Sivu 5/16
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 15.6.2016 21:57
Kirjoittaja matomaukka
Näyttää kyllä hyvältä. Taidan tehdä tohon lastenvaunuun saman homman, meinaa lähtä kuulo jos sillä pitemmälle haluaa.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 15.6.2016 22:35
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 16.6.2016 22:58
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.6.2016 7:15
Kirjoittaja pressa
Bensapumppu suotaa hitaasti taaksepäin? Kaasuttimesta höyrystyy vähän tavaraa pois eikä letkusta tule heti niin silloinhan se startti venyy. Kokeile seuraavaksi (ennen starttia) pumpata kaasutin täyteen käsipumpulla ja jos sitten lähtee heti niin pumppu (toki voihan sielläkin läppien välissä olla moskaa, onko siihen korjaus-sarjaa laitettu?)
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.6.2016 13:40
Kirjoittaja jta
Jos pumppu päästää taakse päin niin on sitten uutena jo viallinen. Tuon vaihdoin uuteen lähes heti. Käsipumppuahan tuossa ei ole. Suodattimet kuitenkin on täynnä bensaa ja heti kyllä alkaa niissäkin liikettä näkyä kun starttaa. Tänäänhän tuo kuitenkin tuntui paremmin lähtevän kun en eilen kuumaksi asti käyttäny konetta.
Vaan nyt lähtiä käyttään päästömittauksessa tuota jos suostuu sinne asti viemään.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.6.2016 15:47
Kirjoittaja jta
Sehän sitten meni läpi katsastuksesta. Joutokäynnillä helposti läpi mutta kierroksilla rimaa hipoen vaan alle rajojen kuitenkin eli se riittää.
Joutokäynnillä CO 0,20/0,50, HC 51/100 ja =2 1,53/5,00. Kierroksilla CO 0,29/0,30, HC 30/100, O2 0,59/5,00 ja lambda 1,02.
Tukussakin kävin jo tuolla pyörähtään ilman ongelmia. On vaan taas hieman totuttelemista kun oppinut liian hyvälle näiden länsiautojen kans.
Voi olla että jotain puslia joutuu taakse vielä vaihtaan kun meinaa välillä pieni kolahtelu ja narina kuulua. Ohjausimpukkaakin pitää kiristää kun on vähän liikaa klappia mutta ei paljon.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.6.2016 20:40
Kirjoittaja jta
Vaihtelin moottori-, vaihteisto- ja perä-öljyt kun ei mitään tietoa millon vaihdettu. Perässä oli vielä ihan kohtuulliset öljyt mutta vaihteistossa oli menny jo aika huonoksi. Melkein kuin vettä ois ollu öljyt ja melkein mustat oli. Moottoriöljyjen sekaan laittelin vajaa 2desiä poltto-öljyä ja annoin käydä 10 minuuttia. Aivan pikimustat öljyt tuli ulos. Pitää nyt noilla öljyillä ajaa parisen tuhatta ja uusia käsittely. Suodatin oli väännetty melko tiukkaan. Alko painuun vaan läjään kun nahkaremmillä yritti aukoa vaan lähti se kuitenkin lopulta.
Tuota kytkintäkin säätelin samalla kun auton alla makoilin. Enää ei ota niin ylhäältä kiinni ja palauttaakin nyt paremmin kun tuolta työsylinteriltä oli jätetty palautin jousi pois niin kaivelin purkuosista sinne sopivan jousen.
Hoksasin että tuossahan on vielä alapallonivelissä rasvanipat. Voisi kokeilla turskauttaa jossain välissä rasvaa niihin josko vähän notkistuisivat.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 17.6.2016 21:54
Kirjoittaja pressa

jta kirjoitti:Jos pumppu päästää taakse päin niin on sitten uutena jo viallinen. Tuon vaihdoin uuteen lähes heti...
saattaa olla että tuollaisen roskamäärän puhdistuksesta on voinut joku hiukkanen jäädä ja pumppuunkin päätyä...
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 18.6.2016 11:22
Kirjoittaja jta
Onhan se toki mahdollista tuokin tosin hieman epätodennäköistä kun uuden pumpun yhteydessä laitoin suodattimen ennen pumppua. Alkuun oli vahingossa tupla suodatin kun en huomannut sitä vanhaa.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 19.6.2016 1:55
Kirjoittaja jta
Jotain 120km tuli tänään suutarinjärven reissulla kilsoja eikä mitään mainittavia ongelmia esiintynyt. Tupoksen abc:n pihalla meinasi käynnistyksen yhteydessä jumittaa kakkoskurkun läppä niin karjui hetken aikaa lähes täysillä kierroksilla vaan onneksi kuitenkin palautui itsekseen muutaman sekunnin kuluttua. Tuon jälkiin ei enää tuota tehnyt. Eiköhän tuokin ala tuosta notkistuun kun ajelee jonkin aikaa. Takaa kuulunu pieni kolina ja narinakin tuntui häviävän ainakin toistaseks ja alkaa ohjauskin pikkuhiljaa notkistuun. Takapyörän laakeri tuohon pitää vaihtaa kun meinaa hieman jyristää. Jarrusylintereitä vaihdellessa vähän tunnustelinkin että saattaa mennä vaihtoon. Väljä tuo ei kuitenkaan vielä ole.
Tuli myös annettua vähän kenkää tuolla soratiellä niin taisi alkaa karstat irtoaan koneesta kun tuntuu että kiihtyy pikkuhiljaa paremmin.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 20.6.2016 22:28
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 21.6.2016 22:57
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 23.6.2016 0:52
Kirjoittaja jta
Tänään laittelin nuo puskurit loppuun eli maalailin sinkkimaalilla ne kromilistat ja etupuskurin maalailin mustaksi. Aika hiton paljon fiksumman näköinen nyt.
Kromilistat
Takapuskuri
Etupuskuri
Sen verran otti tänään takapakkia tämä projekti että taisi flekti hajota kun tuolla maikkulan nesteellä kahvilla kävin. Pois lähtiessä kaveri halusi käydä koeajolla kun on itelleenkin Ladaa kattelemassa eikä ole aikaisemmin Ladalla ajanut niin tuon koeajon jälkiin pysähdyttiin parkkiin ja jätettiin auto käyntiin kun tarkoitus oli lähtiä pian liikkeelle. Pari sykliä flekti kävi päällä mutta sitten aloin katteleen että kun alko vettä valuun reilusti ja sammutin auton niin raju kiehunta vain kävi. Pukkasi nesteet pihalle ja lämmöt lähellä punarajaa. Taisi kiehua normaalia herkemmin kun melkein puhtaat vedet koneessa vielä kun en ole vaihtanut uusia nesteitä ennenkuin se yksi nestevuoto löytyy. Säikähdys oli kova kun ei meinannut heti lähtiä uudelleen käyntiin että nytkö meni kansipahvi tai kansi. Tuossa samassa tuli erikoinen ilmiö kun virrat laittoi päälle että kiekkamittari alko elään omaa elämäänsä eli kävi välillä tapissa ja välillä pysyi 4000 kohdalla ja välillä putoili nollille. Samoiten alko välillä itekseen solenoidisuuttimet naputtaan samanlailla kuin tumppaisi koneen sammuksiin.
Kuitenkin kun kone jäähtyi niin kaikki alkoi taas pelaan normaalisti ja lähti käyntiinkin ihan normaalisti ja kävi hyvin eli ilmeisesti mitään ei rikki mennyt. Kaverilla oli kuitenkin vesiastia matkassa niin käytiin hakeen hanasta vettä ja kaadeltiin kolmisen litraa vettä jäähdyttimeen ja todettiin että noiltakin osin kaikki kunnossa eli ei vuotoja jne. Testailin flektiä niin ei lähtenyt pyörimään vaikka johdot yhdisti anturilta. Rele vain naksahteli sulakerasiassa. Ajattelin että olisiko tuo rele mennyt mutta kokeilin vaihtaa releitä ristiin ja yhdistin johdot uudelleen vaan ei siltikään lähteny pyöriin. Rele vain naksuu. Pitää huomenna vielä sulakkeet käydä läpi vaikka ehjät ne kyllä oli ja kokeilla vielä uudella releellä ja jos ei pelaa niin kokeilla antaa suoraa virtaa flektille että pystyy sulkeen mahdollisen sulakerasiavian vielä pois ja testaan että onko tuo flekti oikeasti mykkä.
Hetken kokeilin vielä käyttää ja totesin että ei tunnu vikaa olevan ja ajelin tuon kotio. Ajoviima jäähdyttää riittävästi niin ei lämmöt noussu normaalia korkeammalle.
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 26.6.2016 22:40
Kirjoittaja jta
Re: VAZ 2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*
Lähetetty: 27.6.2016 8:39
Kirjoittaja pressa
Kyllä kun tuohon hommaan alkaa niin kaikki juotokset pitää käydä läpi. Kuinka muuten teet? Imuroitko ensin tyhjäksi ja sitten uudelleen jutos vai lämmitätkö kunnolla ja annan vain uutta tinaa (missä juoksute mukana) kohteeseen?