Sivu 1/2
Samaran vaihteistoöljystä
Lähetetty: 14.8.2006 13:14
Kirjoittaja Voitto
Vaihdoin ruisku-Samaraani vaihteistoöljyn kun 75000 tuli täyteen ja ostin
öljyn merkkiliikkeestä eli Deltasta. Antoivat seuraavanlaista öljyä:
SYNT. VAIHTEISTOÖLJY 75/90 W GL5.
Mutta auton ohjekirjassa sanotaan vaihteistoöljystä:
"Vaihteistoöljy: Moottoriöljy 10 W/30, 10 W/40"
Laitoin tuon Deltasta annetun öljyn vaihdelootaan, kun oli kerran oikein merkkiliikkeestä kyseiseen autoon annettu, ja vaihteet kyllä pelaavat, ei
siinä mitään. Mutta jotenkin epäilyttää että antoivat ehkä liian jäykkää öljyä...
Osaako joku valaista asiaa?
Voitto
Lähetetty: 14.8.2006 14:33
Kirjoittaja Ralf
hmm..Enpä tiedä jos lukee että vaihteistoöljy ja moottoriöljy?
Ainakin volvossa käytetään moottoriöljyä vaihteistossa
Muistaakseni m-47 laatikossa.
tavallisessa pappaladassa käytetään kyllä ihan vaihteistoöljyä.
Ei varmaan paljoa auttanut mutta vaikka olisiväärä öljy niin en lule että mitään korjaamatonta on tapahtunut..*
Lähetetty: 14.8.2006 15:08
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Olet saanut aivan oikean öljyn.
Ohjekirjan suositus moottoriöljystä perustuu siihen, että aikanaan Neuvostoliitossa ei ollut saatavana Samaraan sopivaa vaihteistoöljyä ja tehtaan oli pakko tyytyä moottoriöljysuositukseen.
Nykyinen suositus on API GL 4- tai 5-luokan vaihteistoöljy, viskositeetti 75W-85 tai 75W-90.
10W-30 -moottoriöljy on viskositeetiltaan lähellä 75W-85 -vaihteistoöljyä ja 10W-40 puolestaan 75W-90:ää.
Vaihteisto- ja moottoriöljyjen viskositeettimerkinnät ovat erilaisia, jotta jo viskositeettiluokan perusteella ne voidaan erottaa toisistaan
SvS
Lähetetty: 14.8.2006 21:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
tää on taas tätä deltan touhua, kun ei mitään manuaaleja paineta uusiksi, 2000-luvun käyttiksessä muistaakseni edelleen lukee että vaihteistoon moottoriöljyä ja ite olen toiminut tuon ohjeen mukaan. Sinänsä hämännyt että venäjän manuaaleissa neuvotaan laittamaan vaihteistoöljyä.
venäjä on siis hurauttanut kehityksessä suomen ohitse Suomi on jäänyt neuvostoliiton tasolle
mutta eikös toi nykyinen suositus ole samaa kuin takavetoiseen on aina suositeltu jo 70-luvun neuvostoliitossakin, vai onko siinä joku ero?
Lähetetty: 17.8.2006 0:29
Kirjoittaja larssi21074
Ei kannata laittaa gl-5 luokan öljyä, tahtoo olla pahaks synkroille.
Paras öljy takavetoiseen ja etuvetoiseen ladaan on täyssynteettinen gl-4 vainteistoöljy.
Tuo gl-1 - gl-5 ero on niiden lisäaineistuksessa, lyhenne ep tulee sanoista extreme pressure. Luku 1-5 kuvaa öljyn "paineenkestoa" ja tarve on suhteessa voideltavan kohteen hammaspaineisiin.
Viskositeettia verratessa pitää verrata öljyn kinemaattista viskositeettiä eikä SAE viskositeettiluokkaa mikäli haluaa verrata öljyn juoksevuutta.
Sekaannusten "aiheuttamiseksi" moottori ja vaihteistoöljyille on siis annettu omat viskositeettiluokat.

Vaihteisto öljy?
Lähetetty: 17.8.2006 10:53
Kirjoittaja KALERVO 1963
Minä ainakin olen 110 käyttänyt Mobilin synteettistä 0-40 öljyä vaihteistossa ja moottorissa ja hyvin on "pelannut" jo yli 7 vuotta,moottori öljy+suodatin vaihdetaan 5000-6000 km välein vaihteisto öljy on vaihdettu 2 kertaa 58000 km aikana.Jokusissa autoissa käytetään manuaali laatikoissa automaatin öljyä mistätähän tämäkin asia johtuu em. Ford Granadassa suositeltiin vaihteisto öljyksi manuaali laatikkoon automaatin öljyä,taitaa olla sama mitä öljyä sie laatikossa on kunhan on vaan on öljyä.
Lähetetty: 17.8.2006 19:57
Kirjoittaja Voitto
larssi21074 kirjoitti:Ei kannata laittaa gl-5 luokan öljyä, tahtoo olla pahaks synkroille.
No pitäiskö meikäläisen nyt sitten mennä Deltaan sanomaan että antoivat paskan öljyn ja vaatia ilmaista öljynvaihtoa?
Voitto
Lähetetty: 18.8.2006 10:07
Kirjoittaja jartsa
Ihan hyvät öljyt on samarassa. Siksikin kannattaa olla GL-5, koska vetopyörästössä pyörii sulla se sama öljy. Takavetoisissa perään GL-5, ja vaihteistoon GL-4, vanhoissa autoissa saattaa syngrot ääntää jos käyttää GL-5 laatikossa koska se on niin voimakkaasti lisäaineistettu.
Lähetetty: 18.8.2006 11:33
Kirjoittaja aon
Aiheeseen vähän liittyen, minkähänlaista kamaa on GL4/5-öljy (75W90)? Uskaltaako lyödä perään, laatikkoon, molempiin vai ei kumpaankaan?
Lähetetty: 18.8.2006 11:51
Kirjoittaja Yogi
(Aon) Eikö tuo ole suosituksenakin vaihteistoon/perään. Kyllä mulla ainakin noita mössöjä siellä on. LSvoitelusta saa halvalla.
Lähetetty: 18.8.2006 12:16
Kirjoittaja aon
Yogi kirjoitti:(Aon) Eikö tuo ole suosituksenakin vaihteistoon/perään. Kyllä mulla ainakin noita mössöjä siellä on. LSvoitelusta saa halvalla.
80W90 on ainakin Lada-Infon mukaan kumpaankin. Kai nuo voisi silti sinne joskus laittaa kun tuolla varastossa sellaista on

Lähetetty: 18.8.2006 12:41
Kirjoittaja Jokari
Omien kokemuksien perusteella Mobilin Mobilube GX 80W-90 GL4 pelittää paljon mukavemmin 1500S:n hieman vammaisessa laatikossa kuin Teboilin täyssynteettinen 75W-90 GL4/5....ero oli aikalailla selvä kun lisäilin tuota ylimääräiset 6 dl...isot vaihteet eivät enää miettineet niin paljoa kuin ennen, vähän synkkavikainen kakkonen alkoi menemään selvästi paremmin päälle kaikissa tilanteissa sekä ykkönen rupesi menemään hyvin päälle pienessä vauhdissa, ennen se tuppasi rusahtelemaan/tökkimään.
Täytyy koittaa samaa kamaa isolohkon laatikkoon. Vuoden alussa sinne on vaihdettu uuteen laatikkoon lootaöljyt ja veloitettu 24€, siis öljystä

Ja tietty jotain GL-5:sta arvaan ma...
Mutta nämä nyt on näitä juttuja jotka täytyy itse kokeilla

Lähetetty: 18.8.2006 14:07
Kirjoittaja Voitto
jartsa kirjoitti:Ihan hyvät öljyt on samarassa. Siksikin kannattaa olla GL-5, koska vetopyörästössä pyörii sulla se sama öljy.
OK
Onko Samarassa siis kaikkiaan kolme erillistä kammiota missä on öljyt:
Moottoriöljy, vaihteistoöljy ja vetopyörästööljy? Kannattaako tuo vetopyörästööljykin vaihtaa jossain vaiheessa?
Voitto
Lähetetty: 18.8.2006 14:37
Kirjoittaja Lada-Jussi
vetopyörästö ja vaihteisto on samoissa kuorissa
Lähetetty: 18.8.2006 15:01
Kirjoittaja jartsa
Itse laittoin Ladan vaihteistoon tätä.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5690;4460
Ja perään tätä.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;5690;4465
Vaihteisto pelittää erittäin hyvin. Siksikin mineraaliöljy koska on hinnaltaan halvempi kuin synteettiset öljyt. Yleensäkin nykypäivän öljyt ovat kaikki erittäin hyviä kun vertaa mitä ne on ollut joskus 70-80 luvulla.