Sivu 47/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 28.2.2012 22:52
Kirjoittaja jta
Todennäkösesti joo vetää seosta liian laihalle. Oireet viittaa siihen. Nyt tällä hetkellä on suunnilleen puolet tankista e10 ja tuota e85 bensaa ja käynti on jo lähes normaalia. Jossain tilanteissa on vielä pientä nykimistä havaittavissa. Yleensä vedätyksessä meinaa hieman nykiä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 28.2.2012 23:16
Kirjoittaja sergei 1200L
Eli ruutta moottorissa venttiilit huutaa hoosiannaa.. Palamisen vaara. Ei passaa kauaa laihalla käydä!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 29.2.2012 8:45
Kirjoittaja pressa
Etanoliajoa varten pitää yksipisteruiskun suutinta suurentaa, nelipisteruiskuissa jo osaa "aivot" korjata syötön oikeaksi (näin karkeasti yleistettynä ).
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 29.2.2012 17:04
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Lehdistössä on paljon juttua dieselöljyn ja bensiinin hintaerosta ym, mutta etanolibensiinin hinnasta ei puhuta käytännössä lainkaan.
Jos 95E10:n hinta on 1,62 euroa/litra ja E85:n 0,999 euroa/litra, saa
yhdellä eurolla energiaa
95 E10:llä noin 19,7 megajoulea
E85:llä noin 23...24,3 megajoulea, riippuen etanoli- ja bensiinikomponettien suhteesta (70/30...85/15).
E85:n hinta on siis 15...20 % 95E10:tä edullisempaa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 29.2.2012 21:12
Kirjoittaja toktornivako
Jakelua muutamat ABC asemat,
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 17.4.2012 21:40
Kirjoittaja äölkjhgf
pösö 309 1,6 i (yksipisteruisku) toimii täydellisesti seoksella 40% ee-kymppiä ja loput RE kasivitosta. Jos laittaa pelkkää RE 85:sta, kulutus nousee reilusti.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 21.4.2012 20:15
Kirjoittaja jaketech racinteam
akan carina e vm93 1.6 4A-FE moottorilla. eilen 5 litraa RE85:sta 10 litraan 95 bensaan. ei viellä mitää eroa muuta ku haju.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 30.4.2012 18:34
Kirjoittaja jaketech racinteam
jaketech racinteam kirjoitti:akan carina e vm93 1.6 4A-FE moottorilla. eilen 5 litraa RE85:sta 10 litraan 95 bensaan. ei viellä mitää eroa muuta ku haju.
nyt on seos RE85 10litraa/95 bensaa 10 litraa, nyt hoksaa vedossa eroa, kulkee paljon paremin, kylmäkäynnistys on hyvä mutta tyhjäkäynti on muuttunut epätasaseksi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 4.5.2012 12:51
Kirjoittaja äölkjhgf
äölkjhgf kirjoitti:pösö 309 1,6 i (yksipisteruisku) toimii täydellisesti seoksella 40% ee-kymppiä ja loput RE kasivitosta. Jos laittaa pelkkää RE 85:sta, kulutus nousee reilusti.
Tuohon pösöön tein sellaisen jutun, että jumitin ilmanottoputken sisällä olevan läpän (lämpötilan mukaan säätää ilmanoton joko pakosarjan päältä tai keulalta) siten että ottaa ilman aina pakosarjan päältä. Oletin että se voisi parantaa etanolin höyrystymistä.
Kokeilu osoitti selvän paranemisen toiminnassa ja etanolin osuutta pystyi kasvattamaan ilman suurta kulutuksen nousua.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 4.5.2012 18:56
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Tov. äölkjhgf, oikein oletettu.
Imuilman lämpötilan nosto on yleensä tarpeen, kun suuria etanolipitoisuuksia käytetään kaasutinmoottoreissa tai yksipisteruiskuissa.
Muutoksen pitäisi parantaa myös vastaamista kaasuun ja toisaalta vähentää moottorin mahdollista tukehtumista polttoaineen paljouteen, kun kaasu suljetaan äkkisesti.
menestystä
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 8.5.2012 13:19
Kirjoittaja äölkjhgf
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Tov. äölkjhgf, oikein oletettu.
Imuilman lämpötilan nosto on yleensä tarpeen, kun suuria etanolipitoisuuksia käytetään kaasutinmoottoreissa tai yksipisteruiskuissa.
Muutoksen pitäisi parantaa myös vastaamista kaasuun ja toisaalta vähentää moottorin mahdollista tukehtumista polttoaineen paljouteen, kun kaasu suljetaan äkkisesti.
menestystä
SvS
Nyt on pösön tankissa raakaa RE85:sta. Tuon imuilman ottopaikan muutoksen myötä ajokäytös muuttui juuri kuten Sdelano v SSSR kirjoitti ^. Ennen muutosta kävi usein siten että kaasu löysätessä auto sammui. Nyt tyhjäkäynti on tullut takaisin entistä tasaisempana. Myös tasaisessa ajossa ennen muutosta esiintynyt kaasupolkimen pohjaan painamisen tarve on kadonnut.
Ainoa ominaisuus on tällä hetkellä kylmällä moottorilla pieni buuaus liikkeellelähdössä sekä lämpöisellä moottorilla alempi teho verrattuna bensiiniin. Mutta ihan ajettavissa oleva peli. Kylmärikastuskin tuntuu riittävältä, joskin sen kanssa ei aiemminkaan ollut ongelmaa.
Kulutuslukemia tulee sitä mukaa kun kilometrejä kertyy.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 9.5.2012 13:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Vähän taustaa tuolle imuilman lämmitysasialle.
Etanoli vaatii höyrystyäkseen paljon lämpöä. Höyrystyminen tapahtuu sitä täydellisemmin ja nopeammin, mitä
- suurempi lämpötila on
- mitä alempi paine imuputkistossa vallitsee
Kun kaasupoljin painetaan pohjaan, imuputkiston paine nousee => polttoainetta tiivistyy putkiston seinämille. Kun kaasupoljin päästetään ylös, paine laskee, polttoainetta höyrystyy seinämiltä ja moottori saattaa tukehtua rikkaan seoksen vuoksi. (Tämä ilmiö on tuttu bensiinikäytöstäkin, ja siksi kaasuläppämekanismeihin onkin kehitetty erilaisia sulkeutumisen hidastusmekanismeja.)
***
Tov. äölkjhgf:n mainitsema lämpimän moottorin tehon alenema johtunee yksinkertaisesti siitä, että lämmin imuilma on harvempaa kuin kylmä, joten moottorin täytös vähenee kuumana.
menestystä
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 11.5.2012 21:36
Kirjoittaja khj-582
Tuli tässä "vedeltyä johtimia yhteen" ja kysynkin myös muilta avtoilijoilta merkkirajojen yli:
Olisiko imuilman esilämmitys ratkaisu kylmän koneen käynnistykseen?
Toisin sanoen moottori voisi käynnistyä, parin starttauksen sijaan, jo heti ensimmäisellä, kylmänäkin?
Ilmansuodattimessahan on yleensä tilaa suodatinelementin jälkeen ja vastuslanka on edullista...
Tarvittava teho on tosin dieselin hehkuakin vahvempi, saattaapi suodattimen kotelo sulaa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 12.5.2012 18:25
Kirjoittaja äölkjhgf
Lattarauta kirjoitti:khj-582 kirjoitti:Tuli tässä "vedeltyä johtimia yhteen" ja kysynkin myös muilta avtoilijoilta merkkirajojen yli:
Olisiko imuilman esilämmitys ratkaisu kylmän koneen käynnistykseen?
Toisin sanoen moottori voisi käynnistyä, parin starttauksen sijaan, jo heti ensimmäisellä, kylmänäkin?
Ilmansuodattimessahan on yleensä tilaa suodatinelementin jälkeen ja vastuslanka on edullista...
Tarvittava teho on tosin dieselin hehkuakin vahvempi, saattaapi suodattimen kotelo sulaa.
Mitenkä asia on ratkaistu oikeissa flexifuellereissa?
Tuli mieleen, jotta noissa vanhemmissa dieseleissä on käytössä sellainen imusarjahehku. Kun hehku lämpenee, alkaa säiliöstä tulla polttoainetta hehkutulpalle. Voisiko tuollaista soveltaa imuilman lämmittimeksi?
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Lähetetty: 12.5.2012 23:39
Kirjoittaja jaketech racinteam