Sivu 7/7

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 22.7.2013 15:17
Kirjoittaja THI-900
En usko starttivikaan. Vika tuli koneen käydessä, ei käynnistymisen jälkeen. Joskin mäkistarttia voi koittaa.

Mikään ääni ei muutu kytkinpoljilta painettaessa. Vauhtis on lyöty vasaralla kiinni ja kytkin vedetty momenttiin, joten en usko sielläkään olevan vikaa...

Tuo männänrengashomma voi olla todellinen, koska koneella oli ajettu 5 vuotta sitten ennenkuin nyt laitoin sen kiinni. Pitää ruutata öljyä tulpan rei-istä ja antaa muhia pari päivää...

Työkaveri meinaisi että öljytkin on saattaneet "antautua" eli kyllä se öljynvaihtokin mukaan kuvaan tulee ihan heti.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 23.7.2013 10:58
Kirjoittaja START
meillä oli jäärata-autossa vauhtipyörä löysällä niin piti melkosta kolinaa, sit kun anto vähän kierroksia niin hiukan rauhottu ja tyhjäkäynnillä taas kolis aikalailla, sit vasta kun ei enään startti osunut kehälle niin tajuttiin epäillä, koska sen piti olla kunnolla kiinni. pitää kyllä huomattavan kovaa ääntä, ei mitään pientä kalinaa.
itse en suosittele kenellekkään käyttämään käytettyjä vauhtipyörän pultteja, niin monta kertaa jo irronnut.
mua kyllä hieman epäilyttäs toi yhen pytyn puristuspaine kanssa

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 23.7.2013 17:40
Kirjoittaja Pekka
Miten ihmeessä vauhtipyörä kiinnitetään vasaralla? Enpä ole ennen kuullut moista, vaan enhän minä mitään tiedäkään. :D Itse aina momenttiavaimella kiristänyt pultit. Silmälaakeri saa olla myös oikea 62202 (jos muistan oikein) että tukee vauhtipyörää.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 24.7.2013 7:18
Kirjoittaja THI-900
Vauhtipyörän kiristys lienee helppo tarkistaa ku nyppää startin pois. 10 minuutin homma.

Vasarakiristyksellä tarkoitan sitä, että vedin esti pultit käsivaralta kireälle ja sitten vielä koputtelin vasaralla avainta, jotta varmasti olisi pultit kiinni. Kierre on noissa vauhtiksen pulteissa niin harva, että ei tarvi pelätä että korkkaa.

Kaveri laittoi eilen sylintereihin öljyä yläkauttaa liuotushoitoa varten, nyt saa muhia huomisaamun. Katsotaan mitä sitten tapahtuu. Huomenna ehtii kurkata tuolta startin reiästä, sisäpestä koneen naftalla ja vaihtaa öljyt.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 24.7.2013 10:55
Kirjoittaja Pavlovits
Lällärit käyttää öljyä:
http://www.youtube.com/watch?v=ukLZs3kQwlo

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 25.7.2013 10:29
Kirjoittaja Jokari
Käytetyn Ladan koneen laittaminen keulille ilman täyttä remppaa on vähän sama kuin pelaisi venäläistä rulettia viidellä patruunalla.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 25.7.2013 17:38
Kirjoittaja THI-900
Kyllä se nyt pelaa. Tai ainakin 150km toimi ilman ääniä ilmaantumatta.

Laitoin puoli litraa naftaa öljyn sekaan ja pyörittelin 2000 kierrokselle 15 min ja sitten öljynvaihto. Öljynpaine oli uudelle MaxLifellä huomattavasti parempi kuin vanhalla Motonet öljyllä. Koko aikana ei kuulunut ylimääräistä kilinää. Ainut juttu minkä löysin ns. viallisena oli laturinremmi joka oli ihan aavistuksen liika löyhällä. Startin reiästä en edes katsonut kun ääntä ei kuulunut, palataan siihen, jos alkaa kuulua. Savu oli muuten melkoinen käynnistyksen jälkeen kun sylinterit olivat olleet reilussa öljyliuotuksessa pari päivää.

Ja leimakin tuli komeasti - mutta se kammen stefa vuotaa vieläkin. Tuli korjauskehotus kun vuotaa öljyä. On se perse ku pitää kolmannen kerran laittaa. Mitähän mä teen väärin?

Myös DGMS kaasarin seoksen muodostuksessa on vielä hieman laitettavaa. täys ja pintakaasulla antaa mukavaa noin 13 AFR arvoa, mutta kun se on piru sama tasakaasullakin ja siihen tarkoitukseen se on aivan liika paksu.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 25.7.2013 18:57
Kirjoittaja äölkjhgf
THI-900 kirjoitti: Laitoin puoli litraa naftaa öljyn sekaan

Ja leimakin tuli komeasti - mutta se kammen stefa vuotaa vieläkin. Tuli korjauskehotus kun vuotaa öljyä. On se perse ku pitää kolmannen kerran laittaa. Mitähän mä teen väärin?
Onnittelut leimasta 8)

Nafta voi pehmittää tiivistemateriaaleja, joten vuoto voi korjaantua ajan kanssa itsekseen.

Tuskin teet mitään väärin, mutta voi olla että kampiakseliin on kulunut ura akselitiivisteen kohdalle. Tämän lisäksi voi olla kampiakselin päittäis(aksiaali)laakerointiliuskat kulunut. Yhdessä nämä voi aiheuttaa sen että stefan tiivistepinta liikkuu urastaan ehjälle pinnalle ja takaisin moottorin kuormituksesta riippuen.

Korjauksena voisi toimia sellainen että hankkii esim. kapeamman stefan jossa tiivistehuuli asettuu terveelle kohdalle kampiakselia.

Jos taas stefa vuotaa ulkokehän ja pesän välistä, voisi olla syytä käyttää kyseiseen väliin esim. loctiten kiinnitystippoja.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 25.7.2013 21:05
Kirjoittaja pressa
THI-900 kirjoitti:mutta se kammen stefa vuotaa vieläkin. Tuli korjauskehotus kun vuotaa öljyä. On se perse ku pitää kolmannen kerran laittaa. Mitähän mä teen väärin?
Siis etustefako vuotaa? Onkos eteen vaihdettu (tai ollut irti) se pala mihin stefa tulee kiinni? Sen asemointi jos on väärä niin uusikin stefa ei kestä pitkään. asemointi kannataa tehdä uudelleen jos on epäilys ettei ole keskellä.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 26.7.2013 7:31
Kirjoittaja THI-900
Jos se olis etustefa, niin se olis jo laitettu. Öljy tulee koneen ja askin välistä eli takastefassa siellä on häikkää...

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 25.10.2013 17:53
Kirjoittaja THI-900
Päivät kuluivat enkä keksinyt vikaa, joten annoin tämän hovimekaanikon syyniin ja lopulta löytyi se vuotopaikka. Se ei ollut kammen takastefa. Nolo vika, mutta niin ne usein on. Tässä on uusi venttiilinkoppa ja se oli paikalleen laittaessa kaverin hiekkapuhaltama ja itse maalattu. Luulin kaverin putsanneen kaikki skakimurat pois, mutta niin ei ollut. Vanhaa venakopan tiivistettä oli vielä pienet palat kopassa ja siinä oli sitten syy megalomaaniseen vuotoon! Helppo, mutta vaikeasti löydettävä vika.

Samassa remontissa laitettiin vielä pakoputkeen toinen vaimenta viimeisen julmetun villattoman pöntön tilalle. Sellaista pikkufiilausta tein myös että siirsin bensapumpun ja paineensäätimen kontista konetilaan ja vaihdoin paikalleen vanhan tankin. Myös vahvistin tuli laitettu paikalleen, jotta sai stereot pelaamaan.

Kaasarin säätö on edelleen vaiheessa, mutta parempaan suuntaan meni jo. Ladan omat seosputket ja kokopinnan säätö hieman alaspäin auttoivat tasakaasun seoksen laihennuksessa, täyskaasulla seos on edelleen erittäin hyvä siinä 13 paikkeilla. Seuraavaksi, ensi kesänä koitetaan sitten F6 putkia.

Ukrainassakin tuli tällä käytyä noin 4900km:n reissu, mutta siitä lehdessä lisää. Pääkohtina kuitenkin, voidaan kertoa että auto toimi vallan mainioisti. Kulutus oli reissulle 9,7l/100km tankkikohtaisten kulutusten vaihdellessa 8,2l - 11,3l/100km. Kovaa ajo tuntuu vievän enemmän kuin kaupunkipyörittely. Varmuudeksi Kiovassa vaihdatutin kardaanin ja itse vaihdoin tulvivan kokoventtiilin. Ilmeisesti olin itse säätänyt sähköpumpun paineen liika korkealle.

Reissun jälkeen auto meni seisontaan, varmuudeksi laitoin mäntien päälle öljyä, jotta mahdollinen männänrengasjumiminen poistuisi. Kaikki tulpat olivat hyvänvärisiä ja öljyttömiä. Nythän aiemmin mainittua kolinaa esiintyy hyvin vähän joskus kun kone on kylmä, mutta kolina poistuu heti kun kerran painaa kaasua. Öljynkulutus reissun kokemukselle on noin 3,5dl/1000km, koko reissussa 5km:llä meni 1,8-2l riippuen hieman miten auto seisoi mitattaessa. Paineet on kovat, 3000 kierroksessa 4-5 baaria, tosin Bilteman mittarilla mitattuna...

Lehdessä sitten lisää juttu. Mielenkiintoinen reissu todella oli.

Re: Prokkis: 21013 "Redbull" piristys [Uusi tekniikka]

Lähetetty: 25.10.2013 22:02
Kirjoittaja Jokari
THI-900 kirjoitti:koko reissussa 5km:llä meni 1,8-2l riippuen hieman miten auto seisoi mitattaessa.
Melkein saa olla öljytynnyri katolla.

Re: 21013 1200L ISOLOHKO "Redbull" [5Mm uudella tekniikalla!

Lähetetty: 26.10.2013 19:02
Kirjoittaja THI-900
Myös matka kesti aika kauan kun 5km:n välein piti tarkistaa öljy :lol:

Re: 21013 1200L ISOLOHKO "Redbull" [5Mm uudella tekniikalla!

Lähetetty: 2.5.2014 0:36
Kirjoittaja THI-900
Redbull herätetty onnistuneesti talviunilta. Talven verran oli öljyt mäntien päällä tekemässä hommia männänrenkaiden mahdollisien jumien irrottamiseksi. Nyt ajeltu muutama sata km ja mitään kolinaa ei ole kuulunut. Tekee mahtavat öljynpaineet kun koneessa on Valvoline Racing 10W-60 öljy. Arvokastahan tuo oli, mutta ei se niin kovaaa budjettihaaskausta ole jos kerran vuoteen vaihtaa öljyt.

Tarkoitus oli ajella nyt vain kovaa ajoa ja tehdä pieniä kosmeettisia juttuja tänä kesänä. Katsotana pysyykö kädet puhtaana :D

210130 1987 Redbull (Isolohko kesäharraste)

Lähetetty: 29.9.2015 22:59
Kirjoittaja THI-900
Tänä kesänä ajoja tuli noin 3000km. Idän ihmeet ja Latvian Riika tuli nähtyä. Alkukesästä oli ongelmaa öljympaineiden kanssa. Niitä oli liikaa - Normaal VL Maxlife öljyn vaihto kuitenkin auttoi normalisoimaan tilanetta. Kiusallinen öljyvuoto kuitenkin on on jossain päin moottoria... Sen voisi koittaa ensi kesänä paikallistaa. Samoin ensi kesänä voisi katsella hieman soveltuvamman vakaaja-tangon konetilaan ja rakentaan kylmän imuilman oton loksun lähistölle.