Sivu 49/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 14.6.2012 9:21
Kirjoittaja FSO
Ostin Hyundai Pony 1.5 MPI Automaatin. Laite on varustettu Mitsubishin polttoaineen monipistesuihkutuksella ja kolmitoimikatalysaattorilla. Primäärinen syy auton hankintaan oli automaattivaihteisen tarve, sekundäärisenä syynä toimi mielenkiinto RE85:tä kohtaan. Aiemmin olen ajanut n. 40-50% etanolilla menestyksekkäästi mm. Volvo 740:llä (Bosch LH-Jetronic) ja Daewoo-FSO Polonezilla (Lucas).

Ensitankkauksella laskennallinen etanoliosuus oli 43%. Käynti ei muuttunut havaittavasti bensiinillä käytöstä. Pientä nykimistä tyhjäkäynnillä oli havaittavissa, mutta bensalla sama ongelma. Pitää tarkastaa sytytysjärjestelmä. Kulutus oli 7,7 litraa satasella moottoritiepainotteisessa seka-ajossa. Mielestäni ihan tyydyttävä tulos, EPA antaa kulutuksen vaihteluväliksi n. 8-10 l/100km.

Tankkasin uuden seoksen etanolipitoisuudella 58%, ja nyt tasaisessa ajossa on havaittavissa mahdollisesti laihasta seoksesta johtuvaa nykimistä. Tyhjäkäynnissä ei ole muutoksia. Kovemmilla kierroksilla ja reippaalla kaasunkäytöllä on pientä puutumista. Millähän tuota tasaisen nopeuden nykimistä saisi poistettua? Check engine -valo ei pala.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 14.6.2012 13:04
Kirjoittaja separi
FSO kirjoitti:Millähän tuota tasaisen nopeuden nykimistä saisi poistettua? Check engine -valo ei pala.
Mulla on -92 vuoden Lancer, jolla ajelen 85% etanolilla. Hommasin siihen tällaisen. Tuo boksi siis vääristää suuttimille tulevaa signaalia, ja siten rikastaa seosta. Todella helppo asentaa. Ainakin mulla toiminut todella hyvin, vaikkakin kylmäkäynnistyksen säätöön saisi olla enemmän ominaisuuksia. En huomaa mitään eroa bensakäyttöön normaaliajossa (paitsi että kulkee vähän paremmin) ja tyhjäkäynti on tasaisempaa. Tossa on vielä erillinen kylmäkäynnistysrikastus, kun pitää sytytysvirtaa päällä 5 sek ennen käynnistystä. Se rikastaa halutun määrän seosta ensimmäisen minuutin ajaksi. Muuten toimii hyvin, mutta rikastusaikaa ei saa säädettyä. Mulla tarvis ekstrarikastuksen kestää jotain 5 sekuntia, joten käy 55 sek liian rikkaalla käynnistyksestä. Jos haluaa optimaalisen kylmäkäynnistyksen, niin pitää käynnistää 2 kertaa, että saa tuon rikastustoiminnon pois päältä 5 sek jälkeen.

Toi vois olla ratkaisu sun ongelmaan, jos lambdan säätövara ei riitä kompensoimaan tarvittavaa lisärikastusta.

Joku ruotsalainen valmistaja tekee myös vastaavia sarjoja, tosin tuplahintaan. Laadusta ja säädöistä en tiedä.

-J

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 14.6.2012 13:57
Kirjoittaja FSO
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Pistän boksin tilaukseen katsastuksen jälkeen. Minkä tyyppiset liittimet pitää valita, vai pääseekö leikkelemään johtoja?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 15.6.2012 8:07
Kirjoittaja separi
Siellä on kuvat niistä kaikista liitintyypeistä. Vertaa omia liittimiä niihin. Mulla on Lancerissa nuo Boschin EV-ykköset. Jostain taulukosta katoin, että pitäis olla Nippon-Denso, mutta ei välttämäti kannata noihin luottaa, vaan tarkistaa itse.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 15.6.2012 12:43
Kirjoittaja Evreka
http://yle.fi/uutiset/re85-polttoaineen ... an/6183012

"RE85:n pidempiaikainen, virheellinen käyttö voi vaurioittaa polttoainejärjestelmän kiristeitä ja aiheuttaa käyntiongelmia."

Kiristeet? Onko tuo joku hienompi sana tiivisteille :?
Onneksi autoni ei osaa lukea vaikka vanha onkin, saattaisi ottaa oppia lukemastaan ja lakata käymästä :lol:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 15.6.2012 12:51
Kirjoittaja äölkjhgf
http://yle.fi/uutiset/re85-polttoaineen ... an/6183012

- Vanha auto lakkaa todennäköisesti hetken kuluttua käymästä, koska moottori saa liikaa etanolia. Uudempi katalysaattoriauto saattaa pysyä käynnissä, mutta käyntiongelmia voi tulla silläkin.

Siis häh?! Eikö se ollut niin että vanha auto ei pysty annostelemaan tarpeeksi etanolia?


- Viime vuonna käytiin vääntöä siitä, sopiiko E10 edes autoihin, joihin autonvalmistajat sitä suosittelevat. Nyt kuitenkin ihmiset tankkaavat omalla riskillä tätä RE85:ttä sellaisiin autoihin, joihin kukaan ei ole sitä suositellut, Laurikko ihmettelee.


Onko tuo ihme? jos hintaeroa on 65cent, vrt 98 vs e10 5:n sentin hintaero.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 15.6.2012 12:55
Kirjoittaja äölkjhgf
Toisaalta onhan se parempi mitä enemmän median kautta saadaan RE85 käyttäviä autoja vähennettyä. Pysyisi tuo hinta alhaisena ehkä pidempään.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 15.6.2012 15:44
Kirjoittaja separi
Onneksi mun Lancerissa ei ole kiristeitä. Eipähän ala vuotamaan. Tähän väliin voisin muuten heittää, että jouduin vaihtamaan bensapumpun n. kuukauden etanolilla ajon jälkeen. Käynnistyminen oli heikkoa ja meno puutui täyskaasulla. Mielenkiinnosta avasin pumpun katsoakseni, että mikä siinä oikein oli vikana. Mitään näkyvää vikaa ei kuitenkaan löytynyt, enkä tiedä mistä hajoaminen johtui. Mielenkiintoista on myös se, että koko pumpussa ei ole yhtään kumi- tai muoviosia sellasissa paikoissa, missä etanoli voisi aiheuttaa tuhoa. Voipi olla, että pumppu hajosi ihan sattumalta. Tai eihän tuo nyt kokonaan hajonnut, joten saattoi vain vanhuuttaan oireilla. Auto on nimittäin 430 tkm ajettu, ja pumppu näytti alkuperäiseltä. Nyt on mersun pumppu sijoitettuna tankin ulkopuolelle ja hyvin on pelittänyt.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 20.6.2012 13:42
Kirjoittaja äölkjhgf
äölkjhgf kirjoitti:Tuossa pösö 309:ssä on tuo moottorihäiriövalo palanut silloin tällöin polttoaineesta riippumatta. Kun valo ei palanut, toimi re85:lla hyvin. Äskettäin aloin tutkimaan mikä on vikana kun häiriövalo syttyy. Otin putsarilta kaasuläppäkoteloon menevän imuletkun irti. Sieltä läppäkotelolta paljastui sellainen liitin johon tulee 2 johtoa pikaliittimellä (olisiko suutin). Liittimen väkäset, joiden pitäisi kontaktia aiheuttaa oli levinneet. Halkaisin muoviliittimen sivuleikkureilla ja tinasin paljastuneet kupariväkäset kiinni suuttimeen. Enää ei häiriövalo syttynyt n. 50km:n testilenkillä ja vetojakin oli tarpeeksi. (raaka re85-seos tankissa).

Häiriövalo tuli uudestaan esille, vikakoodina lambda-anturi. Oli joku vaihtanut anturin ja mennynnä lämmityksen ja signaalin pistokkeet ristiin. (Samanlaiset pistokkeet molemmissa). Uusi lambda ja oikeampi kytkentä niin ei häiriövalo syty, ja polttoainemittarin mukaan kulutus pieneni oleellisesti.

Ja polttoaineena raaka RE85. Seuraillaan kulutusta, kulkupuoli parani huomattavasti.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 23.6.2012 22:10
Kirjoittaja FSO
Ponyn kulutukset n. 50% etanolilla ovat nyt huidelleet tankkausmittausten perusteella 7,5-7,9 välillä. Ajona moottoritiepainotteinen seka-ajo. Tein pienen muutoksen, muokkasin kaasuläpän lepoasentoa hieman, jotta tyhjäkäyntikierrokset ovat D päällä liikennevaloissa sen verran korkealla, ettei nykimistä ilmene (korvakuulon perusteella n. 800 1/min, kierroslukumittaria ei ole). N päällä kierrokset ovat jossain 1000 1/min hujakoilla.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 30.6.2012 17:53
Kirjoittaja äölkjhgf
äölkjhgf kirjoitti: Uusi lambda ja oikeampi kytkentä niin ei häiriövalo syty, ja polttoainemittarin mukaan kulutus pieneni oleellisesti.

Ja polttoaineena raaka RE85. Seuraillaan kulutusta, kulkupuoli parani huomattavasti.
Nyt on kulutus vakiintunut 8l/100km:lle puhtaalla 85:lla. Kylmäkäynti paranee hieman kun lirauttaa kympillä ee-kymppiä tankin pohjalle, kulutukseen ei suurtakaan positiivista vaikutusta.

Pakoputken päätä kun tutkii, bensiinikäyttöisessä autossa on yleensä putken sisäpinta mustan noen peitossa, tuossa pösössä on 5000km ajettu putkenpää puhtaalla metallilla.

Joskus käy hetkisesti moottorinohjaushäiriövalo päällä, vikakoodina lambda. Mutta sammuu itsestään ja kuulunee asiaan kun 1-pisteruiskuna käy tietenkin laihalla joten lambda-arvo ei ole kokoaikaa sallituissa rajoissa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 2.7.2012 13:26
Kirjoittaja äölkjhgf
Lattarauta kirjoitti:Auto roihusi moottoritiellä

Näin siinä käy kun käyttää E85 ja nostaa bensapaineita, ei kestä letkut ja yhtäkkiä onkin konehuone täynnä polttoainetta...

:?:
Onhan se mahdollista toki. Voi se käydä bensallakin jos ei pidä huolta letkujen kunnosta, mutta tokihan kovempi paine näyttää nopeammin alkamassa olevan letkuvaurion.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 2.7.2012 13:30
Kirjoittaja äölkjhgf
Mutta jos suuttimien kokoa suurentaa riittävästi, voi käydäkin niin että paine laskee alkuperäisestä, johtuen epätodennäköisestä pumpun tuoton hiipumisesta. :lol:

Toisaalta tuossa autossa ei todennäköisesti ollut etanolia tankissa, kärysi niin mustalla liekillä. Etanolistahan ei tulisi kuin puhdasta vesihöyryä 8)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 2.7.2012 18:33
Kirjoittaja Evreka
http://www.nettiauto.com/gmc/typhoon/4603170 <- väittäisin palaneeksi autoksi

Tuohonkin vaihdettu suuttimet ja bensapumppu, tuuninki se on mikä mädättää auton kuin auton, tai tässä tapauksessa polttaa :lol:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 3.7.2012 7:37
Kirjoittaja FSO
Kävin katsastamassa Ponyn. Päästömittauksessa n. 60% etanoliseos tankissa, HC tyhjäkäynnillä 10 ja kierroksilla 18. Noin hyviä arvoja ei ole minun autoissani ole vielä ollutkaan.

Sen bioboksin tilausta voisi alkaa harkitsemaan, n. 75% seokselle tuo ei tahdo tottua mitenkään, nykii pintakaasulla rasittavasti.