Täysin tumpelo korjaushommissa kun olen, ajattelin, että jos palstalla on joku muukin samanmoinen, väännetään homma rautalangasta.
Akkunesteet hävisivät, polttimot kärähtelivät, jännitemittari heilui jatkuvasti punaisella ja sytkäboksi paloi. Siinä vaiheessa meikäläinenkin rupesi epäilemään jotain vikaa ja tarkisti jännitteet akun navoista koneen käydessä: 16-17V! (Samassa huomasin akun pullistuneen toiselta puolelta uhkaavasti).
Palstalla olleiden kommenttien perusteella päättelin kyseessä olevan lataussäätimen. Piti ottaa selvää, missä kyseinen osa sijaitsee laturissa G-222 (laturin tyyppi löytyi auton käyttöohje- ja huoltokirjasta). Kovasti kattelin korjauskirjan räjäytyskuvaa.
http://www.autodealer.ru taasen on tainnu päättää olla näyttämättä kuvia kopioinnin pelossa.
Määritettyäni sijainnin laturin toisessa päässä kuin hihnapyörä, otin akun maadoitusnavan pois ja työnsin käteni kohti laturia. Vähän löysästi oli säädin kiinni kun heilui. Räjäytys- ja nettikuvaan vertaamalla päättelin, että säädin oli muuta kuin alkuperäistä mallia, kiinni kuitenkin kahdella ruuvilla, joista toinen puuttui ja toinen, maadoittava, oli löysällä. Lisäsin ja kiristin ruuvit. Jännite näytti pudonneen hieman, mutta viuhtoi lähemmäs 16Vs:ssa. Siispä kaupasta uusi säädin.
Soittelin yhteen paikkaan, josta neuvottiin toiseen (Sopenkorven autosähkö, Lahti). Sieltäpä osa löytyi, samanlainen länsimainen säädin hiilillä varustettuna. Köyhdyin 20 e. Eli ei löydy välttämättä jokaisen varaosaliikkeen hyllystä.
Liitin pois jännitesäätimestä, toisen liittimen (hiilet) mutteri auki (mutterin takana myös kaksi muuta laturille menevää johtoa), johdot irti, kaksi ruuvia auki säädin pois, ruuvit kiinni. Hiiliä piteli paikallaan rautalanka, joka tässä vaiheessa pitää napsaista pois, mutta lanka oli sen verran lyhyt, että sitä ei meikäläisen sorminäppäryydellä onnistunut poimimaan. Otettuani säätimen käteen ja vaihdettuani pitemmän rautalangan tilalle, homma toimi, ruuvit liittimet ja akunnapa kiinni ja starttaamaan. Ja kas: jännite pienehköillä (n. 2300) kierroksilla muistaakseni 14,4V, ja volttimittari ei heilahdellu yhtään kierroksia lisättäessä.
Mitä tästä opimme?
- Älä turhaan irroittele laturia kun vaihdat säädintä/hiiliä. Hyvin se käsikopeloltakin menee, ja sinne jopa näkeekin jotain.
- Jos olisin vienyt auton korjaamolle, jotta setä olisi päässyt kahta ruuvia kiristelemään ja aukomaan, olisin jopa nykyistäkin köyhempi. Pahimmassa tapauksessa olisi laturi irrotettu pohjan kautta ja tuntivelotus kirpaissut pahasti.
- Ladafoorumi on ehdoton! Haku-toimintoa käyttäen löytää vastauksen vaikka mihin ja jos ei löydy, ladistit jakavat tietojaan nopeasti ja avuliaasti.
- Vanha säädin oli made in W.-Germany. Kaikkea ne kehittääkin tuhotakseen sosialistisen työn voiton - Ladan!