Sivu 6/14
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 16.7.2012 17:22
Kirjoittaja Pekka
No ei todellakaan passaa, jos mietit vähän terveellä järjellä. Ozonissa on vain perus tyhjäkäyntipiirin katkaisusolenoidi (jälkikäynnin estoventtiili), eikä siihen vaihdella mitään suuttimia.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 16.7.2012 18:44
Kirjoittaja Steroz
Pekka kirjoitti:No ei todellakaan passaa, jos mietit vähän terveellä järjellä. Ozonissa on vain perus tyhjäkäyntipiirin katkaisusolenoidi (jälkikäynnin estoventtiili), eikä siihen vaihdella mitään suuttimia.
Elikkä toi solenoidi ei vissiin tiedä AFR:n käskyistä mitään, tai sitten toimii väärinpäin kö? Ne kuitenkin tuntuu olevan samanlaisia ulkoisesti.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 16.7.2012 19:05
Kirjoittaja Jaakkima
Niin mutta Axtec-kaasari on Solex...
Daaz:n FAQ Lontooksi käännettynä kirjoitti:Q: (19/04/06)
What makes the solenoid valve (or actuator) 21083 from his brother in 2110?
A:
The solenoid valve and actuator 2108-1107420 2110-1107420 for carbs like "Solex", despite the differences in structure, are interchangeable.
For modifications type carburetors "Solex", for example, 21083-1107010-62 (Samaran Axtec-kaasari) imposed on vehicles with carburetor electronic control system, were used (out of production) only actuators (in the idling and the GDS, only with different nozzles).
Eli ohuet Solexin käy, mutta Ozonin isommat eivät käy.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 16.7.2012 19:09
Kirjoittaja Steroz
Jaakkima kirjoitti:Niin mutta Axtec-kaasari on Solex...
Daaz:n FAQ Lontooksi käännettynä kirjoitti:Q: (19/04/06)
What makes the solenoid valve (or actuator) 21083 from his brother in 2110?
A:
The solenoid valve and actuator 2108-1107420 2110-1107420 for carbs like "Solex", despite the differences in structure, are interchangeable.
For modifications type carburetors "Solex", for example, 21083-1107010-62 (Samaran Axtec-kaasari) imposed on vehicles with carburetor electronic control system, were used (out of production) only actuators (in the idling and the GDS, only with different nozzles).
Eli ohuet Solexin käy, mutta Ozonin isommat eivät käy.
Tässähän menee alottelevan ladistin pää jo ihan sekasin

Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 21.7.2012 22:56
Kirjoittaja Steroz
Koitinpa uusia solenoideja paikalleen.. ( viikon ajoin samaran kaasarilla) nyt tyhjä käynti on ihan perseellään ja röpöttää aivan hirveesti, kokeilin valokynällä niin eipäs vilkkunu ollenkaan kumpikaan solenoidi. Solenoidin uudet kokeilin irrallaan että ne tikittää mut nyt ei näkyny mitään elon merkkejä. Millon ne edes pitäis jäädä tikittämään ja en kyllä tiedä enää että koitinko valolla oikein mut taas joutuu varmaan viskin ottamaan.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 20.8.2012 18:51
Kirjoittaja Steroz
No niin, taas tuli värkkäys into päälle. Semmosen huomasin että MAIN solenoidin puoli on pimeenä (kokeilin samalla solenoidilla kun IDLE puolen) voiko noista yleensä mennä vain toinen puoli mykäksi jos AFR yksikköön tulee vika, tosin voihan se olla että se piuha on poikki. Ja joku osaa varmaan kertoa että mitä ne AFR yksiköltä lähtevät kaksi ( pinkki ja keltanen) johtoa on ja pitääkö ne mennä johonkin? Ne kaksi on samassa liittimessä mutta erillään kaikista muista tulevista ja lähtevistä johdoista. En ainakaan äkkisiltään itse löytäny niille paikkaa. Oon ajellu edelleen sillä samaran kaasarilla ja meno on sen verran takkuista että vois kokeilla taas laittaa sen orkkis kaasarin paikalleen. Voisko olla että katti on vähän tukkonen ja sekin aiheuttais nuhasuutta? Olisko mitään järkeä kokeilla suoraa putkea katin paikalle? Jos on niin minkä kokoset putket katille tulee ja menee? Kerrottakoon vielä se että putki on vakio putki.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 20.8.2012 19:28
Kirjoittaja degen
Voihan se AFR mennä särki vain toispuoleisesti. Jos MAIN-puoli on pimeänä, meno on äärimmäisen takkuista. Valitetavasti piuha ei liene poikki. Mikä sen katkaisisi. Eikä kauheesti hapetukkaan se.
Keltainen ja pinkki piuha ovat katin lämpötila-anturin kaapelit, ne kuuluu olla siinä liittimessä jossa ne on ja irrallaan.
Katti voi olla tukossa toki, mutta tuo solenoidi ainakin tulee ensin korjata.
Valehtelenko, jos väitän, että pakosarjalta tuleva putki katille on 2" ja katilta eteenpäin 1,5"?
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 20.8.2012 19:37
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Piuhat menevät katalysaattorin lämpötila-anturiin.
Ks.
http://issuu.com/sepptiming/docs/lada_axtec_90_92, kuva 1-3.
Keltainen on GUL, minkä kaikki tietänevätkin, mutta SKÄR on toinen nimitys ROSAlle, eli sille "pinkille".
menestystä
SvS
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 20.8.2012 19:41
Kirjoittaja pressa
pressa kirjoitti:Joskus on transistoreita bokseista kärähtänyt. Muistini mukaan ovat BD136 tyyppiä ja maksavat jotain pari euroa.
Olikohan niitä neljä transistoria (kaksi molemmille linjoille) ja kaikki ei hajoa kerralla.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 20.8.2012 19:43
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 20.8.2012 23:38
Kirjoittaja kouk
Niin kuuluisi mennä, mutta ainakaan omassa axtec-ladassa ei katin lämpötila-anturia ole, ei varmaan muissakaan?
Lada-cd: "Jos lämpötilatunnistinta ei ole asennettu, niin sen asemesta tulee johdotukseen asentaa välikisko (AFR-yksikön liittimien 11 ja 12 väliin)."
Mutta solenoidille tuleva johto on helppo testata. Jos ei ole katki, niin varmaan helpoimmalla pääsee, kun ostaa toimivan afr-boksin.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 21.8.2012 8:23
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Ymmärsinköhän oikein, ettei pääsuuttimen solenoidi toimisi? Miten se on testattu?
Jos kyse on kokeilusta tyhjäkäynnillä, voi toimimattomuudelle olla sekin syy, että tyhjäkäynnin tunnistuskytkin tai sen johdinyhteys on viallinen.
menestystä
SvS
PS. Eipä näy Saksan-malleissakaan olevan katalysaattorin lämpötila-anturia. Mutta kun systeemi on saksalainen keksintö ja samaa käytetään monissa vehkeissä, on järjestelmään rakennettu myös katalysaattorin suoja. Saksassa kun saatetaan joskus ajaa maksimiteholla pitkäänkin.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 21.8.2012 22:45
Kirjoittaja Steroz
Tällä hetkellä on samaran kaasari paikallaan ja tyhjäkäynnillä kokeilin niin että solenoidi oli kädessä ja piuhalla sain sen runkoon. Kumpaakin piuhaa kokeilin samaan solenoidiin ja IDLE pelasi (muistaakseni se on se tyhjäkäynti) ja main oli pimeenä. Kun viimeksi kokeilin kaasaria paikalleen niin se meni näin : tootootootootootootoot. Ei paljon tuon paremmin pysty kertomaan.

no pitää huomenna töissä löydä sähkärille boxi käteen niin se saa mittailla ja tutkia josko sieltä jotain löytyis.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 22.8.2012 9:14
Kirjoittaja pressa
Jos main on pimeä niin silloin olisi transistoreissa v15 v9 ilmeisesti vikaa (tai siis yleensä näistä nämä tehotransistorit pimenee jos solenoidi mennyt oikosulkuun taiu piuha päässyt maakosketuksen ottamaan).
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Lähetetty: 22.8.2012 16:01
Kirjoittaja Steroz
Tänään mittailtu transistoreja eikä niissä tuntunu olevan vikaa, tosin ne oli kiinni levyssä ja kuulemma silleen vikaa ei välttämättä löydä. Ei edes näytä että mikään olis "kärsiny".