Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Eiköhän sijainti sentään selvinnyt vaikka läänijaot muuttuvatkin "alvariinsa". Olen asunut syntymästäni saakka samassa kaupunkikunnassa ja kesät ko. maaseudulla jonne auto jäi, riippumatta läänijaosta. Mökille en uskalla ajaa vieläkään. Parin hyvän starttauksen jälkeen heti auton hakupäivänä auto alkoi lakkoilemaan jälleen. Eli pari päivää myöhemmin kauppamatkalla sain hävetä sekä ostoskeskuksen pihassa, että bensa-asemalla startin hyrinää. Vaikutti kuin olisin yrittänyt ohittaa ajonestolaitetta eli moottori ei nyt puolestaan käynnistynyt normaalisti ja normaaliajassa, johtuukohan helteestä vai mistä, menikö joku muu asia järjestelmässä sekaisin? Voiko muuten ladan lukollisesta tankisrta varastaa polttoainetta ja sekoittaa polttoainesyöttöä? Olen kuullut joskus jostakin että voisi ja ainakin sekoittaa polttoainepumpun toimintaa. Startin asensi firma joka ainakin renuun asensi vastaavan laitteen mallikkaasti eli toimi hyvin.
- Sdelano v SSSR
Terve!
En osaa oikein kuvitella, miten bensiinivarkaus voisi sekoittaa polttoaineen syötön, jos tankkia nyt ei ihan kokonaan tyhjennetä.
SvS
En osaa oikein kuvitella, miten bensiinivarkaus voisi sekoittaa polttoaineen syötön, jos tankkia nyt ei ihan kokonaan tyhjennetä.
SvS
Sdelano v SSSR
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Enpä tiedä, mutta kun nykyinen uusi systeemi on oppaidenkin mukaan kovin herkkä paineenmuutoksille ja polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmät ym. saattavat seota? Minun Samarassa on kaiketi se pumppu siellä tankissa eikä penkin alla, kuten joissakin malleissa eikä varmaan pidä sorkkimisesta jos sinne pääsee jotakin ilmaputkea pitkin tai mahdollisen hanan kautta.. Ainakin Samarani käyttöohjeiden mukaan pumppu olisi siellä tankissa. Eikö tietyn litkuttelun jälkeen paineetkin voivat muuttua ja vettäkin voi sadesäällä joutua tankkiin, ( ei tosin nyt tällä säällä). Polttoainemittarini on alusta alkaen näyttänyt mitä sattuu, mittaan bensan kulutuksen trippimittarilla, enkä tiedä mitä tankista ihan oikeasti on.
- Sdelano v SSSR
Terve!
Pumppu on tankissa, tankki takapenkin alapuolella.
Paineenmuutos- yms. ilmiöt kovin epätodennäköisiä.
SvS
Pumppu on tankissa, tankki takapenkin alapuolella.
Paineenmuutos- yms. ilmiöt kovin epätodennäköisiä.
SvS
Sdelano v SSSR
Multa "mopopojat" kai veivät (tosin lukoton korkki) bensaa tankista.piiirakka kirjoitti:Voiko muuten ladan lukollisesta tankisrta varastaa polttoainetta ja sekoittaa polttoainesyöttöä? Olen kuullut joskus jostakin että voisi ja ainakin sekoittaa polttoainepumpun toimintaa.
Auto temppuili sen jälkeen ihan kamalasti.
Vein asiantuntijalle korjattavaksi ja totesivat kai bensiivarkaudessa bensiinipumpun kampiakselin silmäneulalaakerin suutinpetin kannatin tai jotain (en oikein ymmärtänyt) rikkoontuneen. Vaihtoivat tuon bensiinipumppuun kuuluvan rikkoutuneen osan. Sen jälkeen on toiminut moitteettomasti.
Kiitos vastauksista, sain kaikista aikaisemmista vastauksista käsityksen, että bensapumppu on joko penkin alla tai siellä tankissa, ainakin erikokoisia luukkuja ilmeisesti esiintyy, eli tankiin pääsee tai ei pääse penkin kautta. Polttoaineen syötössä ja mittarissa on ollut kaiken aikaa jotakin lievempää vikaa, jo edellisellä omistajalla mittari näytti mitä sattui, mutta vikaa esiintyy kaíketi samaroissa yleisesti.
Tuli vaan yhtenä vaihtoehtona mieleeni sekin. Polttoainetta kuluu mopokautena huomattavasti enemmän kuin kovilla pakkasilla vaikka tilanne pitäisi olla päin vastainen. Kovilla pakkasilla auto käynnistyikin melkein virta-avainta ainoastaan näyttämällä, kerran citymarketissa olessani hymyilytti, kun en ollut mielestäni vielä edes kääntänyt avainta, kun auto jo käynnistyi.
Kun auton moottori ei nyt suostu käynnistymään missä se vika voisi olla kun mökille lähteissäni kaikki toimi ja yhden äkkipysähdyksen jälkeen melkein perillä kaikki oli jo viallisia se kovanonnen rele, akku ja startti. Em. vaihtojen jälkeen on sitten moottori lakossa.
Ilmeisesti olen yksi kovaonnisimmista samaran omistajista.
Tuli vaan yhtenä vaihtoehtona mieleeni sekin. Polttoainetta kuluu mopokautena huomattavasti enemmän kuin kovilla pakkasilla vaikka tilanne pitäisi olla päin vastainen. Kovilla pakkasilla auto käynnistyikin melkein virta-avainta ainoastaan näyttämällä, kerran citymarketissa olessani hymyilytti, kun en ollut mielestäni vielä edes kääntänyt avainta, kun auto jo käynnistyi.
Kun auton moottori ei nyt suostu käynnistymään missä se vika voisi olla kun mökille lähteissäni kaikki toimi ja yhden äkkipysähdyksen jälkeen melkein perillä kaikki oli jo viallisia se kovanonnen rele, akku ja startti. Em. vaihtojen jälkeen on sitten moottori lakossa.
Ilmeisesti olen yksi kovaonnisimmista samaran omistajista.
Minä ja samrani olemme saaneet kyllä kiitettävällä tavalla huomiota. Lisäisin vielä, että tulihan edellä jo pohdittua monia muitakin vikamahdollisuuksia kuin startti. Viallinen johdin tai huono maatto on kai vieläkin mahdollinen yksi syy (lisäsyy). Uskaltauduin lähikauppaan ja kotipihassa moottori ei käynnistynyt kuin kolmannella yrityksellä, kaupasta kotiin lähtö jo onnistui. Pelkään vaan että tällä tyylillä uusi akku ja startti kuluu ennen aikojaan loppuun ja ennen kaikkea pelkään jo lähteä kotipiiriäni kauemmaksi autollani. Ehkä auto kaipaa vain totutteluajoa kaikkien toimenpiteiden jälkiseurauksena.
Onko jotakin erityistä, jota pitäisi tietää näin kuumalla ilmalla autoa käynnistettäessä. Näin kuumaa ei ole juuri ollut miesmuistiin ja Samranikin sain viime syksynä, joten ihan tavallista kesäkauttakaan en ollut vielä autollani ajanut ongelmien ilmestyttä. Lohtuna on että kaupunkikodissani on järvi vieressä tällä ilmalla ja sähköttömällä mökilläni kaikki ruuat pilaantuisivat.
Onko jotakin erityistä, jota pitäisi tietää näin kuumalla ilmalla autoa käynnistettäessä. Näin kuumaa ei ole juuri ollut miesmuistiin ja Samranikin sain viime syksynä, joten ihan tavallista kesäkauttakaan en ollut vielä autollani ajanut ongelmien ilmestyttä. Lohtuna on että kaupunkikodissani on järvi vieressä tällä ilmalla ja sähköttömällä mökilläni kaikki ruuat pilaantuisivat.
Niinpä niin..
Mitähän jos jatkaisisit tuolla Huumori-sivuilla ja ehkä Kokemuksia halvasta Ladasta.
Kuten varmaan olet huomannut, näillä sivuilla pyritään ihan tosissaan auttamaan teknisissä ongelmissa.
Siispä hupailut muualle tai muuten vain mölyt mahassa.
Mitähän jos jatkaisisit tuolla Huumori-sivuilla ja ehkä Kokemuksia halvasta Ladasta.
Kuten varmaan olet huomannut, näillä sivuilla pyritään ihan tosissaan auttamaan teknisissä ongelmissa.
Siispä hupailut muualle tai muuten vain mölyt mahassa.

Kustalle tiedoksi, että enempää tosissaan ei varmasti voi auton kanssa hankaluuksissa olla kuin olen em. tilanteissa ollut. Oletko itse miettinyt omaa asennettasi. Miksi itse yleensä kuulut ladakerhoon? Huvittelua ei ollut kun ensin jäin ruuatta ja vedettä autoni kanssa 6c asteen yöhön . Huvitellut ei hinaajakaan , kun yksin sai autoni lavalle ja vei korjaamolle. Ei jälkipolvenikaan kun vakavasti sairas lapseni haki minut kotiin. jne... En ole nuori, olen selkävammainen (bussitapaturman uhri) ja hakenut autoani korjauksista kilometrien päästä silti jalkaisin. jne.
Jos hivenenkään ymmärrät tekniikkaa ko. viat koskevat niin nuorta kuin vanhaakin autoa.Outoa niissä oli se että ne tulivat niin yllättäen, mitä en ole autojen omistamisen historiassa ennen kokenut. Lada on halpa jo uutena ja minun vielä riisuttu malli, ei stereoita ovien lukituksia ym, josta halpuus johtuu. Ostin auton vielä syksyllä, en siis sesonkiaikaan. Mitään huvkittavaa en myöskään näe startille menevässä releessä, johon minun autossani kuului sulake ja joka vaikeutti ja harhautti vikojen arviointia ja jonka tehtävää tällä palstalla selvitettiin. Ko. rele on varmaan joissakin muissakin ladoissa.
Ensimmäinen ladani oli ostettaessa 15v ja ajoin sillä 5 vuotta, auto oli yhden papan omistuksessa ennen minua. NYkyinen autoni oli ostettaessa 9v. Ajettu 94 000 , ollut päivittäin työmatkakäytössä.
Uutta on minulle ja monelle muulle ajonestolaitteet, ajotietokone ym. Sinun mielestäsi kai 10v autot heitetään roskikseen? Oletko katsellut netistä kuinka vanhoja ja paljon ajettuja autoja on myynnissä ja paljonko niillä vielä ajellaan? Edellisen renuni sain kaytännössä myös yhden omistajan autona. Autolla oli ajettu 173000 , ajoin autoani 6 vuotta ja kun myin sen autolla oli ajettu 183 000 km. Auto oli 91 vuoden mallia ja melkein jo 20 vuotias. Auton osti nuori mies jonka vauvan vaunut mahtui auton tavaratilaan hyvin.
Tarvitsen autoa, mutta kilometreissä ajan sitä suhteellisen vähän, joten kallis uusi auto menisi ominaisuuksiltaan käytössäni hukkaan.
Jos hivenenkään ymmärrät tekniikkaa ko. viat koskevat niin nuorta kuin vanhaakin autoa.Outoa niissä oli se että ne tulivat niin yllättäen, mitä en ole autojen omistamisen historiassa ennen kokenut. Lada on halpa jo uutena ja minun vielä riisuttu malli, ei stereoita ovien lukituksia ym, josta halpuus johtuu. Ostin auton vielä syksyllä, en siis sesonkiaikaan. Mitään huvkittavaa en myöskään näe startille menevässä releessä, johon minun autossani kuului sulake ja joka vaikeutti ja harhautti vikojen arviointia ja jonka tehtävää tällä palstalla selvitettiin. Ko. rele on varmaan joissakin muissakin ladoissa.
Ensimmäinen ladani oli ostettaessa 15v ja ajoin sillä 5 vuotta, auto oli yhden papan omistuksessa ennen minua. NYkyinen autoni oli ostettaessa 9v. Ajettu 94 000 , ollut päivittäin työmatkakäytössä.
Uutta on minulle ja monelle muulle ajonestolaitteet, ajotietokone ym. Sinun mielestäsi kai 10v autot heitetään roskikseen? Oletko katsellut netistä kuinka vanhoja ja paljon ajettuja autoja on myynnissä ja paljonko niillä vielä ajellaan? Edellisen renuni sain kaytännössä myös yhden omistajan autona. Autolla oli ajettu 173000 , ajoin autoani 6 vuotta ja kun myin sen autolla oli ajettu 183 000 km. Auto oli 91 vuoden mallia ja melkein jo 20 vuotias. Auton osti nuori mies jonka vauvan vaunut mahtui auton tavaratilaan hyvin.
Tarvitsen autoa, mutta kilometreissä ajan sitä suhteellisen vähän, joten kallis uusi auto menisi ominaisuuksiltaan käytössäni hukkaan.
Lisäys vielä, että mitään huvittavaa en näe siinäkään, että maksan autostani tärkeimpinä käyttökuukausina vakuutukset ja autoveromaksut ja ajelen autollani nyt vain kotipiiriäni ympäri. Tavoitteenani oli tälle kesälle tuoda pois tai hävittää mahdollisimman paljon tarpeetonta tavaraa mökiltä ja tehdä lämpöä parantavia korjauksia, tiivistyksiä ym. Nykyinen lada olisi ollut äkkiä arvoiden juuri sopiva auto. ko. tehtävään.
Mistä tiedät kuka kuuluu kerhoon ja kuka ei?? Tämä on Lada Kerho y:n ylläpitämä kaikille avoin foorumi, täällä kirjoittajista vain pieni osa on jäseniä.piiirakka kirjoitti: Miksi itse yleensä kuulut ladakerhoon?
En nyt juuri ainakaan halua alentua mihinkään sanailuun ja sain Kustaalta edellisessä kirjeessä ihan asiallisen vastauksen. Onhan täällä huomasin vasta oma huumoripalstakin, olen kyllä myös huumorintajuinen, mutta jostakin syystä ei tänä vuonna ole juuri vitsit naurattanut. Mistä muuten vastaajat tietävät paljonko olen ladastani maksanut? Autoni toimi koko talvikauden muuten moitteettomasti, mutta punainen teksti syttyi tauluun polttoaineen syötöstä heti kun tankkasin vähän enemmän polttoainetta tai liian nopeasti, auto myös murisi ko. tilanteissa, toisin sanoen polttoainetta sai lisätä korkeintaan 7 litraa, mutta sen loputtua auto taas huomautti. Todellista määrää en tiedä, koska mittari on sekaisin. Entisenä teknisen alan naisena ja jo turvallisuussyistä kiinnostaa myös ko. ilmiö ja mitä se aiheuttaa, olen muualta tältä palstalta lukenut nykyladojen herkkyydestä. Mopopoikia on alueella liikkunut ja mm. varastettu autoista stereoita ja navigaattoreita, vaikka asunkin rauhallisella omakoti-rivitaloalueella. Ihan omien asukkaiden joukossakin on ollut joskus epärehellisiä ja alueella on asunut Ladojen erikoistuntija, joka melko röyhkeästi on välittänyt Ladoja takaisin Ladojen omaan kotimaahan. Hänen uhrikseen ensimmäiset ladani joutuivat pilkkahinnalla. Pelkään myös onko vanha suola alkanut janoittaa.
Anteeksi nyt jos ladan tekniikka kiinnostaa enemmän kuin huumori, mutta laskujeni mukaan ladallani voisi ajella vielä 10 vuotta, jos olisin vaihtanut toiseen autoon se olisi pitänyt tehdä heti katsastuksen jälkeen, jos mieli omilleen tai että rahaa jäisi siihen toiseenkin.
Anteeksi nyt jos ladan tekniikka kiinnostaa enemmän kuin huumori, mutta laskujeni mukaan ladallani voisi ajella vielä 10 vuotta, jos olisin vaihtanut toiseen autoon se olisi pitänyt tehdä heti katsastuksen jälkeen, jos mieli omilleen tai että rahaa jäisi siihen toiseenkin.
- Sdelano v SSSR
Terve!piiirakka kirjoitti:=== mutta punainen teksti syttyi tauluun polttoaineen syötöstä ===
Noin tarkennuksena: kyse lienee ns. moottorinvikavalosta, joka on autossasi joko punainen (teksti CE = Check Engine) tai keltainen, jossa moottoria kuvaava symboli (hieman helikopterin tai matkalaukun näköinen).
Se syttyy, kun järjestelmä havaitsee vian, joka saattaa aiheuttaa pakokaasupäästöjen kasvamisen > 50 % tai katalysaattorin vahingoittumisen. Jotkin viat vaativat useampikertaisen esiintymisen ennen syttymistä, jotkin vakavammat sytyttävät sen heti.
Jos valo vilkkuu, on kyse katalysaattoria vaarantavasta viasta, jolloin järjestelmä ryhtyy suojatoimiin, esim. katkaisee polttoaineen syötön vialliseksi epäityihin sylintereihin.
Vikavalon syttyminen saattaa siis johtua monesta muustakin kuin pelkkään polttoaineen syöttöön vaikuttavasta viasta.
Viiimeistään vikavalon syttyessä tallentuu järjestelmän muistiin myös ao. vian koodi. Koodi voidaan ja pitäisikin lukea vikamuistista pikapuolin, sillä se helpottaa vikadiagnoosin tekoa.
Jos autossasi on GM:n moottorinohjausjärjestelmä, ohjeet koodien lukemiseen ovat täällä http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=27955
Autosi moottorinohjausjärjestelmä selviää auton varustelutietojen avulla, ks.http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=4&t=23715
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 22.7.2010 7:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
Kiitos tiedoista. Olisi luullut että ensimmäinen korjaamo, jonne auto hinattiin olisi lukenut ko. koodit, koska liike oli juuri valtuutettu Lada-korjaamo. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.
Lada samarani lakkasi nyt jälleen kokonaan toimimasta.
Em. korjauksien jälkeen eli akun ja releen vaihdon sekä viikoa myöhemmin startin vaihdon jälkeen ajoin autolla vain muutaman kerran eli 2 kertaa ostoksille (hakupäivänä auto toimi hyvin) yht. 6km= 12km , kerran lähikauppaan 3km ja lopuksi uskalatuduin mökille 27km. Eli Kesäkuun 20. ja heinäk. 20.päivien välillä olen ajanut korjaamolta kotiin matkaa lukuunottamatta yhteensä kokonaista 42 km, lisäksi viimeiseltä korjaamolta kotiin pari kilometriä.
Mökiltä lähtiessä auto ei enää startannut, ei kuulunut pihahdustakaan varsinaisen startin äänestä, naksahdus kyllä, kaikki valot palaa hyvin kirkkaina, mutta auto ei startannut apukäynnistykselläkään kun minut jälleen kerran haettiin kotiin ja apukäynnistymistä yritettiin viimeisen korjaamon kehoituksesta sinne soitettuani . Hän uskoi akun virran loppuneen ja ottaisi auton uudelleen korjaukseen ,jos se saataisiin korjaamolle. Lähtö ei kuitenkaan onnistunut.
On mielestäni outoa, että saan auton takaisin kahdeltakin korjaajalta siten että auto toimii ja on korjattu. Näin ei ikuitenkaan ole käynyt. Nyt tilanne on jokseenkin sama kuin alussa, paitsi releen sulake ei pala, kun siinä ei ole sulaketta enää, mutta onkohan rele ollenkaan oikeaa tyyppiä ko. kohtaan.
Lada samarani lakkasi nyt jälleen kokonaan toimimasta.
Em. korjauksien jälkeen eli akun ja releen vaihdon sekä viikoa myöhemmin startin vaihdon jälkeen ajoin autolla vain muutaman kerran eli 2 kertaa ostoksille (hakupäivänä auto toimi hyvin) yht. 6km= 12km , kerran lähikauppaan 3km ja lopuksi uskalatuduin mökille 27km. Eli Kesäkuun 20. ja heinäk. 20.päivien välillä olen ajanut korjaamolta kotiin matkaa lukuunottamatta yhteensä kokonaista 42 km, lisäksi viimeiseltä korjaamolta kotiin pari kilometriä.
Mökiltä lähtiessä auto ei enää startannut, ei kuulunut pihahdustakaan varsinaisen startin äänestä, naksahdus kyllä, kaikki valot palaa hyvin kirkkaina, mutta auto ei startannut apukäynnistykselläkään kun minut jälleen kerran haettiin kotiin ja apukäynnistymistä yritettiin viimeisen korjaamon kehoituksesta sinne soitettuani . Hän uskoi akun virran loppuneen ja ottaisi auton uudelleen korjaukseen ,jos se saataisiin korjaamolle. Lähtö ei kuitenkaan onnistunut.
On mielestäni outoa, että saan auton takaisin kahdeltakin korjaajalta siten että auto toimii ja on korjattu. Näin ei ikuitenkaan ole käynyt. Nyt tilanne on jokseenkin sama kuin alussa, paitsi releen sulake ei pala, kun siinä ei ole sulaketta enää, mutta onkohan rele ollenkaan oikeaa tyyppiä ko. kohtaan.
On jo niin pitkää tarinaa että olikos se startti jo vaihdettu ja kaapelit tarkistettu?? Kannattaa myös tarkistaa kunnolla se akulta startille menevä paksu johto sekä maajohdot. Kuten varmaan teoriassa tiedät pitää maajohdon pystyä kuljettamaan sama virtamäärä kuin plus kaapelinkin.