Sivu 7/29

Re: Madallus

Lähetetty: 22.5.2008 22:49
Kirjoittaja Jeltsin
Ja leimaa ei tule katkotuilla jousilla,mikäli inssi sattuu ne huomaamaan.Joskus nuorena kossina,vajaat 20v. sitten tuli kanssa harrastettua auton madallusta jousia katkomalla,kyllä ne ajo-ominaisuudet saa tehokkaasti katoamaan rälläkällä :) Suosittelen tohon madallus touhuun laadukkaita jousia esim.eibach,taitaa vaan saatavuus olla aika heikkoa ladoihin.

Re: Madallus

Lähetetty: 23.5.2008 11:12
Kirjoittaja Turbiini
Jeltsin kirjoitti:Ja leimaa ei tule katkotuilla jousilla
Tuokin riippuu autosta ja jousista ja mistä katkottu, eli riittävän vanha (ei tarveta tyyppihyväksynnälle) ja jouset täyttää katkomisen jälkeen vaatimukset niin täysin laillista. Kyllähän se jousilnnaka katkotaan jo jousitehtaalla sen mukaan minkälaisia jousia valmistetaan.

Re: Madallus

Lähetetty: 2.6.2008 12:03
Kirjoittaja Susipoika
Susipoika kirjoitti:Tässäpä linkit kuviin. HUOMATKAA ETTÄ VASTA TAKANA ON!! edessä on kuvissa vakio iskari+jousi.

http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... a_sivu.jpg
http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... iskari.jpg

ja perä on jäykkä! :o 80 profiilin renkaat joustaa enemmän ku tuo perä :)
Nyt on tuolla edessäki nuo mesen jouset http://s155.photobucket.com/albums/s293 ... _small.jpg

Todella paljon parempi ajaa jos vertaa niihin alkuperäsiin. Ohjaus tottelee paremmin ja on huomattavasti enemmän yliohjaava mitä kyllä haettiinki tuolla hommalla. :)

Re: Madallus

Lähetetty: 2.6.2008 16:47
Kirjoittaja START
ei se voi olla parempi ajaa jos kerta niin älyttömän jäykkä perä on.
keulan jäykistäminen nyt vielä menee mutta takapää.. takavetonen lada ei ota kuivalla asfaltilla vielä 3vaihteellakaan pitoa niin voiko se sillon olla hyvä ajaa??? hauska ehkä mutta ei hyvä
omassa korollossa tuli kanssa pikkasen turhan jäykkä takapää ja nyt se ei tule soratiellä metriäkään suorassa ja rivaa kaasusta varmaan vielä nelosellakin (ainakin kolmosella)

Re: Madallus

Lähetetty: 2.6.2008 22:22
Kirjoittaja Susipoika
START kirjoitti:ei se voi olla parempi ajaa jos kerta niin älyttömän jäykkä perä on.
keulan jäykistäminen nyt vielä menee mutta takapää.. takavetonen lada ei ota kuivalla asfaltilla vielä 3vaihteellakaan pitoa niin voiko se sillon olla hyvä ajaa??? hauska ehkä mutta ei hyvä
omassa korollossa tuli kanssa pikkasen turhan jäykkä takapää ja nyt se ei tule soratiellä metriäkään suorassa ja rivaa kaasusta varmaan vielä nelosellakin (ainakin kolmosella)
Jos vrt. vakio alustaan. Sama moottoritien ramppi (melkein täys ympyrä) ei vaan mene vakio alustalla 75-80kmh kovempaa puskee ulos mutkasta tai sitten käyttäytyy niin kauheella tavalla että hirvittää. Tuolla nykysellä alustalla oon vetäny saman rampin 115kmh ja vielä perän irtoomisen puolesta ois kärsiny kovempaa mennä mutta kun etupää kallistuu liikaa eli vaatii sen jämäkän vakaajan että ei kallistu vaan painuu tasasesti alaspäin.

Kyllähän se tuntuu ajossa kovalta mutta sitä haluanki. Ja myös sitä yliohjautuvuutta.

Re: Madallus

Lähetetty: 5.6.2008 19:05
Kirjoittaja IlkkaHe
No, kukin tyylillään.

Itsellä oli kesäladassa viimevuonna edessä "sikajäykät" ja normi vakain. Takana pätkityt vakiot. Lukko olis saanut olla, kun meinasi kuivalla että märällä sisäpyörä sutia liikaa, vaikka perä olikin löysä. Nooh, tarkoitus olisi laittaa tuota kallistuksen vakaajaa eteen (kenties taaksekin, kokemuksia?) ja taaksekin hiukan jäykemmät jouset tulossa. Iskarit tarkoitus myös päivitellä parempiin, kunhan kukkaro sallii.

Renkaat taitaa olla 14 185/55 jotka tosin tuntuu taittuvan alle asfaltilla kovempaa ajettaessa. Mitkälie makarooni renkaat? toki tuo liian kallisteleva auto siihen vaikuttaa, kun camperit muuttuu asfaltiin nähden reilusti.

Re: Madallus

Lähetetty: 6.6.2008 11:16
Kirjoittaja Jokari
IlkkaHe kirjoitti: Renkaat taitaa olla 14 185/55 jotka tosin tuntuu taittuvan alle asfaltilla kovempaa ajettaessa. Mitkälie makarooni renkaat? toki tuo liian kallisteleva auto siihen vaikuttaa, kun camperit muuttuu asfaltiin nähden reilusti.
Mulla kanssa 55-sarjalaiset, tosin tuumaa isompana ja loppuu kyllä Ladasta ajo-omituisuudet ennenkuin rupeaa renkaat sortamaan. Painetta olen pitänyt n. 2,6 - 2,8 bar.

Mut jos sulla oli se Lada vedetty katuun kiinni eikä eturenkaita ole säädetty pystympään sen jälkeen, niin ei mikään ihme jos etupää tuntuu puskevalta kun renkaat on kuin vanhassa traktorissa eli näin \_/...

Re: Madallus

Lähetetty: 6.6.2008 20:51
Kirjoittaja IlkkaHe
Camppereita säädettiin madalluksen jälkeen ( olivat muuten meleko kenollaan, siis näin / \ ) Ja puskua tapahtu silti, tosin ei niin paljon kuin parempien (jäykempien) jousien vaihdon jälkeen, jolloin tosin kulmia säädettiin inhimillisempään asentoon, jotta renkaita ei menisi niin helevetin moista tahtia :? Toki jäykkä etupää puskee myös enemmän.

Jaa että nuiskin kovia paineita. Vois olla ittelläkin poikaa, kun muistaakseni paineet tais olla alle 2ravintolan edessä ja takana...

Re: Madallus

Lähetetty: 7.6.2008 18:51
Kirjoittaja START
nyt on tainut jokari olla pahasti unen pöppyrässä :shock:
eikös pyörät nimen omaan ole näin /-\ kun madalletaan? eli negatiivistä kampperia?? vai olenko nyt itse ihan hakoteillä?

Re: Madallus

Lähetetty: 7.6.2008 19:01
Kirjoittaja Jokari
START kirjoitti:nyt on tainut jokari olla pahasti unen pöppyrässä :shock:
eikös pyörät nimen omaan ole näin /-\ kun madalletaan? eli negatiivistä kampperia?? vai olenko nyt itse ihan hakoteillä?
Jos korotat/kevennät Latuskan keulaa, niin menee juurikin /-\. Sen sijaan jos tontitat niin menee just toiseen suuntaan. Helppo kattoa vaikka kun kaveri istuu lokasuojan päälle.
Niin monta linttaladaa nähny jossa renkaat on kuin vanhassa traktorissa ja ajo-ominaisuudet varmasti päätä huimaavat kun rengas on entistäkin enemmän ulospäin kallellaan.

http://ladat.org/VAZ-3/vaz-main-showpic ... JPG&gn=173

Tässä malliesimerkki...

Re: Madallus

Lähetetty: 7.6.2008 19:15
Kirjoittaja START
mikä siinä sitten on kun mun järki sanoo että toisin päin? ite ainakin ajattelisin että jos lyhennät etujousta niin tukivarsi (ladan tapauksessa varret) nousee ylöspäin jolloin pyörä siellä päässä kääntyy vinoon jolloin ne pyörät on näin: /-\
vai enkö tiedä/ajattele/muista jotain ratkasevaa asiaa joka kääntäisi asian päälaelleen?

Re: Madallus

Lähetetty: 7.6.2008 22:23
Kirjoittaja Mara
START kirjoitti:ite ainakin ajattelisin että jos lyhennät etujousta niin tukivarsi (ladan tapauksessa varret) nousee ylöspäin jolloin pyörä siellä päässä kääntyy vinoon jolloin ne pyörät on näin: /-\
vai enkö tiedä/ajattele/muista jotain ratkasevaa asiaa joka kääntäisi asian päälaelleen?
Älä ajattele tätä maalaisjärjellä, käy nostamassa se keula ilmaan.
Samalla kun nostat, tutkipa hieman tukivarsien asentoja ja suhdetta toisiinsa nähden.
Mieti uudelleen, mieti Lada. :wink:

Re: Madallus

Lähetetty: 7.6.2008 22:50
Kirjoittaja IlkkaHe
Jep, tottahan se on että ladassa tosiaan nuo kulmat muuttuu ihan "väärinpäin" kuin niiden pitäisi, ylä/alatukivarsi kun ei ole saman pituisia ja kiinnitys pisteet hiukan eri kohdilla. Esim kun lasket keulaa vaikka 10cm, niin alatukivarren kulma on muuttunut X-astetta, niin silloin ylemmän tukivarren kulma on muuten muuttunut enemmän kuin tuon X.


Pitäisi rakennella jokin pinoismalli ladan pyöräntuennoista, ja suunnitella sillä parempi alusta, koska pienoismallia nyt on (mielestäni) helpompi hahmotella.

Ja eeköstä sen campperin pitäisikin lisääntyä joustoissa jolloin auton kallistuessa ulkokurviin päin (ulkokurvin renkaan joustaessa), pysyisi kulutuspinta kuitenkin suorana/suorempana kuin camperilla, joka on sama läpi jostojen, tai niinkuin ladan tapauksessa muuttuu juuri päinvastaiseen suuntaan.


Mikäs sen osan hieno nimi on, mihin tulee pyöränlaakerit ja kummatkin pallonivelet kiinni? kuitenkin, sitä "pidentämällä" tuota campperia joustossa saa lisättyä (näilläkin on jottain hienoja nimityksiä, bumb steeringit sun kasterit (tosin kumpikaan niistä tuo ei ole)) Ladaracingporilla ainakin oli galleriassa kuvaa nuista pidennetyistä, muttei taida olla siviililiikenteeseen sallittuja? tässsä taas mainitaan, että ei niitä kukaan sieltä huomaa, joka on ihan totta, mutta itse koitan pysyä lain kirjan sisässä näissä rakenteluissa mahd paljon.

menee jo kyllä aiheen sivusta.

Lähetetty: 8.6.2008 8:59
Kirjoittaja Jusu
IlkkaHe kirjoitti:Ja eeköstä sen campperin pitäisikin lisääntyä joustoissa jolloin auton kallistuessa ulkokurviin päin (ulkokurvin renkaan joustaessa), pysyisi kulutuspinta kuitenkin suorana/suorempana kuin camperilla, joka on sama läpi jostojen, tai niinkuin ladan tapauksessa muuttuu juuri päinvastaiseen suuntaan
Niinhän se olisi tietenkin aivan luonnollista, nyt pyörä kallistuu sisäänjoustossa ulospäin ja kun koko auto vielä kurvatessa kallistuu samaan suuntaan, niin pyörähän taittuu ihan konkreettisesti alle vanteineen päivineen.
Eli suoraan sanottuna Ladassa on suunniteltu päin persettä tämä(kin) kohta.

Tuota sisäänjouston ja/tai madalluksen vaikutuksen camperiin voi kyllä koettaa hahmotella mielessään vaikkapa ihan vain pällistelemällä esimerkiksi rompulla olevaa etujousituksen poikkileikkauskuvaa, josta noiden tukivarsien ja niiden nivelpisteiden väliset mittaerot ja sijainnit ovat aika hyvin havaittavissa.
IlkkaHe kirjoitti:Mikäs sen osan hieno nimi on, mihin tulee pyöränlaakerit ja kummatkin pallonivelet kiinni?
Olka-akseliksihan sitä nimitetään vaikka ei Ladassa siinä kohtaa mitään varsinaista akselia olekaan. Se "akseli" siinä on oikeastaan se suora linja mikä vedetään ylä- ja alapallojen nivelpisteiden väliin ja minkä ympäri se pyörännavan kiinnittävä osanen rattia vexlatessa kääntyy. Caster-kulma on tuon olka-akselin takakallistuma.

Re: Madallus

Lähetetty: 8.6.2008 12:35
Kirjoittaja START
eli en ole perillä ilmeisesti ladan pyörän tuennan ilmiöistä.
mutta eikös kaikkien niin kehumassa ja tunnetussa McPherson tuennassa mene niin kuin minä mainitsin? ei vissiin pitäs sekottaa autoja ja ladoja keskenään? :lol:

ja nyt kun rupesin miettimään asiaa tarkemmin noinhan sen täytyy mennä, kun siellä on se ylimääräinen tukivarsi se kääntää pyörän kulmat ihan poskelleen