Sivu 51/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 16.8.2012 10:29
Kirjoittaja KimmoH
raul kirjoitti:En ole nähnyt kuin myyntikuvat tuosta, eli tuleeko tämä Ukrainan boksi kolvattuna vai jääkö harrastelu itselle?
Siis valmiina se tulee, tiiviisti liimattu kiinni ja asennuskin on aika plug-and-play mutta yhden avatun olen nähnyt ja sisältä ei kovin vakuuttavalta vain näyttänyt.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 3.9.2012 12:37
Kirjoittaja saapisti
Tervehdys!

Olen muuttamassa saab 900 -92 2,1 moottoria e85:lle.
Tarkoitus olisi vaihtaa isommat suuttimet ja nostaa paineita, sekä huijata lämpötilatunnistinta NTC- vastuksilla. (1k1 , 2k7 , 3k3)
Nyt herää kysymys että kuinka kytken 3 kpl vastuksia kiertokytkimeen (3x4 , ck1031)?
Eli tarkoitukseni olisi tehdä 4- asentoinen kytkentä jossa olisi "suora" kytkentä lämpötilatunnistimelle, ja sitten kolmelle vastukselle kullekkin erikseen?


t:saapisti

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 13.9.2012 20:34
Kirjoittaja Uitukki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 14.9.2012 11:26
Kirjoittaja raul
Lue se juttu nyt ensin. Mistä siinä puhuttiin? Ei ainakaan elintarviketeollisuuden ylijäämistä eli jätteistä tehtävästä etanolista.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 14.9.2012 22:46
Kirjoittaja raul
Muistaakseni tän jätepatentin verohelpotus poistui loppuvuodesta 2010.

Kysynnän kasvaessa uskon ainakin St1:n pystyvän lisäämään kapasiteettiaan niin tuotantoon kuin myyntiinkin ja mahdollisesti myyvän reseptiään muillekin. Kate lienee kohdillaan jo nyt.

Jutan ja jykän kannattaa siinä vaiheessa miettiä miten täällä pidetään pyörät pyörimässä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 17.9.2012 21:28
Kirjoittaja toktornivako
Olen tänä kesänä käyttänyt veneen 2t perämoottorissa noin 50% etanoli seosta ja nyt pienien hienosäätöjen jalkeen voi sanoa että toimii paremmin kuin ikinä :D ! pelkän E85 käyttökin onnistuis mutta halvat 2t öljyt ei sekotu siihen kunnolla ja taasen laadukkaan synteetisen öljyn käyttö ajaa syntyneen säästön alas?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 30.12.2012 10:41
Kirjoittaja Pavlovits
Pöyhöinhän alkoi toissa keväänä kyselemään tällaisia.
Joko nyt on alkanut autoja hajoilemaan?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 30.12.2012 22:40
Kirjoittaja toktornivako
Eiköhän niitä ihan entiseen malliin ole "hajonnut" tai kuskeja ainakin hinausautoa pakkasessa odotellessa!

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 31.12.2012 8:44
Kirjoittaja pressa
Niinhän se on, 50-luvullahan myivät jo etanolibensaa ameriikassa. Eipä ole prosenttuaalisesti montaa 50-luvun jenkkiä ajossa, eli etanolin takia ovat poistuneet.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 2.3.2013 19:07
Kirjoittaja Lattarauta
Onko täällä tietoa etanolin ongelmista tukkia suuttimia?

Jos ei suutin täysin tukkoon menisikään, niin kyllä tuollanen jo käyntiin ja kulutukseen vaikuttaa.

http://forums.nasioc.com/forums/showpos ... stcount=42


:shock:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 4.3.2013 11:03
Kirjoittaja toktornivako
No olenkin ihmetellyt sitä jatkuvaa pissapojan suuttimen tukkeutumista :shock:
Ja eiköhän tuollaisessa "Suopissa" ole vallan suorasuihkutus joka paskoo suuttimia muutenkin!

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2013 12:11
Kirjoittaja t tulppu
Täällä Kuopiossa silloin kun tulimarkkinoille 95 e5 niin muutamasta Ktm moottori pyörästä suli kaasuttimien pohjat puhki talvisäilytyksen aikana. Ja mulla melkein uusi venäläinen akrikaatti olikohan 70 tai sinne päin... Armejalta ostettu joku vuosi sitten hinta 67€ ja oli uusi käyttämätön niin se ei tykkää näistä uusista bensoista siinä tiivisterengas kuminen tai muovinen niin se sulaa muodottomaksi..muuten värkki toiminut tarvittaessa hyvin. 1970 että uusi kone. On meillä oikeakin agrikaatti Honda 7,5 kilovattia. Se ei vielä ole uutta bensaa saanut että oireista ei tietoa vielä. Hyvin pyöri kesällä vanhalla kuralla.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 9.3.2013 17:45
Kirjoittaja Smoppi
Itse en ole Samaraan ikinä muuta tankannutkaan kuin ysiviitosta. Samaran polttoainelinjassa tosin ei ole oikein mitään mikä siitä voisi kärsiä. Onhan siellä pieni pätkä kumiletkua siinä polttoainesuodattimen luona toki...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 12.3.2013 23:19
Kirjoittaja raul
No kumiletkujutut on niin höpöhöpöä, kun taas runsaamman kondenssiveden muodostumisen takia korroosio ihan mahdollinen ongelma. En itse ainakaan suosittelisi "säilömään" etanolia auton tankissa pitkiä aikoja, esim. talviseisotusta. Runsaan vedenmuodostuksen veikkaan vaikuttavan jo käynnistyvyyteen, en mene vannomaan, eli tämä on mutu-tuntumalta heitetty. Toisaalta onhan nykybensoillakin ongelmia pitkän seisokin suhteen, siihen auttaa esim. LiquiMolyn bensiinin stabilointiaine.

Osin parempana liuottimena etanoli saattaa tuoreeltaan irrottaa mm. bensalinjoihin kertynyttä hartsia, mahdollisesti jopa tukkeuttaen jonkin kohdan. Polttoaineensuodinta kannattaa käyttää ja ainakin käytön alussa vaihtaa kerran tai kaksikin. Kondenssivesi on myös esim. Boschin ruiskuille tyypillisille suotimille yleinen ongelmien ilmaannuttaja.

Suuttimien karstoittumisesta olen sitä mieltä että vain ultraäänipesu tai vastaava kannattaa. Itse en käytä mitään litkuja, vaikka kuinka olisivat jonkin testin voittaneet. Vähän yks jos toinenkin moottori likaa suuttimiaan, paras keino lienee ajaa oikeilla seoksilla ja ajoituksilla. Ja vähän runtua välillä 8)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 14.3.2013 19:15
Kirjoittaja raul
Yhden lehtijutun perusteella nyt osaa paremminkaan sanoa, mutta tuntuu että autoliiton kaverin asiantuntemus tässä nimenomaisessa asiassa on kuitenkin melko vähäistä, jolloin lieneekin turvallisinta pysytellä varovaisena varoittelijana :D Autoliitolla toivoisi olevan enemmän intoa autoilijoiden etujen ajamiseen ja tiestön kunnon parantamiseen kuin kaikenmaailman höpöhöpöön.