Sivu 51/52
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 8.5.2010 18:58
Kirjoittaja Jaakkima
Samaran/110n:n vaihdelaatikon irroitus:
1. Pyörän pultit löysälle, napamutterien irroitus, iskarin yläpultteja irti n. 3 kierrosta, öljyt pihalle laatikosta ja kytkinvaijerin irroitus haarukasta
2. Auton etupää pukeille, renkaat ja suojalevy irti
3. Alapallot irti etutolpista, siis pallo jää kartioon kiinni.
4. Irroitetaan vetarit navasta, varo jarruletkuja!
5. Kiskotaan/kammetaan vetariti irti laatikosta
6. Irroitetaan nopeusvaijeri ja/tai nopeudentunnistimen piuhat, vaihteenvalitsimen tanko sekä pakkivalon anturin piuha
7. Irroitetaan kaikki pultit laatikon ja koneen välillä, startti sekä vasemman puoleinen moottorin tuki
8. Kammetaan laatikkoa vasemmalle tunkin varassa ja kun on irti lasketaan alas.
Aikaa meni itsellä yhden harjoittelukerran jälkeen vajaa ½ h kun laatikko oli lattialla.
Venäläiset tuntuvat tekevän sen hirveän vaikeasti, alatukivartta ei todellakaan tarvitse irroittaa. Vetari kyllä mahtuu tulemaan navasta pois, voi olla että renkaat tarvitsee kääntää linkkuun, kaikkea ei voi muistaa kun lähes vuosi on edellisestä irroitus kerrasta.
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 8.5.2010 19:10
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, siinä on aika mukava ja selkeä ohjeistus. Kiitos.
Kun lootaa revitään purkuromusta niin ei ole varmaan niin väliäkään, jos tulee turattua jotakin muutakin irti ja rikki. Tässä tapauksessa voi olla ihan iisikin homma kun on syyläri ja lehta, startti, laturi, virranjakaja ja mitä kaikkea jo riisuttu. Ja minullahan on jonkunlainen pallukkanivelirrotinkin. Nuo pallukat ovat arvoitus, kun en ole moisiin koskaan koskenut.
Onkohan näillä Samsaran laatikoilla mitään menekkiä? Itselle kun ei viitsi jemmata. Oletteko ostelleet tai yleensäkään tarvinneet Samaran lootia? Voisihan se huvikseen irrottaa, mutta jos se jää vaan pyörimään, niin mitä sitä nähdä vaivaa.
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 8.5.2010 19:26
Kirjoittaja Jaakkima
Et tarvi sitä pallonivelen ulosvetäjää, alapallon pohjasta kaksi pulttia auki, niin alatukivarsi ja etutolppa ovat irti toisistaan.
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 8.5.2010 19:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Josko siis sittenkin...
Vielä kun joku kertoo tarvitsevansa hyvää Samsaran lootaan niin...
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 9.5.2010 14:50
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Sitten aletaan Riisua SÄMPYä viimeisistäkin KunnianMerkeistä.
Siirtelen vähän hakua, niin saadaan dumpattua kattoon asti kamaa se sitten. Eihän tuossa kyllä paljon ole mitä ottaa. Mitään vaihteistoja ei viitsi irrotelle, kun ei niitä kukaan tarvitse. Tai en ainakaan ole nähnyt, että joku kyselisi Samaran vaihteistoja.
Täytyy välttää kaikkea HauskaTehdä hommaa nyt kun on niin paljon muuta Kivaa maailmain täynnä.
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 9.5.2010 16:51
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Yllättävää jälleen. Levisi käsiin.
Rauhassa purkamaan konehuoneesta kamaa irti. Startti siis oli vielä purkamatta. Umpiota värkkäilin irti... Sade! Eihän tuo pieni tihku haittaa mutta aloin kastua.
Ei malttanut lopettaa vasta 15min värkkäilyn jälkeen. No, sisälle sitten tietysti. Keskikonsolia irti ja Kojelautaa!!!
Toisaalta oli kiva kun voi vain tuhota, repiä, raastaa ja kiduttaa. Nyt ainakin tiedän mitäkä mutskut ja pultit on ensimmäisenä otettava irti kojelautaa irrotettaessa. Päreiksi meni, mutta ei siinä mitään säätettäviä ollutkaan paitsi mankka. Toivottavasti sekin kelpaa jollekin joskus.
Ja vaikka oli kuinka huollettu ja puhdistettu ja lämmityslaite toimi ja tuli kaikista tuuteista niin karmea määrä siellä lämppärijärjestelmässä oli. Kennon halusin sieltä on toimi niin hyvin ja hyväkuntoinen se olikin. Muut jääköön sinne päreinä.
Mittaristothan ovat läheteneet jo aikaa sitten uuteen käyttöön. Ei siinä kojelaudassa paljon otettavaa ollut kun olin nappulatkin jo vaihdellut siitä VäliPalaan.
Eli MurhaHomma ja pelkkää pärettä käteen, mutta joskus on opeteltava purkamalla. Nyt on sateet seis ja pääsee tähdellisempien hommien kimppuun.
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 9.5.2010 19:32
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ettei vain löytynyt eräs Axtec -ongelma kun purkasin SÄMPYä.
Ei ehkä vaikuta, muuta imusarjan kiinnitys olikin melko heppoinen. Tai siis hyvin se on kiinni, mutta entäs ne Pultit ja Mutterit. Löysällä mielestäni. Olisiko voinut imuroida ylimääräistä ilmaa imusarjan välistä? En kyllä tiedä voiko tämä sekoittaa Axtecin kuinka pajoin, mutta tulipa mieleen. Pakosarjan 4alinta pulttia olivat kyllä hyvin kiinni.
Jos jaksan vielä ruuvata irti putken alkupätkän ja katsoa sitten imusarjan tiivisteen niin jotainhan tässä ehkä selviää.
Muuten on sitten purettu kaikki ja paljon myös aivan turhaan. Tuleepahan tutkittua. Vielä kai sieltä jotain voi kaivella. Auton sisällä ei kyllä ole enää muuta kuin tilaa kaikelle kamalle kuten vanne- ja rengasromulle.
Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 9.5.2010 20:07
Kirjoittaja 1500i
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Olisiko voinut imuroida ylimääräistä ilmaa imusarjan välistä? En kyllä tiedä voiko tämä sekoittaa Axtecin kuinka pajoin, mutta tulipa mieleen. Pakosarjan 4alinta pulttia olivat kyllä hyvin kiinni.
Kyllä ne näkyy löystyvän eli imuvuoto on aivan mahollinen

Re: SamaraSedan 1500 Axtec -95 SÄMPY ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 10.5.2010 7:32
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Josko sitten tänään saataisiin SÄMPY matkakuntoon eli loput härpäkkeet siitä irti.
Onneksi purkasin silloin aiemmin jo SÄMIstä pakoputken alkukappaleen ja tiedän, mitä kaikkea ihmettä on irrotettava ennen kuin sen ja lopulta imu- sekä pakosarjan voi irrottaa. Ihme kannatinrautoja ja mutskuja hankalassa paikassa.
Mitään noilla ei kuitenkaan tee, mutta onhan siinä sitten jotakin PainoLasia varastoihin, joissa on taas tilaa kun kaikki on järjestetty ja siivottu niin maanperusteellisesti.
Re: SamaraSedanAxtec-95SÄMPY Valmis ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 10.5.2010 17:10
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Hutkinpas ja Huhkinpas sitten kunnon työpäivän SÄMPYn kanssa vielä. Mitään pakosarjoja ja imusarjoja irti. Renkaita vaihtelin ja otin katin sekä uutta pakoputkea irti.
Eniten aikaa vie aina Vekotinten nostelu kohtuulliselle työkorkeudelle. Oikeastaan en saanut irti enää mitään todella hyödyllistä. Rikki meni takavalo, syttypoksin töpselipaikkakulmat ja onneksi hylkäsin kaiken turhan räpellyksen.
Vähän kylille ja sitten täyttämään SÄMPYä. En ihan kattoon asti keksinyt laitettavaa. Olisi sitä ollut jos olisimme lastanneet Toverin romukuormasta mukaan tavaraa, mutta päädyimme toimimaan omillamme.
Eli selkänojien tasalle sain tavaraa auton täyteen. Muistaakseni 4sarjaa renkaita vanteineen. Vai uupuisiko yhtä rengasta. Kaikkea vielä edesmenneestä TIINEstäkin. Ja mitä nyt romua oli kertynyt.
Ei tuosta nyt kovin hyvin selvää saa sisuksen täytöstä, mutta tiiviisti siellä tavaraa on. Olenhan himotarkkapakkaaja.
Hyvät on jouset ja iskarit kun ei ole painunut paljon mittään, vaikka kuormaa on päällä hirveästi.
Mutta kyllä on mukava saatella tämä varmasti VAIKEIN HarjoitusVastustaja muille vastusta tekemään. Haku on tilattu ja oli mahdollista, että hakisivat tänään, mutta huomiselle jäi. Kuuskakosken auto tulee suoraan hakemaan.
Näin tämän tarina alkaa olla minun osaltani Finaalissa. Vielä tähän tulee jotakin tuosta KaksoisVeljestä SÄMIstä, mutta varmaan vähemmänlaisesti.
Re: SamaraSedanAxtec-95SÄMPY Valmis ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 10.5.2010 18:10
Kirjoittaja Jokari
Siinähän on taas asteekkiladan normikohtalo...

Re: SamaraSedanAxtec-95SÄMPY Valmis ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 10.5.2010 19:42
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eiköhän ne melkein kaikki Ladat kohtaa tämän kohtalon ennemmin tai myöhemmin. Vai olekohan tiedoton joidenkin Ladojen pääsystä Taivaaseen? No, kyllähän niitä tietysti Jemmoissa on, mutta pääseekö KäyttisLada Taivaaseen eli jää eloon palveltuaan tarpeeksi?
Ja kukapa antaa näin kauniin lopun Axtecille eli täyttää sen mielen, ruumiin ja hengen näin suurella kuormalla ennen kuin se saa lähteä paremmille maille?
Tuo vekotin painaa nimittäin varmasti yli 1500kg tällä hetkellä tuossa pihassa. Siellä on sisällä Rautaa. Konehuoneesta poistettiin paljon, mutta sinne piilotettiin vielä enemmän. Syylä joka näkyy siinä on vain hämäystä se on 2101 -71 vekottimen syylä, jonka lopulta päätin hävittää liiallisen kattilakiven takia.
Niin ja kyllä niitä 2105 -90 Härkkejä alkaa tippua samaan kastiin ihan pian ja urakalla. Vielä niitä tuolla viilettää. Tänäänkin näin yhden melko hyväkuntoisen, mutta murhia pommeja on 1500s perämerkillä liikkeellä täällä. Ja suuriosahan niistä on jo Jaappanin pojan uuden auton peltinä.
Re: SamaraSedanAxtec-95SÄMPY Valmis ja KaksoisVeli SÄMI
Lähetetty: 10.5.2010 20:54
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Viitaten Jokarin kommenttiin:
Onko Vähäpäästöisen, Axtecin, Ozonin, Weberin ja kunnolla saastuttavan auton KOHTALO erilainen, jos ajatellaan noin niinkuin pitkällä aikavälillä?
Miten olette kokeneet nämä kohtalot, jos niitä on erilaisia?
Re: SÄMPY matkaan ja KaksoisVeli SÄMI jää.
Lähetetty: 11.5.2010 9:01
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
NysseTulee eiku Koura saapuu lakien ja asetusten mukaan loppuiltapäivästä. Eli haku on varmistunut.
Siinähän tuo on nyt lappu ikkunassa kerännyt katseita. Ihme kun ei ole tuosta livistänyt mihinkään. Yleensähän autoraadot tai hylkiöt tienposkessa pahoinpidellään hyvin nopeasti uuteen kuosiin.
No, tämä tarina SÄMPYn osalta päätetään sitten yhteen munaskuita myöten Kouraisevaan kuvaan. Eikä tämä Pöllömpi tarina ole ollutkaan, vaikka hullunhommaa tämän kanssa on varmaan monen mielestä tehty.
Niin ja kyllä tämä hintansa tienasi ajokilometrien puolesta. Ja turha luulla että tuntipalkoille ikinä pääsisin näitten romujen kanssa leikkiessä eli ei lasketa mitään työlle. Eihän ne laske siellä SynnyinMaassakaan kovinkaan paljon näppihommalle hintaa.
Re: SÄMPY matkaan ja KaksoisVeli SÄMI jää.
Lähetetty: 11.5.2010 9:30
Kirjoittaja Pavlovits
R.I.P. ja silleen.
Tähän sopisi vielä säe Seppo Närhin kappaleesta prinsessa 65.
Pöyhöin varmaan keksii mikä?