köyhiä patentteja?
Suojasilmälasit ikänäöllä ( +1,5-3,5)
Hommataan suojalasit ja halvat + lasit.Mitataan silmien pupillien väli.Siirretään tämä väli suojalaseihin mustilla pisteillä.Irroitetaan linssit laseista .Linsseihin merkitään tummat pisteet keskelle.Mallataan mustat pisteet päällekkäin.Piirretään linssin reunat suojalaseihin.Tehdään suojalaseihin linsseille aukot.Kinnitetään esim. kuumaliimalla.Hinta alle 10€,kun optikolla maksavat 300€.
Hommataan suojalasit ja halvat + lasit.Mitataan silmien pupillien väli.Siirretään tämä väli suojalaseihin mustilla pisteillä.Irroitetaan linssit laseista .Linsseihin merkitään tummat pisteet keskelle.Mallataan mustat pisteet päällekkäin.Piirretään linssin reunat suojalaseihin.Tehdään suojalaseihin linsseille aukot.Kinnitetään esim. kuumaliimalla.Hinta alle 10€,kun optikolla maksavat 300€.
Ja mä kun olen tehnyt noita jokusen ihan kumikaapelilla enkä ole hengenvaaraa havainnut. Joku MMJ olisi ehkä eri asiaJokari kirjoitti: 1. Johdon pitää ehdottomasti olla panssaroitua, niinkuin se lohkolämppärin johtokin. Ei käytetä mitään kumikaapelia tai vastaavaa. Ne ei kuulu autoon. Katsastusmieskään ei ole mielissään jos sieltä löytyy jotain epämääräistä piuhaa.

Vauhdin tae - alamäki
Siinä vaiheessa kun auto on palanut ja odotellaan vakuutusrahoja niin huomaatte kumikaapelin ja panssaroidun autokäyttöön tarkotetun kaapelin eron.Stefa kirjoitti:Ja mä kun olen tehnyt noita jokusen ihan kumikaapelilla enkä ole hengenvaaraa havainnut. Joku MMJ olisi ehkä eri asiaJokari kirjoitti: 1. Johdon pitää ehdottomasti olla panssaroitua, niinkuin se lohkolämppärin johtokin. Ei käytetä mitään kumikaapelia tai vastaavaa. Ne ei kuulu autoon. Katsastusmieskään ei ole mielissään jos sieltä löytyy jotain epämääräistä piuhaa.Tärkeä juttuhan noissa on maadoitus, mutta siihen harvoin normi kuolevainen voi vaikuttaa. Mikä vika on kumikaapelissa kunhan sen reitittää fiksusti?
Moniko auto on palanut roikan perään, ja moniko tien päälle? Kerro nyt miksi se kumikaapeli on huonompi kun panssaroitu? Mitä tilanteita panssarointi pelastaa?khonkonen kirjoitti:Siinä vaiheessa kun auto on palanut ja odotellaan vakuutusrahoja niin huomaatte kumikaapelin ja panssaroidun autokäyttöön tarkotetun kaapelin eron.
Vauhdin tae - alamäki
Hankaumat, nirhaumat, siis mekaaniset kulumiset estyvät paremmin käytettäessä panssaroitua kaapelia. Akuuteimmat kohdat taitaa olla läpiviennit ja just joku pakosarjan läheisyys. Ladaanhan voi laittaa johdon, vaikka mikkilangasta, mutta paremman puutteessa hyvin sijoitettu ja suojattu kumikaapelikin menee. Katsastusmääräyksistä en tiedä, enkä aio ottaa edes selvää. Paras on kuitenkin panssaroitu "letku".
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Katsastuksessa ja vakuutuslakipykälöissä oli ihan suomenkielellä sanottu ja kerrottu, että ainoastaan autokäyttöön tarkoitetut johdot, liittimet ja liitäntärasiat ovat sallittuja. Eli mikään ap9 ja kumikaapeli ei ole sallittu vaikka laittaisit erillisen panssarisuojan päälle. Talojen sähkötyöt on sitten erikseen.köhmä kirjoitti:Hankaumat, nirhaumat, siis mekaaniset kulumiset estyvät paremmin käytettäessä panssaroitua kaapelia. Akuuteimmat kohdat taitaa olla läpiviennit ja just joku pakosarjan läheisyys. Ladaanhan voi laittaa johdon, vaikka mikkilangasta, mutta paremman puutteessa hyvin sijoitettu ja suojattu kumikaapelikin menee. Katsastusmääräyksistä en tiedä, enkä aio ottaa edes selvää. Paras on kuitenkin panssaroitu "letku".
Ja purkaamothan myyvät myös näitä sisähaaroitussarjoja, jopa ihan edullisestikkin. Eli ei luulisi siitä ladan lämpiäminen jäävän kiinni.
Niin ja lämmittimistäkin on olemassa oma sääntönsä. Esim vakuutus ei korvaa jos löytyy jäännöksiä jonkun muunlaisesta lämmittimestä, joka ei ole autokäyttöön tarkoitettu.
Läpivinteihinkin on hyvä pyöräyttää vaikka sopiva halkaistu bensaletku nippusiteillä kiinni.Stefa kirjoitti:kunhan sen reitittää fiksusti?
Toisaalta onko tuo haaroitus vain jatkojohto? Suojamaadoitetun jatkojohdonhan saa kuka tahansa, tehdä jos on varma osaamisestaan. Luonnollisesti tuossa kannattaa käyttää kosteussuojattuja komponentteja.
Väittäisin, että reilusti enemmän palaa autoja esimerkiksi haperoiden bensaletkujen takia mitä ranen lämppärihaaroituksiin. Puhumattakaan jos nuo on fiksusti tehty. Korkeintaan noilla saa auton koriin vaiheen kytkettyä.
Vauhdin tae - alamäki
Valaistulla moottoritiellä yöllä lumisateesa voi ajoväylää paikallistaa seuraamalla keskikaistojen välissä olevia valopylväitä.Kun katsoo autosta 3-4 valopylvästä eteenpäin ja laittaa tuulilasin sisäpuolelle mustan teipin pätkän.Ajaessa kun valopylvään valo kerta kerran jällkeen jää teipin taakse ollaan ajolinjassa.
Hitsausmutterin (olakkeellinen mutteri,jossa olakeet keskittävät mutterin allaolevaan reikään) hitsaus.
Puretaan vanha kuulalaakeri.Otetaan siitä yksi kuula joka on suurempi kuin hitsattavan mutterin sisähalkaisija.Kuula hitsataan pilkin tapaisen laiteeen päähän.Mutteria hitsatessa laitteella painetaan mutteria tarkkaillen,että se ei keinu.Ensimmäisen hitsauksen jälkeen tarkistetaan kääntöpulelta tulos ja tehdään lopullinen hitsaus.Laite perustuu kuulan tasaiseen paineseen pyöreässä mutterin reiässä.
Puretaan vanha kuulalaakeri.Otetaan siitä yksi kuula joka on suurempi kuin hitsattavan mutterin sisähalkaisija.Kuula hitsataan pilkin tapaisen laiteeen päähän.Mutteria hitsatessa laitteella painetaan mutteria tarkkaillen,että se ei keinu.Ensimmäisen hitsauksen jälkeen tarkistetaan kääntöpulelta tulos ja tehdään lopullinen hitsaus.Laite perustuu kuulan tasaiseen paineseen pyöreässä mutterin reiässä.
Venttiliijousien paineiden mittaus henkilövaa'alla ja pylväporakoneella.
Ostetaan yksi uusi pakoventtiili ja imuventtiili,kuitti talteen.Laitetaan henkilövaaka pylväsporakoneen porauspöydälle.Porakara poistetaan ja sen tilalle laitetaan putkilaippa jolla ventiiliä voidaan painaa.Syvyysasteikosta ja puntarista otetaan lukemat,joita verrataan uuden jousen lukemaan.Jos jousien paine on riittävä niin palautetaan jouset varaosalikkeeseen ja vaihdetaan ne kuittia vastaan muuhun tavaraan.
Ostetaan yksi uusi pakoventtiili ja imuventtiili,kuitti talteen.Laitetaan henkilövaaka pylväsporakoneen porauspöydälle.Porakara poistetaan ja sen tilalle laitetaan putkilaippa jolla ventiiliä voidaan painaa.Syvyysasteikosta ja puntarista otetaan lukemat,joita verrataan uuden jousen lukemaan.Jos jousien paine on riittävä niin palautetaan jouset varaosalikkeeseen ja vaihdetaan ne kuittia vastaan muuhun tavaraan.
Tappokatkaisija sytytysvirralle kolaritilanteissa:
Otetaan yksi suuri kuulalaakeri.Kuulalaakeri asennetaan 90 astetta taivutettuun alumiiniputkeen,jonka toinen pää on tulpattu.Paikalleen asennus autoon tapahtuu siten että tulpatttu pää on hieman vaakatasoa alempana.Alumiiniputki asennetaan auton runkoon johtavilla metallipannoilla.Putken alapäähän laitetaan johto auton sytysvirtapiiristä.
Toiminta.
Massan hitaus kolaritilanteessa saa kuulan sinkoutumaan putken toiseen päähän ja oikosulkemaan sytytysvirtapiirin...auto sammuu.
Otetaan yksi suuri kuulalaakeri.Kuulalaakeri asennetaan 90 astetta taivutettuun alumiiniputkeen,jonka toinen pää on tulpattu.Paikalleen asennus autoon tapahtuu siten että tulpatttu pää on hieman vaakatasoa alempana.Alumiiniputki asennetaan auton runkoon johtavilla metallipannoilla.Putken alapäähän laitetaan johto auton sytysvirtapiiristä.
Toiminta.
Massan hitaus kolaritilanteessa saa kuulan sinkoutumaan putken toiseen päähän ja oikosulkemaan sytytysvirtapiirin...auto sammuu.
Auton lämmittäminen pakkasessa invertterillä ja akulla:
Nostetaan täyteen ladattu lämmin akku ja vaihtovirtainvertteri,jonka teho riittää esim. 300W:n lämmitysvastukselle pulkkaan.Vedetään pulkka auton luo.Kutketään invertteri tulo akkuun ja lähtö lämmityspistokkeeseen.Annetaan pöhistä pakkasen mukaan 1/2-1 tunti.300W:n teho kulttaa akkua noin 30A:n verran joten virran pitäisi riittää vajaaksi kahdeksi tunniksi.
Nostetaan täyteen ladattu lämmin akku ja vaihtovirtainvertteri,jonka teho riittää esim. 300W:n lämmitysvastukselle pulkkaan.Vedetään pulkka auton luo.Kutketään invertteri tulo akkuun ja lähtö lämmityspistokkeeseen.Annetaan pöhistä pakkasen mukaan 1/2-1 tunti.300W:n teho kulttaa akkua noin 30A:n verran joten virran pitäisi riittää vajaaksi kahdeksi tunniksi.