Sivu 6/9

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 25.9.2013 19:21
Kirjoittaja Jaska HKI
Otin kaksi viikkoa sitten irroitetun akun ja koekuormitin sitä noin 80cm pitkällä taivutetulla kierretangolla oikosulkemalla sen.Kun hanskoja alkoi poltella mittasin akun jännitteen 12.05V.Olin aivan käkenä,ja laitoin akun yöksi lataukseen.Olisko akun navat vain olleet oksidoituneet,eikä päästäneet virtaa läpi,muuta selitystä ei kait ole?

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 26.9.2013 15:58
Kirjoittaja Smoppi
Rasvaa kun laittaa akun napoihin ja muihinkin sähköliitoksiin niin eivät sitten hapetu.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 28.9.2013 13:58
Kirjoittaja Jaska HKI
Ostin termostaattianturin 1 napaisen.Kun laitoin sen päälle niin jäähdytydpuhallin pyöri koko ajan.Ts anturi on sulkeutuvaa mallia.Täytyy laittaa rele jota se ohja ja virta vapaalta sulakkeelta.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 6.10.2013 19:38
Kirjoittaja Jaska HKI
Otin pojan romuksi laitetusta Nissa Micrasta peilit ja sovitin niitä paikalleen.Ne käy mutta 3 ruuvin reikäväliä joutuu muuttamaan.Säätövipu tulee valmiista reiästä sisälle.Ovat vähän paremmat kuin ne suoralasiset läpyskät jotka ovat samanlaiset kuin Samarassakin.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 7.10.2013 20:07
Kirjoittaja Jaska HKI
Laitoin Nissan Micran peilin kuljettajan puolelle.Pahvista tein reikäsabluunan jonka avulla kohdistin kolme reikää kohdalleen.Ainoastaan ylin reikä on sama muut joutui tekemään.Peilin alareunasta piti rungosta poistaa alumiinia jotta peili istuisi paikoillaan.Nyt peiliä voi sisältä säätää vivusta ja näkökenttä on laajempi.Saumat pitää kitata.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 13.10.2013 9:23
Kirjoittaja Jaska HKI
Nissanin peilit tosi hyvät,näkökenttä laajempi.Kohta 8000km ajettu.....noin 1500km/kk.Pääoma 0 €,ei autoveroa(invaparkkitunnus),pari sataa varaosiin.Polttoaine ja liikennevakuutus suurin kuluerä.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 16.10.2013 19:15
Kirjoittaja Jaska HKI
Rakensin kaiuttimia taka-ikkunalle.Halpis kotisteroiden laatikkokaiuttimet kun sahaa käsishalla nurkista auki saa kallistetut kaiuttimet .Vielä mietin vedänkö kaiuttimet suoraan hattuhyllyyn kiinni läpipulteilla vai pohjalaipan kanssa.Jakosuotimena halvin mahdollinen:kondensaattori sarjassa diskantin kanssa :lol: ...huippu tuunausta

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 17.10.2013 15:38
Kirjoittaja Jaska HKI
Halvin mahdollinen jakosuodin on tuo konkka systeemi.Yhdessä diskantin kelan (impedanssi) se muodostaa sähköisen suodattimen joka ei päästä diskantti taajuuksia läpi.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 31.10.2013 20:13
Kirjoittaja Jaska HKI
Auton sisävalo on kuljettajan pään takana 10W.Se valaisee huonosti,varsinkin virtalukon seudulle.Niinpä päätin rakentaa itse LED valon.Ostin Claes Ohlssonilta 3,2V, 20mA,
5000mcd ledejä.Pussissa on 5kpl,hinta vajaa 8€.Sarjaan kytkemällä neljä saadaan käyttöjännitteeksi 12,8V mikä vaikuttaa sopivalta,sillä viidellä ledillä mennään juuri ja juuri yli kynnysjännitteen.Testasin valodiodin napaisuuden näin:Otin 2 kpl 1,5 voltin paristoa,laitoin ne rinnakkain 2€:n kolikon päälle siten että toisen pariston + napa oli alaspäin ja toisen ylöspäin.Näin saatiin paristot sarjaan.Nyt kun vapaita päitä koskettaa valodiodin jaloilla niin jommassa kummassa asennossa Ledi syttyy.Valoa vasten katsomalla pienempi häkkyrä ledin sisällä on + napa.Koska kaikki ledit on samanlaisia merkitsin ledien plusnavat korvapuikon varresta leikatulla valkoisella pätkylällä.Ledit asensin läpinäkyvään nuovikoteloon,johon porasin 10mm:n reiät niin että ledien linssit tulevat kotelon läpi.Liimasin ledit koteloon sisäpuolelta Eri Keeperillä.Sitten tinasin ledit sarjaan +,-,+,-,+,-,+,-.
+ navan merkkasin solmulla.Akulla kokeilemalla Ledit paloi kirkkaasti.Poistin sisävalo polttimon ja suojan.Napoja kokeilemalla + sijaitsee valokatkaisimen puolella.Kattoverhoiluun tehdään reikä läheltä taustapeiliä ja sieltä ujutetaan jäykkä vetojousi sisävalolle.Tällä jousella vedetään ledivalon piuha kattoverhoilun ja ja katon välistä ja kytketään paikoilleen lasipolttimen pituisella puutapilla (ei johda sähköä).Itse sisävalaisin kiinnitetään kaksipuoleisella teipillä.Sisävalon alkuperäinen kupu laitetaan paikoilleen.Jos halutaan poistaa Ledivalaisin niin kattoon jää vain pieni reikä.Kaksipuoleinen teippi lähtee graffitin poisto spräyllä.Valon voima 20 kynttilää,eli aika kirkas.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 31.10.2013 22:28
Kirjoittaja Latikka
Tere!

Kandela (cd) on valovoiman (valon voimmakkuuden, valon intensiteetin) mittayksikkö.
5000mcd (millikandelaa) = 5 cd = 5 kandelaa ("kynttilää").
Yksi kandela (1cd) vastaa suunnilleen yhden kynttilän valovoimaa.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 1.11.2013 0:26
Kirjoittaja samarai
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hefnerkynttil%C3%A4
lisäksi vielä kun nuo lähdeviitteet lukee tarkkaan. :)

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 1.11.2013 1:28
Kirjoittaja Latikka
Lattarauta kirjoitti:Ai kynttilöitä? Millaisia kynttilöitä ne vastaa?
Aloita vertaileva tutkimus vaikkapa tavallisella Havin valkoisella kynttilällä.
Jos kynttilä ei osoittaudu oikeaksi, vaihda kynttilää, kunnes oikea löytyy.
Helppoa, eikös vain.

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 1.11.2013 9:01
Kirjoittaja Pavlovits
Aika usein huoltisvuosinani tuli joku isäntä ostamaan mopoon kynttilää.
Kun oli hyvät luettelot ja valikoimat, tarvitsi vain kysyä: "Champion vai Bosch"

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 2.11.2013 18:19
Kirjoittaja Jaska HKI
Talveenkin pitää varautua.Saa nähdä miten äijän käy :lol: .Käsiryypyllä varustetulla kevytperäisellä autolla on kiva lähteä kylmällä koneella ylämäkeen.Renkaista sen verran että Etelä-Afrikkalaiset Good Yearit lähtee tilalle tulee pojan Nissan Micrasta saadut Hakka Pelitat talvirenkaiksi.Kesärenkaiksi tulee ainakin 20 vuotta vanhat Hakka Pelitat nypittynä.Nissä on vielä jäljellä jonkin verran morkula nastoja jotka ovat nykyisin kiellettyjä.Takapäähän suunnittelin vararenkaan paikalle raudasta ja betonista valettua klönttiä johon tulee sinkkivaijeri silmukka trukilla nostoa varten.Lumiketjuihinkin olen varautunut.Kuulostaako hullulta?

Re: Kokemuksia v.1982 Toyota Corollasta.

Lähetetty: 2.11.2013 19:49
Kirjoittaja Jaska HKI
Lattarauta kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:Talveenkin pitää varautua.Saa nähdä miten äijän käy :lol: .Käsiryypyllä varustetulla kevytperäisellä autolla on kiva lähteä kylmällä koneella ylämäkeen.Renkaista sen verran että Etelä-Afrikkalaiset Good Yearit lähtee tilalle tulee pojan Nissan Micrasta saadut Hakka Pelitat talvirenkaiksi.Kesärenkaiksi tulee ainakin 20 vuotta vanhat Hakka Pelitat nypittynä.Nissä on vielä jäljellä jonkin verran morkula nastoja jotka ovat nykyisin kiellettyjä.
Mitä on morkula nastat?
Murre sana Morkula= suurikokoinen,pyöreähkö,painava möykky