Sivu 1/2

No jopas on vika!

Lähetetty: 27.2.2004 21:16
Kirjoittaja NesteHukka
Taisin törmätä elämäni toiseen vikaan autossa, joka on mahdollista ainoastaan venäläisvalmisteisessa vekottimessa :lol:

Ihmettelin nimittäin kun tänään olin pakoputkiostoksilla Motonetissä, ja lähdin sieltä eteenpäin, niin sytytys alkoi pätkiä aivan sairaasti! Tämän huomasi sytytysongelmaksi siitä, että kiekkamittari kävi aina välillä nollassa.
Pari kilometriä mentiin kengurupensaa tankissa, kunnes huomasin jotakin omituista... Pätkiminen menee aivan samassa tahdissa mitä lasinpyyhkimet, WTF?!?
Laitoin pyyhkijät pois päältä, niin pätkiminen loppui. Laitoin pyyhkimet takaisin päälle, niin pätkiminen ei alkanut uudestaan heti, mutta muutaman pyyhkäisyn jälkeen. Toistin saman vielä monta kertaa varmistuakseni asiasta, ja kun en käyttänyt lasinpyyhkijöitä, niin pätkimistä ei kertaakaan ilmennyt.

Sanokaas nyt joku jotakin, kun minä en ainakaan keksi että miten liipparit voivat tällaisen oireen aiheuttaa? Ladassahan (ainakin Nivassa) sytytysvirta ohittaa sulakeboksin, joten sulakeboksiongelmasta ei nyt luulisi olevan kyse. :shock:

Onhan näitä hauskoja Ladamaisuuksia ollut ennenkin, niinkuin esim. että joko ovea ei saa auki tai sitten se ei pysy kiinni, mutta tämä vie voiton kaikista. :D

Lähetetty: 27.2.2004 21:38
Kirjoittaja Turbiini
Oilskohan ladan kärjettömän sytyn katkojayksikkö niin herkkä häiriöille että se menee sekaisin jos esim pyyhkijän moottorin hiilet kipinöi. tai sitten virtalukon pohja alkaa olla loppu eikä kestä pyyhkijöiden tuomaa lisäkuormaa.

Lähetetty: 27.2.2004 22:47
Kirjoittaja NesteHukka
Molemmat kävi mielessä. Kolmantena vaihtoehtona ajattelin, että jos joku piuha on vedetty sopivaa reittiä tuolta läheltä liippareita, ja että varsi käy siihen kiinni ja maadottaa, mutta oli vähän liian säännöllisesti esiintyvä vika siihen nähden.

Kärjettömän boksikin on varmaan melkein metrin päässä siitä lasinpyyhkijän moottorista, mutta jos se häiriö meneekin hall-anturin johtoihin... Toisaalta sen luulisi aiheuttavan että kiekkamittari näyttää ihan mitä sattuu.

Virtalukon pohja täytyy varmaan laittaa varaosahankintalistalle, varmuuden vuoksi. Siinä on nimittäin sitäkin vikaa, että käynnistysasento toimii toisinaan vähän kummallisella viiveellä. Pitää vääntää ihan loppuun asti.

hmm

Lähetetty: 27.2.2004 22:50
Kirjoittaja Lada-Jussi
no toi virtalukon pohja ainakin yhdistää kaikki sähköt, nekin mitkä ei kulje sulakkeiden kautta? yleensä virtalukon pohjalla saa ihmeitä aikaan

Lähetetty: 28.2.2004 8:17
Kirjoittaja Jaska HKI
Kyllä minäkin kallistuisin virtalukon pohjan kannalle.Tasavirtamoottori ottaa näet paljon virtaa käynnistyessään ja vie lähes kaikki tehot sytytysyksiköltä.Kun pyyhkijä on hetken pois päältä virtalukon pohja "elpyy" toimiakseen hetken aikaa paremmin.

Lähetetty: 28.2.2004 16:53
Kirjoittaja veli alexei
Joo voin kertoo kokemuksesta että risa virtalukonpohja saa aikaan mielenkiitosia onkelmia. Siis kun se on semmonen kulunut ja löysä. Että välillä pelaa ihan OK mut sit kun se sopivasti lonksahtaa niin alkaa semmonen hullunmylly että huh huh. :(

Lähetetty: 2.3.2004 18:34
Kirjoittaja NesteHukka
En oo vielä virtalukon pohjaa avannut, mutta tänään tarkkailin oireita vähän enempi.
Kylmästä kun lähtee, niin yleensä ei ole ongelmia, mutta kun tänään olin tuossa toista tuntia yhteen menoon ajossa, niin homma meni sellaiseksi, että kun laittoi ne lasinpyyhkijät päälle, niin kone veti "booooo", aina sen aikaa mitä liipparit olivat matkalla. :shock: Käytännössä pakko nostaa jalka kaasulta liipparien käytön ajaksi, tai tippuu paikat hampaista!
Kumma kyllä tyhjäkäynnillä auto ei sammu, jos pistää liipparit päälle, mutta kierrokset laskee vähän ja alkaa käydä hieman epätasaisesti.

Sinänsä outoa, että kun tuohon ongelmaan ei vaikuta, onko valot päällä tai takalasinlämppäri tai sisätilan puhallin. Ainoastaan liipparit!
Voisikohan nyt kuitenkin olla, että se liipparien moottori pääsee jotenkin häiritsemään sen kärjettömän sytkän boksin anturilta tulevia signaaleja?

Testi

Lähetetty: 2.3.2004 19:45
Kirjoittaja Jankos
Vedä sinne puolalle jatkuva sähkö vaikka akulta suoraan ja testaa sitten onko sama vika, mikäli on niin silloinhan se menee sinne anturin johtoihin (epäilen kyllä).

Tietysti yleismittarillakin näkee aika paljon muuttuuko jännite puolalla...

Lähetetty: 6.3.2004 8:43
Kirjoittaja NesteHukka
Olisikohan tällekin vialle löytynyt aiheuttaja...
Huomasin kantta irroittaessa, että koneen maadoituspiuha on jonkun homman yhteydessä jäänyt irti!
Sitä en sitten tiedä, mitä kautta on maata saanut, kun yleensähän tällaisessa tapauksessa jostakin päin nousee savu startatessa :shock:

Lähetetty: 6.3.2004 19:49
Kirjoittaja NesteHukka
Vastaan itselleni:

Ei ollut se maakaapeli vian aiheuttaja, eli täytyy se virtalukon pohja tutkia.
Minkäslainen se on avata?

Nyt muuten tänään se ongelma alkoi ilmetä vilkkuja käyttäessä, eli aina kun vilkut palaa, niin kiekkamittari hyppää nollaan, ja kun vilkut sammuu, niin sytytys toimii :shock:
On tämä vaan hillitön vika :mrgreen:

Kyllä se on maavika

Lähetetty: 6.3.2004 20:00
Kirjoittaja Jaska HKI
Minulla oli Taunuksessa kerran lohkon maa löysällä.Vikoja oli seuraavanlaisia:
-auto ei sammunut kuin irroittamalla puolan johdon
-kun oven avasi niin laturin valo syttyi palamaan,mutta sisävalo ei palanut
-kun laittoi pyyhkijät päälle niin,puhallin pysähtyi jne... ja kaiken lisäksi viat eivät olleet jatkuvia.Kun testasi niin välillä toimi.Veljellä Cortinassa vastaavalla vialla pakoputken kannatin,joka oli rautalankaa rupesi punottamaan.Yhdessä takatuuppari Skodassa oli ryypyn nuppi kuumennut niin paljon että auton omistajan vaimo oli kysynyt mieheltään:"Hei voisitko kytkeä pois päältä tuon nupin lämmityksen!"

Lähetetty: 8.3.2004 16:29
Kirjoittaja NesteHukka
Eipä taida olla virtalukon pohjakaan tuon vian aiheuttaja.

Mittailin tuossa akun miinusnavan ja puolan plusnavan välistä jännitettä auton käydessä ja vilkkujen ollessa päällä, niin jännite pysyi kyllä tasaisena.
Kuitenkin ajaessa sitten ajaminen on välillä ihan mahdotonta, kun vilkkuja ei voi käyttää kuin silloin kun auto rullaa vapaalla.
Jostakin kumman syystä tosin auto ei vielä alle 2000 kierroksen nyi mitenkään huomattavasti.

Täytynee kai tutkia vielä hall-anturin johdot ja liitin. Ei liene poissuljettua, että jos niissä on huono kontakti, voisi pulssimaisesti johtimissa muuttuvat virrat indusoitua noihin hall-anturin johtoihin, ja sitäkautta sekoittaa boksin saamaa informaatiota. Kuulostaako kaukaa haetulta?

Lähetetty: 8.3.2004 16:55
Kirjoittaja Jaska HKI
Ainakin Samarassa alipainesäätimen kiertyminen aiheuttaa vetoa Hall-anturin johtoihin,jotka voivat ennenpitkää katketa.Jos yksikin kolmesta johdosta on irti auto sammuu.Nykimisen syynä voi olla se että johto on poikki eristävän vaipan sisällä ja saa kiertyessään huonon kontaktin.

Lähetetty: 8.3.2004 18:18
Kirjoittaja NesteHukka
Laitoinpa videopätkän nettiin Pätkii

Menen nyt tutkimaan niitä johtoja.
Äsken kokeilin jo irrottaa kiekkamittarille menevä johto. Ei auttanut.

Lähetetty: 8.3.2004 18:44
Kirjoittaja Teppo
NesteHukka kirjoitti: Mittailin tuossa akun miinusnavan ja puolan plusnavan välistä jännitettä auton käydessä ja vilkkujen ollessa päällä, niin jännite pysyi kyllä tasaisena.
Entäs jos otat maan siitä mistä boxikin ottaa maakontaktinsa ja pidät toisen mittajohdon siinä puolan navassa? Yksi testaamisen arvoinen juttu on katsoa miten boxin virrankulutus riippuu muista sähkölaitteista.

aika ihme vika...