Sivu 6/16

Re: Lada 119

Lähetetty: 13.12.2012 17:29
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuossa minun PIIKA Golf Variantissani on ainakin melko ikävässä kohtaa nuo käppärivaijerit. Ja molemmin puolin on kuoret puhki. Etupyörät roiskuttavat juuri sopivasti niihin kohtiin, jossa vaijeri tekee pienen mutkan alaspäin ennen nousua takarumpuihin.

No, vedin tuhdin kerroksen teipparallaa puhki kuluneisiin kohtiin ja pitkälti molemmille puolille. Sain nimittäin vinkin, että jos et vaihda noita täksi talveksi niin jumia voi olla tiedossa. Varsinkin Venäjänrallissa jossa se suolamönjälumimäski velloo tiestöllä.

En tosin juurikaan käppäriä käytä ellei ole pakko. Ja näitä pakkoja on aika harvoin. Hyvin tuo on toiminut tarvittaessa.

Ja teknisesti (minulle kerrottiin) näissä on usein siis kyse käsijarruVAIJERIN jumittamisesta eikä niinkään itse jarrujen.

Re: Lada 119

Lähetetty: 13.12.2012 20:33
Kirjoittaja JohnDoe
Kuskin puolen ajovalo pimeni tänään, H7 oli tullut tiensä päähän ja ostin Nesteeltä uuden ja vaihdoin bensamittarin vieressä olevassa valaistuksessa. Ilmeisesti oli ko. paikalta polttimo ehtditty jo aiemminkin vaihtaa, kun sekin oli ostamani Osramin tapaan Made in Germany, merkki oli tosin eri. Ainakin luulisin, että tehdasasenteiset polttimot olisivat venäläisvalmisteisia.

Re: Lada 119

Lähetetty: 24.12.2012 9:56
Kirjoittaja JohnDoe
Jouluksi taas pidemmälle reissulle. En tiedä, kuuluisiko Kalinaankin rengaspainemittarin sisältävä työkaluvalikoima, tästä se puuttuu - olisiko sitten jäänyt ensimmäiselle omistajalle. Matkallapa siis pysähdyin huoltoasemalle tarkistamaan paineet kovan pakkasenkin vuoksi ja mittari näytti noin 1.5 - 1.7 renkaasta riippuen. Lisäilin paineita niin, että eteen tuli 2.1 ja taakse 2.0. Tosin eihän noiden huoltoasemamittarien tarkkuuksista koskaan tiedä, parempi olisi olla oma mittari mukana. Jostain syystä takavanteet keräävät aika paljon lunta sisäänsä, mikä tietysti aiheuttaa pientä täristystä. Etuvanteet taas pysyvät ihan lumesta puhtaina.

Re: Lada 119

Lähetetty: 24.12.2012 12:47
Kirjoittaja Uitukki
TM:n 110:n koeajon mukaan ei 110:ssä ole mittaria niin tuskin on Kalinassakaan.

Re: Lada 119

Lähetetty: 24.12.2012 21:47
Kirjoittaja Uitukki
^Eikös niitä nimenomaan pitäisi tarkistella juuri kun pakkanen kiristyy kun renkaissahan paine pienenee silloin.

Re: Lada 119

Lähetetty: 27.12.2012 17:30
Kirjoittaja KSE 1995
Paineilman joukossa on (aina) vettä. Tämä siirtyy venttiiliin, joka voi jäätyä auki asentoon.

Re: Lada 119

Lähetetty: 27.12.2012 17:34
Kirjoittaja Pavlovits
Näin teoriassa.

Re: Lada 119

Lähetetty: 27.12.2012 19:02
Kirjoittaja Uitukki
KSE 1995 kirjoitti:Paineilman joukossa on (aina) vettä. Tämä siirtyy venttiiliin, joka voi jäätyä auki asentoon.
Jos jäätyy auki niin se on kyllä helppo korjata neulaa rassamalla. Itsellä jäi viimeviikonloppuna ilman lisäyksen jälkeen pikkuisen tuhisemaan. Painallus neulaan ja tuhina loppui.

Re: Lada 119

Lähetetty: 1.1.2013 12:10
Kirjoittaja JohnDoe
Uitukki kirjoitti:TM:n 110:n koeajon mukaan ei 110:ssä ole mittaria niin tuskin on Kalinassakaan.
Omassa 112:sessa kyllä oli mukana harmaa pieni muovinen pakki, jossa on pari lenkkiavainta, pihdit ja ruuvimeisseli. Sitten on sellainen musta pussi, jossa on tuo rengaspainemittari. Tokin on mahdollista, että työkalut ovat peräisin auton alkuperäisen omistajan edellisestä autosta. Perikunnan edustajalta kun autoa ostelin, niin mainitsi, että oli auton alkuperäinen omistaja aikanaan hyvän tarjouksen perässä vaihtanut 2107:nsa tähän etuvetoon.

Re: Lada 119

Lähetetty: 1.1.2013 15:31
Kirjoittaja Uitukki
Epäilisin että on juurikin siitä 2107:sta peräisin.

Re: Lada 119

Lähetetty: 1.1.2013 21:55
Kirjoittaja mikko853
Ei Samarankaan mukana tullut enää painemittaria taikka pumppua..

Re: Lada 119

Lähetetty: 10.1.2013 7:47
Kirjoittaja JohnDoe
Eilen illalla tuli kylmään talliin ajon yhteydessä vedettyä käsijarru, ja sehän unohtui päälle. Aamulla tarvittiin hieman lekaa, että autolla pääsi liikkeelle. Eli muillekin muistutuksena, että ainakin oman kokemukseni kautta 119 ja 112 ovat mallit, jossa käsijarru talvipakkasilla lähes poikkeuksetta jäätyy, jos sitä käyttää. Tietysti silläkin on varmasti asiaa edesauttava vaikutus, että ajelen lumisia pikkuteitä ja takavanteet kertyvät jo täyteen lunta muutenkin -> on entistä helpompi kosteuden löytää tiensä myös jarrurumpujen sisään.

Eurosamarassa käsijarru ei ole jäätynyt vielä kertaakaan, tosin auto on aika paljon vähemmällä käytöllä. Lisäksi pakoputken etäisyys jarrurumpuun nähden ja muutenkin korin muotoilu on erilainen. Yksi teoriahan on, että kuuma pakoputki säteilee lämpöä rummulle, ja lähistöllä oleva lumi ja jää sulaa päätyen rummun sisälle jäätyäkseen uudelleen. Yleensähän jarrut jäätyvät juuri pakoputken puolelta ainakin 112-mallissa, toisaalta 119:n kanssa on nyt jäätyminen koettu kummaltakin puolelta.

Re: Lada 119

Lähetetty: 10.1.2013 20:43
Kirjoittaja mush
Ensimmäistä kertaa oli tälle talvelle tänään aamulla 111:n käsijarru jäätynyt, vaikka on käytetty säännöllisesti koko ajan. Olisihan tuo pitänyt jättää pois näillä keleillä, mutta oli kuin oli jäänyt päälle. Eilen satoi vielä vettä, tänään kolme-neljä astetta pakkasta.

Oikea takajarru tuntui olevan ongelmana, lankupätkä vanteen päälle ja vasarointia, niin irtosi loppujen lopuksi kohtuu helposti. Edellisen kerran käsijarru jäätyi muistaakseni toissa talvena.

Re: Lada 119

Lähetetty: 21.1.2013 21:17
Kirjoittaja JohnDoe
Näin pakkasilla Kalinan seistyä useamman tunnin parkkipaikalla, pitää lämmityslaitteen puhallin todella kovaäänistä ulinaa hetken aikaa, ääni häviää itsekseen. On satunnaisesti tehnyt tätä aiemminkin pari kertaa, mutta nyt tuntuu tekevän oikeastaan poikkeuksetta. Pitänee jossain välissä, kun ehtii ja viitsii, paikantaa puhallin ja tutkia, jos lisärasvauksella saisi tilanteen hallintaan. Ääni sen tyyppinen, että laakeri todennäköisesti huutaa, kun voiteluaine on jäykistynyt pakksessa. Tietenkin voi olla vielä kaukaa haettuna sellainen vaihtoehto, että pääsee kosteutta tuulettimen ja jää sitten aiheuttaisi ulinan.

Re: Lada 119

Lähetetty: 29.1.2013 10:26
Kirjoittaja JohnDoe
Lisäsin taas pari desiä jäähdytysnestettä toissailtana. Ilmeisesti varsinkin moottorinlämmityksen yhteydessä nestettä hukkuu vähitellen jonnekin, mitään vuotokohtaa ei ole tästäkään autosta tullut vielä paikannettua - alle ei tule lätäkkö, eivätkä lattimatotkaan kastu. Vertailukohteena Eurosamarakin ja äidin -01 Samara nestettä vähitellen jonnekin hukkaavat, 112 taas ei.