Sivu 1/1
Hajosko kone?
Lähetetty: 7.2.2007 15:52
Kirjoittaja Dona
Eilen täräytin 1500cc Ladan käyntiin kylmänä starttipilotin kanssa (-30ast). Lähti käyntiin. Huohottimen letku oli jäässä ja keräs venakoppaan painetta ja öljykorkki lens läheiseen metsään. Huohotin auki ja käyttelin tyhjäkäytiä 10min ja lähdin ajamaan. Muuten toimi, mutta ei ottanu kierroksia ja vaikutti nuhaiselta. 10min ajon jälkeen alkoi kilisemään ja kilinä voimistui kokoajan. Koneessa on öljyä. Paha pelko siitä, että öljypumppu ei jaksanu pumpata alussa ja nyt laakerit paskana. Onko muita vaihtoehtoja?
Millanen projektina vaihtaa kone tollaseen perus takatuuppariin?
Lähetetty: 7.2.2007 15:58
Kirjoittaja Qulle
Muutama vaihto ollaan tehty ja ei se nyt mitenkään ylitsepääsemättömän vaikiaa ole.
Kunnon lämmin paikka olis näin talvella aika pop.
Lähetetty: 7.2.2007 16:25
Kirjoittaja Jokari
Ei se Ladan koneen vaihto tosiaan mistään vaikeimmasta päästä ole. Omia kokemuksia ei tosin ole...lämmin asennuspaikka on ehdoton.
Tänään tutustuin muuten yhteen Ladaan, joka oli myös pamauttanut löysällä olleen öljykorkin ja tikunkin huitin helvettiin. Kivaa kalkatusta piti kone ne muutamat sekunnit jotka se kävi. Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa

Lähetetty: 7.2.2007 16:32
Kirjoittaja Dona
Siis jäteöljyks mää kutsuisin sitä mustaa kuraa, mitä siellä öljypohjassa majaili...
Siis onhan noita koneita noihin etuvetoisiin tullu vaihettua useampiakin, mut Lada on ihan uus tuttavuus mulle.
Lähetetty: 7.2.2007 21:10
Kirjoittaja jta
Jos sä etuvetoseen oot koneita vaihdellu niin varmasti onnistuu takapotkuunkin. On nimittäin huomattavasti helpompi.
Lähetetty: 7.2.2007 21:12
Kirjoittaja Dona
En mä sillä meinannukkaan, vaan et millanen hommana yleensä...
Lähetetty: 7.2.2007 21:42
Kirjoittaja Lada-Jussi
miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!!

Lähetetty: 7.2.2007 22:52
Kirjoittaja ,_,/ukka
Jokari kirjoitti: Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa

Mahtaako halpa öljy kuitenkaan aiheuttaa huohottimen jäätymistä, paitsi jos jätetään vaihdot kokonaan suorittamatta?
,_,/ukka
Lähetetty: 7.2.2007 23:07
Kirjoittaja Jokari
,_,/ukka kirjoitti:Jokari kirjoitti: Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa

Mahtaako halpa öljy kuitenkaan aiheuttaa huohottimen jäätymistä, paitsi jos jätetään vaihdot kokonaan suorittamatta?
,_,/ukka
Ei tietenkään. Enkä sellasta ole väittänytkään.
Lähti muuten hyvin tulille toi mainitsemani 1200S kun oli pari tuntia piuhan perässä. Hirveää liisteriä toi Ladaan kaadettu öljy. Ei ihme että pyöritti niin helkkarin jähmeästi tuoreella akullakin. Miksi pitäisi leikkiä tollasen tervaa muistuttavan öljyn kanssa joka ei toimi tälläisessä pakkasessa? Ja jonka kanssa kone kuulostaa ekat 10 sekuntia ihan raitiovaunulta?
Lähetetty: 8.2.2007 6:56
Kirjoittaja pappa- igor
Lada-Jussi kirjoitti:miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!!

monesti etuvetosessa on vielä ahtaanpaa ja on niissäkin se kytkinakseli

Lähetetty: 8.2.2007 9:10
Kirjoittaja aropupu
Jokari kirjoitti:,_,/ukka kirjoitti:Jokari kirjoitti: Joko alkais orkkismiehetkin ymmärtämään että se ohjekirjan suosittama ei ole oikein paras öljy edes parinkympin pakkasessa

Mahtaako halpa öljy kuitenkaan aiheuttaa huohottimen jäätymistä, paitsi jos jätetään vaihdot kokonaan suorittamatta?
,_,/ukka
Ei tietenkään. Enkä sellasta ole väittänytkään.
Kannattaa avata se huohotin ennen talvipakkasia,siellä nimittäin voi olla aika paljon vettä nimim. kokemusta on
Ja tietysti ne hyvät öljyt ettei ole kosteutta joukossa...
Lähetetty: 8.2.2007 9:38
Kirjoittaja Qulle
Lada-Jussi kirjoitti:miten etuvetoon on vaikeempi? olen vaihtanu ny kerran takaveto-ladaan koneen ja kyllä siinä on aika ahdas työskentelytila ja siinä sitten yrittää tähdätä kytkinakselin silmälaakeriin, se on kivaa!!!

No aika helppo homma tuo kyllä on, jos on sen verran näköä tallella, että saa silmällä keskitettyä levyn ennen koneen takaisin laittoa.
..sul o Jussi ollu liian pienet työkalut käytössä nimimerkillä rautakankikin on ladan konehuoneessa vieraillut

Lähetetty: 8.2.2007 14:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
no rautakanki tuli kyllä ostettua juuri tuon remontin yhteydessä

Lähetetty: 8.2.2007 18:36
Kirjoittaja köhmä
Onhan se kone voinut vähän kärsiä voitelun puutteesta, mutta testattua viime talvena: Ladan kone toimii kuin enkeli ilman tarvittavia öljynpaineita ja jäteöjyllä!! Kikkana on se, että sitä öljyä pitää olla noin 6L koneessa, jolloin voitelu on taattu. Testikoneemme ei hajonnut kovasta ajosta huolimatta. Ja koneen vaihdosta sen verran, että harjoitus tekee masterin ja Lada onkin hyvä kohde suorittaa ensimmäinen moottorin vaihto.
Lähetetty: 8.2.2007 19:34
Kirjoittaja Dona
Täytyy ootella et keli lauhtuu ja laittaa uudelleen tulille. Kuunnella mistä se kalina ja kolina tulee. Ei vaan innostais tollaseen muutaman kympin jäärataruoskaan ruveta konetta vaihtamaan...