Sivu 42/110
Lähetetty: 27.1.2007 18:28
Kirjoittaja Jaska HKI
Suojasilmälasit ikänäöllä ( +1,5-3,5)
Hommataan suojalasit ja halvat + lasit.Mitataan silmien pupillien väli.Siirretään tämä väli suojalaseihin mustilla pisteillä.Irroitetaan linssit laseista .Linsseihin merkitään tummat pisteet keskelle.Mallataan mustat pisteet päällekkäin.Piirretään linssin reunat suojalaseihin.Tehdään suojalaseihin linsseille aukot.Kinnitetään esim. kuumaliimalla.Hinta alle 10€,kun optikolla maksavat 300€.
Lähetetty: 1.2.2007 11:48
Kirjoittaja Stefa
Jokari kirjoitti:
1. Johdon pitää ehdottomasti olla panssaroitua, niinkuin se lohkolämppärin johtokin. Ei käytetä mitään kumikaapelia tai vastaavaa. Ne ei kuulu autoon. Katsastusmieskään ei ole mielissään jos sieltä löytyy jotain epämääräistä piuhaa.
Ja mä kun olen tehnyt noita jokusen ihan kumikaapelilla enkä ole hengenvaaraa havainnut. Joku MMJ olisi ehkä eri asia

Tärkeä juttuhan noissa on maadoitus, mutta siihen harvoin normi kuolevainen voi vaikuttaa. Mikä vika on kumikaapelissa kunhan sen reitittää fiksusti?
Lähetetty: 1.2.2007 12:11
Kirjoittaja khonkonen
Stefa kirjoitti:Jokari kirjoitti:
1. Johdon pitää ehdottomasti olla panssaroitua, niinkuin se lohkolämppärin johtokin. Ei käytetä mitään kumikaapelia tai vastaavaa. Ne ei kuulu autoon. Katsastusmieskään ei ole mielissään jos sieltä löytyy jotain epämääräistä piuhaa.
Ja mä kun olen tehnyt noita jokusen ihan kumikaapelilla enkä ole hengenvaaraa havainnut. Joku MMJ olisi ehkä eri asia

Tärkeä juttuhan noissa on maadoitus, mutta siihen harvoin normi kuolevainen voi vaikuttaa. Mikä vika on kumikaapelissa kunhan sen reitittää fiksusti?
Siinä vaiheessa kun auto on palanut ja odotellaan vakuutusrahoja niin huomaatte kumikaapelin ja panssaroidun autokäyttöön tarkotetun kaapelin eron.
Lähetetty: 1.2.2007 12:32
Kirjoittaja Stefa
khonkonen kirjoitti:Siinä vaiheessa kun auto on palanut ja odotellaan vakuutusrahoja niin huomaatte kumikaapelin ja panssaroidun autokäyttöön tarkotetun kaapelin eron.
Moniko auto on palanut roikan perään, ja moniko tien päälle? Kerro nyt miksi se kumikaapeli on huonompi kun panssaroitu? Mitä tilanteita panssarointi pelastaa?
Lähetetty: 1.2.2007 12:34
Kirjoittaja Pavlovits
Naapurin naisella oli Kadetissa hiustenkuivaaja jatkojohdon perässä etupenkillä.
Lähetetty: 1.2.2007 12:36
Kirjoittaja Pavlovits
Naapurin naisella oli hiustenkuivaaja jatkojohdon päässä Kadetin etupenkillä.
Lähetetty: 1.2.2007 13:40
Kirjoittaja köhmä
Hankaumat, nirhaumat, siis mekaaniset kulumiset estyvät paremmin käytettäessä panssaroitua kaapelia. Akuuteimmat kohdat taitaa olla läpiviennit ja just joku pakosarjan läheisyys. Ladaanhan voi laittaa johdon, vaikka mikkilangasta, mutta paremman puutteessa hyvin sijoitettu ja suojattu kumikaapelikin menee. Katsastusmääräyksistä en tiedä, enkä aio ottaa edes selvää. Paras on kuitenkin panssaroitu "letku".
Lähetetty: 1.2.2007 13:46
Kirjoittaja khonkonen
köhmä kirjoitti:Hankaumat, nirhaumat, siis mekaaniset kulumiset estyvät paremmin käytettäessä panssaroitua kaapelia. Akuuteimmat kohdat taitaa olla läpiviennit ja just joku pakosarjan läheisyys. Ladaanhan voi laittaa johdon, vaikka mikkilangasta, mutta paremman puutteessa hyvin sijoitettu ja suojattu kumikaapelikin menee. Katsastusmääräyksistä en tiedä, enkä aio ottaa edes selvää. Paras on kuitenkin panssaroitu "letku".
Katsastuksessa ja vakuutuslakipykälöissä oli ihan suomenkielellä sanottu ja kerrottu, että ainoastaan autokäyttöön tarkoitetut johdot, liittimet ja liitäntärasiat ovat sallittuja. Eli mikään ap9 ja kumikaapeli ei ole sallittu vaikka laittaisit erillisen panssarisuojan päälle. Talojen sähkötyöt on sitten erikseen.
Ja purkaamothan myyvät myös näitä sisähaaroitussarjoja, jopa ihan edullisestikkin. Eli ei luulisi siitä ladan lämpiäminen jäävän kiinni.
Niin ja lämmittimistäkin on olemassa oma sääntönsä. Esim vakuutus ei korvaa jos löytyy jäännöksiä jonkun muunlaisesta lämmittimestä, joka ei ole autokäyttöön tarkoitettu.
Lähetetty: 1.2.2007 15:58
Kirjoittaja Stefa
Stefa kirjoitti:kunhan sen reitittää fiksusti?
Läpivinteihinkin on hyvä pyöräyttää vaikka sopiva halkaistu bensaletku nippusiteillä kiinni.
Toisaalta onko tuo haaroitus vain jatkojohto? Suojamaadoitetun jatkojohdonhan saa kuka tahansa, tehdä jos on varma osaamisestaan. Luonnollisesti tuossa kannattaa käyttää kosteussuojattuja komponentteja.
Väittäisin, että reilusti enemmän palaa autoja esimerkiksi haperoiden bensaletkujen takia mitä ranen lämppärihaaroituksiin. Puhumattakaan jos nuo on fiksusti tehty. Korkeintaan noilla saa auton koriin vaiheen kytkettyä.
Lähetetty: 2.2.2007 12:22
Kirjoittaja Jaska HKI
Valaistulla moottoritiellä yöllä lumisateesa voi ajoväylää paikallistaa seuraamalla keskikaistojen välissä olevia valopylväitä.Kun katsoo autosta 3-4 valopylvästä eteenpäin ja laittaa tuulilasin sisäpuolelle mustan teipin pätkän.Ajaessa kun valopylvään valo kerta kerran jällkeen jää teipin taakse ollaan ajolinjassa.
Lähetetty: 2.2.2007 12:46
Kirjoittaja Jaska HKI
Hitsausmutterin (olakkeellinen mutteri,jossa olakeet keskittävät mutterin allaolevaan reikään) hitsaus.
Puretaan vanha kuulalaakeri.Otetaan siitä yksi kuula joka on suurempi kuin hitsattavan mutterin sisähalkaisija.Kuula hitsataan pilkin tapaisen laiteeen päähän.Mutteria hitsatessa laitteella painetaan mutteria tarkkaillen,että se ei keinu.Ensimmäisen hitsauksen jälkeen tarkistetaan kääntöpulelta tulos ja tehdään lopullinen hitsaus.Laite perustuu kuulan tasaiseen paineseen pyöreässä mutterin reiässä.
Lähetetty: 3.2.2007 15:36
Kirjoittaja Jaska HKI
Venttiliijousien paineiden mittaus henkilövaa'alla ja pylväporakoneella.
Ostetaan yksi uusi pakoventtiili ja imuventtiili,kuitti talteen.Laitetaan henkilövaaka pylväsporakoneen porauspöydälle.Porakara poistetaan ja sen tilalle laitetaan putkilaippa jolla ventiiliä voidaan painaa.Syvyysasteikosta ja puntarista otetaan lukemat,joita verrataan uuden jousen lukemaan.Jos jousien paine on riittävä niin palautetaan jouset varaosalikkeeseen ja vaihdetaan ne kuittia vastaan muuhun tavaraan.
Lähetetty: 3.2.2007 16:10
Kirjoittaja Jaska HKI
Tappokatkaisija sytytysvirralle kolaritilanteissa:
Otetaan yksi suuri kuulalaakeri.Kuulalaakeri asennetaan 90 astetta taivutettuun alumiiniputkeen,jonka toinen pää on tulpattu.Paikalleen asennus autoon tapahtuu siten että tulpatttu pää on hieman vaakatasoa alempana.Alumiiniputki asennetaan auton runkoon johtavilla metallipannoilla.Putken alapäähän laitetaan johto auton sytysvirtapiiristä.
Toiminta.
Massan hitaus kolaritilanteessa saa kuulan sinkoutumaan putken toiseen päähän ja oikosulkemaan sytytysvirtapiirin...auto sammuu.
Lähetetty: 3.2.2007 16:52
Kirjoittaja Jaska HKI
Auton lämmittäminen pakkasessa invertterillä ja akulla:
Nostetaan täyteen ladattu lämmin akku ja vaihtovirtainvertteri,jonka teho riittää esim. 300W:n lämmitysvastukselle pulkkaan.Vedetään pulkka auton luo.Kutketään invertteri tulo akkuun ja lähtö lämmityspistokkeeseen.Annetaan pöhistä pakkasen mukaan 1/2-1 tunti.300W:n teho kulttaa akkua noin 30A:n verran joten virran pitäisi riittää vajaaksi kahdeksi tunniksi.
Lähetetty: 7.2.2007 17:20
Kirjoittaja Jaska HKI
Tämä on viritys ja mod osatolla,mutta esitellään vielä täällä:
Köyhän miehen LED takavalot:
Syödään halpa suklaalevy.Otetaan alumiinifolio talteen ja tasoitetaan.Tökitään mustekynällä folioon 6mm reikiä pehmyttä alustaa vasten.Liimataan vesiliukoisella liimalla takavalojen sisäpuolelle.