E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ongelmat ilmenevät vasta pidemmällä aikavälillä. Jos ilmenee.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
No nythän tuo veroetu on teteutumassa.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Jos tehtäisiin niin että nostettaisiin 98E veroa se 40senttiä ja 95E vain 20senttiä. Tästä saadaan se 20sentin veroetu tuolle jälkimmäiselle.
http://www.iltasanomat.fi/autot/HS%20E1 ... 25877.html
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Kyllä alkaa jo kaikki tästä asiasta olla sanottu. Vaikka tuo lausunto on arvostetulta VTT:ltä siinäkin vain esitellään mandollisia uhkakuvia. Voi... saattaa.. mahdollisesti..-. ei välttämättä.
Uusin Tuulilasi testasi asiaa kulutksen ja tehoerojen suhteen.
Minä olen eniten kyseenalaistanut tuota vanhemmille autoille uhkaavaa moottorivaurion mahdollisuutta. Jos olen oikein ymmärtänyt, se johtuisi muovi-ja kumiosien haurastumisesta sekä niistä irtoavien ainesosien tukkimista suodattimista ja suuttimista. Mitenkä paljon sitten vanhempien autojen pa-järjestelmissä on noita tuollaisia osia. Jos tuollaisia osia joutuisi pitemmän ajan kuluessa uusimaankin, eivät ne paljoa maksaisi eivätkä olisi hankalia vaihtaa.
Jotenkin näistä puhuttaessa tulee aina mieleeni anoppini. Hän on mestari keksimään joka asiaan mitä kamalampia asioita, joita voi sattua.
ps. kahdesta autosta olen saanut tankin ruostutettua puhki.
odotan innolla koska ensimmäinen etanolin ruostuttama ilmottautuu.
Uusin Tuulilasi testasi asiaa kulutksen ja tehoerojen suhteen.
Minä olen eniten kyseenalaistanut tuota vanhemmille autoille uhkaavaa moottorivaurion mahdollisuutta. Jos olen oikein ymmärtänyt, se johtuisi muovi-ja kumiosien haurastumisesta sekä niistä irtoavien ainesosien tukkimista suodattimista ja suuttimista. Mitenkä paljon sitten vanhempien autojen pa-järjestelmissä on noita tuollaisia osia. Jos tuollaisia osia joutuisi pitemmän ajan kuluessa uusimaankin, eivät ne paljoa maksaisi eivätkä olisi hankalia vaihtaa.
Jotenkin näistä puhuttaessa tulee aina mieleeni anoppini. Hän on mestari keksimään joka asiaan mitä kamalampia asioita, joita voi sattua.
ps. kahdesta autosta olen saanut tankin ruostutettua puhki.
odotan innolla koska ensimmäinen etanolin ruostuttama ilmottautuu.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Just, just.. kaikkea se vilkas mielikuvitus teettää.
Vai pitäisikö todeta kuin invapaikalle aikoinaan parkkeerannut.. vika on pieni, mutta se on päässä.
Samaraan on tankattu 95E10-bensiiniä, enkä ole huomannut mitään muutoksia kulkuneuvon käytöksessä. Kulutus on periaatteessa hieman kohonnut, mutta enpähän edes tuotakaan ole huomannut.
Olen syvästi tietoinen siitä, mitä kaikkea harmia ko. polttoaine on aiheuttanut monille autoilijoille ja olen erittäin huolissani siitä, etten ole huomannut ongelmia Samaran kanssa. Täytynee hakeutua tutkimuksiin, vika ollee pieni, mutta sen täytyy olla päässä.

Vai pitäisikö todeta kuin invapaikalle aikoinaan parkkeerannut.. vika on pieni, mutta se on päässä.

Samaraan on tankattu 95E10-bensiiniä, enkä ole huomannut mitään muutoksia kulkuneuvon käytöksessä. Kulutus on periaatteessa hieman kohonnut, mutta enpähän edes tuotakaan ole huomannut.
Olen syvästi tietoinen siitä, mitä kaikkea harmia ko. polttoaine on aiheuttanut monille autoilijoille ja olen erittäin huolissani siitä, etten ole huomannut ongelmia Samaran kanssa. Täytynee hakeutua tutkimuksiin, vika ollee pieni, mutta sen täytyy olla päässä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Gösta Sundqvistia lainatakseni "ihmistä kustaan linssiin ja se on lähinnä toimittajat jotka ovat siitä vastuussa".
111 nautiskelee alkavan kesän kunniaksi puolestaan 50% 95E10 50% RE85 coctailia, mutta ei kerrota sille, saattaa muuten vaikka alkaa nykiä ja pätkiä.
111 nautiskelee alkavan kesän kunniaksi puolestaan 50% 95E10 50% RE85 coctailia, mutta ei kerrota sille, saattaa muuten vaikka alkaa nykiä ja pätkiä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Tuosta voi ilmeisesti rivien välistä olla luettavissa että e10 ei käy uusiin autoihin.
Suurin osa näistä vioista mahtaa olla psykologisia.
Meillä -91 323 1,6 mazda toimii ongelmitta eli käy hyvin ja käynnistyy ihan normaalisti tuosta viina bensasta huolimatta. Kulutuksessa ei toistaiseksi ole huomattu mitään eroa entiseen verrattuna eli siinä noin 8 litran paikkeilla taajama/kaupunki ajossa. Siinäkin jotain kymmenkunta tankillista ajettu tuota bensaa. Ja nappis edelleenkin käy samanlailla kuin ennenkin eikä mitään ongelmia ole siinäkään vielä havaittavissa. Seitsemäs tankillinen menossa ja kulutus on normaalissa eli siinä hieman 10 litran yli taajama/kaupunki ajossa. Matka-ajoa ei vielä ole päässy ajaan eli ei tiedä onko sillä puolen eroa tullut. Tuskinpa.

Meillä -91 323 1,6 mazda toimii ongelmitta eli käy hyvin ja käynnistyy ihan normaalisti tuosta viina bensasta huolimatta. Kulutuksessa ei toistaiseksi ole huomattu mitään eroa entiseen verrattuna eli siinä noin 8 litran paikkeilla taajama/kaupunki ajossa. Siinäkin jotain kymmenkunta tankillista ajettu tuota bensaa. Ja nappis edelleenkin käy samanlailla kuin ennenkin eikä mitään ongelmia ole siinäkään vielä havaittavissa. Seitsemäs tankillinen menossa ja kulutus on normaalissa eli siinä hieman 10 litran yli taajama/kaupunki ajossa. Matka-ajoa ei vielä ole päässy ajaan eli ei tiedä onko sillä puolen eroa tullut. Tuskinpa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ja oliko muuten tästä uutisesta kyse kun tuo meni etusivulle. http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 116482/139
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Nyt ovatten tutkineet että e10 bensaa ei kulu sen enempää kuin 98 bensaakaan.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011051013688620_au.shtml
http://www.iltalehti.fi/autot/2011051013688620_au.shtml
Tutkimuslaitos VTT:n mittausten mukaan E10-bensiiniä ei kulu normaalissa ajossa sen enempää kuin 98-oktaanista. Vertailukelpoiset tulokset saatiin, kun kumpaakin polttoainetta testattiin kuudella eri autolla.
Aiemmin on arvioitu, että E10:n kulutus olisi pari prosenttia suurempi. Siksi moni autoilija on varmuuden vuoksi tankannut 98-oktaanista myös sellaisiin autoihin, joihin kävisi myös halvempi E10-bensa.
VTT julkistaa tutkimusraportin tarkkoine lukuineen lähiaikoina.
Laitoksen erikoiskoistutkija Juhani Laurikko kertoi tuloksista alustavasti St1-huoltamoketjun tiedotteessa tiistaina.
Testeissä käytetyt polttoaineet ostettiin huoltoasemilta, ja kullakin autolla ajettiin kaksi koetta kummallakin laadulla.
STT
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Toinen uutinen, mikseihän ajo-ohjelmat olleet samat, luottaisin sellaiseen enemmän jossa kumpikin testataan samalla lailla.
"VTT on vastikään mitannut perinteisen 98-oktaanisen bensiinin ja 95 E10-polttonesteen kulutusta ajoneuvolaboratoriossaan. Keskenään vertailukelpoiset tulokset saatiin, kun kummallakin polttonestelaadulla ajettiin kuudella eri autolla (vuosimalleiltaan 1999-2010) kaksi koetta kummallakin polttoaineella. Testaustapa vastaa menettelyä, jolla autojen normikulutukset mitataan, mutta käytetty ajo-ohjelma ei ollut sama. Polttonesteet olivat huoltoasemalta samaan aikaan hankittuja, kauppalaatuisia polttonesteitä.
”Julkistamme tutkimusraportin tarkkoine lukuineen piakkoin, mutta jo tässä vaiheessa voidaan todeta, että tutkimustulosten mukaan 98 E5- ja 95 E10 -laatuja käytettäessä polttonesteen kulutuksessa ei käytännössä ole mitään eroa”, kertoo VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko."
Odottelen tarkempaa raporttia, TM:n testiin luotan tällä hetkellä enemmän koska saivat odotetun eron, eli 3% joka on lähellä sitä mikä ero on bensojen energiasisällössäkin.
"VTT on vastikään mitannut perinteisen 98-oktaanisen bensiinin ja 95 E10-polttonesteen kulutusta ajoneuvolaboratoriossaan. Keskenään vertailukelpoiset tulokset saatiin, kun kummallakin polttonestelaadulla ajettiin kuudella eri autolla (vuosimalleiltaan 1999-2010) kaksi koetta kummallakin polttoaineella. Testaustapa vastaa menettelyä, jolla autojen normikulutukset mitataan, mutta käytetty ajo-ohjelma ei ollut sama. Polttonesteet olivat huoltoasemalta samaan aikaan hankittuja, kauppalaatuisia polttonesteitä.
”Julkistamme tutkimusraportin tarkkoine lukuineen piakkoin, mutta jo tässä vaiheessa voidaan todeta, että tutkimustulosten mukaan 98 E5- ja 95 E10 -laatuja käytettäessä polttonesteen kulutuksessa ei käytännössä ole mitään eroa”, kertoo VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko."
Odottelen tarkempaa raporttia, TM:n testiin luotan tällä hetkellä enemmän koska saivat odotetun eron, eli 3% joka on lähellä sitä mikä ero on bensojen energiasisällössäkin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Kaverin Sierra ei toiminut kunnolla tällä viinalitkulla. Mietittiin että onko autossa jotain vikaa kun se nyhtää ja nykii aikas kovasti aikasempaan
verrattuna. Kyseessähän on Ford Sierra 2.0 DOHC ruiskulla.
Syyksi nykimiseen todettiin vahingossa tankkitäyteen tankattu E10...
verrattuna. Kyseessähän on Ford Sierra 2.0 DOHC ruiskulla.
Syyksi nykimiseen todettiin vahingossa tankkitäyteen tankattu E10...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Miten todettiin tuo että nykiminen johtui siitä? Vaihdoitteko bensat vai onko nyt kyseessä että siitä se johtuu asenne?
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
En älyä mitä järkeä on ostaa bensaa, joka on samanhintaista kuin 98e5 ja syövyttää koneen letkut, jos ei viikkojen niin vuosien kuluessa. Luin juuri jostain autolehdestä, että usean eri auton suorituskyky väheni hieman e10:llä ajettaessa. Et siis säästä yhtään, päinvastoin, menetät vuodessa yllätävän paljon. Kossu on juomista varten, ei auton moottoreihin. On tietysti olemassa erikseen nämä etanoliautot. Jumaliste, kun EU:lla taas järki leikkaa kuin partaveitsi.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
iloinen uutinen, nyt ABC:ltä saa kans E85:tä, ensimmäiset jakelut on aloitettu pirkanmaalla http://www.abcasemat.fi/uutiset/e85_pirkanmaa

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Nyt on kaksi tankillista E10-bensiiniä ajettu päästömuotoon Lada 1700i '95:ssä. Minkäänlaista tehohäviötä tai moottorin käytöksen muutosta en näin kesällä ainakaan ole havainnut. Kulutus oli jo entuudestaan 10l/100km luokkaa, eikä tämä nyt tunnu paljon tuota enempää vievän näin näppituntumalla.
Olen kuitenkin hieman pettynyt E10:n ominaisuuksiin. Kotikutoisessa pakoputkessa on yleensä perinteinen 95E-bensiini palanut hienosti ja röpöttänyt ja paukkunut, 98E ei juuri lainkaan. Odotin, että E10 olisi palanut putkessa vielä perinteistäkin laihabensaa enemmän, mutta valitettavasti näin ei käynyt - putkessapalamisen osuus on samaa luokkaa vanhan 95:n kanssa.
Olen kuitenkin hieman pettynyt E10:n ominaisuuksiin. Kotikutoisessa pakoputkessa on yleensä perinteinen 95E-bensiini palanut hienosti ja röpöttänyt ja paukkunut, 98E ei juuri lainkaan. Odotin, että E10 olisi palanut putkessa vielä perinteistäkin laihabensaa enemmän, mutta valitettavasti näin ei käynyt - putkessapalamisen osuus on samaa luokkaa vanhan 95:n kanssa.
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00