Sivu 1/1

Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 21.5.2008 14:16
Kirjoittaja Voitto
Öljynvaihto vähintään kerran vuodessa?

Onko tämä suositus Ladoihin ja melkeimpä autoon kuin autoon?

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 21.5.2008 14:40
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Melkein kaikki autonvalmistajat suosittelevat vähintään kerran vuodessa vaihtoa moottoriöljylle. Ajankohta vaihtelee, mutta mielestäni paras aika vaihdolle, jos ajetaan myös talvella, kevät jolloin talvella kosteutta ja palamis- polttoainejäämiä keränneet öljyt saadaan pois moottorista. Itse olen tehnyt näin. Syksy olisi hyvä ajankohta vaihdolle jos ajetaan vähän talvella. Toisilla on varmastikin erilaiset ajankohdat ja perustelut.

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 21.5.2008 15:47
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.

,_,/ukka

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 21.5.2008 21:51
Kirjoittaja ladamaster
Öljynvaihto syksyllä, jos auto on seisonnassa. Koneessa silloin puhtaat öljyt suojaamassa konetta. Muutoin ei niin väliä...

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 21.5.2008 22:36
Kirjoittaja Jokari
,_,/ukka kirjoitti:Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.

,_,/ukka
Öljynvaihtohan on Ladaan varsinkin niin kallis toimenpide, että muutaman euron takia kannattaa nuukailla. Autoilun (ja varsinkin Ladailun) kulut on niin suuret että siinä ei parikymppiä tunnu kyllä missään...

Ps. mulla olis 5 L vähän käytettyä jäähdytysnestettä, senku laskee sukkahousujen läpi niin kyllä kelpaa kaataa myllyyn. Haluaako kukaan :lol:

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 21.5.2008 22:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
mä käytän kyllä noita käytettyjä öljyjä ja jäähdytin nesteitä, mutta niitä kertyy itellä jo niin paljon, ettei ole tarvista ostella muualta :D

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 22.5.2008 6:41
Kirjoittaja ,_,/ukka
Jokari kirjoitti:
,_,/ukka kirjoitti:Kerran vuodessa, katsastuksen jälkeen. Jos tulee niin paljo korjattavaa, ettei kannata niin ei mee kalliit öljyt ja suodatin hukkaan.

,_,/ukka
Öljynvaihtohan on Ladaan varsinkin niin kallis toimenpide, että muutaman euron takia kannattaa nuukailla. Autoilun (ja varsinkin Ladailun) kulut on niin suuret että siinä ei parikymppiä tunnu kyllä missään...
No ei koske pelkästään Ladaa, eikä pelkkää öljynvaihtoa. On tullu tavaksi vaan käydä ensin katsastaan ja samalla jos/kun tilaa vaihtoon määrätyt osat, niin tilaan öljyt, suodattimet yms. jotka vaihtelen siinä samalla ku muutenkin autoa rassaan. Ei vihti monta kertaa vuodessa käsiään auton vuoksi sotkea...

,_,/ukka

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 22.5.2008 8:03
Kirjoittaja BME316
Ite vaihdan noin 3 kertaa vuodessa, noin 7000tkm välein.

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 22.5.2008 10:44
Kirjoittaja Qulle
Wapari autoissa taitaa se 10 000-15 000 olla nykyöljyillä sopiva vaihtoväli... siis kun puhutaan 90-luvun ja vanhemmista autoista. Turboissa sitten käytetään jopa 5000km vaihtoväliä.
Ite edellisellä käyttiksellä vaihdoin kerran vuodessa, mutta nyt tulee mittariin sen verran enämpi kilsoja, että saattaa joutua vähän tiuhempaan vaihtamaan.

Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle 8)

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 22.5.2008 19:20
Kirjoittaja mikko853
Jokaiseen autoon oon vaihtanu sen hankittuani.. eli n. 2kk välein :mrgreen: Ei oo tarttenu toista kertaa vaihtaa :lol: No joo, josko tää nykyinen vaikka pysyis pidempään.. uskoo ken tahtoo :lol:

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 23.5.2008 20:53
Kirjoittaja Jokke
Kaks kertaa vuodessa olen noihin autoihin öljyjä vaihellu. Kilometrien perään en ole paljoo katsellut. Viime kesänä Rampeen tais tulla 500km.,mutta öljyt vaihdan ennen kun seuraavan kerran lähen liikkeelle.

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 23.5.2008 23:25
Kirjoittaja Nonnis
Kaksi kertaa vuodessa mäkin olen vaihtanut kilometreistä viis.

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 24.5.2008 9:57
Kirjoittaja Yogi
Qulle kirjoitti:Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle 8)
Mies, TB:n mineraalia saa 17,90 / 2 tonkkaa eli yksi on vajaa 10e. Filsu 5e = 15e on naurettavan halpa hinta öljynvaihdosta ja pysyy kone kunnossa, vaikka sen vaihtaisikin. Jääpähän seisovaan koneeseen tuoreet öllet, ellei sitä aiota romuttaa. Jos kuitenkaan ei vaihda (moottoria) niin... Ei pojjaat, kyllä tämä on väärää säästämistä.

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 27.5.2008 12:01
Kirjoittaja Qulle
Yogi kirjoitti:
Qulle kirjoitti:Ladaankin tarttis periaatteessa vaihtaa öljyt, mutta ei viitti tähän koneeseen enää vaihtaa, kun pitäis kesällä alkaa sitä isolohkoa miettimään nokalle 8)
Mies, TB:n mineraalia saa 17,90 / 2 tonkkaa eli yksi on vajaa 10e. Filsu 5e = 15e on naurettavan halpa hinta öljynvaihdosta ja pysyy kone kunnossa, vaikka sen vaihtaisikin. Jääpähän seisovaan koneeseen tuoreet öllet, ellei sitä aiota romuttaa. Jos kuitenkaan ei vaihda (moottoria) niin... Ei pojjaat, kyllä tämä on väärää säästämistä.
Tuo on kyllä ihan totta... eikä se todellakaan rahasta ole kiinni. Taitaa olla vain laiskuutta tässä kohtaa.
Eihän noilla öljyillä ole ajettu kuin jokunen tuhat kilsaa, mutta on ne yli vuoden olleet koneessa... Ja kyllä sitä öljyä on sen verran ihan näppituntumalla koitettu, että on ihan oikean tuntuista vielä :)

Re: Nyrkkisääntö?

Lähetetty: 27.5.2008 12:23
Kirjoittaja veli alexei
Itsellä ei kai sitten ole niin hienoa konetta tai huonoa öljyä ollut, että kone olisi leikannut kiinni öljyn laadun tai sen vaihtovälin takia. Aika monella (itseni mukaan lukien) auto vaihtuu sen verran usein suhteessa ajettuihin kilometreihin, että eipä siitä hyötyä taida olla, että laittaako sitä kallista vai halvempaa öljyä koneeseen ja vaihtaako miten usein. Sitä kun ei voi mitään sille, että mitä öljyä edelliset käyttäjät ovat koneeseen kaataneet ja miten usein ovat sen vaihtaneet (siis oletuksena ettei ole auton 1. omistaja), niin oman toiminnan vaikutus on vielä pienempi.