Sivu 7/8

Re: Eurosamara

Lähetetty: 5.1.2013 10:57
Kirjoittaja Pavlovits
Kerran menin muunmerkkiseen autoon ostamaan akku/autosähköliikkeeseen uutta akkua. Siellä todettiin akun olevan kunnossa, mutta laturin sökön. Hyllyssä oli pitkä rivi erilaisia latureita ja sieltä otettiin sopiva ja huomattavasti merkkiliikettä edullisemmin.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 10.1.2013 7:56
Kirjoittaja JohnDoe
Akku tuli viikonloppuna ladattua, mutta asia jäi sitten sikseen. Katsotaan, jos lähipäivinä ehtisin mittaamaan, kuinka suurella virralla akku purkautuu virtojen ollessa poikki. Lisäksi miinuspuolen akunkenkä oli niin kärsinyt, että napsahti poikki -> huomenna ostamaan uutta. Eläkkeellä olevan Ladojen kanssa paljon tekemisissä olleen autoasentajan kommentti oli, että diodiviat ovat olleet Ladoissa ainakin ennen hyvin harvinaisia (säädinviat sitten taas melko yleisiä), pitää vielä siis ennen laturin syyttämistä käydä läpi muutkin vaihtoehdot. Keskuslukituksen otin pois käytöstä, joten se ei syö virtaa nyt lainkaan, kello todennäköisesti ottaa hyvin minimaalisen virran, hansikaslokeron ja takakontin valoja ei ole, joten radio jää nopeasti mietittynä laturin ohella oikeastaan ainoaksi todennäköiseksi akun purkajaksi.

Jarruasioista kirjoitin 119-mallin kohdalle ja kommentoidaanpa hieman Eurosamaraa tältä saralta, vaikka todennäköisesti on tullut asiaa tässä ketjussa sivuttua jo hieman aiemminkin. Tässä hyvänä puolena on ollut, etteivät takajarrut ole jäätyneet jumiin kertaakaan, tosin en ole talvella pahemmin tainnut käsijarrua käyttääkään muuta kuin jarrujen kuivaamiseen. Se on näillä sivuiteillä ajellessa erittäin tavanomaista, että jarrulevyjen väliin päätyy kiviä ja taas rummut keräävät väliinsä erityisen tehokkaasti hiekkaa ja toki jonkun verran kosteuttakin. Tästä seuraa jarrujen erittäin äänekäs rahina ja kivistä jarrulevyn välissä taas erittäin kovaäänistä kitinää/vinkunaa. Jos takajarruja ei kuivaa käsijarrulla, lukittuvat ne helposti normaalissa jarrutuksessa. Erilainen korin muotoilu vaikuttaa pariin näistä ominaisuuksista, koska 112/119 eivät ole kertaakaan saaneet kiveä jarrulevyn väliin ja takajarrutkin rahisevat huomattavasti vähemmän.

Muuna kokemuksena vielä toki se, että CE-valo edelleen syttyy ja sammuilee pidemmässä ajossa. Vikakoodi viittaa kaasuläpän asentotunnistimen liian alhaiseen jännitteeseen yli 2 s ajan. Itse tunnistimenhan vaihdoin syksyllä, eli pitäisiköhän joskus vaihtaa johdotus tunnistimelta moottorinohjaukselle. Toisaalta vikakoodin ja valon syttyminen eivät ole auton kulkuun ja käyntiin vaikuttaneet millään tapaa.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 10.1.2013 9:17
Kirjoittaja AI
Itsellä Roadstar-merkkinen halpissoitin tyhjensi viikossa hyvän akun -74 Ladassa. LG:n soitin taas ei kahdessa viikossakaan sitä tyhjentänyt. Eli tuntuu aika huima ero soittimien lepovirroissa olevan. Museoauto kun on niin ajoa tulee vähän.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 10.1.2013 9:32
Kirjoittaja degen
Noissa soitinasennuksissa kannattaa jättää aina jättää jonkinlainen kytkin radion käyttövirralle, jottei se ole koko ajan kiinni suoraan akussa. Kokemuksen perusteella laadukkaana radiona pitämäni Sonykin tyhjensi akun tuolla tavalla melko vauhdilla.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 10.1.2013 9:51
Kirjoittaja JohnDoe
AI kirjoitti:Itsellä Roadstar-merkkinen halpissoitin tyhjensi viikossa hyvän akun -74 Ladassa. LG:n soitin taas ei kahdessa viikossakaan sitä tyhjentänyt.
Denver-merkkinen halpasoittimeksi laskettava laitehan tuossa itsellänikin on käytössä, eli syypää voi tosiaan ollakin siinä. Mittaillaan ja tutkitaan.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 15.1.2013 17:08
Kirjoittaja JohnDoe
Kiirettä on pidellyt ja kun molemmat käyttöautot kunnossa, niin vara-auton käyttö on hieman jäänyt. Akku tuli ladattua jo aikaa sitten, mutta tänään oli tarkoitus Eurosamaralla ajaa ja aloin vaihtamaan paikoilleen Biltemasta hankittua katkaisimella varustettua akunkenkään, mutta ilmeisesti oli valuvirhe tuossa, kun napsahti poikki kesken paikalleen kiristyksen, enkä kiristänyt edes kovaan. No, onneksi on muualta ostetut ihan perinteisetkin akunkengät - täytynee käyttää sellaista, kun taas tulee sopiva väli. Jäi siis tällä autolla ajo tänäänkin väliin.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 29.1.2013 10:33
Kirjoittaja JohnDoe
Kun ainakin tämän päivän on sairaslomalla kotona, niin voinnin salliessa kiinnostaisi pitkästä aikaa tutkia Eurosamaraa. Jospa vaikka saisin mitattua, paljonko akku virtojen ollessa pois kytkettynä purkautuu, ja auttaako radion pois kytkeminen asiaan. Olisi autolla hyvä joskus ajaakin, jospa vaikka huomenna töihin, mikäli olen jo työkunnossa.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 20.4.2013 18:42
Kirjoittaja JohnDoe
Mittari ei osoittanut aikanaan akun purkautuvan oikeastaan lainkaan, tiedä sitten, mikä sitä on syönyt - ilmeisesti sitten erityisesti pakkasesta ottanut itseensä, kun kelien lämmettyä on varaus pysynyt.

Huomasin tänään, että tämä autohan on katsastettava viimeistään tiistaina. Maanantaina siis ajo konttorille, totesin vuoden takaisesta katsastusraportista, että viimeisen 12 kk aikana on matkamittariin tullut vain 2000 km lisää. Tämä vara-auto on siis jäänyt todella vähäiselle käytölle, joten katsastuksessa tuskin yllätyksiä tulee. Pesin auton tänään ja mikäli ehdin, niin huomenna otan vielä jarrut auki ja putsailen, kun taas rahisevat ja kitisevät.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 21.4.2013 20:55
Kirjoittaja manni
JohnDoe kirjoitti:Pesin auton tänään ja mikäli ehdin, niin huomenna otan vielä jarrut auki ja putsailen, kun taas rahisevat ja kitisevät.
Terveen Samaran jarrut rahisevat ja kitisevät. Jopa Euron kestotestissä tuo oli huomattu.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 21.4.2013 21:51
Kirjoittaja mikko853
manni kirjoitti:
JohnDoe kirjoitti:Pesin auton tänään ja mikäli ehdin, niin huomenna otan vielä jarrut auki ja putsailen, kun taas rahisevat ja kitisevät.
Terveen Samaran jarrut rahisevat ja kitisevät. Jopa Euron kestotestissä tuo oli huomattu.
Oman samaran jarrut on sitten varmaan rikki.. ei meinaan rahiste eikä kitise.. tosin on sinne melkein jokainen nippeli uusittukin.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 22.4.2013 10:52
Kirjoittaja JohnDoe
Tässä autossa ovat kyllä aina rahisseet jarrut, kun hiekkatiellä erityisesti keraavät hiekkaa ja kiviä väliinsä. Nytkin on varmaan joku kivi jarrulevyn ja palan välissä, sen verran karmivaa ääntä välillä kuuluu. Enpä ehtinyt jarruja eilen putsailemaan, konttorilla tänään sitten näkee, kuinka pitävät. Kovasti on kuitenkin nyt jarruteltu ja hiekalla tuntuvat kaikki pyörät menevän lukkoon. Otan sen riskin, että tulee leimalla jotain sanomista. Pitäisi tulla kuitenkin ainakin käsittääkseni kuukausi aikaa korjata viat, ellei mitään ajokieltoon johtavaa ole. Nesteet olen tarkistanut, ettei käy niin kuin viimeksi, että liian vähäisestä jäähdytinnestamäärästä johtuen tulisi päästöistä ajokielto, kun lämpötilatunnistin ei saa oikeaa tietoa.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 22.4.2013 14:55
Kirjoittaja JohnDoe
On kyllä uskomatonta - jälleen ajokiellon arvoiset päästöt. C0 10 ja HC 300. Mikähän nyt on vialla...

Missä näissä se lämpötila-anturi tarkalleen sijaitsee? Viimeksihän korkeat päästöt johtuivat alhaisesta jäähdytysnesteen määrästä - nyt ainakin paisuntasäiliö on max-merkkiin asti täynnä.

Jätin auton katsastusaseman viereiseen korjaamoon tutkittavaksi, kun itsellä ei pakokaasuanalysaattoria tietenkään ole. Kerroin myös, että kannattaa läpötila-anturin suunnilta etsiä mahdollista vikaa tälläkin kertaa. Sanoivat osaavansa lukea vikakooditkin ja mainitsin auton edelleen antavan kaasuläpän asentotunnistinvikaa, vaikka tunnistimen olen vaihtanutkin.

Hieman kalliiksi tulee vara-auto. :(

Re: Eurosamara

Lähetetty: 22.4.2013 16:01
Kirjoittaja Smoppi
Mikä lambda-arvo oli? Rikkaalla tuntuisi käyvän.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 23.4.2013 9:51
Kirjoittaja JohnDoe
Smoppi kirjoitti:Mikä lambda-arvo oli? Rikkaalla tuntuisi käyvän.
Päästölappu jäi sinne korjaamolle, lamnbda-arvolla tuskin on kuitenkaan merkitystä. Tasan vuosi sittenhän tilanteena CO=8 ja HC=420. Vastaavista arvoista siis puhutaan kuin nytkin, eli lämpötila-anturin suuntaan menisi katse. Voihan tosin olla, että on nyt se yleinen vika tullut kohdalle, että johdot poikki 15 cm päässä lämpötila-anturista.

Niin missä se anturi sijaitsee, onko syylärissä vai itse paisuntasäiliössä? Mietin, että jos olisi syylärissä ja sitten siellä jostain syystä nestemäärä alhainen, vaikka paisuntasäiliössä nestettä tarpeeksi onkin. En vain nyt alkanut tarkkaan tutkimaan, kun jätin auton sinne korjaamolle. Sen kyllä huomasin nopeasti katsottuna, että syylärin sivussa oli jokin kaksinapainen anturi, jossa ei ollut johtoja kiinni, mutta tämä on varmaankin tarkoitettu flektille? Tulkintani siis on, että autoon on vaihdettu joskus vanhemman Samaran syyläri ja GM-ruiskussahan moottorinohjaus ohjaa flektiä suoraan.

Näemmä pitää tulevaisuudessa olla tarkempi, että ottaa päästölapun hyvissä ajoin ennen viimeistä mahdollista katsastusaikaa, niin on paremmin itselläkin mahdollista etsiä vikaa ja se korjata. Vian kanssa päästöt tosiaan ovat niin kovat, että ajokieltohan siitä aina tulee, jos päästötestin teke katastusasemalla.

Re: Eurosamara

Lähetetty: 23.4.2013 10:26
Kirjoittaja mush
Ruiskun lämpöanturi on termostaatin luona, sylinterinkannen päässä:

http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 3_5_03.jpg

Tarkastusmittaukseen arvot löytyy täältä:
http://translate.googleusercontent.com/ ... Ja2kecwY8w

Minä sain aikanaan hankittua punaisen tarran Euroon viallisella lambdalla. Oli sen verran väsynyt, että toimi kyllä kovemmassa ajossa, mutta esim. pitempi tyhkjäkäynti sai signaalin hyytymään.

Eipä tuossa montaa vaihtoehtoa ole vikakohteiksi, rikkaallahan se käy. Jos ohjain luulee moottorin olevan kylmä, niin silloin ei varmaankaan vikakoodia tule, muuten kyllä noilla arvoilla pitäisi jotain jäädä muistiin.