Sivu 7/8
Lähetetty: 24.1.2005 23:00
Kirjoittaja Misha
Stefa kirjoitti:Reikä venttiilissä

Siis mitä? Vai tiivistepinnassa kolo?
No kolo ennemminkin, näytti siltä kuin joku ois purassu palasen venttiilistä.
Lähetetty: 25.1.2005 10:05
Kirjoittaja veli alexei
Stefa kirjoitti:Ei nuo puristuspaineet pahat ole, ihan normaalia. Onhan nuo mitattu kaasuläpät auki? Ei ohjurin tiiviste käsittääkseni vaikuta puristuspaineisiin. Tuosta kun pyöräyttäisi venttiilit hiomatahnalla, hoonaisi, rengastaisi ja laakeroisi koneen, niin olisi kun uusi.
Männänrenkaista tuo varmaan fuskaa, öljyisyys johtunee sitten niistä ohjurikumeista
Siis ööö? Mitä ne kaasuläpät tähän vaikuttaa? Kyllä sitä on aina mittailtu ihan vaan starttia pyörittämällä. Voi olla tietty että väärin on tehty.
Lähetetty: 25.1.2005 15:30
Kirjoittaja kapa
Läpät kiinni kone ei saa tarpeeksi ilmaa. Mittaustulokset tällöin mahdollisesti vääristyneitä.
Lähetetty: 25.1.2005 15:35
Kirjoittaja Stefa
Kaasuläppä kuristaa (luonnolisesti) moottorin saamaa ilmamäärää, ja imusarja (ainakaan vakio) ei ole järin optimaalinen niin voi tulla eri sylintereihin eri täytökset. Näin näkisin tuon. Ainakin jos tulee heittoa, tai tasaisen matalat paineet, niin läpä(t) auki ja uudestaan.
Paljon tuo 100psi on muuten bareina? En ymmärrä noista mitään...
Muita vaikuttavia asioita. Venttiilienvälykset tekevät nopeasti eroa jos eivät samat, akun ja sitä kautta startin hyytyminen viimeisille sylintereille, virinokka antaa usein matalammat puristuspaineet kuin vakio (overlap). Tuossa nyt muutama mieleen tuleva.
Minua ohjeistettu tuossa operaatiossa seuraavasti: Hyvä akku ja täynnä, kaikki tulpat pois, läpät auki, sitten mittaus. Jos outoja niin venttiilivälysten tarkistus, sen jälkeen venttiilien tarkastus (useita toteutustapoja). Männänrenkaiden mahdollinen ohivuotohan on huomattu jo aikaisemmin reiluna huohotuksena kampikammiosta.
Lähetetty: 25.1.2005 22:16
Kirjoittaja kapa
1psi=6900Pa ja taas 1bar=100000Pa eli 1bar=14.5psi
Meniköhän tuo nyt ihan oikein...
Niin, eli 100psi olisi tällöin about 7bar
Lähetetty: 25.1.2005 22:23
Kirjoittaja KTC
kaasu täytyy pitää pohjassa mittauksen ajan

Lähetetty: 26.1.2005 10:17
Kirjoittaja veli alexei
No eipä ole kaasu pohjassa koskaan ollut kun noita on mitattu. Ja ei ne tulokset mitenkään kummia ole ollut.
Lähetetty: 26.1.2005 11:48
Kirjoittaja Nonnis
^Juu kaasupohjassa on mitattava, ihme jos vazili ei oo aiheesta maininnu
Tosin en sitten tiedä kuinka suuren eron se voi tehdä.
Lähetetty: 26.1.2005 11:53
Kirjoittaja veli alexei
Nonnis kirjoitti:^Juu kaasupohjassa on mitattava, ihme jos vazili ei oo aiheesta maininnu
Tosin en sitten tiedä kuinka suuren eron se voi tehdä.
No voi olla että en muista. Mutta en usko että ero on suuri. Kai.
Mutta jos takasin aiheeseen mennään niin onko noissa Jussin saamissa eroissa muka jotain hämärää? Ohan ne suht samaa tasoa. Ja sehän se kertoo jo paljon.
Lähetetty: 26.1.2005 11:57
Kirjoittaja kapa
Kaasuläpät kiinni mittaus voi antaa liian matalia arvoja. Jos arvot ovat tasaisesti liian matalat, voi johtua juuri siitä että kaasuläpät kiinni, tai sitten kone yleisesti kulunut, ns. "väljä".
Lähetetty: 26.1.2005 19:45
Kirjoittaja Lada-Jussi
eikös enemmän kerro toi sylinterien välinen ero kuin puristusten taso. mikäs oikein mitattuna olis oikea puristupaine Ladan moottorissa?
Lähetetty: 26.1.2005 21:30
Kirjoittaja kapa
Kyllä se tasokin kertoo, jos puristuspaineet tasaisesti alhaiset voi olettaa että moottori kulunut. Siis jos mittaus tehty oikein. Jos tasaisesti korkeat, moottori hyvin karstoittunut. Nuo erot voi kertoa esim. venttiiliviasta tai kannentiivistevuodosta.
Mitäköhän nuo Ladan paineet tosiaan pitäisi olla, olisko jotain 9-12bar luokkaa

Lähetetty: 27.1.2005 10:42
Kirjoittaja veli alexei
kapa kirjoitti:Mitäköhän nuo Ladan paineet tosiaan pitäisi olla, olisko jotain 9-12bar luokkaa

Joo mä muistelen kanssa että tuota noin 10 bar luokkaa pitäisi olla normaali.
Lähetetty: 27.1.2005 11:24
Kirjoittaja Lada-Jussi
no linnun 3 baaria liian vähän johtuu kai siitä että mittauksessa kaasuläpät oli kiinni... eli hyvässä kunnossa on kone

Lähetetty: 27.1.2005 12:16
Kirjoittaja veli alexei
Lada-Jussi kirjoitti:no linnun 3 baaria liian vähän johtuu kai siitä että mittauksessa kaasuläpät oli kiinni... eli hyvässä kunnossa on kone

Siis no huh huh! Kyllä joko A) tuo kaasun asento oikeesti vaikuttaa B) jotain on vialla.