Sivu 41/46
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 1.9.2012 10:19
Kirjoittaja veli samara
Kaasari turbo tulossa

. Tehotavoitetta ei ole(paitsi se max 100,8hv). Tavoittelen lähinnä hyvää vääntöä. Turbo on pieni GT17 ja puristukset meinasin pistää sinne 8-9:1 väliin. Tai sitten 9 yli jos saisi. Kanavat siloitellaan ja palotilat muotoillaan, niin että nakutusherkkyys hieman laskisi ja virtaisikin hieman paremmin. Ahtoja tulossa sellaset 0.6bar...Sytkän myöhästys turbo saabin alipainekellolla.
Yritys olisi tehdä kestävä kaasariturbo, jolla voisi ajaa ihan normaalisti liikenteessä. Sen kummempia välittämättä siitä, että pellin alla on ahdin(lue: varoa sitä että jotain hajoaa kun polkaiset pari kertaa kaasua)
Sitten nokka-akselista turbokäyttöön. Kannattaako laittaa kireämpi nokka turboautoon joka on kadulle tulossa?, ja haluasin sen vielä menevän päästöistä läpi. Haluasin ainoastaan tietää sen että onko kireämmästä nokasta hyötyä siihen miten nopeasti turbo herää...
Varmaan tuolla 8,5-9:1 puristesella 1200 koneella toi GT17 alkaa heräilemään siinä 2-2,5 tuhannen kierroksen tietämillä muutenkin, mutta saisiko sitä heräämään vielä herkemmin?
EDIT: Onkos kellään kokemusta AEM uego laajakaistasta? Ei olis pahan hintainen setti tilata ulkomailta(170€ toimituksineen).
Tai sitten tämä:
http://aircooled.fi/tuote/747/laajakais ... lostulolla
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 3.9.2012 3:24
Kirjoittaja ChargerSpeed
veli samara kirjoitti:Onkos kellään kokemusta AEM uego laajakaistasta? Ei olis pahan hintainen setti tilata ulkomailta(170€ toimituksineen).
Sellanen löytyy omasta setistä, yhteensopiva tuon kms moottorinohjauksen kanssa... hyviä ovat olleet näin käyttäjät ovat kehuneet....
oman ostin aikanaan 140e hintaan... mutta hinnat tietysti 5v aikana nousseet
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 4.9.2012 12:07
Kirjoittaja Qulle
ChargerSpeed kirjoitti:veli samara kirjoitti:Onkos kellään kokemusta AEM uego laajakaistasta? Ei olis pahan hintainen setti tilata ulkomailta(170€ toimituksineen).
Sellanen löytyy omasta setistä, yhteensopiva tuon kms moottorinohjauksen kanssa... hyviä ovat olleet näin käyttäjät ovat kehuneet....
oman ostin aikanaan 140e hintaan... mutta hinnat tietysti 5v aikana nousseet
Mullan käyttiksessä (turbosubbe) tämä AEM ja hienosti pelaa... päästöihinkin meni vakioputkella kun oli tuon laajakaista kautta kapeakaista-signaali vedetty eculle. Normi ajossa mulla ei näillä virityksillä ole lambdasignaalia laisinkaan käytössä.
Hyvä laite tuo AEM uego, ei tartte mitenkään kalibroida ja toimii vuodesta toiseen

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 23.9.2012 16:26
Kirjoittaja veli samara
Nyt pitäis ostaa tuo laajakaista joten kumpi parempi....
http://aircooled.fi/tuote/747/laajakais ... lostulolla
vai
PLX SM-AFR+DM5 laajakaistalambda ja mittari 195eur. tuolta ->
http://www.tarvikemotti.com/ ja tuolta mittarit kohdasta löytyy
Varmaan tuo PLX on parempi?
EDIT vai kuitenkin paras näistä?
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7223
Ja tulevaisuudessa rullataan E85 voimalla
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 23.9.2012 21:18
Kirjoittaja START
mää ostin muistaakseni jonkun plx:n mutta se ei ole paikallaan missään. tai mun ainakin piti ostaa sellanen.. kai se jossain on

sen piti olla ihan toimiva, kai...
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 12.12.2012 21:19
Kirjoittaja jonir
Heräsi typeränä ideana ryhtyä sovittelemaan varastossa lojuvaa VW:n uudenkarheaa 1,2 TSI-koneen turboa larppaan. Nyt on Ladan keulilla 1,3-litrainen, johon tuo voisi olla aika sopvia. Toisaalta jos tehoja haluaisi, pitäisi Ladalle syöttää 1,7-litrainen kone, mutta siihen tuo turbo on kaiken järjen mukaan alamittainen. Volkkari repii tuolla 105 hepoa siitä 1,2-litraisesta eli maalaisjärjen mukaan 1,3-litraisesta voisi saada tuolla varsin nöyrästi ja kiltisti vääntävän koneen joka voisi herätä ennenkuin kone kiertää punaisella alueella. Megaruuttaahan tuo kaverikseen tarvitsisi... Jos tälle tielle lähdetään niin tehtävänanto on "Niin hauska lelu kuin katulaillisena saa halvalla rakenneltua".
Noh, katsotaan nyt. Saisi nyt ensin tuon joskus katsastettua.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 13.12.2012 13:22
Kirjoittaja 99
veli samara kirjoitti:Kaasari turbo tulossa

. Tehotavoitetta ei ole(paitsi se max 100,8hv). Tavoittelen lähinnä hyvää vääntöä. Turbo on pieni GT17 ja puristukset meinasin pistää sinne 8-9:1 väliin. Tai sitten 9 yli jos saisi. Kanavat siloitellaan ja palotilat muotoillaan, niin että nakutusherkkyys hieman laskisi ja virtaisikin hieman paremmin. Ahtoja tulossa sellaset 0.6bar...Sytkän myöhästys turbo saabin alipainekellolla.
Yritys olisi tehdä kestävä kaasariturbo, jolla voisi ajaa ihan normaalisti liikenteessä. Sen kummempia välittämättä siitä, että pellin alla on ahdin(lue: varoa sitä että jotain hajoaa kun polkaiset pari kertaa kaasua)
Sitten nokka-akselista turbokäyttöön. Kannattaako laittaa kireämpi nokka turboautoon joka on kadulle tulossa?, ja haluasin sen vielä menevän päästöistä läpi. Haluasin ainoastaan tietää sen että onko kireämmästä nokasta hyötyä siihen miten nopeasti turbo herää...
Varmaan tuolla 8,5-9:1 puristesella 1200 koneella toi GT17 alkaa heräilemään siinä 2-2,5 tuhannen kierroksen tietämillä muutenkin, mutta saisiko sitä heräämään vielä herkemmin?
EDIT: Onkos kellään kokemusta AEM uego laajakaistasta? Ei olis pahan hintainen setti tilata ulkomailta(170€ toimituksineen).
Tai sitten tämä:
http://aircooled.fi/tuote/747/laajakais ... lostulolla
Mikset sitten samalla kertaa ota siitä saabista niitä ruiskuvehkeitä seokset saa paremmin kohdilleen ym...!
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 14.12.2012 23:51
Kirjoittaja veli samara
Koska tykkään kaasari autoista, ruiskuja on nykyään joka pojalla. Jopa turbon kanssa

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 26.2.2013 21:28
Kirjoittaja Kypehne
juuri rakenneltiin kaasariturbo 1500 ja on plaanattu kansi mutta tuntuu että menee vesi öljynsekaan eikai ole normaalia että kun avaa venttiilikopan korkin kun kone käy niin siä käy sellanen pisarasumu kokoajan ja korkis on valkoista tatimaa??

Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.2.2013 8:26
Kirjoittaja START
kyllähän siellä öljyn kuuluu liikkua.
se kerman värinen töhnä korkissa on arveluttavampi. onko koneesta mennyt tiiviste ennen? jos on jäänyt kuraa kanaviin?
hukkuuko jäähytin nestettä? ja onko öljytikussa samaa vaaleeta kuraa
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.2.2013 9:02
Kirjoittaja Kypehne
aiemmin mennyt vesi öljyn sekaan ja nyt kone on hoonattu rengastettu ja laakeroitu uudelleen uudella kannentiivisteellä .
jäähdytinnestettä ei n. 10min ajon jälkeen ole hukkunut ja öljytikku oli kyllä puhdas.
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.2.2013 16:52
Kirjoittaja START
se voi olla ihan vaan öljykanaviin sun muualle jäänyttä kuraa mitä sinne korkkiin tulee.
omassa jäärata autossa ekan talven teki kanssa kuraa korkkiin mutta ei enään nykyään.
jos puristuspaineet on kunnossa ja öljyä tai nestettä ei mihinkään häviä/sekotu niin ei siinä sillon oikeen mitään isoo vikaa voi olla
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.2.2013 17:42
Kirjoittaja Kypehne
aika outo juttu. kansi ja lohko on pesty höyrypesurilla ja kaikki pikkuosat liuottimella ennen kasausta ei luulisi että hirveästi olisi kuraa jäänyt. täytyy mittailla vielä nuo puristuspaineet kun saa mittarin jostakin lainaan. muuten tuntuu ainaki toimivan hyvin ja vetojakin löytyy. toinen outo juttu on kanssa kun on laajakaistalambda ja mittari tuos kiinni niin tyhjäkäynnillä menee tosi laihalle vaikka koittais kuinka säätää tuota kaasaria (dat32) tai bensanpaineita. kierroksilla ja ahdoilla lambda arvo pyörii siinä 12-13 alueella
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.2.2013 18:02
Kirjoittaja START
ei se mitään meinaa vaikka tyhjäkäynti on laihalla jos se vaan pysyy käynnissä järkevillä kierroksilla.
kunhan menee päästöistä läpi, mikäli on leimapeli
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Lähetetty: 27.2.2013 18:25
Kirjoittaja Kypehne
tyhjäkäynti pyörii siinä 1500 bensapaine 0.3bar. ei tuota muutoskatsastaa ole tarkoitus. muutenvaan sunnuntai ajoneuvoksi tuohon lähiliikenteeseen
