Sivu 1/2

Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 19:00
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kyseessä on 2101 -77.

Ominaisuutena tuossa yksilössä on, ettei se tahdo vastata tyhjäkäyntikierroksilta kaasuun. Pumppaamalla kaasupoljinta kierrokset saadaan nousemaan. On kyse varsin pienestä takeltelusta.

Ongelma ilmeni kun ajoin vekottimella pitkän seisonta-ajan (useita vuosia, ehkä 8vuotta) jälkeen. Ensin auto toimi moitteettomasti. Sen jälkeen ilmeni pientä pensan hajua. Nyt ongelma on vakiintunut.

Rikastimella auto saadaan lähtemään tyhjäkäynniltä normaalisti tai tuolla mainitulla pumppauksella.

Kävin tässä erään LadaTuntijan luona ja hän katseli polttoainevempeleitä ja sanoi, että kiihdytypumpun kalvo vuotaa. Siitäpä näkyikin pieni pensakosteus pumpun alapuolisessa kupissa.

Mistähän saisi noita uusia kalvoja? Oletteko ostelleet? Kuuluvatko Ladan tiivistesarjaan (minulla on)? Käyvätkö muiden LadaMallien kalvot tuohon vanhimpaan polttoainejärjestelmään? Mitähän vielä?

Voisiko vika olla muuallakin?

Auto käy hyvin tyhjäkäyntiä. Käynnistyy helposti eikä ajaessa tunnu mitään ongelmaa olevan väännössä, kiihtyvyydessä eikä tasaisessa ajossa.

Kaasarivehkeet ovat sen verran uusia tuttavuuksia, joten joutuu kyselemään tällaisia typeryyksiä. Korjausopas ei oikein viisannut tuosta asiasta mitään. Kertokaahan joku.

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 19:14
Kirjoittaja ,_,/ukka
Bensapumpun kans ei tarvinut 1200s:ssä painia, mutta tuota takeltelua aiheutti mulla sytytyksen väärä ajoitus. Jos ei ole ajoituslamppua jolla tarkistaa, niin merkkaa jakajaan ja kokeile säätää hieman kumpaankin suuntaan. Ainakin halpa ja helppo kokeilla.

,_,/ukka

Lähetetty: 13.8.2008 19:28
Kirjoittaja Jusu
Ainakin siinä korjaussarjassa minkä minä keväällä ostin, oli kiihdytyspumpun kalvo.

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 19:34
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Sytytyksen voi helposti tarkastaa tavallisella ns. kopumeisselillä. Hauenleuka kärille menevään johtoon, toinen pää maihin, virta päälle. Ykkössylinteri sytyty vuoroon ja hiljaa pyörittäen kampurata käyntisuuntaan, tämä täytyy tietysti aloittaa ennen sytkäkohdan merkkiä, pyöritetään merkit kohdalleen ja katsotaan milloinka kopuun tulee valo, jos syttyy ennen merkkejä on syt. aikaisella. Jos ei vielä syttynyt sytytys myöhäsellä. Jakajaa kääntää jompaankumpaansuuntaa ja siihen kohti kiristys kiinni, jossa valo sytty. Asteet oli jossakin 2-5 kieppeillä ennen ykk. muistista tempastu.

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 20:06
Kirjoittaja ,_,/ukka
No mulla valokynällä kohdilleen pistetty sytty oli ajoituslampulla katsottaessa noin 5 astetta väärässä :roll: Ilmeisesti keskipako ja alipainesäätimet ottaa "löysät" pois koneen käydessä.

,_,/ukka

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 20:08
Kirjoittaja pressa
alipaine letkuhan pitää irrottaa perusennakon säädön ajaksi!

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 20:09
Kirjoittaja jta
,_,/ukka kirjoitti:No mulla valokynällä kohdilleen pistetty sytty oli ajoituslampulla katsottaessa noin 5 astetta väärässä :roll: Ilmeisesti keskipako ja alipainesäätimet ottaa "löysät" pois koneen käydessä.

,_,/ukka
Siksihän sytty katotaankin ilman alipainetta jotta perusennakko saadaan kohilleen. Keskipakosäädinhän ei pitäis tyhjäkäynnillä vielä vaikuttaa yhtään mitään.

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 20:28
Kirjoittaja ,_,/ukka
No just :lol: Kuitenkin se kävi paremmin kun säädin ajotuslampulla ohjearvoon, kuin valokynällä säädetty.
Kyllä se kuluminen tekee keskipakosäätimelle sen, että sen asento voi olla koneen käydessä eri kuin moottori sammuksissa.. Moottoripyörässäni oli keskipako säätö ja siinä tuli asiaa enempikin tutkittua, kun kerkesi 12vuotta olemaan sama pyörä.

,_,/ukka

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 20:34
Kirjoittaja AI
pressa kirjoitti:alipaine letkuhan pitää irrottaa perusennakon säädön ajaksi!
Kyseisessä pelissä ei moista letkua ole, mikäli on alkuperäisessä kunnossa...

(Mutta miksi ihmeessä täällä saa muokata mutta yleisissä ei? Pisti vaan silmään "muokkaa"-nappi...)

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 22:17
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Muokkaus kai vain aloittajalla. Tämä meni sytkänsäädöksi.

Jusuhan kyllä puhui korjaussarjasta. Mistäs hommasit? Kyllä minä ensin tuon kiihdytyspumpun tarkastan, koska onkelma alkoi vasta ajettuani reilut 50km. Vai lieneekö alkanut vasta ensimmäisen ajopäivän jälkeen.

Peli on täysin alkuperäisessä kunnossa.

Täytyyhän tuosta vähän paikkoja tarkastaa kunhan sateet hellittävät. Kynttilätkin ovat seisoneet varmaan iäisyyden.

Mutta siitä kiihdytyspumpusta...

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 23:06
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Lueskelin tuolta Etsimellä löytämiäni juttuja LadanHikasta. Taisi olla Nanno aloittajana. Aivan samat oireet minulla.

Siis kertokaa HyvätVeljet ja Toverit mistä niitä kiihdytyspumpun/kaasuttimen korjaussarjoja ostelette. Tai sitten edes se, mistä pelkkiä kalvoja saa. No, voisihan sitä vaikka kurkistaa MätäNetin valikoimia, ellei kukaan jaksa viisata tässä asiassa.

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 23:35
Kirjoittaja jta
Ainakin mitä ite yritin muutama vuosi sitten tiiviste/korjaus sarjoja nappikseen ettiä niin koivuselta ei ollu enää saatavilla. Eli mahtaa mennä venäjän matkailijoilta ostettavaksi nuo korjaussarjat.

Vieläkö muutes sinne parkanoon jäi niitä ladan osia sinne varaosaliikkeeseen missä käytiin kevät pöräyksessä? Siellähän muistaakseni oli irtaallaankin noita kalvoja.

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 23:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kiitos tiedosta. Haen itse pitkän viisumin kunhan pääsen Joensuuhun. Voipihan olla, että haetutan moisen jo ennen sitä. Ajattelinkin, ettei tuollainen korjaussarja ole enää hyllytavaraa.

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 23:43
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mutta mutta. Minulla on yksi täydellinen TakaPotkun tiivistesarja. Olisikohan siinä tuo kalvo mukana?

Re: Kiihdytyspumpun kalvosta

Lähetetty: 13.8.2008 23:50
Kirjoittaja jta
Saattoi muuten olla tiivistesarjassa mukana tuo kalvo. Tiiviste sarja muistaakseni erosi korjaussarjoista vain niiltä osin että tiivistesarjassa ei ollu suuttimia eikä seos säätöruuvia matkassa. Nämä on sitten vain omaa muistikuvaa eli ei absoluuttista totuutta. Mutta jos sieltä sarjasta löytyy sellainen neliskanttinen kumikalvo niin siinä on se kiihdytyspumpunkalvo.