Sivu 1/2

Alustan modaus

Lähetetty: 5.5.2007 17:01
Kirjoittaja Latanisti
130+ km/h mutkaan(loiva) ajettaessa vakavuus alkaa kärsiä.
Olisiko apua jos vaihtaa jäykemmät jouset(iskarit kaasuiks) ja uretaani puslat käyttöön.
Mitä muita parannuksia olisi mahdollista tehdä(renkaat pitäisi olla vakiot 155/80/13).
Kallistuksen vakaaja?
Ohjauskulmat?
Korin jäykistäminen hitsillä ja lattaraudalla?

Kertokaa millä Ladasta saa erinomaisen mutkasta tietä kestävän laatuauton?
Tekniikka on nyt härnätty vakiosta kohdilleen, pienillä muutoksilla pitäisi saada myös alusta trimmiksi. Ei liian jäykäksi vaan sopimaan joka päiväiseen ajoon, myös hiekkatiellä.

Lähetetty: 5.5.2007 17:50
Kirjoittaja iigorr
paa mersun jouset ja bilstenin iskarit ni kyllä menee ku juna!

Lähetetty: 5.5.2007 18:30
Kirjoittaja Enska
Saakos Ladaan jostain uretaanipuslia?

Lähetetty: 5.5.2007 18:48
Kirjoittaja ladaraider
luulen että nuo renkaat, 155/80/R13 tekee sen suurimman huojumisen kovissa nopeuksissa. Oman ladan kaarrekäyttäytyminen muuttui paljon paremmaksi kun iski alle 195/65/r14 kumit käännetyillä peltivanteilla. eli varmasti muuttuisi paljon jos hommaisi esim. jäykempirunkoiset 175/65 R 13 kumit alle.. Ja iskarit vaikuttaa olennaisesti myöskin, kunnon kaasut niin taas toimii paremmin. Jousia en menis vielä vaihtelemaan jos vaan ovat vielä järjissään..

Lähetetty: 5.5.2007 19:30
Kirjoittaja Jokari
Kyllä meno alkaa paranemaan jo tavan kaasuiskareillakin. Ehkä paras ratkaisu pienellä budjetilla ja eikä tässä ilmeisesti olla mitään rataohjusta tekemässä?

Ei mikään ihme jos 80-sarjalaisilla tuntuu "hieman" epävakaalta :shock: Alle suoraan 195/55/15 tai 195/50/15-renkaat ja passelit vanteet niin rupeaa meno maistumaan. Muuttuu nimittäin pelkillä leveillä renkailla jo niin paljon paremmaksi ajaa ettei uskoisi.

Lähetetty: 5.5.2007 21:15
Kirjoittaja pappa- igor
Jokari kirjoitti:Kyllä meno alkaa paranemaan jo tavan kaasuiskareillakin. Ehkä paras ratkaisu pienellä budjetilla ja eikä tässä ilmeisesti olla mitään rataohjusta tekemässä?

Ei mikään ihme jos 80-sarjalaisilla tuntuu "hieman" epävakaalta :shock: Alle suoraan 195/55/15 tai 195/50/15-renkaat ja passelit vanteet niin rupeaa meno maistumaan. Muuttuu nimittäin pelkillä leveillä renkailla jo niin paljon paremmaksi ajaa ettei uskoisi.
juu omassani oli 195/50 15 gummit ja hyviltä tuntu.. tosin on alustalle tehty muutakin :wink: onko noihin etutukivarren sisäpäihin muita leluja kuin kumisia? on varmaan heikos hapes kun kuuluu ihmeellinen ääni jarrutuksessa ja kovassa kiihdytyksessä :?: :!: nykyisin 205/45 16 gummit ja tuntuu samalta kun noi yllä mainitut 15":set, tulee kevväämmällä 205/40 16 saas nähdä muuttuuko paljon jäykemmäks... 8)

Lähetetty: 5.5.2007 23:50
Kirjoittaja Mara
Pieni tarkennus ajettavuuden kärsimiseen olis kiva, puskeeko, sortaako perä, vai mitä?
Itehän en tiedä alustan parannuksesta yhtään mitään, mutta ei kannata turhaan alkaa koria jäykistämään, se on hyvä vakionakin.
Katoppa toi ohjauksen parantaminen-topicci läpi, niin tiedät, että kyllä sen alustan voi saada hyväksikin, mutta ainoastaan yksi heppu tietää (näköjään) miten. -Eikä vastausta ole herunut.. :roll:

Mutta tosiaan, toi 155 rengaskoko aiheuttaa varmaan suurimman osan ongelmista.
Jäykät kaasuiskarit kyllä auttaa asiaan huomattavasti.

Lähetetty: 5.5.2007 23:58
Kirjoittaja BA3
Mara kirjoitti:Pieni tarkennus ajettavuuden kärsimiseen olis kiva, puskeeko, sortaako perä, vai mitä?
Itehän en tiedä alustan parannuksesta yhtään mitään, mutta ei kannata turhaan alkaa koria jäykistämään, se on hyvä vakionakin.
Katoppa toi ohjauksen parantaminen-topicci läpi, niin tiedät, että kyllä sen alustan voi saada hyväksikin, mutta ainoastaan yksi heppu tietää (näköjään) miten. -Eikä vastausta ole herunut.. :roll:

Mutta tosiaan, toi 155 rengaskoko aiheuttaa varmaan suurimman osan ongelmista.
Jäykät kaasuiskarit kyllä auttaa asiaan huomattavasti.
Joopa joo... Onneksi näillä ylijumala guruilla on omat foorumit jo olemassa, ettei tarvitse meidän tietämättömien kanssa tarinoida...

Lähetetty: 6.5.2007 0:38
Kirjoittaja Mara
TakavetoLadassa ei ole iskaritolppia, johon sais mitään tankoja kiinni, ainakaan niin, että siitä olis jotain hyötyä.
Folioautot on erikseen.. :lol:

Lähetetty: 6.5.2007 9:16
Kirjoittaja Latanisti
Jokari kirjoitti:Kyllä meno alkaa paranemaan jo tavan kaasuiskareillakin. Ehkä paras ratkaisu pienellä budjetilla ja eikä tässä ilmeisesti olla mitään rataohjusta tekemässä?
Joo rataohjusta ei olla tekemässä vaan tavallista käyttis ladaa, jolla voi tarpeen vaatiessa paeta mutkaista tietä näkymättömiin.
Kiitos vaan kaikille hyvistä vinkeistä!

Täytyy vaihtaa alle fiatin 14 peltivanteet ja 195 mataproffigummit. Tarkoitus olisi myös vaihtaa alustaan kaasuiskarit(entiset muutenkin jo aika löysät) ja kenties nuo jousetkin..
Sopiiko mersun jouset muka heittämällä paikoilleen, vai joutuuko leikkelemään?
:roll:

Re: Alustan modaus

Lähetetty: 6.5.2007 11:05
Kirjoittaja Mäntä
Latanisti kirjoitti:130+ km/h mutkaan(loiva) ajettaessa vakavuus alkaa kärsiä.
Olisiko apua jos vaihtaa jäykemmät jouset(iskarit kaasuiks) ja uretaani puslat käyttöön.
Mitä muita parannuksia olisi mahdollista tehdä(renkaat pitäisi olla vakiot 155/80/13).
Kallistuksen vakaaja?
Ohjauskulmat?
Korin jäykistäminen hitsillä ja lattaraudalla?
Eikö joskus ole ollut juttua nuista jousista ja iskareista... Toiset sanoo, että mersun jouset on hyvät vakio iskareilla, rallimiehet sanoo että ladan omat jouset riittää jos on bilsteinin iskarit, jollakin oli bilsteinit ja mersun jouset... taitaa tulla vähän liiankin jäykkä :?
Eikö nuista tuplavakaajista ole ollut jotain juttua TÄSSÄ
Koriahan jäykistää parhaiten kunnon turvakaaret...

Kojatkaa jos on väärää tietoa, joskus foorumilta luettu...

Lähetetty: 6.5.2007 11:45
Kirjoittaja Latanisti
Autossa on jo tuplavaakaajat ym. pientä.
Kiitos vielä eräälle hyvistä ja halvoista vinkeistä privaan lähetettynä!
Taas kerran oli boardista hyötyä!
:P

Lähetetty: 12.5.2007 14:07
Kirjoittaja lada 1300s
Mulla on ladassa tuplavakaaja edessä, 142:sen volvon jouset ja uudet iskarit. Takana vakio jouset ja samaisen Volvon kaasuiskarit. Vielä pitäs paremmat renkaat saada, mutta tuntuu vakio alustaan verrattuna hyvältä.

Lähetetty: 19.5.2007 11:46
Kirjoittaja Larssi80
oiskohan jollain tietoo et paljon uskaltais ladan jousia katkasta? oon aatellu et jonkuu kaks kierrosta jos leikkais ni ois ainakii matala.. vai onko liikaa? ja mites sit katsastussetä siihen suhtautuu? iskareina edessä toimii bilsteinit ja taakse oon aatellu g-malli astran iskareita ku ne on aika lyhyet ni ei pitäs tulla ongelmia noitten jousien kans ku nostaa auton ylös ni eijää jousiin "klappia" eli ei jää heiluu sinne ihan toimettomana! kannattaako noit etu ja taka jousia leikata saman verran ku en tod haluu mitää semmosta et perse jäis korkeemmalle tai päin vastoin.. vaan semmonen tasapaksu larssi ois hakusessa! :D

Lähetetty: 21.5.2007 8:53
Kirjoittaja IlkkaHe
Itellä väliaika ratkasuna eessä vakio jouset miinus 2kierrosta, ja takana normi jouset miinus yks kierros. Etunoja on, mutta sen takia nuin, koska iskarit on vielä vakiot, niin takaa ei voi enempää ottaa, koska muuten tippuu jouset nostettaessa....

Tarkotus ois hommata eteen bilsteinit ja mesen jouset (ehkä pelkät jouset näin alkuun) ja taakse jotkut jäykemmät (MITKÄ?!?) jouset, ja lyhkäsemmät iskarit...


Niin, ja nuilla mu pätkityillä alkaa lada varsinki keulasta olemaan tontissa (ö pohjaan maasta n. 12-15cm) ja pohjaan lyönti kumet alkaa tulemaan käyttöön.... Pitäis myös iskarin alakiinnitystä siirtää alemmas, niin ulos joustoja ei turhaan ois niin mahoton..


Ja omaan ladaan etin matalaa katualustaa. Kyllä niihin kuoppiin vaan jaksaa hidastella, koska matala sen pitää olla :D