hinausdollyn päiväkirja ;)

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Tatu Waloranta
Lada kerhon jäsen
Viestit: 391
Liittynyt: 25.4.2006 13:34
Paikkakunta: Kellokoski

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Tatu Waloranta »

Lada-Jussi kirjoitti:Hienosti sujui taas dollitus, tosin Bilteman sähkövinssi ei jostain syystä enää toiminut, kaksi kertaa sillä saatiin auto vedettyä kyytiin, se oli sitten liikaa, vaikka ei ohjeiden mukaan pitäisi olla.
Jooo-o, ettei olis vaan käyttäjässä vika, sillä olen käyttänyt tuollaista bilteman vinssiä joskus jopa off-road käytössä hätävarana ja sillä on saatu useasti akseleita myöten mudassa ollut maasturi hienosti ylös kunhan vaan muistaa kiristää räikän kunnolla, ja antaa jäähtyä kunnolla kun Lämpökytkin laukeaa ja tietenkin auto käy koko ajan vinssatessa. Laitteessa ei ole ollut juuri mitään vikaa, mutta noihan saattaa olla sellaista vaihtelevaa laatua niin kuin Ladat :?
UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
jeesma
Viestit: 124
Liittynyt: 29.7.2007 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja jeesma »

Hyvin Jussin dolly toimii siirty hienosti 2107 1500 orkkisklassikko Rengosta Tuulokseen.
Turkale

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Turkale »

http://s220.photobucket.com/albums/dd163/Turkale/Dolly/

Tuommoinen dolly tuli rakennettua volvon akselista. Samasta rottelosta on vetopöydän akselointiin käytetty keskiö.
Nykyisin on vetopöydän etuosassa stopparit ettei renkaat pääse (enää) tippumaan yli :roll:
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja START »

saakos tommosella dollyllä hinata ihan mitätahansa raatoa jossa vaan renkaat pyörii vai pitääkö hinttava auto olla kilvissä tai vakuutettu tai mitään?
tommosen vois meinaan tehä :shock:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä olen ainaki hinannu vaikka minkälaisia raatoja :D kerran tuli poliisitkin hämeenlinnan keskustassa vastaan, kun perässä oli se yksi farmilla majaillut DX:n raato, se tosiaan raato, mut ei poliisit puuttunut
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

START kirjoitti:saakos tommosella dollyllä hinata ihan mitätahansa raatoa jossa vaan renkaat pyörii vai pitääkö hinttava auto olla kilvissä tai vakuutettu tai mitään?
tommosen vois meinaan tehä :shock:
Tuo on kyllä minullekkin mysteeri. Tuosta kun liikkuu monenlaista käsitystä. Vaikka poliisit eivät Jussin jutussa lähteneet pillit soiden perään, niin se ei tarkoita että tuo olisi laillista.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
dart -66

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja dart -66 »

Itse olen vetänyt dollyllä vaikka minkä näköistä katiskaa, irralliset vetoauton mukaan toimivat valot sekä kolmion laittanut vedettävään niin ei ole kukaan puuttunut. Edes virkavalta perässä ajaessaan :D , näkisin noiden valojen helpottavan virkavallan suhtautumista sen lisäksi että yhdistelmä on edes suunnillen järkevästi mitoitettu...
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2930
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Mun tuttu veti kerran dollylla isoa Saabia, josta puuttui etupään pyörät ja tukivarret kokonaan. Oli vaan liinoilla sidottu dollyyn etupäästään. Liekö tämä enää laillista? Dolly on kyllä todella hieno kapistus. Hienosti tuli syksyllä 2105 ko.dollyssa, kun tehtiin kaverin kanssa omistajanvaihdos.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

veli alexei kirjoitti:
START kirjoitti:saakos tommosella dollyllä hinata ihan mitätahansa raatoa jossa vaan renkaat pyörii vai pitääkö hinttava auto olla kilvissä tai vakuutettu tai mitään?
tommosen vois meinaan tehä :shock:
Tuo on kyllä minullekkin mysteeri. Tuosta kun liikkuu monenlaista käsitystä. Vaikka poliisit eivät Jussin jutussa lähteneet pillit soiden perään, niin se ei tarkoita että tuo olisi laillista.
Tuo on muuten jännä homma, mutta dolly rinnastetaan laissa muihin hinausapuvälineisiin(hinauspuomi, hinaus köysi). Vahingon sattuessa korvataan kai veto-auton vakuutuksista, jos hinattavalla ei vakuutusta ole. Järjellä ajateltuna dolly tuntuu _oikein käytettynä_ turvallisemmalta kuin esim. hinausköysi. Varmasti jos tuollaisella joku vakavempi vahinko jossakin sattuu, niin otetaan tarkasteluun ja mahdollisesti lakia tiukennetaan.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itse en ainakaan laista löytänyt sellaista kohtaa, jossa rekisteröimättömän tai liikennevakuutuksettoman ajoneuvoneuvon hinaaminen olisi kielletty - edes köydellä hinattaessa vaikka tällaista yleisesti väitetään. :roll:

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
14 §
«Ajoneuvon» «hinaaminen»

1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... hinaaminen


Köydellä hinaaminen moottoritiellä on kuitenkin kielletty (poisveto sallittu):

Tieliikenneasetus 2 LUKU Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
4 §
«Ajoneuvon» «hinaaminen» moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen «ajoneuvon» saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... hinaaminen
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Osuipa netissä surffatessa kohdalle tuollainen "poliisi vastaa" -tyyppinen sivusto, jolla käsiteltiin juuri hinausdollyä. Uutena tietona minulle tuli tuo, että tarpeeksi raskasta autoa hinattaessa (dollyn akselin tiehen kohdistama massa yli 750 kg)dollyssäkin tulisi olla perävaunun tavoin jarrut. Sen sijaan en edelleenkään tiedä, tulisiko hinattavana olevassa ajoneuvossa olla voimassa oleva vakuutus ja tulisiko sen olla katsastettu.

http://www.intermin.fi/poliisi/discuss. ... 0200439CC2

Nähtävästi Jussin jousittamattomaan dollyn lokasuojaan tulisi kuitenkin kiinnittää 60 km/h maksiminopeuden ilmoittava lätkä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mielenkiintoinen löytö kamazilla, ton mukaan tuo 60km/h lätkä pitäisi tosiaan olla, rajua, pitäiskö mennä hankkii.
Kysymys: Vaatimukset vetoauton osalta?

Vastaus: Vetoauto on oltava sellainen, että sen kytkentämassa riittää apuvaunun ja hinattavan auton yhdistelmän vetämiseen.
eli meinaako kytkentä massa nyt sitten mitä, jarrullisen vai jarruttoman vaunun painoako? yhdistelmäksikö lasketaan sitten dollyn ja hinattavan auton paino? vai sovelletaanko tohonkin jotenki tuota akselille kohdistuvaa painoa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tänään rupesin oikein miettimään tota Jussin dollya, kun ajelin Parkanosta kotiinpäin ja edellä meni VW Transporter, jolla oli Samara trailerissa ja meno hyytyi pienimpäänkin mäen nyppylään.

On se meinaan Jussi dolleineen aika moinen riski tuolla liikenteessä :shock: Tehoton vetoauto, perässä dollyssa roikkuen joku raatokuntoinen valoton kottero, jossa pahimmillaan pyörät jumii. Huonot renkaat, talvella varmaan myös laiton rengastus vetoautossa nastat ja dollyssa kesäkumit ja hinattavassa raadossa jotkut räjähdyskelpoiset mustat ja hyvällä tuurilla pyöreet. Dolly on jarruton ja vedettävä hökötys painaa vetoautoa enemmän. Matkanopeus 60 km/h, ei hitaan ajoneuvon varoituskolmiota. Tälleen sitten mennään valtateillä ja parhaimmillaan satoja kilometrejä. Ei tämä voi olla laillista, oli hinattavassa kotterossa vakuutus tai ei!
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:
eli meinaako kytkentä massa nyt sitten mitä, jarrullisen vai jarruttoman vaunun painoako? yhdistelmäksikö lasketaan sitten dollyn ja hinattavan auton paino? vai sovelletaanko tohonkin jotenki tuota akselille kohdistuvaa painoa
Eikös se ole siinä tekstissä selvästi sanottu:

Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu.

Hyvä linkki Kamazilta!

edit. niin vetokoukun ja dollyn vetopään pitää tietysti kestää ton kytkentämassan paino. Taitaa noissa jarruttomissa vetopäissä olla jotain tonnin luokkaa :roll: ja itsellä ainakin tossa jarrullisessa kärryssä on 2T vetopää.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

http://www.intermin.fi/poliisi/discuss. ... BC0025D958

En halua olla ilonpilaaja, mutta näin sanoo laki. Eli hinattavassa laitteessa pitää olla liikennevakuutus voimassa ja lain mukaiset renkaat ja valot. Sanoo siirakki. Ja poliisi. Ja laki. :?
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Vastaa Viestiin