Sivu 44/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 27.6.2011 12:38
Kirjoittaja pressa
Siis jos vanhat (siis varastossa kovettuneet) solenoidisuuttimen tiivisteet ylikiristämällä hajoiaa niin syy on polttoaineen? Onko mitään kohtaa esimerkiksi tuossa satakymppi ladassa jonka oikeasti tiedät hajoavan etanolilla?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 27.6.2011 13:38
Kirjoittaja E.P.
Niin, täysin uusia, siis suoraan tehtaan linjalta tulevia tiivisteitä ei taida saada -94 axtec-ladaan. Tai jos niitä teet, niin ostan mielelläni uuden. Ne harmaat tiivisteet, joita olen tuohon kohtaan kokeillut, ovat kaikki olleet siinä mielessä uusia, että ovat olleet käyttämättömiä. Sen sijaan punainen tiiviste kestää, vaikka se olisi käytettynä lainattu vanhasta kaasuttimesta.

Ylikiristämisestä tässä kohtaa ei ole kyse, kuten sinulle jo aiemmin kerroin. Tiiviste ei hajoa kiristämisen hetkellä, vaan muutamien viikkojen kuluttua asennuksesta, kun kovettuu ja haurastuu ollessaan tekemisissä etanolin kanssa.

110-ladan kanssa mulla ei ole mitään tekemistä, ja toivottavasti ei tule olemaankaan. Se ei silti tarkoita, etteikö siinäkin voisi olla osia, jotka eivät toimi etanolin kanssa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 27.6.2011 20:32
Kirjoittaja jta
Nappis vissiin taisi mieltyä tuohon etanoliin kun sen makuun pääsi. Tankkasin v-poweria kokeeksi viime lauantaina ja alkoi melkoinen nykiminen noin 60km ajon jälkeen mitä ei e10 bensalla esiintynyt. Alkoi vissiin syleksiin että mitähän litkua se tämä on. :lol: Tosin silloin kun ei ala nykimään niin jaksaa vetää huomattavasti paremmin ala kierroksilla tuolla powerilla kuin e10:llä. Katsotaan nyt miten kulutuksen käy näin työajossa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.7.2011 21:00
Kirjoittaja jta
Nyt toinen tankillinen menossa tuota v-poweria eikä nykiminen ole ainakaan vähentynyt. Kulutuksesta ei vielä voi sanoa mitään.

Ja tuo on tiedossa ollu että v-powerissakin on 5 rosenttia etanolia mutta nuo oktaaniluvut tuli vähän yllätyksenä että noinkin alhaiset. Ei sillä että Ladan tapauksessa tuolla mitään merkitystä olisi mutta kumminkin.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 11.7.2011 20:35
Kirjoittaja manni
Toveri jta, saanko udella miksi käytät noin kallista polttoainetta? Ei Lada vakiomoottorilla tarvitse yhtään 95:ttä enempää, E10 ja isommatkin etanolipitoisuudet käyvät hyvin.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 11.7.2011 20:52
Kirjoittaja Jokari
Eiköhän se ole ihan jokaisen oma asia mitä bensaa käyttää, en usko että siitä kannattaa täällä paljoa monkua.

Tosiladamiestä tietenkin harmittaa kun 92-oktaanista ei Suomesta saa, toimiihan se silläkin.

Just oli testissä heti rajan takaa haettu 95 okt. aseman nimi on joku BTK tai sinnepäin ja nyt suomalainen 98E. Sanottava on että onhan eroa. Kyllä se kulkee tuolla ysifemmallakin mutta kärki puuttuu menosta kokonaan ja motarivauhdeissa kaasua saa painaa huomattavasti enemmän. Moottorin ääni on myös isoilla kierroksilla erittäin karkea verrattuna suomalaiseen 95E10-soppaan, todennäköisesti 92 ja 95-hanoissa on sama kama niinkuin kuulemma venäjällä monesti, ja kai sen arvaa kumpi siellä hanassa on. Tätä venäläistä myös todennäköisesti palaa enemmän, mutta sen vertailu ei ole nyt mahdollista...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 12.7.2011 17:51
Kirjoittaja jta
manni kirjoitti:Toveri jta, saanko udella miksi käytät noin kallista polttoainetta? Ei Lada vakiomoottorilla tarvitse yhtään 95:ttä enempää, E10 ja isommatkin etanolipitoisuudet käyvät hyvin.
Saahan sitä udella ja vastaankin. Kun näistä e10 bensoista on puhuttu että aiheuttavat käyntihäiriöitä ja muita toiminta häiriöitä kuten vedon puutetta kulutuksen nousua jne. niin kokeilu mielessä nyt ajan muutamia tankillisia että saa omaa käytännön kokemusta että onko noissa minkälaisia eroja ilman säätötoimenpiteitä. Ei tarvii olla pelkkien kuulopuheiden varassa. Pieniä eroja on nyt huomattu kuten edellä olenkin jo maininnut että jaksaa pienillä kierroksilla ehkä hieman paremmin vetää mutta nykiminen on lisääntynyt. Jaksaa kuitenkin nyt kakkosellakin kulkea ilman imua hieman tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla mutta siitä kun lähtee kiihdyttään sievästi tai rajusti niin nykiminen on melko voimakastakin väliin. Nykiminen loppuu tai vähenee aika paljon kun imua vetää sen puolisen senttiä päälle. Ilmeisesti seos on laihalla tällä vähemmälläkin etanoolilla. Myöskin satunnainen jälkikäynti on poistunut mutta se onkin jo vanhastaan ollut tiedossa ennen näitä etanoli bensoja että 95:lla on jälkikäyntiä esiintynyt mutta korkeampi oktaanisella ei. Muutoin en käynnissä ja käynnistyvyydessä ole eroja huomannut. Kulutukseen en vielä voi sanoa mitään kun ei vielä ole riittävän montaa tankkausta toisella bensalla.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 14.7.2011 10:50
Kirjoittaja lola
Pistämpä nokkani tähän asiaan. Lukekaa ko. artikkeli

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110783035

Mitäs tähän nyt sanoisi :lol:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 14.7.2011 11:49
Kirjoittaja E.P.
Tuohon voisi sanoa, että ladamies ei pääse osalliseksi ilmastotalkoisiin pelkästään käyttämällä etanolipitoista polttoainetta. :lol:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 14.7.2011 17:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jokainenhan meistä on koko ajan "ilmastotalkoissa" :shock:

Parempi olla tuottamatta mitään kaasuja, jos haluaa omasta ilmastotalkoo-osuudestaan eroon. Ja sellaiseen tilanteeseen pääsee vasta, kun Luut ovat Valjenneet tai Tuhkat on levitetty Marjapusikkoon.

Tuossa ItäRajalla (en ota kantaa KaakkoisRajaan) Venäjänkilvissä olevan kärryn polttoainesyöttöaukossa törröttää lähes aina pistooli jossa on tunnus 92. Auto kuin auto. No, vanhempi Kamaz, GAZ ja muu raskas kalusto tökkää reikään pistoolin 76, mutta niitä vekottimia ei yleensä uudemmilla pensa-asemilla tapaa.

Enpä tosiaan tiedä onko kaikki 92 edes lyijytöntä, mutta sitä vekottimeen lirutetaan. Pitää oikein alkaa katsomaan että onko tämä havainto kuinka jatkuvasti paikkansapitävä.

Kun on puutetta jalostuskapasiteetista niin ei kai sitä etanoolijalostettakaan ole tankkiin tarjolla elleivät ala tuomaan sitä NorthStream -sivuhaaroja pitkin Eurosta. Eli Venäjällä ei rikota eikä korjata Lataa tankkaamalla sisään Etanoolia.

Itselläni loppui taas Etanolipensojen käyttö, kun TakaPotkun tankki on niin helppo tyhjentää juuri siihen pisteeseen että mennessä Värtsilään tankissa on haju. Alkaa kertyä näköjään polttoainevarastoa.

Mitenkähän 21074 eli perus 1600SL -90 kulkisi jos liruttaa tankkiin 92? Pitäisiköhän kokeilla?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 14.7.2011 18:14
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Kyllä etanolia Venäjällä on, mutta sen verran ne älyävät, että ei sitä autoon. Se siivilöidään ranskanleivän puolikkaan läpi ja tuikataan virsireikään.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 14.7.2011 23:14
Kirjoittaja Jokari
Venäläisten Ladafoorumien kuumin väittelyn aihe tuntuu olevan kumpaa bensaa pitäisi käyttää viritetyssä Ladan koneessa, 92- vai 95-oktaanista. Kukaan ei ikinä puhu ysikasista, tai en ole ainakaan huomannut. Loppupäätös on monesti "92 riittää"

Olisikohan tällä jotain yhteyttä siihen että samoilla foorumeilla on läjäpäin kuvia virikoneiden uusista, vähän ajetuista männistä, joista männänrengasvälit on pettäneet totaalisesti?

Sitä kannattaa miettiä tarkasti sitä elämäneliksiiriä tankkiin lirutellessaan. :lol:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 15.7.2011 0:06
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eipä muuten ole näkynyt ainakaan ItäRajalla (en ota jälleenkään kantaa KaakkoisRajan läheisyydessä olevaan tilanteeseen) 98pumppuja. Varmaan niitä jossain on, mutta en ole huomannut. Pitänee ottaa tuokin syyniin.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 15.7.2011 12:17
Kirjoittaja Lada-Jussi
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuossa ItäRajalla (en ota kantaa KaakkoisRajaan) Venäjänkilvissä olevan kärryn polttoainesyöttöaukossa törröttää lähes aina pistooli jossa on tunnus 92. Auto kuin auto. No, vanhempi Kamaz, GAZ ja muu raskas kalusto tökkää reikään pistoolin 76, mutta niitä vekottimia ei yleensä uudemmilla pensa-asemilla tapaa.
Kamaz ja sitä raskaampi kalusto on kyllä aina ollut diesel-moottorilla, ei ne 76:lla käy ;)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 15.7.2011 17:23
Kirjoittaja E.P.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Jokainenhan meistä on koko ajan "ilmastotalkoissa" :shock:

Parempi olla tuottamatta mitään kaasuja, jos haluaa omasta ilmastotalkoo-osuudestaan eroon. Ja sellaiseen tilanteeseen pääsee vasta, kun Luut ovat Valjenneet tai Tuhkat on levitetty Marjapusikkoon.
Oletkohan sisäistänyt mitä ilmastotalkoilla tarkoitetaan? :shock: