi Pietariin viime lauantaina odottamaan kyytiä Vladivostokkiin.

Ennen reissua tuli vielä touhuttua kaikkea pientä ja suurta. Paikalleen löysivät vakiojouset niin eteen kuin taakse. Toinen -30mm madallusjousi olikin edestä poikki, joten hyvä oli vaihtaa siinäkin suhteessa. Taakse piti tietysti vaihtaa myös vakioiskarit, jotka piti lainata Kopeikasta, koska oman näkemyksen mukaan 240 Vollen iskareiden piti olla ok, mutta ulosjoustot eivät riittäneet alkuunkaan. Etujousien kanssa piti vähän muuten askarrella. Minulla oli sellainen hyvä jousi puristin, mutta puristimen toinen pää leikki piilosta juuri silloin kun sitä tarvitsin. Tein siis uuden semmoisen kulmaraudasta ja lattaraudasta. Jouset vaihtuivat ihan ok ja piilossa lymmyt osa löytyi tietysti remontin jälkeen rengaskasan alta. Oli pudonnut vanteen läpi.

Bensapumunpun tiivarit olivat myös synkässä kunnossa viinan jäljiltä ja näin ollen vaihto oli vähintäänkin perusteltu. Ruutiinitoimenpiteenä vaihdoin myös kytkihaarukan suojakumin, joka oli pahasti revennyt.

Tarkoitus oli myös tilkitä koneen etupäässä ollut ikävä öljyvuoto joka nyt vissiin paikallistui nokan läpi menevään irtopalaan jossa on stefa. Siinä ilmeisesti onnistuttiinkin ja liimauksesta tuli hyvä. Venttiilin välykset olivat ok ja mihinkään ei tarvinnut tehdä mitään säätöä. Venakopan tiivarin kanssa vain ryssin sen verran, että se meni tietysti kaksinkerroin koneen takaa ja öljyvuoto oli melkoinen. Ikaalisissa sitten korjasin asian ja korjauksesta tuli kai hyvä. Öljyä 160km matkalle meni vain 6,5l...

Puuppolassa on kanssa tehty vielä viime hetken säätöjä, kuten aurauksen säätö. Viesti Pietarista oli kuitenkin hyvä - Hoponderos toimi hopomaisen hyvin. :lol:

Re: VAZ-21023 - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Lähetetty: 11.6.2016 9:35
Kirjoittaja t tulppu
Hyviä ajokelejä toivottaa t tulppu Kuopiosta.. Ottakaa jokunen Dievuska matkaseuraksi.

Re: VAZ-21023 - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Lähetetty: 15.3.2017 11:29
Kirjoittaja THI-900
Olisipa ehkä tännekkin jotain kirjoitella. Paljon on kuitenkin tapahtunut kesän jälkeen. Venäjän läpi ajo osoittautui juurikin niin kovaksi reissuksi kuin oli ajateltu. Vaikkakin huoltoa oli tehty paljon, niin silti jotain matkallakin tekemään remjonttia. Ensimmäisen kerran töikaluja otettiin käteen jo Vladivostokissa kun takajarrut oli seisonnan aikana vetäneet vähän ilmaa sisään ja poljin oli löysä. Tästä kuitenkin selvittiin ihan ilmaamisella. Seuraava remontti oli jo monen tuhannen ajon jälkeen kun ajettiin synkästi kuoppaan noin sadan kyytiä ja vanne meni niin huolella solmuun että rengaskin tyhjeni saman tien. Oli töimaa saada auto pysymään tiellä, mutta onneki Yogi oli rattimiehiä ja vahingoilta vältyttiin. Muutkin vanteet ottivat paljon osumaa reissun aikana ja kaikki rumat pölykapselit lensivät mäkeen jo Siberiassa. Seuraava huoli oli sitten öljyvuoto murikasta, mutta sekin oli pieni huoli kun vain huomattiin. Proppu oli jäänyt löyhälle ja asiasta selvittiin ihan vain uusilla öljyillä. Onneksi vain huomattiin kylillä eikä missään tiettömän tien taipalleella. Kaasugaalanaftalta (Gazpromneft) vain uuttaa ja pajalle lisäämään. Meni komjasti. Tässä vaiheessa oli alkanut perästä kuulua jotain rutinaa ja vähän miettimme jo että onkohan se nyt sitten perä kun sieltä hajoaa, mutta lopulta vika paikallistui toiseen takapyörän laakeriin. Toljatissa sitten Ladadetailiin (Ladan marmorikauppa) ja uutta vetaria kyytiin. Tarkoitus oli tämä ja muut jutut tehdä pajalla, mutta siellä onnistui kuitenkin vain moottoriöljyn vaihto kun kello oli vähän turhan paljon mihinkään muuhun. Kilometrit (10tkm) oli huololle täynnä ja uudet sipuliöljyt tilalle (Lukoil). Muita piharemonttihommina vaihdettiin sitten jarrupalat (olivat kuluneet sileiksi melkein täydestä mitasta) sekä toinen satula. Seuraavana päivänä jytinä perään kuitenkin palasi, mutta jotenkin kuitenkin heikompana. Näin päätettiin, että koitetaan vaihtaa myös toisen puolen vetari ja näin sitten tehtiin Vladimirissa. Samalla huomattiin vielä jarruneste vuoto toisessa jarrusylkässä ja sekin vaihdettiin komjasti mukana olleista varaosista. Jyrinän syy osui oikeaan ja perä hiljeni näillä. Mockbyn (Moskova) jälkeen alkoi sitten ohjaus hakea pahasti ja sille ei syytä matkan aikana löytynyt. Se löytyi lopulta kun kävin katsurilla kysymässä että kerro mikä tässä on vika kun vetelee. Kuulalaakeroitu apusimppu oli tullut tiensä päähän. Ohjaus palasi kun se vaihdettiin Santaloukon garagella. Samalla paikalleen löysi myös ennen reissua pois vaihdetut madallus jouset ja pari uuttaa muutakin niveltä. Tämän jälkeen vielä kävin suuntaamassa pyörät ja hyvä tuli.

Suuri yllätys reissun aikana muuten oli, että tankkaamamme bensa oli aina ykköslaatuista. Yksikään autoistamme ei nykinyt missään kohtaa millään tavoin. Toki varmaan palavuudessa oli eroja, mutta sehän nyt periaattessa haittaa mitään kun matka vain taittuu.

Re: VAZ-21023 - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Lähetetty: 15.3.2017 12:07
Kirjoittaja THI-900
Reissun aikana tuli taas hyvin todettua se että kun Hopo on 4 hengen kuormassa ja tavaraa täynnä, ei webrulla ja nivanokalla terästetyn 1300:sen potku oikein riitä kun pitäisi ottaa vauhtia. Asiaa ei ainakaan auta pitkä 3,9 perä. Myös kulutuksen suuri variointi (6,8l/-9,5l/100km) matka-ajosta pätkäajoon kertoo karua totuutta siitä, että moottori kulkee äärirajoilla kun ajo on nykivää. Tähän ratkaisuksi oli ajateltu 110:n 16V konetta, jonka itseasissa ostin jo 2015 keväällä, mutta ajatukseni oli että nämä todella Jumalan selän taa ulottuvat reissut on kuitenkin parempi toteuttaa vakiotekniikalla, joka on todettu luotettavaksi.

Nyt kun periaatteessa Euroopan ulkopuolelle suuntaavia reissuja ole tiedossa on aika siirtää Hopo nykyaikaan moottoritekniikan puolesta. Vanha kone lähti jatkamaan matkaansa seuraavalle ladakuskille joulukuussa. KIITOKSET SILLE – se palveli uskollisesti ilman pienmpiäkään kilinöitä ja kolinoita noin 90tkm matkan, joista noin 80tkm ulkomaan teillä. Pitkän ajanjakson aikana olen koittanut haalia osia projektia varten kasaan, että ei hankintoihin tulisi yhtäkkiä kovaa rahakulupiikkiä. Näin käy kuitenkin joka tapauksessa ja näin toimien piikkiä voi vähän ohentaa. Projekti meni kuitenkin uusiksi lähes heti alkumetreillä kun minulle tuli mahdollisuus ostaa edullisesti 21124 moottori 2112 moottorin sijaan eli 1,5 koneen iskutilavuus kasvoikin 1,6. Displacement is not replacement sanoo amerikan kollegatkin :D

Ajatus oli ensin tehdä kaikki orggisriuskutekniikalla, mutta kaikki ajonestot sun muut häkäpöntät ja saastevehkeet eivät kiinnostaneet. Tarkoituksena olisi tehdä asioista mahdollisimman yksinkertaisia. Nämä olisi mielestäni toteuttanut euro 2 tason 16V ruisku, mutta koska niitä on myity suomessa vain vuonna 2000, niin niitä ei juuri ole saatavilla. Venäjältä en edes yrittänyt. Näin päässäni kasvoi idea, että mitä jos kuitenkin itseohjelmoitava ruisku? Aikani tutkittua ostin sitten suomalaisten virittämän Megasquirt 2 boksin, joka kulkee nimellä AtECU 3. Se on valmiiksi kasattu boksi, jossa monta asiaa on tehty hyvin käyttäjäystävälliseksi. Esimerkiksi eri vaihtoehtoja valitaan jumppereilla, ei tinamaalla kuin orggis megassa.

Ruiskun käyttöön sopii käytännössä kaikki orggisanturit pl. Tk-moottori jota mega 2 kyllä tukisi, mutta At versiona se ei sitä tee. Se on kuitenkin helppo toteuttaa muulla tapaa. Ohjamaan tulee lämpötila-anturit vedelle ja imuilmalle, MAP, TPS, laajakaista lambda sekä nokan ja kammen asentotunnistin. Lisäksi tarvitaan etanolianturi, koska auton flexfuel ominaisuus on tarkoitus pitää voimissaan. Sytystys tehdään ladan orggis euro4 osilla sekventiaalisesti eli joka pyttyä ajetaan erillisellä puolella. Ruiskutus puolestaan tule sekventiaalisesti niin, että suuttimina on orggiskiskoon sopivat Saabin alkuperin tarkoitut 200 cc/min virtaavat suuttimet ja näistä tietysti voi jo heti helposti sanoa, että tarkoitus ei ole hakea äärimmistä voimaa, vaan riittävää voimaa ja luotettavuutta. Tyhjäkäynti pyolestaan säädetään ihan kuin kaasarissakin vain läpän stoppari ruuvaamalla ja kylmälle tyhjäkäynnille lisää kierroksia tuo lisäilmaluisti.

Itse rautapuolelle voidaan sanoa, että kone on parhaillaan paloina ja odottaa osien saapumista. Oli hyvä että pienistin koneen oikein kunnolla. Olihan siellä mänissä pieniä jälkiä kiinnileikkautumisesta. Pytyissäkin oli jotain, mutta hoonaus poisti kaikki jäljet. Orggikseen verrattuna koneseen tulee hieman kireämpi nokka, joiden kaveriksi tietysti säädettävät nokat sekä hieman kevennetyt kiertokanget. Kannesta tulee myös hieman virtaavampi. Sanoin kansimiehelle, että siistii hieman jos jotain helpoa keksii. Mitään isompaa ei siis sinnekkään osastolle tule. Muuten pysytään vakio-osissa. Vauhtipyörä on erään boardialisen umpitavarasta sorvaama kiekko, johon laitetaan takavedon starttikehä, jolla etuvedon kytkin sopii bolt on niin, että voidaan käyttää orggis starttia. Imusarjaksi tulee prosportin valmiste, joka on tehty etuveto takaveto muuntoa varten kuin myös pakosarjaksi saman valmistajan 4-2-1 peltipakosarja. Houkutus kasata kone 21126 (priora 1,6 16V) sisuskaluilla oli suuri, koska näin pyörievien osien massa vähenee noin 1,7 kiloa ja tehtoa tulee lisää noin 10hv. Houkutus kuitenkin laantui kummasti kun luin, että näissä koneissa on tullut paljon kiertokansivikoja ja sitä kautta täydellisiä konerikkoja jo auton takuuaikana. Onneksi maltoin perehtyä asiaan tarpeeksi, sillä todennäköisesti säästettiin ainakin paljon hikea.

Näillä jos sinne 110hv:n paikkeille pääsisi, niin homma olisi mennyt mukavasti. Kasauksella ei ole kiire, mutta olisihan se kiva jos tällä ajettaisiin jo kesällä. Pyrin huolelliseen tekemiseen, jotta ei tarvisi kovin paljon rakentaa uudesta. Tietysti kun itse säädettävää ruiskua rakentaa, niin fakta on kaikkea voi tulla. Suuttimetkaan ei välttämättä satu laakista kohdalleen ja joku muu kohta menee erilailla kuin olen ajatellut. Huolellisuuteen olen pyrkinyt myös siinä, että Hopon laatikko on osoittanut menneillä reissuilla hieman yhteistyöhaluttomuutta ja selviä vikojahan sieltä avattaessa löytyikin. Ykkösen synkro oli pahasti kulunut ja kytkentärengaskin tosi huonona. Nämä vaihdettiin ja samalla myös kakkosen synkro. Vian alkulähde oli kuitenkin huonoksi kulunut pitemmän pääakselin pää. Ja tämä oli aiheuttanut neulalaakerin kuoleman. Lisäksi myös vitosen kytkentärengas ja ratas olivat huonoina, joten myös ne vaihdetaan samaan syssyyn.

Stay tuned, kirjoittelen sitten lisää kun asiat etenee. Intoa on niin paljon, että on aivan vaikea olla kun koko ajan haluaisi touhuta. Ilman osia on kuitenkin hankala touhuta :D

Re: VAZ-21023 1.6 16V - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Lähetetty: 12.5.2017 12:26
Kirjoittaja hautakorpi
Kiitokset mielenkiintoisesta jutusta. Itseä kiinnostaa minkäkokoisia suuttimia olet kayttänyt weberin dv kasarissa, kummassakin kurkussa?
Itsekin autollaan paljon reissanneena tiedon vakio tekniikan arvon. Se pelastaa monelta päänsärystä.

Jotta itsekin antaisin jotain lisäarvoa ketjuun, käyppä vilkaisemassa:

www.redbuggy.com

Sieltä se ladattava koko leffa.

Re: VAZ-21023 1.6 16V - 1983 - Hoponderos - Matkailuauto

Lähetetty: 24.5.2017 12:41
Kirjoittaja THI-900
Suuttimista löytyy tietoa tuolta viritys ja modifioni osaston weber kaasari threadista.