Sivu 42/45
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 9.9.2009 20:59
Kirjoittaja Zipi
tam74 kirjoitti:Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)
tollasen vinkin löysin tuolta aiemmista viesteistä mutta kuinkas paljon nitä prikkoja pitäs sinne simpukan pulttien alle laittaa ettei rupeis murrokset heti paukkuun rikki?
Riippunee aika paljon siitäkin paljon olet autoasi korottanut...
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 9.9.2009 22:29
Kirjoittaja Patu925
tam74 kirjoitti:Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)
tollasen vinkin löysin tuolta aiemmista viesteistä mutta kuinkas paljon nitä prikkoja pitäs sinne simpukan pulttien alle laittaa ettei rupeis murrokset heti paukkuun rikki?
Rikkojen määrä riippuu täysin virityksien laadusta.
Eikun keula ilmaan ja renkaat linkkuun puolelle ja toiselle, renkaasta pyöritellen kuulostella ja vetareita tunnustella että onko siellä ylimääräisiä kolinoita.
Siinä vaiheessa kun vetoakselin reuna ottaa nivelen maljan reunaan on melko varmaa että tulee tuho. Kannattaa olla tarkkana korotuksen suhteen, ettei ylenmääräinen nosto tuhoa niveliä ulosjouston aikana.
Kannattaa jättää se aavistus pelivaraa eli rajoittaa kääntyvyyttä enemmän kun on tarpeen...
Mutta epäilen että rengas ottaa ennempään runkoaisaan kiinni kun vetari kolisee, tämäkin riippuu siitä että miten paljon keulaa on korotettu.
Ainakin minulla otti rengas kiinni ensin, kun on niin alla renkaina 30 X 9.50 - 15" Fedima
http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/245 Extreme Evolution ET 12.5 vanteilla.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 10.9.2009 19:28
Kirjoittaja tam74
keula korotettu noilla mersun jousilla ja niistä ulosjouston rajotin kumeista sipastu siivu pois eli oisko jotain 5-6cm toi korotus.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 19.9.2009 12:47
Kirjoittaja ihkulainen
Tuli tuossa pari kk sitten heitettyy noi pajeron etu ja takaiskarit paikoilleen (vm.81-92). Takaiskarit meni heittämällä mutta etuiskareista joutuu alakiinnikkeistä rutistamaan puslat ja tapit pois ja laittamaan orkkisiskareitten puslat ja holkit. Etupäässä noi iskarit on muutaman sentin pitemmät, ja takaata ehkä noin 5cm pitemmät. Ulosjoustoja ei taakse siis paljoakaan tule lisää mutta vähän kuitenkin. Takaata varmaankin vaihdan vielä iskareitten alakiinnikkeen keskemmälle ja ylemmäs. Edessä iskarit ei pohjaa. Noi iskarit on orkkiksia jäykemmät, joten se tuo vakautta korotettuun Nivaan. Maastoajossahan iskareitten jäykkyys (hitaus) ei vaikuta mitään. Melko halvatkin noi iskarit Biltemasta oli. Hintaa en nyt muista.
Eteen tein 3,5cm alumiinipalikoista yläpallon ja ylätukivarren väliin korokepalat jotta saa edes hiukan ulosjoustoja.
Työkaluina tarvittiin pylväsporakone, kuppiterä, 7mm poranterä, m8 kierretappi ja rälläkkä.

Täytyypi tarkkailla vetoniveliä

prikkoja on simpukan pulttien alla.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 19.9.2009 15:14
Kirjoittaja pressa
Itse kyllä laitoin palat kiinni läpipulteilla, en luota alumiinin kestävyyteen. Ilkeä homma jos kierre korkkaa ja nivel irtoaa.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 20.9.2009 22:08
Kirjoittaja ihkulainen
pressa kirjoitti:Itse kyllä laitoin palat kiinni läpipulteilla, en luota alumiinin kestävyyteen. Ilkeä homma jos kierre korkkaa ja nivel irtoaa.
Joo on mullaki läpipultit. Noi jengat alumiinissa on lähinnä varmuudeksi/ tukevoittamiseksi/ asennuksen helpottamiseksi/ hifistelyä/

Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 5.10.2009 12:11
Kirjoittaja Patu925
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.10.2009 23:07
Kirjoittaja Paskakuski
Mitenkä porukka on nivaan tehny tekniikkaswappia? Itelle olis nyt näillä näkymin niva tulossa ja joku dieseli vois olla nokalla vähän käyttökelpoisempi. Joskus muistan kuulleeni juttua että nissanin 2,0 diesel käy sovitelaipan avustuksella nokalle?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 31.10.2009 1:07
Kirjoittaja Zipi
Paskakuski kirjoitti:Mitenkä porukka on nivaan tehny tekniikkaswappia? Itelle olis nyt näillä näkymin niva tulossa ja joku dieseli vois olla nokalla vähän käyttökelpoisempi. Joskus muistan kuulleeni juttua että nissanin 2,0 diesel käy sovitelaipan avustuksella nokalle?
Elä turhaan murehdi laatikosta... Tutkit vaan pykälät ja sen puolesta heivaat sinne sellasen koneen ja laatikon kun sopivaksi katsot. Ja jos et kilpiin meinannu, niin sittenhän voit laittaa sinne mitä vaan.
Nivassa on pätkä kardaania laatikon ja jakiksen välissä, joten sinne saa käymään ihan mitä mielikuvitus (ja laki) antaa myötä.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 9.11.2009 16:07
Kirjoittaja Nivaismi
Onko viestiketjussa aiemmin mainituista paineilmalukoista tai jakolaatikon välityksistä kellään mitään väliaikatietoja? Tai jopa käyttökokemuksia?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 9.11.2009 19:09
Kirjoittaja punanenä
Nivaismi kirjoitti:Onko viestiketjussa aiemmin mainituista paineilmalukoista tai jakolaatikon välityksistä kellään mitään väliaikatietoja? Tai jopa käyttökokemuksia?
Olen myös katsellut niitä ja tullut siihen tulokseen että kumpaakaan ei käytännössä saa mistään,tai mikäs siinä jos tekee cadillä kuvat ja teettää jossain pajassa

...
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 9.11.2009 19:18
Kirjoittaja Patu925
Jakolaatikon välitykset ovat vaiheessa jo 1/2 vuotta eli odotellaan... lukot ja välitykset olisivat olleet kylläkin tarpeen kun tuli ajettua jo 2 suunnistuscupin kisaa... Ehkä kerkeevät ensi kaudelle... 24H on pitkä aika luistatella kytkintä, Juuan kisassa oli kyllä sillä ja kintaalla ettei jätetty leikkiä kesken kun kamelinkarva kärysi kopissa...
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 9.11.2009 20:13
Kirjoittaja lidli
Tuolta löytyy jakolaatikon välityksistä juttuu
http://www.youtube.com/watch?v=tIWepstT ... re=related ja tuolta
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/index.htm. Ku vaan joku kertois vähän laatikon tietoi, ni ei tarvis kaikkia hankkii..

Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 21.1.2010 10:34
Kirjoittaja Timpero
Itsellekin on tullut hyvin tutuksi tuo nivan vetonivelien heikkous. Sisempien vetarien katkeilu loppui omasta kamppeesta tyystin kun vaihdoin perästä ne poskilaakerit, siis ne jotka ovat vetarin laipoissa kiinni. Ovat ihan standarditavaraa, taisi olla joku Yamahan moottorikelkan kampiakselin laakeri jonka koodilla ne löysin

Tämän jälkeen poikki onkin paukkunut pelkästään ulkovetareita. Ärsyttävää sekin, mutta paljon helpompi vaihtaa ja löytyy varaosina. Niin ja halvemman mallin varaosavetarit kannattaa jättää hyllyyn, ne ei oikeasti kestä sitten mitään.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 11.2.2010 22:25
Kirjoittaja Patu925
Jakoaskin välityksistä tuli sen verran välitietoo että mahdollisesti jopa ennen askolan kisoja
http://www.4x4cup.com/index.php?sivu=talvieksytys2010 olisivat valmiit... Alustavasti oli juttua että hidas välitys tippuu 2.135 > 2.94. Toinen vaihtoehto olisi ollut 3.3 tai jotain mutta iso puoli olisi siinä kanssa tihentynyt eli en antautunut siihen. Vielä kun tuolta 1200l laatikon saisi vaihdettua alle niin alkaisi olla välitykset edes sinnepäin ainakin 1 vaihteen osalta... Tuolla autolla kun pitää ajella muutenkin kuin huvikseen...