kuuluu vain "naks"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Lada-Jussi

kuuluu vain "naks"

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tätä on pohdittu aiemminkin ja on hyvin yleinen vika varsinkin kantti-Ladoissa, mutta enpä nyt muista minkälaiseen tulokseen aiemmin on päästy.

Tällä kertaa 1700i tekee sitä, että kun virta-avaimen kääntää startti asentoon kuuluu vain naksahdus (joku rele naksahtaa) ja startti ei pyöri, missä vika??

oliko se sytysrele ja/tai sen liitännät, oliko ite startin rele, vai startin herätinvirran rele. vai olisiko ihan mikä tahansa maadotus jossain? Virtalukon pohja kai toimii, koska sen vaikutuksesta relekin naksahtaa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Startin solenoidi! Eli virta ei kulje sen läpi startille. Se "suojarele" mittariston takana ei kovin kovaäänisesti naksahda...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Kardaan

Viesti Kirjoittaja Lada Kardaan »

Startin solenoidia kans veikkaisin. Ite tuli kerran vastaan toinenkin vika. Eli akun maadotus. Virrat tuli päälle normaalisti, mutta starttatessa kuulu vaan startin releen naksaus. Putsasin akun ja maadotusjohdon akkukenkän ja kiristin kunnolla. Sen jälkee vikaa ei ookkaan ilmennyt. Vika johtui siitä, että olin irrottanu akun muiden hommien ajaksi. Tärkeää on myös tarkkailla akkukenkien kuntoa, itellä miinuskenkä ja sen kiristyspultti alkaa oleen sitä luokkaa, että uusiks menee lähiaikoina.
j_rinta

Viesti Kirjoittaja j_rinta »

mulla teki just samaa,kuulu vaan naks. lopuuksi vika löyty: startin releen, joka on mulla ainaki siinä lokasuojassa, maajohto oli hapettumisen takia kadottanu maakontaktin.. ainaki omien kokemusten perusteella hyvin yleenen vika, omaski autos puolet sähkölaitteista ei toiminu ku ei saanu maata.
Lada-Jussi

hmm

j_rinta kirjoitti:mulla teki just samaa,kuulu vaan naks. lopuuksi vika löyty: startin releen, joka on mulla ainaki siinä lokasuojassa, maajohto oli hapettumisen takia kadottanu maakontaktin.. ainaki omien kokemusten perusteella hyvin yleenen vika, omaski autos puolet sähkölaitteista ei toiminu ku ei saanu maata.
elikkä jos kyseessä on sama naks, niin tuleeko se sitten startin solenoidista, eikös se ole ite startin yhteydessä ja sitten on toi lisärele tossa lokasuojassa. Se naksahdus kuuluu kyllä sisällä niin kivasti että se panee miettimään jotain auton sisällä olevaa releä eli sytytysrele. Mutta yhdistävänä tekijänä selvästi maadoitus tai muu kontaktihäikkä jossain kohtaa sähköjärjestelmää.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha

Viesti Kirjoittaja Misha »

Se tulee lattikkoladassa oikean lokasuojan päällä olevasta releestä. Tää on varmaa tietoo joltain tyypiltä joka tietää asiasta enemmän ku mä.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Jokos se vika löytyi? Oliko solenoidissa?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada-Jussi

äh

isäukko osti uuden startin ja vaihdattaa sen, deltan huollossa neuvoivat niin tekemään, katotaan nyt miten käy....
A-P

Re: äh

Viesti Kirjoittaja A-P »

Lada-Jussi kirjoitti:isäukko osti uuden startin ja vaihdattaa sen, deltan huollossa neuvoivat niin tekemään, katotaan nyt miten käy....
kuinkas kävi kun ois vähän samaa vikaa eikä viittis koko lankista purkaa, jos sais suoraan tietää missä vika on :?:
Lada-Jussi

hmm

no kyllä se on sen jälkeen toiminut.

mutta muistan kerran kun startin vaihtokaan ei auttanut ja vastaavaa vikaa ilmeni. Katsotaan nyt toimiiko toi kauan.... :?
A-P

Viesti Kirjoittaja A-P »

mulla autto akun vaiht /lataus, eli voiko olla mahollista että ei jaksa pyörittää koska on vain niin vähän virtaa akussa?

ja siitä johtuu sitten sen releen/solenoidin napsuminen?
Lada-Jussi

jes

A-P kirjoitti:mulla autto akun vaiht /lataus, eli voiko olla mahollista että ei jaksa pyörittää koska on vain niin vähän virtaa akussa?

ja siitä johtuu sitten sen releen/solenoidin napsuminen?
veljellä oli Saabissa aikanaan akun kaapelien löysyys syynä ettei startannut? akkukaapelitkin kannattaa huoltaa ja viralliseen huolto-ohjelmaanhan kuuluu startin johtojen kiristelyjä ja puhdistuskin, että kontakti olisi hyvä. Vielä yksi vika muistuu mieleen Ladasta, kun startti oli löystynyt lähes kokonaan irti, oli vähän vaikeeta startata silloinkin.
bigbro

Viesti Kirjoittaja bigbro »

Mulla Niva teki kerran myös tuon että virta-avainta kääntäessä kuului vain naksaus. Putsasin akun navat ja akkukengät ja sen jälkeen taas toimi moitteetta. Eli ilmeisesti napojen hapettuminen saa aikaan sen että virtaa tulee muttei tarpeeksi.
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Muistuupa kupla mieleen kun se ravisti solenoidin, bensapumpun ja sen öljyntäyttökorkin jalan irti. Totesin sitten että kaikki mikä on kierteillä voi irrota ja rupesin käyttämään liimaa.
Käkisalmen Kuattro

Viesti Kirjoittaja Käkisalmen Kuattro »

Tässähän pn jäänyt mainittemata se alakuperänen korijausohoje, eli koppauta siihen relleeseen siinä oikian lokarin kylesä.Jo alakaa toimimmaan.Jos et jaksa joka kerta koputtaa ja hakata, tee kuten etellä ovat neuvonneet! :)
Vastaa Viestiin