Sivu 1/1

Nivan vetoakseleista

Lähetetty: 24.12.2006 11:56
Kirjoittaja Kamrat
Pitäs laittaa Nivan etupään vetoakselit kasaan. Ihmettilin toisen puolen nivelestä löytynyttä metallirinkulaa. Toisella puolen sitä ei ollut. Tosiaan en tarkoita sitä lukitusrinrengas mikä lukitsee nivelen akseliin. Metallirinkula on noin 6-8 cm halkaisijaltaan. Mikä sen tarkoitus on? ja tarvitaanko sitä?

Lähetetty: 24.12.2006 14:08
Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤
olisikohan se sieltä Etuperän päästä se lukko rengas mikä pitää vetonivelen siellä sisemmässä vetarin tumpissa en oikein osaa selittää mut..:/

Lähetetty: 24.12.2006 18:16
Kirjoittaja Kamrat
¤Offi-Osku¤ kirjoitti:olisikohan se sieltä Etuperän päästä se lukko rengas mikä pitää vetonivelen siellä sisemmässä vetarin tumpissa en oikein osaa selittää mut..:/
Eli siis se ei tule vetoakseliin kiinni vaan nivelen "kuppiin"?

Lähetetty: 25.12.2006 0:28
Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤
Siin sen "kupin" etureunassa näkyy/tuntuu semmoinen ura niin siinä kuuluu olla ainakin lukkorengas.

Lähetetty: 25.12.2006 10:47
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Rautalangan paksuinen, n. 80mm halkaisijaltaan ja putos sisemmästä vetarin tumpista??

Silloin se on juurikin se lukkorengas jota Osku tossa yrittää epätoivosesti selittää ja kuvailla :D :lol:

Sisemmässä vetonivelessähän on luonnollisesti liuku, nivelen kruunu kuulinen siis pääsee liukumaan siellä maljassa.
Tällä ohuella lukkorenkaalla estetään kruunun pulpahtaminen ulos maljasta ja se asemoidaan juurikin siihen maljan ulkoreunaan (sisäpuolelle).
Kun putsaat sen maljan kunnolla sisäpuolelta niin ura pitäis näkyä.

Lähetetty: 25.12.2006 22:35
Kirjoittaja Kamrat
Löytyihän sieltä ura kun tarkemmin katsoi. Huomasin että olin muuten hankkinut lukkorenkaat aikaisemmin. Olivat vaan noin 3mm paksut. Onko noita sitten erilaisia niveliä? Löysin sopivaa jousirteräslankaa vanhoista kuulosuojaimista :D .

Onko normaalia että toisen puolen sisemmän vetoakselin suojakumi(oksasuoja) käy kiinni apurungon pultteihin? Venäläiset toleranssit?Eihän toi kiinnikäyminen varsinaista kumia hajota.

Nyt kun sain etuperän kasaan pyörittelin toisen puolen pyärät ilmassa renkaita(keskilukko päällä), huomasin että etu ja takaperän välitys on erilainen. Yksi syy varmasti on tämä että etuperä hajosi :x .

Eli ostetaan 4,3 ehjä perämurikka.

Lähetetty: 26.12.2006 12:59
Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤
mulla ottaa ainakin myös se oksasuoja kiinni sinne..