robson kirjoitti:Pallokorva kirjoitti:Edellinen sattui löytymään tuolta äänestykset osiosta ja jos tämä teksti kuvastaa tuota ladasi mustaamista niillä seitsemällä kilikoli-pullolla niin olet todentotta piinkova peltotuunaaja. Varsin harva saa yleensä 7 purkkia edes riittämään koko auton tarpeisiin, yleensä menee 10-12 hieman riippuen pohjan väristä ja maalimerkistä.robson kirjoitti:myönnän että olen.
ja loppuun vielä varoituksen sana salaisella foorumilla notkuville,isolla rahalla rakenteleville "tosi-äijille" jotka nyt lukevat tätä ja innolla alkavat suunnittelemaan pelto-tuningin rakentamista.Unohtakaa suosiolla ja keskittykää vain miettimään niitä näyttely-autoja ja kuinka vielä entisestään voisi hakata rahaa autoonsa.kaikki työvaiheet peltotuunaaja tekee itse maalausta myöten joten niihin kuluu peltotuunaajan vähät rahat.peltotuunaaja voi joutua sovittelemaan pulkkaa nokkapellille reilun sata kertaa ennenkuin lopullinen sijoituskohta löytyy, tämä kertonee että helppoa se ei todellakaan ole, siitäkään huolimatta vaikka sitä tekeekin sen mitä pystyy. Lisäksi kun pakoputken vaihtaa suoraan putkeen niin takaan että pakosarja on ainoa osa mikä jää omalle paikalleen. Kaikki muu pitää muuttaa, ja myös luotettavasti osoittaa muutosten lujuus alkuperäiseen verrattuna.pelto-tuunaaja joutuu hikoilemaan ja jännittämään katsastukseen mennessä että menneekö putki katsastuksesta läpi.joten ihan mistään pikku jutusta mennään ja heitetään putki alle ja viedään auto katsastukseen ei siis todellakan ole kysymys. Asia vaati vuoden suunnittelun ja mietimisen ennenkuin edes putki josta peltotuunaja alkoi tekemään löysi tiensä hallin pihaan. Itse muutos ja rakentaminen vei 1.5 vuotta. Tuo kertonee jotain mistä todellakin on ollut kysymys.
10 vuotta autojen kanssa pelanneena voin hyvillä mielin todeta että ehdottomasti kovin, vaativin ja pitkäaikaisin projekti ikinä mihin olen näppini iskenyt. Ja välillä joutui ihan todella lyömään kaiken osaamisen peliin mutta se onneksi riitti ja lopputulos on nyt kaikkien kuultavana. Tämä siis toisena varoituksena, ihan pelkällä ammattikoulun autopuolen ekanluokan tai yläasteen 9 luokan innolla kannattaa hommaa lähteä yrittämään. Tuunautuu taas yksi orkkishelmi, johon joku seuraava pelto-tuunaaja voi rakennella vaikka takaspoilerin, tietenkin kakkosnelosesta..
Ja ei muuten mahda ne pussihousut tai supertuninghienoperseet paljoa ärsyyntyä tuosta maalauksestasi. Saattaa alkaa ihan itseäsi ärsyttämään kun tuo ohuenohut harso mitä tuota maalia autosi pinnassa on alkaa irtoilemaan limppuina.
Jokainen taaplaa tietenkin tyylillään ja tuon spinnerin lada on kyllä todellakin arvosteluasteikon yläreunassa. ja näköjään se tuntuu jurppivan täällä hyvinkin monia. Ehkä tietenkin jos on totuttu näihin rautalankakorjauksiin ja paukkupullomaalauksiin ei välttämättä edes tajuta kuinka suuren työn on joku ladansa eteen tehnyt.
Minun vilpittömän ihailun ja arvostuksen tuo V6 lada saa kyllä ja toteutan siinä tekstin loppupuolella ollutta toteamusta. Otan koffin lakkini pois päästä ja ihastella työn jälkeä.
kyllä!olen peltotuunaajien eliittiä!eikä minua ärsytä yhtään vaikka irtoaisi puolet maaleista.sitten vaan motonetista ostamaan lisää mattamustaa ja paikataan kohdat joista maali irtosi.1 tason peltotuunaaja maalaa myös talonsa,vaatteensa,vaimonsa,ymym mattamustaksi.itse olen vasta 5 tason peltotuunaaja eli maalaan vain autoni mattamustaksi.tosin olen ajatellut ruveta harrastamaan voima joogaa ja kiinalaista sipulikikkelin parannusta,jolloin siirryn suoraan soramonttutuunaajan tasolle.soramonttu tuunaajathan tuunaavat autonsa pahvilla ja maalaavat sen vesiväreillä.soramonttutuunaus on luontoystävällistäkin.vesivärit eivät saastuta luontoa,toisin kuin paukkumaalit.kävin vuonna 1996 opiskelemassa soramonttutuunausta nigerialaisen siwan takapihalla.tapasin paikallisen tuunaaja-legendan u.r.anuksen joka opetti minulle soramonttutuunauksen salat.se on huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin peltotuunaus.soramonttutuunauksessa et tarvitse kuin vesivärit,sakset ja jeesusteippiä.pahvia saa ilmaiseksi esim.kauppojen jätelavoilta.toki tosi peltotuunaaja ei "käännä takkia"vaan pysyttelee rautalangan ja mattamustan maaliin parissa.mattamusta värihän on muinaisen BALLS ONLY kulttuurin pääväri.siksi myös minun ladani on maalattu kyseisellä värillä.mattamusta säteilee positiivista energiaa auringon ollessa laskemassa.tämän totesi eräs peltotuunaustakin harrastava tutkija ystäväni william erectus.hän sanoi mattamustan värin lisäävän myös mieskuntoa,mikä selittää sen että mattamustien autojen takapenkit ovat täynnä naispuoleisia ihmisiä.
t:robson ja mattamustapaskaläjä 1200s
alko kuulostamaan jo Klasulta, kaikkine nigerialaisine opettajineen
Tottahan se vähän on tää kaikki, mut mitä stefa tuossa sano, niin lisätään vielä tämmönen:
Peltotuunaaja ostaa 100-475e (yläpäässä oman auton arvo) auton tai ladan ja onneksi itellä jo musta niin ei tarvii enää "tuunata" sitä mattamustaksi, kiiltääkin jopa. Ja laittaa sitä säälittävillä muutaman satasen tuloilla, mitä nyt pystyy. JA ajaa samalla autolla töihin (työharjoittelupaikkaan) ja takaisin, ja vielä tyttöjäkin kyytsäilee kaiket illat, ja auton vaan pitäs kiiltää ja olla ku GTI:istä. Ei se oo mahollista. Joten tää peltotuning kyllä kannattas jättää rauhaan, ihan eri kategooriassa ja eri lähtökohdista, eikös vaikka?
se nyt vaan on niin että suurin osa autolla, ja ladalla ajavista on niitä jotka ajaa ihan "vakiolla" sitten seuraavaksi tulee nää kaikenmaailman "tunnissa-tuning" operaatiot, joihin luen itsenikin. Sitten on näitä harvoja, jotka oikeasti panostavat. Joittenkin on pakko olla siellä pyramiidin huipulla että alla olevat tietävät kastinsa
eikä mua ainakaan haittaa olla täällä pohjalla