Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Mutta edelleen hieman ihmettelen että minkä takia tuossa venttiilikoneista oli täysin musta vaikka öljyt eivät ole?
Tuohon kanttilamppuun kun venttiilit säädin niin siinä kaikki metalliosat olivat semmoisia vaaleanruskeita, eli öljyn värisiä kun tässä farkussa kaikki oli aivan mustaa. Onko näissä vanhoissa tarkoituksella osat mustaa vai onko tällä ajettu niin paljon että ne ovat tummuneet? Moottorin kilometreistä ei ole minkäänlaista tietoa.
Kuva jäi edelliselle sivulle, mutta tässä uudestaan
Jarkko_I kirjoitti:Tulipahan ekaa kertaa kurkattua moottoriin, kun en ole vielä avannut tästä mitään. Eli venttiilit säädin kohilleen ja jakoketjua kiristin. Silti tämä pitää semmoista rallatusta tietyllä kierros alueella ja nyt kun kerran venttiilit on katsottu ja jakoketju kiristetty niin luulen että se on vesipumppu joka pitää rallatusta. Pitää ostaa varalle tonne takakonttiin niin voi vaihtaa jos pamahtaa kesken kaiken.
Tuli myös tehtyä pieni fiksaus tuohon mihin huohtinletku tulee kiinni ilmanputsarissi niin siinä se putki oli vain rautalangalla kiinni ja tähän mennessä tuo on huohottanut kaikki moskat suoraan venttiilikopan päälle. Nyt hitsasin sen putken siihen putsariin kiinni ja nyt toimii niin kuin pitää.
Katselin myös tuonne auton etuosaan niin sinne pitää ostaa uudet puslat kallistuksen vakaajaan kun kädellä heiluttamalla koko tanko heiluu ja puslan ja tangon välistä pystyy katsomaan lävitse Ei mikään ihme että välillä tuntuu että pyörä kääntyy auton alle kääntyessä
Kohta jo 3000 ajettu tällä ja kyllähän tää toimii niinkuin ladan kuuluukin toimia
Voi olla että jos on aikasemmin käytetty jotain mineraaliöljyjä tai huonoja öljyjä niin on saattanu muodostua sellaista lietteen tapaista mikä on sitten jämähtäny paikoilleen. Pahimmillaan saattaa tukkia öljykanavavia tuo terva mitä sinne muodostuu. Joskus käyny niitäkin että tuollaista konetta kun on alkanu peseen öljyn sekaan kaadettavilla aineilla tai pesevillä öljyillä ja onkin tuo mönjä lähteny liikkeelle mikä on myöskin sitten tukkinu öljykanavia. Joskus melko hurjankin näköisiä koneita nähny kun ovat olleet huonolla pidolla.
Ite pessyt pösön konetta jossa "samoilla" öljyillä oli ajettu arviolta yli 70tkm. Öljyä oli aina vaan lisätty kun oli hävinnyt. "hävinneet" öljyt löytyi paakkuina venakopan alta siis ihan hiekan oloista tavaraa. Ihme ettei kone ollut leiponu kiinni kun sekin öljy joka oli öljypohjassa oli veden oloista lirua. Myös kaikki suodattimet oli yli 70tkm ajettuja kuten myös jäähdytysnesteet.
Mutta lika yms lähtee painepesurilla hyvin, ei muutaku venakoppa pois ja suihkimaa
Kallistuksenvakaajaan tuli kumit vaihdettua. Olin laiska enkä jaksanut kuin vaihtaa ne mitkä ovat tukivarressa kiinni. Korissa olevat näyttivät vielä ihan hyvältä niin en niitä alkanut vaihtamaan. Ja kuten kuvasta näkee niin oli pikkuisen väljät nuo vanhat
Ajelin tossa Valtatie 12, kun yhtäkkiä kuuluu hirveä pamaus pakoputkesta. Siinä vähän aikaa ihmettelin mikä se oli ja auto toimi edelleen normaalisti joten jatkoin matkaa. Sitten kun pysähdyin tossa niin kuulin kuinka putki pörisee. Kurkkasin auton alle ja huomasin että takavaimennin on muuttunut reikäjuustoksi
Pitäis varmaan jossain vaiheessa vaihtaa koko vaimennin, mutta pitää nyt joku väliaikainen paikkasysteemi rakentaa siihen
Tänään tämä aivan yhtäkkiä kadotti tyhjäkäynnin kokonaan ja pienillä kierroksilla ajaessa nytkytteli. No vähän arvelinkin että kaasuttimeen tullut joku tukos ja niin oli käynyt. Tyhjäkäyntisuutin oli aivan tukossa ja kohokammion pohjalla oli roskaa vaikka muille jakaa. Sitä en kyllä osaa sanoa että mistä nuo on oikein tulleet kun reilu 3500 km sitten tuli puhdistettua koko kaasutin ja bensan suodattimia oli aluksi tankin päässä yksi ja ennen bensapumppua yksi. Tuo tankin lähellä oleva bensansuodatin piti vaihtaa muutama päivä sitten kun se oli sen näköinen että se olisi ollut jo monta vuotta siellä
Pitää varmaan moottoriremonttiakin jossain vaiheessa alkaa miettimään kun tämä syö öljyä paljon. 4000 kilometrillä mennyt reilu 3 litraa Maahan tämä ei vuoda öljyä, eli pientä remonttia tämä tarvinnee
Hopoliinillä on ajettu nyt sen käyttöönoton jälkeen 2012 joku 45tkm ja edelleen kertyy kohokammion pohjalle sellaista oikein hienoa sakkaa, ei auta suodattimet ei mitkään. Pakko avata kaasari noin puolenkymmenen tonnin ajon jälkeen. Orggismiehet varmaan sanoo, että weberi se sulaa...
Öljynkulutus pienenee omakohtaisella kokemuksella kun laittaa MaxLifeä koneeseen. Mutta jos remonttia on tulossa kuitenkin niin voisi koittaa myös herkistellä niin että heittää vajaa puoli litraa naftaa öjyjen sekaan ja sitten käyttää 1500rpm joku 20 minuuttia ja sitten öljyjen ja suodattimen vaihto.
21013 1200L/1700 '87 RedBull & 2101 1200 '74 Kopeeka Classic & 21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Taitaa olla jo kolmas kerta kun kaasutin meni tukkoon. Perjantaina ajelin Jyväskylästä kotiin niin pihassa lakkasi tyhjäkäynti käymästä kokonaan. Auto kyllä lähti käyntiin ja pysyi käynnissä kun antoi kaasua tai pisti ryyppyä hieman päälle. Arvasin että taas se kaasutin tukossa ja niinhän se olikin. Ykköskurkun tyhjäkäynti suutin oli mennyt tukkoon, kohokammion pohjalla oli pikkuisen jotain moskaa. Mikähän siinä on että kun bensalinjassa on kolme suodatinta ja niistä ei näköjään ole mitään hyötyä. No kummiskin jos vielä loppukesän kärvistelisi tällä ja talvella ottaa tankin pois ja puhdistaa sen.
Kytkinkin ruvennut jotain temppuilemaan kun yhtäkkiä se alkoi irroittamaan heikosti. Pakille laittaessa vain rutisee ellei keppiä vedä nopeasti ja voimalla loveen Kytkin nestekkin on muuttunut mustaksi vaikka vasta pari kuukautta sitten tuli nekin uusittua. Molemmat sylinterit ovat pari kuukautta vanhat, eli mistä lie tummuneet nesteet
Vaikka tässä onkin pieni ominaisuuksia niin kyllä tällä on uskaltanut lähteä pitkillekkin matkoilla. Idän ihmeitten reissukin meni hienost ja pari kertaa on käyty Jyväskylän seudulla pyörähtämässä töitten takia. Mittariin on tullut nyt tänä kesänä jo 6000 kilometriä
Tuo kyllä ihmetyttää itteänikin että mistä tulee sellaista oikein hienojakoista mujua kohokammion pohjalle välillä suodattimista huolimatta. Näyttäny niinkuin olisi messinkipölyä tai jotain.