Sivu 1/1

lada koneesta kuuluu rahinaa?

Lähetetty: 11.6.2006 17:25
Kirjoittaja lada 2104
tänään kun menin käynnistämääm ladan niin kun se lähti käyntiin niin koneesta kuuluu ihmeellistä rahinaa kuin se olisi yön aikana muutunut diiseliksi:D et mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? lada on 1500 koneella.

Lähetetty: 11.6.2006 17:28
Kirjoittaja pappa- igor
jakoketjun kireys? onko koneessa öljyä? venttiilien välys? en nyt just keksi muuta...

Lähetetty: 11.6.2006 18:24
Kirjoittaja Jokari
Jakoketjun kiristäjä on voinut löysätä ketjun itsekseen, mulle kävi kerran noin. Eli ruuvaa kiristimen iso mutteri kokonaan pois, ja jos sitä alta paljastuvaa tappia on näkyvissä edes puolikin senttiä, niin ketju voi olla niin löysällä että se rahisee ja kolkottaa tosi ilkeästi. Jos noin on päässyt käymään niin pyydä joku työntämään ladaa nelonen päällä ja samaan aikaan tunnustelet sitä tappia, kun se painuu mahdollisimman syvälle niin stop ja mutteri kiinni.

Voihan siellä toki olla muutakin vikaa, mutta tuo lienee yleisimpiä häröjä latan kanssa :)

Lähetetty: 11.6.2006 22:35
Kirjoittaja lada 2104
joo äsken korjasin vian :) vika oli se kun nokka akselin ratas oli löystynyt.

Lähetetty: 12.6.2006 0:48
Kirjoittaja destor
Oliko nokka-akselin pultin varmistinprikka kiinnitetty jotenkin väärin vai miksi se ei pitänyt pulttia paikoillaan?

Lähetetty: 12.6.2006 22:05
Kirjoittaja lada 2104
en tiädä kun en ole sitä ennen avannu eli on entisen omistajan jäljiltä.... mutta olen ajanut sillä kaks vuotta jää/ ralli autoilua sellaset 3 tuhata kilsaa, että on siinä saattanut löystyä :?

Lähetetty: 13.6.2006 20:20
Kirjoittaja jta
Mikäli on se lukitus kunnolla laitettu niin itekseen se ei kyllä aukeen pääse. Nyt alko itellä vaivaan että oonkohan mä taivuttanu viimesimmän kannen irrotuksen jälkiin sitä läpyskää ettei pääsis pultti aukeen...

Lähetetty: 13.6.2006 20:33
Kirjoittaja Jokari
jta kirjoitti:Mikäli on se lukitus kunnolla laitettu niin itekseen se ei kyllä aukeen pääse. Nyt alko itellä vaivaan että oonkohan mä taivuttanu viimesimmän kannen irrotuksen jälkiin sitä läpyskää ettei pääsis pultti aukeen...
Jossain topicissa muistelen gurun, eli Pöhö-Andrein valottaneen tuota lukitusjuttua, ja lopputuloksena oli että periaatteessa sitä prikkaa ei edes tarvitse siellä, jos vain pultti on kunnolla kiristetty. Kyllähän tuohon on pakko uskoa, kun osaaja niin kertoo.

Tietysti keskikova kierrelukite tms. ei ole pahaksi siellä :)

Lähetetty: 13.6.2006 20:36
Kirjoittaja jta
Niin pysyyhän tuo kampiakselin mutterikin ilmaan mitään erillisiä lukituksia niin miksei myös nokka-akselin pulttikin.

Lähetetty: 13.6.2006 20:42
Kirjoittaja Jokari
Juu pysyyhän se, jos vaan vetää todella tiukkaan. Ittelläni kesti kyseinen mutteri paikallaan noin 5 kk, kunnes tippui jonnekkin tienpieleen. Oli unohtunut semmoseen reiluhkoon momenttiin, minkä sai 30 cm varrella väännettyä vaihdetta vastaan. Uusi olikin sitten niin karmivan kallis että se vedettiin 60 cm varrella todella tiukalle ja kierteisiin laitoin varalta vielä keskikovaa kierrelukitetta.

Onneksi hihnapyörässä on sen verran tiukka sovitus että vahingoilta vältyttiin.

Lähetetty: 13.6.2006 21:59
Kirjoittaja Jusu
Jokari kirjoitti:Juu pysyyhän se, jos vaan vetää todella tiukkaan. Ittelläni kesti kyseinen mutteri paikallaan noin 5 kk, kunnes tippui jonnekkin tienpieleen. Oli unohtunut semmoseen reiluhkoon momenttiin, minkä sai 30 cm varrella väännettyä vaihdetta vastaan. Uusi olikin sitten niin karmivan kallis että se vedettiin 60 cm varrella todella tiukalle ja kierteisiin laitoin varalta vielä keskikovaa kierrelukitetta.
Tuota minä kyllä vähän ihmettelen.
Itse laitoin vain jakarin huolellisesti siihen mutteriin ja huitaisin pari kertaa napakasti kiinnipäin ja se on ollut siinä tuhannet kilometrit ja kierrokset.
Moottori oli vieläpä irrallaan eli ei millään tapaa lukittuna eikä mitään kierreliimaa käytetty.

Lähetetty: 13.6.2006 22:14
Kirjoittaja Jokari
Jusu kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Juu pysyyhän se, jos vaan vetää todella tiukkaan. Ittelläni kesti kyseinen mutteri paikallaan noin 5 kk, kunnes tippui jonnekkin tienpieleen. Oli unohtunut semmoseen reiluhkoon momenttiin, minkä sai 30 cm varrella väännettyä vaihdetta vastaan. Uusi olikin sitten niin karmivan kallis että se vedettiin 60 cm varrella todella tiukalle ja kierteisiin laitoin varalta vielä keskikovaa kierrelukitetta.
Tuota minä kyllä vähän ihmettelen.
Itse laitoin vain jakarin huolellisesti siihen mutteriin ja huitaisin pari kertaa napakasti kiinnipäin ja se on ollut siinä tuhannet kilometrit ja kierrokset.
Moottori oli vieläpä irrallaan eli ei millään tapaa lukittuna eikä mitään kierreliimaa käytetty.
Mulla oli vaan huono munkki niinkuin aina :wink: Jokatapauksessa kunnon kolahduksen saattelemana se lenti jonnekkin pöpelikköön...ei voinut olla muu kuin se, koska silloin muutamaa päivää aiemmin se oli vielä tallessa.

Lähetetty: 14.6.2006 9:05
Kirjoittaja Qulle
Jokari kirjoitti:Juu pysyyhän se, jos vaan vetää todella tiukkaan. Ittelläni kesti kyseinen mutteri paikallaan noin 5 kk, kunnes tippui jonnekkin tienpieleen. Oli unohtunut semmoseen reiluhkoon momenttiin, minkä sai 30 cm varrella väännettyä vaihdetta vastaan. Uusi olikin sitten niin karmivan kallis että se vedettiin 60 cm varrella todella tiukalle ja kierteisiin laitoin varalta vielä keskikovaa kierrelukitetta.

Onneksi hihnapyörässä on sen verran tiukka sovitus että vahingoilta vältyttiin.
No meitin harrasteautosta oli jossain välissä tippunut se mutsku ja nyt onkin sitten ihan eri kone autossa :(
Kyseessä 1300:n remmikone.

Ei oo kukaan jaksanu kurkata sinne alakertaan, mitä oikein oikein meni paskaks ja kuinka pahasti... nyt o 1200:n mylly kiinni ja kohta toivottavasti Lada-Jussilta ostettu 1500:n :D

Lähetetty: 14.6.2006 21:50
Kirjoittaja jta
Mulla on tuo kampiakselin mutteri laitettuna 80Nm kiinni. Ei ainakaan vielä ole minnekkään lähteny eikä ole edes löystynyt.