Sivu 6/8
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 31.7.2007 16:27
Kirjoittaja Tatu Waloranta
Lada-Jussi kirjoitti:Hienosti sujui taas dollitus, tosin Bilteman sähkövinssi ei jostain syystä enää toiminut, kaksi kertaa sillä saatiin auto vedettyä kyytiin, se oli sitten liikaa, vaikka ei ohjeiden mukaan pitäisi olla.
Jooo-o, ettei olis vaan käyttäjässä vika, sillä olen käyttänyt tuollaista bilteman vinssiä joskus jopa off-road käytössä hätävarana ja sillä on saatu useasti akseleita myöten mudassa ollut maasturi hienosti ylös kunhan vaan muistaa kiristää räikän kunnolla, ja antaa jäähtyä kunnolla kun Lämpökytkin laukeaa ja tietenkin auto käy koko ajan vinssatessa. Laitteessa ei ole ollut juuri mitään vikaa, mutta noihan saattaa olla sellaista vaihtelevaa laatua niin kuin Ladat

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 23.9.2007 21:20
Kirjoittaja jeesma
Hyvin Jussin dolly toimii siirty hienosti 2107 1500 orkkisklassikko Rengosta Tuulokseen.
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 27.10.2007 18:03
Kirjoittaja Turkale
http://s220.photobucket.com/albums/dd163/Turkale/Dolly/
Tuommoinen dolly tuli rakennettua volvon akselista. Samasta rottelosta on vetopöydän akselointiin käytetty keskiö.
Nykyisin on vetopöydän etuosassa stopparit ettei renkaat pääse (
enää) tippumaan yli

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 18.12.2007 15:34
Kirjoittaja START
saakos tommosella dollyllä hinata ihan mitätahansa raatoa jossa vaan renkaat pyörii vai pitääkö hinttava auto olla kilvissä tai vakuutettu tai mitään?
tommosen vois meinaan tehä

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 18.12.2007 20:05
Kirjoittaja Lada-Jussi
mä olen ainaki hinannu vaikka minkälaisia raatoja

kerran tuli poliisitkin hämeenlinnan keskustassa vastaan, kun perässä oli se yksi farmilla majaillut DX:n raato, se tosiaan raato, mut ei poliisit puuttunut
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 18.12.2007 20:36
Kirjoittaja veli alexei
START kirjoitti:saakos tommosella dollyllä hinata ihan mitätahansa raatoa jossa vaan renkaat pyörii vai pitääkö hinttava auto olla kilvissä tai vakuutettu tai mitään?
tommosen vois meinaan tehä

Tuo on kyllä minullekkin mysteeri. Tuosta kun liikkuu monenlaista käsitystä. Vaikka poliisit eivät Jussin jutussa lähteneet pillit soiden perään, niin se ei tarkoita että tuo olisi laillista.
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 25.12.2007 18:55
Kirjoittaja dart -66
Itse olen vetänyt dollyllä vaikka minkä näköistä katiskaa, irralliset vetoauton mukaan toimivat valot sekä kolmion laittanut vedettävään niin ei ole kukaan puuttunut. Edes virkavalta perässä ajaessaan

, näkisin noiden valojen helpottavan virkavallan suhtautumista sen lisäksi että yhdistelmä on edes suunnillen järkevästi mitoitettu...
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 25.12.2007 21:43
Kirjoittaja Yogi
Mun tuttu veti kerran dollylla isoa Saabia, josta puuttui etupään pyörät ja tukivarret kokonaan. Oli vaan liinoilla sidottu dollyyn etupäästään. Liekö tämä enää laillista? Dolly on kyllä todella hieno kapistus. Hienosti tuli syksyllä 2105 ko.dollyssa, kun tehtiin kaverin kanssa omistajanvaihdos.
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 25.12.2007 22:11
Kirjoittaja ,_,/ukka
veli alexei kirjoitti:START kirjoitti:saakos tommosella dollyllä hinata ihan mitätahansa raatoa jossa vaan renkaat pyörii vai pitääkö hinttava auto olla kilvissä tai vakuutettu tai mitään?
tommosen vois meinaan tehä

Tuo on kyllä minullekkin mysteeri. Tuosta kun liikkuu monenlaista käsitystä. Vaikka poliisit eivät Jussin jutussa lähteneet pillit soiden perään, niin se ei tarkoita että tuo olisi laillista.
Tuo on muuten jännä homma, mutta dolly rinnastetaan laissa muihin hinausapuvälineisiin(hinauspuomi, hinaus köysi). Vahingon sattuessa korvataan kai veto-auton vakuutuksista, jos hinattavalla ei vakuutusta ole. Järjellä ajateltuna dolly tuntuu _oikein käytettynä_ turvallisemmalta kuin esim. hinausköysi. Varmasti jos tuollaisella joku vakavempi vahinko jossakin sattuu, niin otetaan tarkasteluun ja mahdollisesti lakia tiukennetaan.
,_,/ukka
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 25.12.2007 23:05
Kirjoittaja samarai
Itse en ainakaan laista löytänyt sellaista kohtaa, jossa rekisteröimättömän tai liikennevakuutuksettoman ajoneuvoneuvon hinaaminen olisi kielletty - edes köydellä hinattaessa vaikka tällaista yleisesti väitetään.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
14 §
«Ajoneuvon» «hinaaminen»
1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... hinaaminen
Köydellä hinaaminen moottoritiellä on kuitenkin kielletty (poisveto sallittu):
Tieliikenneasetus 2 LUKU Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
4 §
«Ajoneuvon» «hinaaminen» moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen «ajoneuvon» saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... hinaaminen
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 11.1.2008 18:11
Kirjoittaja Kamaz
Osuipa netissä surffatessa kohdalle tuollainen "poliisi vastaa" -tyyppinen sivusto, jolla käsiteltiin juuri hinausdollyä. Uutena tietona minulle tuli tuo, että tarpeeksi raskasta autoa hinattaessa (dollyn akselin tiehen kohdistama massa yli 750 kg)dollyssäkin tulisi olla perävaunun tavoin jarrut. Sen sijaan en edelleenkään tiedä, tulisiko hinattavana olevassa ajoneuvossa olla voimassa oleva vakuutus ja tulisiko sen olla katsastettu.
http://www.intermin.fi/poliisi/discuss. ... 0200439CC2
Nähtävästi Jussin jousittamattomaan dollyn lokasuojaan tulisi kuitenkin kiinnittää 60 km/h maksiminopeuden ilmoittava lätkä.
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 11.1.2008 22:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
mielenkiintoinen löytö kamazilla, ton mukaan tuo 60km/h lätkä pitäisi tosiaan olla, rajua, pitäiskö mennä hankkii.
Kysymys: Vaatimukset vetoauton osalta?
Vastaus: Vetoauto on oltava sellainen, että sen kytkentämassa riittää apuvaunun ja hinattavan auton yhdistelmän vetämiseen.
eli meinaako kytkentä massa nyt sitten mitä, jarrullisen vai jarruttoman vaunun painoako? yhdistelmäksikö lasketaan sitten dollyn ja hinattavan auton paino? vai sovelletaanko tohonkin jotenki tuota akselille kohdistuvaa painoa
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 14.1.2008 18:13
Kirjoittaja Nonnis
Tänään rupesin oikein miettimään tota Jussin dollya, kun ajelin Parkanosta kotiinpäin ja edellä meni VW Transporter, jolla oli Samara trailerissa ja meno hyytyi pienimpäänkin mäen nyppylään.
On se meinaan Jussi dolleineen aika moinen riski tuolla liikenteessä

Tehoton vetoauto, perässä dollyssa roikkuen joku raatokuntoinen valoton kottero, jossa pahimmillaan pyörät jumii. Huonot renkaat, talvella varmaan myös laiton rengastus vetoautossa nastat ja dollyssa kesäkumit ja hinattavassa raadossa jotkut räjähdyskelpoiset mustat ja hyvällä tuurilla pyöreet. Dolly on jarruton ja vedettävä hökötys painaa vetoautoa enemmän. Matkanopeus 60 km/h, ei hitaan ajoneuvon varoituskolmiota. Tälleen sitten mennään valtateillä ja parhaimmillaan satoja kilometrejä. Ei tämä voi olla laillista, oli hinattavassa kotterossa vakuutus tai ei!
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 14.1.2008 22:03
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti:
eli meinaako kytkentä massa nyt sitten mitä, jarrullisen vai jarruttoman vaunun painoako? yhdistelmäksikö lasketaan sitten dollyn ja hinattavan auton paino? vai sovelletaanko tohonkin jotenki tuota akselille kohdistuvaa painoa
Eikös se ole siinä tekstissä selvästi sanottu:
Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu.
Hyvä linkki Kamazilta!
edit. niin vetokoukun ja dollyn vetopään pitää tietysti kestää ton kytkentämassan paino. Taitaa noissa jarruttomissa vetopäissä olla jotain tonnin luokkaa

ja itsellä ainakin tossa jarrullisessa kärryssä on 2T vetopää.
Re: hinausdollyn päiväkirja ;)
Lähetetty: 31.1.2008 7:26
Kirjoittaja lada-juntti
http://www.intermin.fi/poliisi/discuss. ... BC0025D958
En halua olla ilonpilaaja, mutta näin sanoo laki. Eli hinattavassa laitteessa pitää olla liikennevakuutus voimassa ja lain mukaiset renkaat ja valot. Sanoo siirakki. Ja poliisi. Ja laki.
